Miksi jitkut vanhemmat ihmiset käyttävät sanaa vanhapiika haukkumiseen?
Ihan oikeasti, olen muutaman kerran törmännyt ihmisiin, joille se suurin minun tai jonkun muun loukkaamisen hetki on ollut päästä sanomaan sana vanhapiika.
Se esitetään vielä aina sellaiseen sävyyn, ettei näistä ihmisistä kai mikään muu sana (edes h-sana tms) olisi niin loukkaava.
Mitähän ihmettä? En juu välitä, mutta en vain ymmärrä mitä loukkaavaa tässä vanhaksipiiaksi sanomisessa edes ajatuksen tasolla pitäisi olla?
Kommentit (92)
No kun ap vanhenee hän ymmärtää että on olemassa niitä hankalia ja vaikeita ihmisiä jotka eivät ole olleet koskaan parisuhteessa ja tästä muille tulee stereotypinen ajatus vanhasta piiasta
Vierailija kirjoitti:
En ole vanha vaan keski-ikäien ja käytön nimitystä "vanhapiika" sellaisista hankalista, itsekkäistä naisihmisistä, jotka pakottavat muutkin elämään omien pakkomieltteitensä ja aikataulujensa mukaan, ja valittavat kaikesta mahdollisesta. Ihmettelevät, kun ei kumppania löydy
TÄMÄ
Vierailija kirjoitti:
Koska vanhapiika on aina ollut väheksyvä nimitys. Aikoinaan naisen asema tuli avioliiton kautta. Naimaton nainen oli osaton, omaisuudeton, vailla vanhuuden turvaa eli lapsia, outo ja kelpaamaton. Naimaton nainen eli yleensä sukulaisten nurkissa ja autteli talon töissä tai hoiti vanhempiaan.
Niin on myös vanhapoika -sana.
Ennen vanhaan, siis jossain vielä 1980-luvulla yli 25 vuotiaat jotka eivät eläneet parisuhteessa pidettiin luusereina.
Höpö höpö, tuo on jotain maalaiskieltä. Eiköhän ne avioliitossa olevat ole enemmän miestensä, lapsiensa, anoppiensa jne piikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti haukkui joku aika sitten isän akkelia vanhaksipiiaksi jolla oli monia miehiä ennen isää. Eikö tuo ole päinvastainen kuin vanhapiika jos on ottajia riittänyt...
Vanhapiika on naimaton yli 25- vuotias nainen.
Miesten lukumäärällä ei ole merkitystä, jos ei ole naimisissa.
Ja kumpikaan ei ole halunneet naimisiin 30 vuoden aikana saman katon alla ;D . Ei tuo vanhapiika sana ole nykypäivää.
Noi sanonnat on agraarikulttuurin jäänteitä. Ne vanhat muorit heittää kohta lusikan nurkkaan, jatka sä elämää sillä ajatuksella että sä et oo ollu piika, ne naimisissa olevat ja olleet ei oo mitään muuta olleetkaan kuin piikoja. Jos hyvin on käynyt niin ukko on tuonut äitienpäivänä ruukkuruusun ja jouluna hyasintin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vanhapiika on aina ollut väheksyvä nimitys. Aikoinaan naisen asema tuli avioliiton kautta. Naimaton nainen oli osaton, omaisuudeton, vailla vanhuuden turvaa eli lapsia, outo ja kelpaamaton. Naimaton nainen eli yleensä sukulaisten nurkissa ja autteli talon töissä tai hoiti vanhempiaan.
Niin on myös vanhapoika -sana.
Ennen vanhaan, siis jossain vielä 1980-luvulla yli 25 vuotiaat jotka eivät eläneet parisuhteessa pidettiin luusereina.
Onneksi tuosta ajasta on edetty. Kaikkien ei ole pakko olla parisuhteissa jos ei halua.
Sotien jälkeen suunnilleen kaikki miehet saivat puolison, saattoi puuttua raaja tms mutta naiset halusivat lapsia ja miehet jotka tänä päivänä olisivat ihan no no pystyivät saamaan perheen. No todellisuushan on ollut sitten karu, sotatraumat, väkivalta, alkoholismi. Ehkä toi sanonta vanhapiika on tullut katkeruudesta ja kateudesta kun itse ovat eläneet perhehelvetissä?
Vierailija kirjoitti:
Sotien jälkeen suunnilleen kaikki miehet saivat puolison, saattoi puuttua raaja tms mutta naiset halusivat lapsia ja miehet jotka tänä päivänä olisivat ihan no no pystyivät saamaan perheen. No todellisuushan on ollut sitten karu, sotatraumat, väkivalta, alkoholismi. Ehkä toi sanonta vanhapiika on tullut katkeruudesta ja kateudesta kun itse ovat eläneet perhehelvetissä?
Tuolloin myös miehiä kaatui rintamalla valtavat määrät jolloin parisuhdemarkkinoilla oli yhtä miestä kohti useampi nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ihmiset ehkä kuvittelevat tuon olevan haukkumasana. Heidän nuoruudessaan se sitä olikin.
Onko se nyt sen kummempi haukkumasana kuin boomeri?
Vierailija kirjoitti:
Vanhapiika on pahin nimitys mitä jotkut osaa keksiä. Jos naisen arvo oli pelkästään olla äiti ja vaimo, vanhapiika ei ollut niistä kumpaakaan eikä edes nuori.
"Nainen ei ollut miehen tavoin täysivaltainen kansalainen, vaan isänsä tytär, puolisonsa vaimo tai leski. Yksinäisellä naisella ei ollut mahdollisuuksia elättää itseään, joten naimattomaksi jäätyään hän jäi asumaan joko kotitaloonsa tai sukulaistensa hoiviin. Näissä oloissa hänen ainoa elinkeinonsa oli piikominen."
En tiedä, mistä tuo lainaus on, mutta kyllä yhä edelleen monet hahmottavat naiset miesten kautta. Nainen on aina jonkun-joku. Heikin tytär tai Matin vaimo tai Eetun sisko. Olen oppinut välttämään mieheni mainitsemista työpaikalla, koska sen jälkeen minulle puhutaan aina niin, että jotenkin mainitaan se miesä. Hänestä tulee ikään kuin minun kontekstini.
Sitä en sitten tiedä, miten ihmiset hahmottavat minut, jos en anna heille mitään kontekstivihjettä eli en millään lailla kerro, keneen mieheen minä voisin liittyä. Toivon, että oikeana täysivaltaisena ihmisenä, mutta ei se ihan varmaa ole.
En ole vanha vaan keski-ikäien ja käytön nimitystä "vanhapiika" sellaisista hankalista, itsekkäistä naisihmisistä, jotka pakottavat muutkin elämään omien pakkomieltteitensä ja aikataulujensa mukaan, ja valittavat kaikesta mahdollisesta. Ihmettelevät, kun ei kumppania löydy