Ärsyttää puhe siitä miten Suomalaisilla on rahaa tileillä enemmän kuin koskaan
Eikö nyt ole vaikeita vuosia takana useampi niin mihin tämä väite perustuu? Täälläkin on ollut paljon puhetta siitä miten rahat ei riitä.
Kenellä ne rahat sitten on?
Kommentit (629)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä, että eläkeläiset pääsee ilmaiseksi uimahalliin ja voivat uida myös kesämökeillään.
Työttömät istuvat kotona vuokra-asunnossa sisällä.
Tee vuosikausia töitä niin voit itsekin uida mökillä.Sinun työttömyys ei ole muiden vika.
Miksi sun sukulaisia on valtiolla töissä?
Poliisin lapsi passipalveluissa vakituisena lupasihteerinä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisillä on rahaa tilillä ja talot ja autot ja kesämökit. Nuorilla ei ole mitään.
Kaikilla mun tuntemilla nuorilla on oma asunto tai talo ja jopa useampi auto.Ja ovat tavallisia duunareita.
Sääntö, että ei sukulaisia töihin valtiolle eikä kaupungin yksikköihin.
Nyt vaan irtisanotaan ne sukulaiset samalta työpaikalta. Eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisillä on rahaa tilillä ja talot ja autot ja kesämökit. Nuorilla ei ole mitään.
Totta, mutta ei mullakaan nuorena ollut velatonta omistusasuntoa tms. Lapsia oli ja asuntolainaa. Sitten vasta alkoi olla enemmän varaa, kun laina oli maksettu ja lapset aikuisia. Autoa mulla ei ole koskaan ollut, koska olen päässyt aina sujuvasti liikkumaan julkisillakin. Kesämökeillä taas en ole koskaan viihtynyt. Ehkä just siksi,e ttä kun ei ole sitä autoa - ja ajokorttia - niin jonkun mökillä on käytänössä vankina, kun minnekään ei pääse. Siellä istuu hyttysten syötävänä ja odottaa, että milloin pääsee kotiin. Kotona ollessa voi vaan kävellä bussipysäkille ja mennä minne huvittaa.
SipiläOrpo poisti Superkarttuman.
Se on poistunut Suomen eläkejärjestelmästä vuoden 2017 alussa toteutuneen eläkeuudistuksen myötä. Superkarttuma oli alun perin 4,5 prosentin eläkkeen lisäys, jota saattoi saada työtä jatkamalla yli 63-vuotiaana. Sen tilalle tuli lykkäyskorotus, joka on 0,4 prosenttia enemmän eläkettä jokaiselta kuukaudelta, jolla eläkkeelle jäämistä lykätään yli alimman vanhuuseläkeiän.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eläkeläiset kuvittelevat, että palkkojen suuruudet on, jos 1300 on heistä pieni eläke, kun se on monen palkka nykypäivänä.
Ellet sitten ole elykeskuskusessa tai Palkeissa 4000 bruttopalkalla.
Jos palkka on 1300 niin sanoisin että on aika miettiä uravalintaa. Keskipalkka kokoaikatyöstä on liki 4000 ja mediaanikin 3300
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla mun tuntemilla nuorilla on oma asunto tai talo ja jopa useampi auto.Ja ovat tavallisia duunareita.
"nuorilla"= keski-ikäisillä
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta ei mullakaan nuorena ollut velatonta omistusasuntoa tms. Lapsia oli ja asuntolainaa. Sitten vasta alkoi olla enemmän varaa, kun laina oli maksettu ja lapset aikuisia. Autoa mulla ei ole koskaan ollut, koska olen päässyt aina sujuvasti liikkumaan julkisillakin. Kesämökeillä taas en ole koskaan viihtynyt. Ehkä just siksi,e ttä kun ei ole sitä autoa - ja ajokorttia - niin jonkun mökillä on käytänössä vankina, kun minnekään ei pääse. Siellä istuu hyttysten syötävänä ja odottaa, että milloin pääsee kotiin. Kotona ollessa voi vaan kävellä bussipysäkille ja mennä minne huvittaa.
No, minä olen 53-vuotta ja vuokralla asun.
Isä kuollut.
Ei ole isää joka hommaisi valtiolle suhteilla töihin.
Sellaista se on. Toisilla on vanhemmat elossa ja isä hommaa suhteilla työpaikan.
Sitten voidaankin työttömiä haukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin se kenellekään kuuluisi mitä toisella on. Itse olen köyhempi kuin koskaan. Joudun dyykkaamaan lapsille ruuat ja vatsataudit on tulleet jäädäkseen. En enää muista millaista oli normaalielämä ja tilillä rahaa. Töihin menisin jos töitä olisi tarjolla.
Juurikin näin. On paljon köyhiä jotka kiertää etsimässä mm panttipulloja, monesti kauppakeskuksissa tunkevat kätensä yleisroskiksiin ja etsivät pulloja. Ihme propagandaa että suomalaisilla olisi enemmän rahaa kuin koskaan, tiedän paljon enemmän ihmisiä joilla ei sitä ole, edes säästössä joten propagandavalhe että suurimmalla osalla olisi ei pidä paikkaansa, joillakin on muttei kaikilla.
Muutama päivä sitten näin miehen pistävän kätensä kauppakeskuksen roskikseen ja etsivän syötävää. Hän oikeasti söi ja joi sieltä löytämiään jämiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten kokoaikaisen työntekijän keskipalkka on kasvanut ja se on arviolta noin 4 100-4 200 euroa kuukaudessa vuonna 2025. Edellisenä vuonna, 2024, mediaanipalkka oli 3 314 euroa, joten palkat on kasvaneet.
Älä vertaa keskiarvoa ja mediaania toisiinsa. Ottamatta kantaa lukujen oikeellisuuteen.
Ihan hyvä verrata. Käy hyvin ilmi miten huippupalkat nostavat keskiarvoa rajustikin vaikkei meillä kovin montaa hyvin tienaavaa ole
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri neuvoo: pyöräily ja uinti.
En viitsinyt sanoa, että ei ole rahaa uimahalliin eikä edes käytettyyn pyörään.
No, ei liikuntaa.
Kaikilla nykylääkäreillä ei ole mielikuvitusta tajuta, että potilaan rahat eivät riitä ehdotettuihin hoitoihin ja uuteen ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin se kenellekään kuuluisi mitä toisella on. Itse olen köyhempi kuin koskaan. Joudun dyykkaamaan lapsille ruuat ja vatsataudit on tulleet jäädäkseen. En enää muista millaista oli normaalielämä ja tilillä rahaa. Töihin menisin jos töitä olisi tarjolla.
Juurikin näin. On paljon köyhiä jotka kiertää etsimässä mm panttipulloja, monesti kauppakeskuksissa tunkevat kätensä yleisroskiksiin ja etsivät pulloja. Ihme propagandaa että suomalaisilla olisi enemmän rahaa kuin koskaan, tiedän paljon enemmän ihmisiä joilla ei sitä ole, edes säästössä joten propagandavalhe että suurimmalla osalla olisi ei pidä paikkaansa, joillakin on muttei kaikilla.
Muutama päivä sitten näin miehen pistävän kätensä kauppakeskuksen roskikseen ja etsivän syötävää. H
Järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisen kodin siivous 36,90 tunti eli kaksio 70 euroa ja omakotitalo 140.
Jokainen asuu sen kokoisessa asunnossa minkä siivous on varaa maksaa.
Vain harva pystyy teettämään normaalit kotityöt vieraalla. ne tehdään itse ja ilmaiseksi. Pesuaineet maksavat ja rätit ym.
Mulla on isä kuollut. Voisiko joku palomies/pelastaja hommata minulle toimistotyöpaikan palolaitoksen toimistolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on enemmän rahaa tilillä kuin ikinä ja sitä jää säästöön kuukaudessa enemmän kuin ennen, vaikken edes yritä säästää.
Sama täällä. Taloustilanteemme on parempi kuin ikinä. Muutamaa vuosi sitten ostettiin uusi matkailuauto, 100k€ - ei lainaa. Tänä vuonna pistetiin keittiö uusiksi. 40k€ - ei lainaa. On me muutenkin laitettu rahaa liikkeelle, mutta silti joka ikinen kuukausi noin 2-4 tonnia säästöön.
sadantonnin matkailuauto käteisellä 😂 jos osaisitte sijottaa vähän tuon satatonnia laittais poikimaan niin et tekee kaks luksusulkomaanmatkaa vuodessa. Vai meinasitteko ajaa sillä matkailuautolla Amerikkaan tai Australiaan
Me on ehditty tekemään noita luksusulkomaanm
Koska tuo on niin hemmetin tyhmää etten oo kuullu moisesta. Ihan samanlaillahan on vapaus lennellä ite minne haluaa ja vuokrata halpoja airbnbitä mistä haluaa. Enkä tajua miten matkailuautossa oleminen on mukavampaa ku hotelleissa tai airbnbissä. Eihän niissä oo samantasosta sänkyä, suihkua tai vessaa.
Joku tykkää yöpyä hotelleissa ja elää niiden aikataulujen mukaan. Toiset haluaa liikkua vapaasti ja myös siellä missä niitä majoituksia ei ole. Me esimerkiksi ollaan myös siirrytty täysin matkailuauto reissuihin ja en vaihtaisi autoa mihinkään halpoihin epämääräisiin majoituksiin. Tasan tarkkaan löytyy yösija minne mennäänkin. Ei tarvi tiskailla siivoojan jäljiltä niitä kahta huonosti pestyä lasia ja tutkia onko patjoissa luteita tai muuta kaiken maailman hikisten mörököllien jäljiltä.
Eli me maksetaan laadusta ja vapaudesta. Tarpeeksi on nähty lentokoneita ja hotelleja, enää ri kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisen kodin siivous 36,90 tunti eli kaksio 70 euroa ja omakotitalo 140.
Jokainen asuu sen kokoisessa asunnossa minkä siivous on varaa maksaa.
Vain harva pystyy teettämään normaalit kotityöt vieraalla. ne tehdään itse ja ilmaiseksi. Pesuaineet maksavat ja rätit ym.
Jos tulee aivoinfarkti niin ei silloinkaan tule ilmaissiivousta. Paitsi jos omainen siivoaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on isä kuollut. Voisiko joku palomies/pelastaja hommata minulle toimistotyöpaikan palolaitoksen toimistolle.
Mä hommaan sulle apua mielenterveysongelmiis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa näkyy hyvin menestyvien kaupunkialueiden ja taantuvan maaseudun ero: maalla nuorilla on talo, auto ja töitä, kaupungissa kärvistellään asumistuen pienenemisen kanssa ja ihmetellään, että ei kai meitä pakoteta töihin, se on orjuuttamista.
Kai sentään käytät ainoastaan kylmää vettä? Jouluna ja juhannuksena sallitaan lämmin vesi. Muulloin joudumme perimään tukeasi takaisin. T:Kela ja muut tätit