Parisuhde ja raha...
Anteeksi, en osannut otsikoida paremmin...
Miesystävä olisi halunnut ostaa kanssani yhteisen mökin. Olin ihan valmis siihen itsekin mutta pankkineuvotteluissa kävi ilmi että lainan vakuudeksi olisi tarvittu enemmän kuin mitä meillä oli omaa rahaa siihen laittaa. Itse olen vakituisen asuntoni lainan maksanut, kun taas miehellä on omastaan vielä lainaa. Hän sitten ehdotti että käyttäisimme vakuutena minun velatonta asuntoani. Mietin asiaa mutta totesin että en uskalla. Luulen tuntevani hänet ja luotan häneen... mutta samalla mietin että voiko toista koskaan tuntea täysin? Mies sanoo että asia on ok mutta jotenkin olen aistivani hänestä että ei se ole ok. Hän on vain ollut jotenkin erilainen, vaisumpi. Olemme olleet yhdessä jo monta vuotta vaikka emme yhdessä asukaan. Perspektiiviä teiltä muilta kaipaisin. Kuinka moni olisi uskaltanut laittaa asuntonsa pantiksi tällaisessa tilanteessa? Olenko ihan nössö?
Kommentit (61)
Hmm. Jos kummallakin on oma laina ja lyhennyksessä ensiksi lähtee sinun takaus pois, kauanko tämä kestää ?
omistussuhde 50%. Miksi et tähän suostu ?
Vierailija kirjoitti:
No, miestä nyt harmittaa, kun ei saanut mökkiä, mutta miettii varmaan myös, että miten saisi unelmansa toteutettua. Saattaa miettiä myös teidän tulevaisuutta ja yhteisiä tavoitteita. Olette olleet vuosia yhdessä, mutta ette jaa osoitetta ja toinen haluaa mökkeillä ja toinen ei, niin siinä voi tulla pieniä ajankäytön ongelmia. Ehkä mies ei edes halua mökkeillä yksin?
Tarina ei kerro myöskään, että jäikö vakuus puuttumaan sinun vai miehen lainasta. Se on kuitenkin sinun oma päätös, että minkä verran laitat rahaa ja omaisuutta kiinni mökkiin.
Meitä käsiteltiin yhtenä kokonaisuutena eli pankin mukaan sillä ei ollut väliä onko laina yhteinen vai onko molemmilla omat lainat. Uskon että minä olisin oman osuuteni saanutkin ilman lisävakuutta koska minulla on myös niitä säästöjä. Miehellä ei.
Mökki oli enemmän hänen unelmansa mutta olisin kyllä ollut valmis yhteiseen mökkiin ja yhteiseen mökkeilyyn. En vain uskaltanut laittaa asuntoani sen pantiksi. Ja niin, varmaan miestä harmittaa, ja siksi mietinkin että olenko turhan varovainen. Kuten totesin, olen aina ollut turvallisuushakuinen, ja oman asunnon panttaaminen tässä tilanteessa ahdistaa ajatuksena.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette asu yhdessä?
Asumme eri paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Jos kummallakin on oma laina ja lyhennyksessä ensiksi lähtee sinun takaus pois, kauanko tämä kestää ?
omistussuhde 50%. Miksi et tähän suostu ?
Kysyin tuota pankilta, mutta pankin vastaus oli että tilannetta pitää aina erikseen tarkastella kulloisessa markkinatilanteessa. Mikä on mökin arvo, mikä mun asunnon arvo, jne. Sellainen _tunne_ mulle jäi että jos nyt panttaan asuntoni, ihan hetkeen en siitä panttauksesta eroon pääse. Mutta sekin voi vaan olla tätä mun nössöyttä ja sen kautta tehty tulkinta.
Ap
Miksi kukaan tekisi noin, jos ei ole naimisissa?
Ostakaa Garantian vakuus, maksaa jotain mutta eipähän ole oma asunto panttina.
Hyvätuloinen mies voi nyt pikapikaa maksaa asuntolainansa pois, niin mökkilaina irtoaa ilman vakuuksia. Itse en aloituksen tilanteessa hankkisi mökkiä ennen kuin raha-asiat on tasavertaiset.
Hetken jo säikähdin, että aloittaja olisi oman velattoman asuntonsa pantiksi laittanut. Onneksi ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten mielestä tämä olisi ihan OK jos asetelmat olisivat toisin päin.
Ei olisi. En koskaan naisena allekirjiottaisi mitään miehen kanssa joka ei ole kosinut ja avioitunut kanssani ensin. Delusionaalista unelmointia että ryhtyisin miehen omaisuuksien vivuksi samalla kun tämä käyttää seksuaalisesti hyväksi. Jos haluaa asunto-osakeyhtiön niin sen voi perustaa ihan ilman seksuaalisia palveluksia. Romanttinen suhde eli AVIOLIITTO on sitten asia erikseen. Irtoseksiä saa kairaamalla homoa pyllyyn.
Avioliitto ilman avioehtoa olisi ap:n tapauksessa sama asia kuin sanoa heippa hankkimalleen omaisuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan tekisi noin, jos ei ole naimisissa?
Toisaalta miksi kukaan aviossa oleva tekisi noin? Ei mitään järkeä laittaa omaisuuttaan vakuudeksi vain siksi, että toisen elämäntyyli ei mahdollista omia vakuuksia.
AP, fiksu päätös ja pysy siinä.
Mies voi nyt pari vuotta säästää tiukemmin jotta saavuttaa oman unelmansa. On hyvä olla tiukka ja varovainen.
Mekään emme asu yhteistaloudessa, miehellä velaton asunto ja minä vuokralla. Yhteistä taloa katsellaan ja lainaneuvotteluissa kävi ilmi, että minulla ei riitä vakuudet. Kävimme keskustelua miehen kanssa, että laitettaisiin 50/50 ja mies panttaisi talonsa. Kyllä mies siihen suostui, mutta olisin myös ymmärtänyt, jos ei olisi suostunut.
Vierailija kirjoitti:
Mekään emme asu yhteistaloudessa, miehellä velaton asunto ja minä vuokralla. Yhteistä taloa katsellaan ja lainaneuvotteluissa kävi ilmi, että minulla ei riitä vakuudet. Kävimme keskustelua miehen kanssa, että laitettaisiin 50/50 ja mies panttaisi talonsa. Kyllä mies siihen suostui, mutta olisin myös ymmärtänyt, jos ei olisi suostunut.
Eli mies siis pitää sen nykyisen asuntonsa ja antaa sen yhteisen lainan pantiksi? Laittaa jo hän sen vuokralle vai miten tää toimii? Mulla on siinä mielessä varmaan eri tilanne että mun pitää asua siinä mun asunnossa. En voi hankkia sen avulla ylimääräisiä tuloja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ekä laita
Siis "eLä laita"
Miksi naiset vastustavat avioehtoa?
Sanoisin, että ei teillä mitään kunnollista parisuhdetta ole, kun näitä mietit. Olette tapailuasteella. Mikäli oikeasti sitoudutte toisiinne ja olette kunnolla yhdessä, ei tällaista tarvitsisi miettiä edes. Tää vauva-palsta ei ole myöskään hyvä paikka kysellä neuvoa. Täällä kirjoittelee lähinnä kyyniset jo eronneet tai eroamassa olevat ihmiset. Tällä palstalla ei onnellisessa, luonnollisessa, suhteessa olevat pyöri. Jos toimit palstan ohjeiden mukaan, tulet varmasti eroamaan. Niin katkeraa porukkaa täällä on.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että ei teillä mitään kunnollista parisuhdetta ole, kun näitä mietit. Olette tapailuasteella. Mikäli oikeasti sitoudutte toisiinne ja olette kunnolla yhdessä, ei tällaista tarvitsisi miettiä edes. Tää vauva-palsta ei ole myöskään hyvä paikka kysellä neuvoa. Täällä kirjoittelee lähinnä kyyniset jo eronneet tai eroamassa olevat ihmiset. Tällä palstalla ei onnellisessa, luonnollisessa, suhteessa olevat pyöri. Jos toimit palstan ohjeiden mukaan, tulet varmasti eroamaan. Niin katkeraa porukkaa täällä on.
Onko noin? En ole sitoutunut kun en laita omaa asuntoani miehen velan pantiksi?
Ap
No, miestä nyt harmittaa, kun ei saanut mökkiä, mutta miettii varmaan myös, että miten saisi unelmansa toteutettua. Saattaa miettiä myös teidän tulevaisuutta ja yhteisiä tavoitteita. Olette olleet vuosia yhdessä, mutta ette jaa osoitetta ja toinen haluaa mökkeillä ja toinen ei, niin siinä voi tulla pieniä ajankäytön ongelmia. Ehkä mies ei edes halua mökkeillä yksin?
Tarina ei kerro myöskään, että jäikö vakuus puuttumaan sinun vai miehen lainasta. Se on kuitenkin sinun oma päätös, että minkä verran laitat rahaa ja omaisuutta kiinni mökkiin.