Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jollain nelikymppisellä on vielä asuntolainaa?

Vierailija
10.09.2025 |

Monet ostavat asunnon sillä ajatuksella, että lapsille on omat huoneet, tilaa jne. Velkaa näyttää kuitenkin monella perheellä olevan vielä silloinkin kun lapset ovat jo täysi-ikäisiä. Huoneita jää tyhjilleen. Lasten muuttaessa kotoa on kuitenkin usein tapana ostaa heille omat asunnot.

Eli mitä ajatellaan, kun lainanmaksuaika mitoitetaan noin pitkäksi?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä ja omistan Helsingissä. Palkka senverran suuri että ei ollut mikään pitkä laina aika.

Vierailija
22/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanos muuta, mulla ei ole ikinä ollut asuntolainaa, ikää 50v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään monet on hädintuskin saaneet lainaa siihen ikään mennessä, niin ei kai sitä kukaan samanten pois maksa.

Ai, sille minä en voi mitään, jos ei ole työpaikkaa tai vakuuksia ja joutuu omilta vanhemmiltaan lainaamaan. Itse ostin ensimmäisen asunnon (kaksio, Helsingissä) 27-vuotiaana. Nyt nelikymppisenä asuntolaina maksettu (rivitaloasunto, 100 neliötä, Helsinki).

ap

Vierailija
24/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa ole vielä töitä paljoa ehtinyt tehdä. Pelkkää opiskelua ja työnhakua monella. Itsellä 2 FM, AMK ja yksi ammattitutkinto. 36-vuotiaana ekaan työhön pienehköllä palkalla.

Vierailija
25/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah kävin just tsiigaa olen täysin velaton 24 vuoden päästä, talolainaa vielä 15 vuotta minkä verran työelämääkin jäljellä. Kaikki hoituu aikanaan, tavalla tai toisella. 

Vierailija
26/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttävien keski-ikä on kolmenkympin huitteilla ja aloittaja ihmettelee, miten nelikymppisillä ei ole velat maksettuna ja lapset maailmalla. Onhan tämä ihan höhöpöaloitus, millä ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin saada ihmiset tappelemaan. 

Vierailija
27/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on helsinkiläisasunto, jonka arvo on n. 400 000. Lainaa on näin viisikymppisenä jäljellä vaja 70 000. 

Itselläkin asunto Helsingissä, tarkemmin sanottuna kaksikin, joista pienempi vuokralla. Joku lapsista saa siitä hyvän.

ap

Vierailija
28/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä AP oikein HOURII ?

Vierailija
29/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyttävien keski-ikä on kolmenkympin huitteilla ja aloittaja ihmettelee, miten nelikymppisillä ei ole velat maksettuna ja lapset maailmalla. Onhan tämä ihan höhöpöaloitus, millä ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin saada ihmiset tappelemaan. 

Aloittaja on synnyttäjä ja saanut kolme lastaan 36-, 39- ja 41-vuotiaana. Sitä ennen ehti olla valmistumisen jälkeen 10 vuotta töissä ja maksaa asuntolainaa. Ihan hyvä diili.

Vierailija
30/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuota kaikki meistä ei oo ehtineet sitä lainaa edes vielä ottaa nelikymppisenä. Ihmisten elämät on erilaisia, talojen hinnat vaihtelee suuresti sekä kyky niitä maksaa. Kaikki ei myöskään halua puolta elämäänsä kituuttaa makaronilaatikolla, joten lyhentää lainaa maltilla. Ja sitten tulee myös paljon avioeroja, puolelle naimisiin menneistä jossain vaiheessa. Tuttuni osti oman asunnon 60-vuotiaana juurikin erottuaan ja maksaa velkaa vielä eläkkeellä. Sanoo että pieni hinta vapaudesta. Eli josko tuomitsemisen ja itsesi paremmuuden korostamisen sijaan voisit vaikka hieman tutustua erilailla eläviin ihmisiin. 

Vierailija
31/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään monet on hädintuskin saaneet lainaa siihen ikään mennessä, niin ei kai sitä kukaan samanten pois maksa.

Ai, sille minä en voi mitään, jos ei ole työpaikkaa tai vakuuksia ja joutuu omilta vanhemmiltaan lainaamaan. Itse ostin ensimmäisen asunnon (kaksio, Helsingissä) 27-vuotiaana. Nyt nelikymppisenä asuntolaina maksettu (rivitaloasunto, 100 neliötä, Helsinki).

ap

Että 13 vuodessa velattomaksi? Et ole varmaan sitten muuhun kuluttanutkaan kuin asuntolainan maksuun?

Vierailija
32/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on synnyttäjä ja saanut kolme lastaan 36-, 39- ja 41-vuotiaana. Sitä ennen ehti olla valmistumisen jälkeen 10 vuotta töissä ja maksaa asuntolainaa. Ihan hyvä diili.

Samalla tavalla se asunto on velaton lasten tultua aikuisiksi, vaikka sitä lainaa makselisi lasten asuessa vielä kotona pois. 

Vierailija
33/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti noin yksinkertainen vai esitätkö vaan?

Tarkennatko vähän kysymystäsi!

Tää hän on ihan selvä tapaus:D

Vierailija
34/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Että 13 vuodessa velattomaksi? Et ole varmaan sitten muuhun kuluttanutkaan kuin asuntolainan maksuun?

Ensimmäisen asunnon arvo nousi kahdeksassa vuodessa 40%. Sitten Kolmioon ja sen jälkeen rivariin.

ap

Vierailija
35/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla se asunto on velaton lasten tultua aikuisiksi, vaikka sitä lainaa makselisi lasten asuessa vielä kotona pois. 

Ja sama suomeksi?

Vierailija
36/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58v ja on vielä 2.5 vuotta asuntoa maksettavana. Revi siitä!

Vierailija
37/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa teillä, joilla on lapsia, on tapana ostaa heille omat asunnot?

ap

Vierailija
38/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska on mukavampaa käyttää ne isommat lainanmaksurahat arjessa silloin, kun lapset on vielä kotona ja arjen kulut on suuret. Eipä me sitten enää niin paljoa tarvita, kun lapset ovat omillaan. Ja ihan itse saavat asuntonsa ostaa! Tai en oikeastaan suosittele sellaiseen, ennenkuin tietävät, mille paikkakunnalle, mihin asumismuotoon ja millaiseen perhekokoon päätyvät. Ei niitä asuntoja niin vaan myydä, ostella ja vaihdella, ilman tappioita ainakaan. Itse olen muuttanut 7 kertaa nuorena (alle 30v) aikuisena paikkakunnan tai elämäntilanteen ja tilantarpeen muuttuessa.

Vierailija
39/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten muuttaessa kotoa on kuitenkin usein tapana ostaa heille omat asunnot. No tämä! Just tytär valitsi Eirasta asunnon, poika vielä miettii. Kalasatamaa ehdotteli, mutta minusta se on niin uusnousukas. Ei meidän kultalusikat mitenkään sovi Kalasatamaan. Onneksi kotona voi olla, kunnes tämä asunto-ongelma ratkeaa, näihin 160 neliöön toki mahtuu. Velattomiin neliöihin, tottakai! 

Vierailija
40/76 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sama suomeksi?

Aloituksessa kritisoitiin sitä että asunnosta on velkaa vielä kun lapset tulevat täysi-ikäisiksi. AP maksanut 13 vuodessa asunnon velat pois. Niin minäkin, mutta lapset oli silloin pieniä. Ei ehtinyt tulla täysi-ikäisiksi, kun velka oli jo poissa, vaikka asuntolaina otettiin ensimmäisen lapsen syntyessä.