Ärsyttää puhe siitä miten Suomalaisilla on rahaa tileillä enemmän kuin koskaan
Eikö nyt ole vaikeita vuosia takana useampi niin mihin tämä väite perustuu? Täälläkin on ollut paljon puhetta siitä miten rahat ei riitä.
Kenellä ne rahat sitten on?
Kommentit (629)
Poliitikot hommaa sukulaisille töitä ja muilta leikkaa tuet. Sellainen Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisillä on rahaa tilillä ja talot ja autot ja kesämökit. Nuorilla ei ole mitään.
Totta, mutta ei mullakaan nuorena ollut velatonta omistusasuntoa tms. Lapsia oli ja asuntolainaa. Sitten vasta alkoi olla enemmän varaa, kun laina oli maksettu ja lapset aikuisia. Autoa mulla ei ole koskaan ollut, koska olen päässyt aina sujuvasti liikkumaan julkisillakin. Kesämökeillä taas en ole koskaan viihtynyt. Ehkä just siksi,e ttä kun ei ole sitä autoa - ja ajokorttia - niin jonkun mökillä on käytänössä vankina, kun minnekään ei pääse. Siellä istuu hyttysten syötävänä ja odottaa, että milloin pääsee kotiin. Kotona ollessa voi vaan kävellä bussipysäkille ja mennä minne huvittaa.
No, minä olen 53-vuotta ja vuokralla
Isä kuollut.
Ei ole isää joka hommaisi valtiolle suhteilla töihin.
No mä täytän ensi kuussa 64 vuotta ja isä elää edelleen. Kumpikaan vanhemmistani eikä siskonikaan ole koskaan olleet valtiolla eikä muutenkaan julkisella töissä. Mäkään en ole ollut valtiolla töissä, mutta 1980- ja 1990-luvut olin sote-puolella julkisella. Tuohon ajanjaksoon sisältyi myös äitiyslomat ja hoitovapaat. Vuosituhannen vaihteessa eli nelljännesvuosisata sitten vaihdoin it-alalle ja sen jälkeen olen ollut yksityisellä töissä. Kukaan sukulaisistani ei ollut silloin it-alalla eli ihan itse piti työpaikka hommata, kun ei ollut mitään suhteita. Silloin tosin työpaikan saanti oli huomattavasti helpompaa, kun elettiin it-buumia. Oman asunnon ostin vasta 1996 eli siihen asti olin asunut lasten kanssa vuokralla. Laman takia asuntojen hinnat silloin laskivat ja pystyinkin ottamaan asuntolainan. Pankki myönsi, kun oli vakituinen työpaikka. Ja tosiaan, kun palkka nousi merkittävästi alaa vaihdettuani, niin sain lainan maksettua pois nopeammin kuin mitä olisin sairaanhoitajan palkalla saanut maksettua. Eli silloinkin, kun työtilanne suomalaisilla oli paljon parempi kuin nyt, niin ei sitä nuorilla mitään isoja omaisuuksia ollut. Velkaa kyllä.
Käyt koulua ja teet yömyöhään läksyjä ja ajattelet, että hyvillä arvosanoilla saan työpaikan ja olemalla reipas 6 kuukautta palkattomassa työharjoittelussa.
Ja paskat. Ei toivoakaan mistään pidemmästä työstä. Meillä tulee nyt uusi harjoittelija sinun jälkeen tilalle.
No mulla on tilillä vaan muutama satanen, ja luottokorttivelkaa enemmän kuin tilillä rahaa. Mutta tähän on syy, eli olen sijoittanut kaiken liikenevän. Ihan hyvin on mennyt, n. 18% tuottoa puolen vuoden aikana.
Ylellä on nyt juttu, että jos kuulut perikuntaan niin joudut maksamaan toimeentulotuet takaisin. Asuntoa ei voi myydä, jos leski asuu siinä. Eli nyt kun tulee potkulaki et voi hakea irtisanomistilanteessa toimeentulotukea, jos saat perintöä mitä ei voi myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lähihoitajan perhe jonka raksaukko tippuu työmarkkinatuelle saa mitään asumistukea eikä toimeentulotukea, vaikka on lapsia.
Miksi raksaukko ei kuulu johonkin kassaan että saisi ansiosidonnaista?
Ansiosidonnaista saa käytännössä 8 viikkoa. Orpopurra halusi tuhota ay liikkeet.
Ai, minä saan 400 pv. Ei se kummoinen ole, mutta peruspäivärahaa parempi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä, että eläkeläiset pääsee ilmaiseksi uimahalliin ja voivat uida myös kesämökeillään.
Työttömät istuvat kotona vuokra-asunnossa sisällä.
Kun omaa sukua seuraa niin asia on näin. Lisäksi on loma-osakkeet Lapissa ja Espanjan Malagassa. Omistusasunto ja kesämökki ja uimahalliin uimaan ja ravataan eläkeläisten tapahtumissa.
Nuorempi sukupolvi istuu vuokra-asunnossa sisällä.
Ulos meno on kyllä ihan ilmaista.
No, kun kävelylenkit kielletty. Ei saa olla koko painolla jalan päällä. Siksi lääkäri sanoi pyöräily ja uinti. Uintiin ei ole varaa, pyörää ei ole.
Olisi kannattanut sitä syömistä kontrolloida ennemmin.
Rahaa jäisi ja jalat kestäisivät paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Moni maksoi asuntolainat pois, kun Marinin ansiosta korot nousi, siinä lähti heti menoista tonni ja ylikin.
Juu, Marin aloitti koronan ja Ukrainan sodan jotta suomalaisten korot nousisi. Oli se vaan ihmenainen!
Mihin tämä väite perustuu? Eläkeläisillä on kyllä paljon rahaa tileillä ja tietenkin hyväpalkkaisilla ihmisillä mutta ei muilla ole pahemmin ylimääräistä rahaa.
2020 luku on ollut ennätysmäisten pörssivoittojen aikaa. Yli miljoona suomalaista osakkeen- ja rahastomistaa on paisuttant tilejään jättiosingoilla. Ne rahat makaavat nyt tileillä.
Vierailija kirjoitti:
2020 luku on ollut ennätysmäisten pörssivoittojen aikaa. Yli miljoona suomalaista osakkeen- ja rahastomistaa on paisuttant tilejään jättiosingoilla. Ne rahat makaavat nyt tileillä.
30 sivua ihmettelyä ja nyt vasta joku kertoo totuuden.
Missä on suomalaisten talousosaaminen ja ymmärrys omasta taloudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivempi vaan haukkua hallitusta ja valittaa elämän epäreiluudesta kuin oikeasti tehdä ja ymmärtää asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ylellä on nyt juttu, että jos kuulut perikuntaan niin joudut maksamaan toimeentulotuet takaisin. Asuntoa ei voi myydä, jos leski asuu siinä. Eli nyt kun tulee potkulaki et voi hakea irtisanomistilanteessa toimeentulotukea, jos saat perintöä mitä ei voi myydä.
Tuohon pitäisi saada lakimuutos. Ei ole reilua muita perillisiä kohtaan, että leski saa asua talossa/asunnossa hamaan tappiin asti, kun muiden taloudellinen tilanne heittää kuperkeikkaa sen takia. Ja sitten, jos leski saa asua vaikka 20 vuotta, eikä pidä asumuksesta huolta, niin arvo tulee ryminällä alas.
Vierailija kirjoitti:
No harva on noin paljon tienannut niillä. Tuttava säästää 50€ kuussa osakesäästötilille ja hän on tässä kahden vuoden aikana 500€ plussalla. Ei tuo nyt niin kummoista ole niille jotka pystyvät säästämään vain pienen summan kerrallaan.
Vierailija
27/593 |
11.09.2025 | 20:32
Onkohan Koposilla ja Korhosilla kanssa, entäs Siposilla?
Kun kirjoitat "suomalainen" keskellä lausetta ISOLLA, on se silloin sukunimi!
Käsitys hämärtyy: Suomalaisilla on liikaa rahaa, muut suomalaiset nurjuu käyhyydessä!
Tuo siis ärsyttää suunnattomasti, miksi ei voi ottaa pois sitä ennakoivaa tekstinsyöttöä tai mikä se on, joka laittaa ISON kirjaimen kansallisuuksiin yms! Kun emme ole englanninkielisiä, kirjoitamme OMAN kielemme kielioppisääntöjen mukaan!
https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/alkukirjain-esimerkkeja-pienes…
/Nimistä muodostetut asukkaannimitykset, adjektiivit ja muut johdokset
ruotsalainen, keskisuomalainen, newyorkilainen
virtasmainen
impivaaralaisuus, freudilaisuus
Kansojen ja kansallisuuksien nimityksetarabi, baltti, somali
Kielten nimitykset ja niistä muodostetut yhdyssanat ja johdoksetruotsi, suomen kieli, saamen kielet, ruotsalainen, englanninkielinen, venäjäntaitoinen
suomen (suomen kielen) murteet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivempi vaan haukkua hallitusta ja valittaa elämän epäreiluudesta kuin oikeasti tehdä ja ymmärtää asioita.
Peruskoululaiset ei ymmärrä säästämistä, sijoittamista ja vaurastumista koska sosialistisessa DDR kopioidussa peruskoulussa ei opeteta talousaineita koska ideologia. Sori siitä.
Terveisin oppikoululainen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä on. Minä tiedän vaikka kuinka monta, mutta he eivät kirjoittele tällä palstalla.
Miten se on mahdollista, kun vauvapalstalaisen mediaanihan on varmaan 7 tonnia kuussa palkkaa ja tilillä/säästöissä kuusinumeroinen summa, ja asunnotkin maksettu kolmekymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No harva on noin paljon tienannut niillä. Tuttava säästää 50€ kuussa osakesäästötilille ja hän on tässä kahden vuoden aikana 500€ plussalla. Ei tuo nyt niin kummoista ole niille jotka pystyvät säästämään vain pienen summan kerrallaan.
Kadessa vuodessa hänen pitäisi olla plussalla säästöt eli 2 200 eur.
Siihen päälle keskimääräinen sijoitustuotto 7 % tulee 2 355 eur.
Itse vähän valitsin sijoituksiani ja viime vuonnä pääsin jo 30 % tuottoon. Mutta minulla on sijoituksissa jo useampi satatuhatta.
Sitä kutsutaan kuplaksi. Ihmiset ovat samanlaisten ja sananhenkisten seurassa, näin esim. eri sosiaaliluokilla on vähän yhtymäkohtia toisiinsa ja ei ymmärretä kuinka paljon tai vähän toinen tienaa.
Daa, mutta kun tuossa väitettiin palkkojen kasvaneen sillä perusteella, että mediaani oli x euroa vuonna 24 ja keskiarvo 1,25x euroa vuonna 25. Tuo on täysin mieletön vertailu.