Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheiden köyhyys

Vierailija
10.09.2025 |

Nyt on ollut otsikoissa lapsiperheiden köyhyys. Tämä on mielenkiintoinen teema, sillä suomalaisten lapsiperheiden köyhyys on hyvin valikoivaa. Tämän on moni huomannut, että heille ei esim. käytetyt vaatteet tai huonekalut kelpaa. Pitää olla merkkiä jne.

Väitän, että kyse on siitä, että näillä ihmisillä on täysin vääristynyt kuva siitä, mitä esim. keskituloisen perheen tuloilla, joka ei saa tukia, pystyy ostamaan ja minkälaista elintasoa sillä pystyy pitämään yllä. Ei meilläkään ole varaa ostella lapsille uusia merkkivaatteita, ei kyllä haluakaan. Ei käydä montaa kertaa vuodessa ulkomailla, huokekalut on ikeaa, eletään siis hyvin samantapaista elämää kuin nämä ns. vähävaraiset asumistukea, toimeentulotukea yms. nostavat perheet. Nettotulot eivät tuskin eroa meillä paljoakaan. 

Me emme saisi tukea myöskään esim. Hopelta. Meille kelpaisi hyvin esim. ihan tavalliset käytetyt vaatteet. Joka vuosi mekin lasten kasvaessa tuskailemme kun joutuu ostamaan taas uutta kokoa talvivaatetta. Mutta ajattelen tämän olevan ihan normaalia. Ei tulisi mieleenkään olettaa, että on jonkun muun tehtävä tarjota nämä meille, vaan tottakai meidän pitää itse laskea mistä saadaan säästettyä vuoden aikana sen verran, että lapsilla on sopivan kokoiset vaatteet ja kengät. Tänä kesänä emme käyneet huvipuistossa, koska liput ovat kalliit ja teimme muuta. Retkiä jne. Sekään ei ole köyhyyden merkki, vaan ihan tavallista lapsiperheen elämää. 

Kommentit (189)

61/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropa nyt vielä se, että miksi ajattelet, että teidän keskitukoisella perheellä olisi millään lailla sama tilanne kuin vähävaraisella perheellä?

Saman verran jää elämiseen 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
62/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa nyt vielä se, että miksi ajattelet, että teidän keskitukoisella perheellä olisi millään lailla sama tilanne kuin vähävaraisella perheellä?

Saattaa jossain tilanteessa jäädä jos se keskituloinen lyhentää oman asunnon asuntolainaaa. Siinä vaan sitten kerrytetään sitä tulevaisuuden omaisuutta ja velatonta asuntoa jossa myöhemmin asuu edullisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jos on siellä ihan juuri keskituloisen alarajoilla. Jos perheessä on kahdella ihmisellä edes lähelle mediaanituloa olevat tulot niin kyllä siinä jää huomattavasti enemmän käteen kuin vähävaraisella.

Vierailija
64/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jos on siellä ihan juuri keskituloisen alarajoilla. Jos perheessä on kahdella ihmisellä edes lähelle mediaanituloa olevat tulot niin kyllä siinä jää huomattavasti enemmän käteen kuin vähävaraisella.

No niin kuuluukin jäädä. Kyllä omalla palkallaan toimeen tulevan elintason pitääkin olla parempi kuin käsi toisen taskulla elävän. Olisi hulluutta ajatella toisin. 

Vierailija
65/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Onko tämä matemaattinen fakta jotenkin outo asia ihmiselle nykyisin. AINA on 10 prosenttia köyhempiä tai niitä joilla on vähemman, vaikka kaikilla olisi miljoonatuet tai palkat. Eikä se tarkoita sitä, että nekään vähiten miljoonia omistavat näkisivät nälkää. "

Ei se ole outo mutta on outo väite että silloin köyhä ei voisi olla myös ihan oikeasti köyhä. Kun tutkitaan kaikkein vähävaraisimpia perheitä Suomessa niin löydetään kyllä ihan oikeaa puutetta, tilanteita että ei ole varaa välttämättömiin lääkkeisiin, ei ole aina varaa riittävään ruokaan, ei ole varaa lasten harrastuksiin jne.

Vierailija
66/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin kuuluukin jäädä. Kyllä omalla palkallaan toimeen tulevan elintason pitääkin olla parempi kuin käsi toisen taskulla elävän. Olisi hulluutta ajatella toisin. 

No tietenkin kuuluu. Ei siitä ollutkaan kyse. Vaan siitä väitteestä että olisi jotenkin laaja ongelma että keskituloisilla ei jäisi sen enempää rahaa elämiseen kuin vähävaraisilla.

Vierailija
67/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä joku aika uusi asia että rikkaammat ovat alkaneet melkein kadehtia köyhiä ja köyhien tukia ja puhua koko ajan siitä miten köyhillä on itse asiassa liikaa rahaa?

En ainakaan muista tällaista keskustelua ennen kuin ihan viime vuosina.

Vierailija
68/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on näitä jutyuja taas. Minä olen yhden lapsen yh, työtön sairauden takia. Saamme yhteensä rahaa 11 v lapsen kanssa n.1750 e kk, se sisältää elatustuen ja lapsilisän. Vuokra on 920 e kaksiosta lähiössä.

Kun olin matakapalkka alalla koulunkäynninohjaajana oli nettopalkka n.1700 e kk, siihen päälle tuli lapsilisä ja elatustuki lapsen isältä. Eli n. 400 e yhteensä, jolloin tulomme olivat 1100 e kk.

Kyllä se 400 e kk on iso raha meille.

Jos olisi lumppani joka myös tienaisi matalapalkka- alalla vaikka vain saman kuin minä,olisivat tulomme jo 3700 e kk sis lapsilisän ja elatustuen.

Väitän että ero on iso nykyiseen tilanteeseemme verrattuna vaikka sillä 3700 e pitäisi elää kahden aikuisen ja lapsen. Vuokraa voisi maksaa 1000 e kk ja silti jäisi 2700 laskuihin  ja ruokaan

Eikä nuo ole edes keskituloisen tuloja mitä esimerkkiin laitoin.

Vierailija
69/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri lähti kaatopaikalle kuorma, jossa oli lasten laskettelukamoja, luistimia, vaatteita, leluja, kirjoja plus päälle vielä kodin tavaraa. Tarjosin ilmaiseksi, ketään ei kiinnostanut ja lajittelemaan ja myymään en ehdi alkaa.

Oletko kuullut kierrätyskeskuksesta?

Se että ylikulutat etkä viitsi kierrättää, ei ole köyhien vika.

Kuten sanottu, ei ollut aikaa, kamat vei tuttu peräkärrylläån omien mukana kaatikselle. Mitä ylikulutusta se on, että lapsi kasvaa kamoistaan ulos ja muuton yhteydessä tehdään inventaario?

Vierailija
70/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri lähti kaatopaikalle kuorma, jossa oli lasten laskettelukamoja, luistimia, vaatteita, leluja, kirjoja plus päälle vielä kodin tavaraa. Tarjosin ilmaiseksi, ketään ei kiinnostanut ja lajittelemaan ja myymään en ehdi alkaa.

Tällaisen sälän lahjoittamiseen täytyy varata aikaa. Jos jossain kaupunginosakirppiksellä näistä ilmoitat, voi hyvinkin olla, että just noita tavaroita tarvitseva huomaa ne vasta kuukausien päästä. Ja jos et kerran ole ehtinyt lajitella niitä, niin miten oikein tarjosit - oliko tuotteista kuva, vai oliko vain epämääräinen kehoitus "tule hakemaan mitä tarvitset"? Outoa silti, että jos kerran jaksoit viedä kaatopaikalle, et kuitenkaan jaksanut samaa kamaa viedä vaikka kierrätyskeskukseen. Kyllähän noille sitä kautta olisi käyttäjät löytynyt.

Kuten todettu, muuton yhteydessä oli muutakin tekemistä kuin lajitella ja ajella ympäri kaupunkia. Siistit kuvat oli.

Vierailija
71/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut kierrätyskeskuksesta?

Se että ylikulutat etkä viitsi kierrättää, ei ole köyhien vika.

Käsittämätöntä .  Mulla on kontti, fida ja pelastusarmeija 3 kmn päässä.  Kierrätyskeskukseen joku 6-10 km suunnilleen. Sinne vien kaiken , vastikään laatikollisen 30 vuotta vanhoja aku ankkoja.   Koska se on jätehuollon ylläpitämä, pistävät myymäläänsä tai lajittelevat jätteeksi 

Koska sulla on niin muillakin on oltava?

Vierailija
72/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän että ap: n  perheen tulot on enemmän kuin 2300 e kk yhteensä sisältäen lapsilisän kahdelle aikuiselle ja lapselle.

Tämän verran me saamme yhteensä rahaa perheenä kun olemme työttömiä peruspäivärahalla eläjiä miehen kanssa,meillä on yksi lapsi.

Tuosta 2300 eurosta maksamme vuokran 870 e kk. 

Onko ap perheen aikuisten tulot nettona 1150 e kk per aikuinen? 

Vierailija
73/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on näitä jutyuja taas. Minä olen yhden lapsen yh, työtön sairauden takia. Saamme yhteensä rahaa 11 v lapsen kanssa n.1750 e kk, se sisältää elatustuen ja lapsilisän. Vuokra on 920 e kaksiosta lähiössä.

Kun olin matakapalkka alalla koulunkäynninohjaajana oli nettopalkka n.1700 e kk, siihen päälle tuli lapsilisä ja elatustuki lapsen isältä. Eli n. 400 e yhteensä, jolloin tulomme olivat 1100 e kk.

Jos olisi lumppani joka myös tienaisi matalapalkka- alalla vaikka vain saman kuin minä,olisivat tulomme jo 3700 e kk sis lapsilisän ja elatustuen.

Väitän että ero on iso nykyiseen tilanteeseemme verrattuna vaikka sillä 3700 e pitäisi elää kahden aikuisen ja lapsen. Vuokraa voisi maksaa 1000 e kk ja silti jäisi 2700 laskuihin  ja ruokaan

Jos sairaus estää työnteon, niin kouluttaudutaan uuteen ammattiin. Näppäimistön käyttö onnistuu näköjään, eli jotakin pystyt tekemään. 

Vierailija
74/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ap lukuja esimerkiksi väitteellesi, perheen  koko, asuinkunta, peruspäiväraha vai anssi?

Ei riitä pelkät mutuilut.

Voin sitten Kelan laskurilla laskea mitä saisitte työttöminä.

Vierailija
75/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä joku aika uusi asia että rikkaammat ovat alkaneet melkein kadehtia köyhiä ja köyhien tukia ja puhua koko ajan siitä miten köyhillä on itse asiassa liikaa rahaa?

Ei kukaan kadehdi. On tervettä kyseenalaistaa sitä, minkälaista elintasoa voi odottaa, jos elää yhteiskunnan tukien varassa. 

Vierailija
76/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä haen koko ajan, viime viikollakin haastatteluissa kävin. Ikä taitaa olla esteenä, 48 v...

Vierailija
77/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan kadehdi. On tervettä kyseenalaistaa sitä, minkälaista elintasoa voi odottaa, jos elää yhteiskunnan tukien varassa. 

Se on selvä. Mutta turhaa verrata keskituloisten elintasoon ja väittää tulojen olevan suunnilleen samat. Eivät ole. 

Vierailija
78/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä nuo ole edes keski

Ikä ei ole este, jos osaaminen ja asenne on kunnossa. 

Vierailija
79/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on selvä. Mutta turhaa verrata keskituloisten elintasoon ja väittää tulojen olevan suunnilleen samat. Eivät ole. 

Ovat. Valitettavasti. 

Vierailija
80/189 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista kun ap tapaiset kermikset tippuu Kelan työtyämysturvan varaan. 

Voi olla toiset mielipiteet silloin ja sitä keskitulousen palkkaa tulee ikävä sillä 600 euron tuella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme