Miten jollain nelikymppisellä on vielä asuntolainaa?
Monet ostavat asunnon sillä ajatuksella, että lapsille on omat huoneet, tilaa jne. Velkaa näyttää kuitenkin monella perheellä olevan vielä silloinkin kun lapset ovat jo täysi-ikäisiä. Huoneita jää tyhjilleen. Lasten muuttaessa kotoa on kuitenkin usein tapana ostaa heille omat asunnot.
Eli mitä ajatellaan, kun lainanmaksuaika mitoitetaan noin pitkäksi?
Kommentit (76)
Minä otin asuntolainaa 72 000e kun olin 26 vuotias. Nyt asuntolainaa on enää 20 000e jäljellä ja olen 34 vuotias.
Olen sijoittanut myös rahojani ja olen velaton ennen kuin täytän 40 vuotta.
M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on helsinkiläisasunto, jonka arvo on n. 400 000. Lainaa on näin viisikymppisenä jäljellä vaja 70 000.
Itselläkin asunto Helsingissä, tarkemmin sanottuna kaksikin, joista pienempi vuokralla. Joku lapsista saa siitä hyvän. ap
Miksi et itse nauti rahoistasi? Lähde vaikka matkustelemaan jonnekin. Kyllä ne nuoret pärjää.
Kiitos, mutta matkustelun 80- ja 90-luvulla läkähtymiseen asti. 2010-luvullakin vielä. Ehkä sitten joskus 70-vuotiaana taas alkaa kiinnostaa.ap
Pienenä lapsena matkustelu on aika erilaista kuin aikuisena. Etkö tarjoa lapsillesi ulkomaanmatkoja ollenkaan?
Tottakai. Mutta ei yksi ulkomaanmatka vuodessa nyt ole kummoistakaan matkustelua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minä otin asuntolainaa 72 000e kun olin 26 vuotias. Nyt asuntolainaa on enää 20 000e jäljellä ja olen 34 vuotias.
Olen sijoittanut myös rahojani ja olen velaton ennen kuin täytän 40 vuotta.
M34
Oikein!
ap
Elä oma elämääsi ja lakkaa ihmettelemästä muiden elämää!
Vierailija kirjoitti:
Jos on tapana ostaa lapsille oma asunto, jota ihmettelen, niin eikö meidän kaikkien pitäisi olla velattomia jos kerran vanhemmat sen kämpän tarjoavat.
Sitten se oma tapaus. 40+ ja maksan tätä asuntoa taas. Eron yhteydessä sain kuitenkin puoleen hintaan kun omistin jo sen toisen puolikkaan asunnosta.
No ilmeisesti kaikilla ei ole kovin hyviä vanhempia sitten 🤷
Vierailija kirjoitti:
Tämä on keskustelupalsta. Sinä et koordinoi sisältöjä täällä.
ap
Tottakai. Mutta ei yksi ulkomaanmatka vuodessa nyt ole kummoistakaan matkustelua.
Olet niin oikeassa. Me ei matkusteta vaan tutustutaan kulttuuriin. Lapsen täti onneksi asuu Keski-Euroopassa ja lapsi voi viettää hänen luonaan aikaa lomilla. Aivan eri kuin matkustaa viikoksi jonnekin all inclusive hotelliin, puistattaa ajatuskin! Tädin luona oppii kulttuuria ja kielitaitoa ihan toisin kuin muiden turistien keskellä hotellin uima-altaalla.
No on siinä varmaan eroa, ottaako esimerkiksi 250 000 euroa lainaa vai 72 000 euroa. Että onko sitä nelikymppisenä..
Minun isoisä opetti aikoinaan, että lainaa kannattaa olla, verovähennysten vuoksi. Minulla ei tällä hetkellä ole mitään lainaa. Välillä on ollut sijoitusasuntoja, mutta kun ei ne nyt ole viime vuosina oikein tuottaneet niin möin joitakin vuosia sitten pois ja siirsin rahat muualle, missä tuottavat paremmin ja pienemmällä vaivalla. Olen kyllä miettinyt tuota, että jos taas jaksaisi jonkun asunnon hankkia ja pistää vuokralle. Nythän niitä saisi halvalla. Mutta laiskuus.
Lapsia varten ei tarvitse ostaa asuntoja, heillä on kyllä asunnot. Muutenkin isoisä jo opetti aikoinaan, että sijoitusasunnot ja omat asunnot kannattaa valita ihan eri kriteereillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina on halvimpia lainoja, joita voi saada. Kokonaiskorko on usein alle inflaation. Miksi maksaa sitä nopeammin pois kuin on pakko?
No mutta jos se on helppo maksaa pois, miksei maksa? Lapsille on mukava ostaa omat asunnot.ap
Sellainen varallisuusfantasia tällä kertaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tapana ostaa lapsille oma asunto, jota ihmettelen, niin eikö meidän kaikkien pitäisi olla velattomia jos kerran vanhemmat sen kämpän tarjoavat.
Sitten se oma tapaus. 40+ ja maksan tätä asuntoa taas. Eron yhteydessä sain kuitenkin puoleen hintaan kun omistin jo sen toisen puolikkaan asunnosta.
No ilmeisesti kaikilla ei ole kovin hyviä vanhempia sitten 🤷
Vanhempien hyvyyshän on rikkaudesta kiinni, eiku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on keskustelupalsta. Sinä et koordinoi sisältöjä täällä.ap
Jaa sinäkö siis saat koordinoida, mitä täällä saa sanoa? Ei saa sanoa "elä omaa elämääsi" ?
Et tainnut huomata omaa kaksinaismoralismiasi.
Me tehtiin selkeä arvovalinta ja hoidettiin lapset ensin kotona 3v saakka ja sitten tehtiin molemmat vuosia lyhennettyä työaikaa. Maksettiin asuntolainaa tuolloin vähemmän. Kertaakaan ei ole kaduttanut. Lyhyt aika elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on helsinkiläisasunto, jonka arvo on n. 400 000. Lainaa on näin viisikymppisenä jäljellä vaja 70 000.
Itselläkin asunto Helsingissä, tarkemmin sanottuna kaksikin, joista pienempi vuokralla. Joku lapsista saa siitä hyvän. ap
Miksi et itse nauti rahoistasi? Lähde vaikka matkustelemaan jonnekin. Kyllä ne nuoret pärjää.
Kiitos, mutta matkustelun 80- ja 90-luvulla läkähtymiseen asti. 2010-luvullakin vielä. Ehkä sitten joskus 70-vuotiaana taas alkaa kiinnostaa.ap
Eli olet pappa betalar -tyyppi ja ihmettelet täällä miten kaikki ei ole. Toisaalta, ei noin yksinkertainen ihminen rahoja kyllä ainakaan itse ole tehnyt.
Meillä on asuntolainaa vielä. Olen 44v. Se on niin halpaa että ei olla lyhennetty ylimääräistä vaan sijoitettu ylimääräiset rahat muualle. Pk-seudulla asutaan, joten laina oli aika suuri.
Joo. Heidän mummonsa teki työuransa Nordeassa ja hoitaa nuo lasten rahastohommat.
ap