Ärsyttää puhe siitä miten Suomalaisilla on rahaa tileillä enemmän kuin koskaan
Eikö nyt ole vaikeita vuosia takana useampi niin mihin tämä väite perustuu? Täälläkin on ollut paljon puhetta siitä miten rahat ei riitä.
Kenellä ne rahat sitten on?
Kommentit (629)
Vierailija kirjoitti:
Käyt koulua ja teet yömyöhään läksyjä ja ajattelet, että hyvillä arvosanoilla saan työpaikan ja olemalla reipas 6 kuukautta palkattomassa työharjoittelussa.
Ja paskat. Ei toivoakaan mistään pidemmästä työstä. Meillä tulee nyt uusi harjoittelija sinun jälkeen tilalle.
Mun mielestä tuo ajattelumalli, missä oletetaan että opintoihin pakollisena kuuluvasta työharjoittelusta pitäisi saada palkkaa ja automaattinen työpaikka harjoittelun jälkeen, on typerä.
Työharjoittelun anti tekijälle on työkokemus ja mahdollisuus muodostaa ammatillisia verkostoja.
Nykyään koulut syöttävät opiskelijoilleen mystistä (teillä on viimeisin osaaminen ja tuorein ammattitaito)-propagandaa ja keskenkasvuiset opiskelijat luulevat olevansa korvaamattomia kultakimpaleita. Sitten ihmetellään miksei päällikön paikkaa auennutkaan vaikka vastahan mä jonkun kuukauden olin harkkarina!
Ja kyllä, olen itsekin ollut ilmainen harjoittelija, köyhä opiskelija, luullut olevani piinkova ammattilainen suoraan koulun penkiltä ja ihmetellyt miksei ura ja punainen matto työelämään urkene heti harjoittelusta alkaen.
Menestyminen vaatii kovaa työtä, oman rajallisuuden tunnustamista ja ennenkaikkea nöyryyttä. Vähemmän sitä henkseleiden paukuttelua, sulla on kaksi korvaa ja yksi suu, kuuntele siis 2x enemmän mitä puhut työpaikalla.
M42
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisilla ei ole enää perusturvaa ja niinpä kulutus on loppunut. Työttömänä saat ansiosidonnaista 8 viikkoa ja kun sairastut, menet konkurssiin.
Kiitos orpopurra!
Ansiosidonnainen ei ole 8 viikkoa. Tarkistapa faktat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan kuplaksi. Ihmiset ovat samanlaisten ja sananhenkisten seurassa, näin esim. eri sosiaaliluokilla on vähän yhtymäkohtia toisiinsa ja ei ymmärretä kuinka paljon tai vähän toinen tienaa.
Suurin osa suomalaisista käy töissä säästää ja vaurastuu.
Teitä köyhien kuplassa asuvia ei takaa kuin tällä palstalla.
Sanoinko itseäni köyhäksi? Tunneköyhyyden tunnistan sinusta kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2020 luku on ollut ennätysmäisten pörssivoittojen aikaa. Yli miljoona suomalaista osakkeen- ja rahastomistaa on paisuttant tilejään jättiosingoilla. Ne rahat makaavat nyt tileillä.
30 sivua ihmettelyä ja nyt vasta joku kertoo totuuden.
Missä on suomalaisten talousosaaminen ja ymmärrys omasta taloudesta?
Eikös se ollut niin että ne jotka ovat ajaneet itsensä sisään sijoittamiseen, laittavat myös saadut voitot osakkeisiin ? Eli ne joilla tileillä on suuria summia, välttelevät riskejä. NÄILLE pitäisi luoda uusi instrumentti : sijoittaminen kopioimalla se mitä eläkeyhtiöt tekevät. Kun Varma ilmoittaa edellisen vuoden eläkerahaston voitot (ne ovat aina voittoja koska siellä on huippuasiantuntijat), tiedät että oma sijoituspottisi on kasvanut samalla prosenttiluvulla.
Väitän että jos tällainen instrumentti lanseerattaisiin kunnolla, syntyisi merkittävä rahavirta tileiltä sijoituksiin. Pankit tietysti vastustavat ajatusta.
Tottakait kertynyt on kun en kuluta. Nyt on 8 euroa tilillä entisen 3 euron sijasta. Mihinkä sijoitan? Hah! Ja pyh - sanon minä. Pakko yrittää venyttää joka sentti et pärjäisi yllätysten varalta. Näin ollen kulutus on pyöree nolla! Siinä sitä orposen talouskasvua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisilla ei ole enää perusturvaa ja niinpä kulutus on loppunut. Työttömänä saat ansiosidonnaista 8 viikkoa ja kun sairastut, menet konkurssiin.
Kiitos orpopurra!
Ansiosidonnainen ei ole 8 viikkoa. Tarkistapa faktat.
Ihan Faktaa on! Normi kitupalkka työstä 2 kuukauden jälkeen leikattu anssari on suuruudeltaan enää työmarkkinatuen suuruinen! 37e päivä ja siitä verot eli käteen. N 595e. Revi siitä. Nälkä tulee ja taudit jyllää! Talouskasvua voi näillä eväillä unohtaa!
Meillä on noin 35000€ tileillä jos lasketaan myös ala-ikäisten lasten tilit ja rahastosäästöt mukaan.
Itse olen työtön ja puoliso duunissa.
Ensi viikolla työhaastattelu ja toivottavasti takaisin työelämään.
685,30 jää käteen 1164e anssarista. Hyvin leikattu. N. 600 jää käteen työssäkäymättömällä. Tässä omakohtainen totuus. Hirveästi innosta enää työskentelyt kun kulut kasvaneet älyttömästi suhteessa kitupalkkaan. Saattaapi olla etten enää hommia tee lainkaan. Hyväpalkkaista hommaa kun ei ole tarjolla. Ei ole töitä nyt tarjolla lainkaan joten valinta on helppo ja pakollinen.
Me ollaan tällaisia rahojen makuuttajia. Myytiin perheasunto lasten itsenäistyttyä. Asutaan virallisesti pikkukaksiossa, joka oli nk sijoitusasunto ennen, mutta ollaan kuitenkin pääosin mökillä, etätyötä.
Suunniteltiin, että ostetaan uusi asunto, mutta nyt on mennyt monta vuotta ja rahat makaa tilillä 495.000 näkyy olevan. Osalla perheasunnon myyntiä tehtiin remontti täällä mökillä.
Taloustaidon tunneilla koulussa opetettiin, että tilillä pitää aina olla 3-4 kk:n puskurirahasto. Tämän lisäksi on hyvä olla joku summa yllättäviä menoja varten, jos vaikka pesukone hajoaa tai autoon tulee vika. Se on fiksua varautumista, eikä ollenkaan rangaistavaa. Kyllä ne rahat sitten kiertoon menevät, jos tarve tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikattua ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin.
Kuinka luuseri on jos ei löydä puolessatoista vuodessa mitään työtä
Hakijoita on satoja.
Valtion toimistotöitä tehdään etänä ja hakijoita 10 eri kaupungista.
Jos hakijoita johonkin duuniin on satoja, niin kannattaa sitten hankkia sellaista osaamista jota kaikki ei hallitse. Monilla aloilla on työvoimapula. Esim minun tiimiin on ollut 3 paikkaa avoimena jo vuosia, palkka 7000€+. Olisi mahtavaa jos ihmiset opiskelisivat ja nämä paikat täytettäisiin, ymmärrykseni mukaan firma miettii ulkomaille siirtymistä koska Suomesta ei osaajia löydy.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ansiosidonnaisen keräysaika oli 6 kuukautta, nyt 12.
Onneksi kasvattivat. Se oli aivan järjetöntä, että tarvitsi olla aina vain 6kk töissä ja sen jälkeen sait makailla pari vuotta kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt tänä vuonna kerran uimassa. Siinä tämän vuoden liikunta. Kiitos hallitus.
Miten on hallituksen syytä ettet liiku? Liikuntaa on muutakin kuin uimista.
No, kun en saa tehdä kävelylenkkejä ja pyörä varastettiin.
Ai hallituksen syytä, ettet osaa tuoda pyörääsi sisälle ja laittaa lukkoon? Nyt taas äly hoi..
Reilut 100t on. Ei silla paljoa saa. Leipaa ja maitoa kaupasta.
T. Pokerimies 31v
Vierailija kirjoitti:
Meillä on noin 35000€ tileillä jos lasketaan myös ala-ikäisten lasten tilit ja rahastosäästöt mukaan.
Itse olen työtön ja puoliso duunissa.
Ensi viikolla työhaastattelu ja toivottavasti takaisin työelämään.
Miksi ihmeessä lasket lasten, puolisosi ja omat varat yhteen?
Mulla on 84 euroa. Pitäisi kuun loppuun riittää.
Vierailija kirjoitti:
SDP keksii niille rahoille käyttöä
EIköhän perskokkaleit käy käsi kyynärpäitä myöten taas kansan taskuilla antaakseen itselleen palkankorotuksia ja veroalennuksia. SItten kun kansa köyhtyy niin leikataan taas kun talous ei kasvanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikattua ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin.
Kuinka luuseri on jos ei löydä puolessatoista vuodessa mitään työtä
Hakijoita on satoja.
Valtion toimistotöitä tehdään etänä ja hakijoita 10 eri kaupungista.
Jos hakijoita johonkin duuniin on satoja, niin kannattaa sitten hankkia sellaista osaamista jota kaikki ei hallitse. Monilla aloilla on työvoimapula. Esim minun tiimiin on ollut 3 paikkaa avoimena jo vuosia, palkka 7000€+. Olisi mahtavaa jos ihmiset opiskeli
Miksi nämä paikat joissa on työvoimapula ja palkka on huikea, eivät näy tai kuulu missään? Jotkut niistä puhuvat että niitä on, mutta kukaan ei osaa nimetä firman tai edes alaa, millä yritys toimii.
Jos työvoimapula on niin kriittinen että mietitään ulkomaille siirtymistä, eikä raha ole ongelma, niin eikö ole typerää pitää kynttilää vakan alla?
Niitä paikkoja on kyllä hirveästi mihin tarvittaisiin ammattilaista, työpaikka sijaitsee jossain keskellä korpea minne on joka suunnasta parin tunnin ajomatka lähimpään taloon per suunta ja palkassa ollaan sen verran höveleitä että kyllä hyvälle tekijälle kymppi tuntiin maksetaan, kunhan on vuoden verran harjoitellut ja näyttänyt kyntensä. Niin ja by The way, ethän osaa TESsiä, koska mekään emme.
Se on itsestään kiinni. Jos jotain haluaa sen voi aika usein saada. Ei ihan aina, realisti on oltava.
En tajua kateutta niilta, jotka on ottaneet aika kevyin rantein eika laittaneet itteensa likoon.
Katkeruus ei koskaan kannata. Eteenpain siella menneisyydessa ei ole yhtaan mitaan.
Suurin osa suomalaisista käy töissä säästää ja vaurastuu.
Teitä köyhien kuplassa asuvia ei takaa kuin tällä palstalla.