Miten jollain nelikymppisellä on vielä asuntolainaa?
Monet ostavat asunnon sillä ajatuksella, että lapsille on omat huoneet, tilaa jne. Velkaa näyttää kuitenkin monella perheellä olevan vielä silloinkin kun lapset ovat jo täysi-ikäisiä. Huoneita jää tyhjilleen. Lasten muuttaessa kotoa on kuitenkin usein tapana ostaa heille omat asunnot.
Eli mitä ajatellaan, kun lainanmaksuaika mitoitetaan noin pitkäksi?
Kommentit (76)
Ollessani nelikymppinen, lapseni vasta aloitteli koulua. Enkä ostanut talokaan kuin vasta 34v.
Nyt kun lapseni on just ja just täysikäinen mulla on puolikas okt, 4/5 kaupunkiasuntoa ja kokonainen sijoitusluukku. Viimeisimmästä on vielä remppalainaa muutama kymppi.
Miksi pitäisi tehdä niinkukn kaikki muut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyttävien keski-ikä on kolmenkympin huitteilla ja aloittaja ihmettelee, miten nelikymppisillä ei ole velat maksettuna ja lapset maailmalla. Onhan tämä ihan höhöpöaloitus, millä ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin saada ihmiset tappelemaan.
Aloittaja on synnyttäjä ja saanut kolme lastaan 36-, 39- ja 41-vuotiaana. Sitä ennen ehti olla valmistumisen jälkeen 10 vuotta töissä ja maksaa asuntolainaa. Ihan hyvä diili.Samalla tavalla se asunto on velaton lasten tultua aikuisiksi, vaikka sitä lainaa makselisi lasten asuessa vielä kotona pois.
Ja sama suomeksi?Aloituksessa kritisoitiin sitä että asunnosta on velkaa vielä kun lapset tu
Kiitos selvennyksestä.
Itse tein erilailla, en koskaan ostanut asuntoa. Olen maksanut kallista vuokraa vuosikymmenet, ja mikä parasta, ei haittaa sitten tippaakaan. Ikääkin jo 60v, ja kohtuullisen hyvä eläke odottaa. Ihan sama, omistanko mitään. Lapsinikin sai hyvän lapsuuden, ja tästä tuli tasapainoinen aikuinen. Ihan vuokrakämpässä kasvatettuna.
Ei mutta oikeasti, lapsellinen aloitus. Jokainen tekee mitä lystää, eikä nykymaailmassa edes lainan saanti ole taattua.
Maailmas on monta ihmeellistä asiaa. Jatka ihmettelyä, ehkä vielä joskus kiinnostaa asiat, jotka ei liity muiden henkilökohtaisiin valintoihin. Tai sitten jäät tuolle juoruämmätasolle ihmettelyjesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on helsinkiläisasunto, jonka arvo on n. 400 000. Lainaa on näin viisikymppisenä jäljellä vaja 70 000.
Itselläkin asunto Helsingissä, tarkemmin sanottuna kaksikin, joista pienempi vuokralla. Joku lapsista saa siitä hyvän.ap
Jos huolii! Ei meidän lapset ainakaan ole mitään pieniä sijoitusasuntoja olleet vailla. Ihan ovat itse asuntonsa valinneet ja maksaneet. Toinen asuu isossa rivitaloasunnossa, jossa on merinäköala, ja toisella on ok-talo hyvällä paikalla. Menestyviä nuoria ovat.
Jos on tapana ostaa lapsille oma asunto, jota ihmettelen, niin eikö meidän kaikkien pitäisi olla velattomia jos kerran vanhemmat sen kämpän tarjoavat.
Sitten se oma tapaus. 40+ ja maksan tätä asuntoa taas. Eron yhteydessä sain kuitenkin puoleen hintaan kun omistin jo sen toisen puolikkaan asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole ostanut lapsille omia asuntoja. Olen käyttänyt asuntolainan maksamisen jälkeen säästyneet rahat omaan maailmanympärimatkaan ja muuhun hauskaan sekä sijoittamiseen. Olen kuitenkin auttanut lapsia vuokra-asunnon hankinnassa kun ovat muuttaneet lukion jälkeen kotoa opiskelemaan. Rahaakin olen vähän lahjoittanut, että voivat vaikkapa avata asp-tilin tai käyttää muuhun valitsemaansa kohteeseen. Molemmat lapset ovat ostaneet omat asuntonsa ihan itse.
Asuntohinkin on kiva sijoittaa ja lapsen on mukava muuttaa asuntoon, johon hän on itse saanut valita keittiökaapit ja vessakaakelit. Tietysti kaikilla kolmella lapsellani on myös sijoitussalkut. Tällä hetkellä kolmella lapsella reilut 20 000€/ lärvi. Lasten iät 10, 7 ja 5 vuotta.
ap
Koska sain lainaa lopulta ollessani 40v ja eka vakituinen työ pätkien jälkeen. Lapset vielä päiväkodissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on helsinkiläisasunto, jonka arvo on n. 400 000. Lainaa on näin viisikymppisenä jäljellä vaja 70 000.
Itselläkin asunto Helsingissä, tarkemmin sanottuna kaksikin, joista pienempi vuokralla. Joku lapsista saa siitä hyvän. ap
Miksi et itse nauti rahoistasi? Lähde vaikka matkustelemaan jonnekin. Kyllä ne nuoret pärjää.
Ragebaittia koko aloitus. Älkää menkö moiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole ostanut lapsille omia asuntoja. Olen käyttänyt asuntolainan maksamisen jälkeen säästyneet rahat omaan maailmanympärimatkaan ja muuhun hauskaan sekä sijoittamiseen. Olen kuitenkin auttanut lapsia vuokra-asunnon hankinnassa kun ovat muuttaneet lukion jälkeen kotoa opiskelemaan. Rahaakin olen vähän lahjoittanut, että voivat vaikkapa avata asp-tilin tai käyttää muuhun valitsemaansa kohteeseen. Molemmat lapset ovat ostaneet omat asuntonsa ihan itse.
Asuntohinkin on kiva sijoittaa ja lapsen on mukava muuttaa asuntoon, johon hän on itse saanut valita keittiökaapit ja vessakaakelit. Tietysti kaikilla kolmella lapsellani on myös sijoitussalkut. Tällä hetkellä kolmella lapsella reilut 20 000€/ lärvi. Lasten iät 10, 7 ja 5 vuotta.ap
No tietenkin on!
Ööö? Otin asuntolainan 50+ iässä.
Vierailija kirjoitti:
Ragebaittia koko aloitus. Älkää menkö moiseen.
Eiku leikitään nyt mukana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin asunto Helsingissä, tarkemmin sanottuna kaksikin, joista pienempi vuokralla. Joku lapsista saa siitä hyvän.ap
Jos huolii! Ei meidän lapset ainakaan ole mitään pieniä sijoitusasuntoja olleet vailla. Ihan ovat itse asuntonsa valinneet ja maksaneet. Toinen asuu isossa rivitaloasunnossa, jossa on merinäköala, ja toisella on ok-talo hyvällä paikalla. Menestyviä nuoria ovat.
Sijoitusasunto on se ensimmäinen asunto, johon lapsi muuttaa aloittaessaan yliopisto-opinnot ollessaan 19v. Valmistuttuaan viiden vuoden päästä ostaa sitten tietysti oman asunnon.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasunto on se ensimmäinen asunto, johon lapsi muuttaa aloittaessaan yliopisto-opinnot ollessaan 19v. Valmistuttuaan viiden vuoden päästä ostaa sitten tietysti oman asunnon.ap
Sinähän tiedät ilmeisesti etukäteen missä lapsi aikoo opiskella. Meillä lähtikin ulkomaille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin asunto Helsingissä, tarkemmin sanottuna kaksikin, joista pienempi vuokralla. Joku lapsista saa siitä hyvän. ap
Miksi et itse nauti rahoistasi? Lähde vaikka matkustelemaan jonnekin. Kyllä ne nuoret pärjää.
Kiitos, mutta matkustelun 80- ja 90-luvulla läkähtymiseen asti. 2010-luvullakin vielä. Ehkä sitten joskus 70-vuotiaana taas alkaa kiinnostaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntohinkin on kiva sijoittaa ja lapsen on mukava muuttaa asuntoon, johon hän on itse saanut valita keittiökaapit ja vessakaakelit. Tietysti kaikilla kolmella lapsellani on myös sijoitussalkut. Tällä hetkellä kolmella lapsella reilut 20 000€/ lärvi. Lasten iät 10, 7 ja 5 vuotta.
ap
No mihin kenekin mielestä on kiva sijoittaa. Minusta asuntoihin on työlästä sijoittaa. Asuntosijoittaminen on muutenkin vähän alemman keskiluokan juttu, joutuu mitettimään kaiken maailman vessakaakeleita ja keittiökaappeja. Puhumattakaan niistä vuokralaisista, avaimista yms. En minä viitsi. Mutta jos se on sinusta kivaa niin okei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, mutta matkustelun 80- ja 90-luvulla läkähtymiseen asti. 2010-luvullakin vielä. Ehkä sitten joskus 70-vuotiaana taas alkaa kiinnostaa.ap
Pienenä lapsena matkustelu on aika erilaista kuin aikuisena. Etkö tarjoa lapsillesi ulkomaanmatkoja ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasunto on se ensimmäinen asunto, johon lapsi muuttaa aloittaessaan yliopisto-opinnot ollessaan 19v. Valmistuttuaan viiden vuoden päästä ostaa si
No, sitten lapsi saa sijoitusasunnon tuoton. Muutenkaan en hyväksy mitään opintolainoja. Vanhempien tulee maksaa lasten opiskeluajan kulut.ap