Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jitkut vanhemmat ihmiset käyttävät sanaa vanhapiika haukkumiseen?

Vierailija
09.09.2025 |

Ihan oikeasti, olen muutaman kerran törmännyt ihmisiin, joille se suurin minun tai jonkun muun loukkaamisen hetki on ollut päästä sanomaan sana vanhapiika.

Se esitetään vielä aina sellaiseen sävyyn, ettei näistä ihmisistä kai mikään muu sana (edes h-sana tms) olisi niin loukkaava.

Mitähän ihmettä? En juu välitä, mutta en vain ymmärrä mitä loukkaavaa tässä vanhaksipiiaksi sanomisessa edes ajatuksen tasolla pitäisi olla? 

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko neiti neiti vai onko neiti naitu.   Vanhaa suomen kieltä ei voi enää käyttää noin. 

Vierailija
42/49 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan vanhoja poikia jotka asuu toisen miehen kanssa homona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vanhapiika on aina ollut väheksyvä nimitys. Aikoinaan naisen asema tuli avioliiton kautta. Naimaton nainen oli osaton, omaisuudeton, vailla vanhuuden turvaa eli lapsia, outo ja kelpaamaton. Naimaton nainen eli yleensä sukulaisten nurkissa ja autteli talon töissä tai hoiti vanhempiaan.

Nykyään niitä sanotaan lesboiksi. Aiemmin asiasta ei puhuttu.

Vierailija
44/49 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piika sanana tarkoittaa alunperin tyttöä. Omassa lapsuudessani käytettiin tyttölapsista ihan yleisesti. Jos ei ollut mennyt naimisiin, ei kai koskaan tullut naiseksi. Näin ajateltiin.

Vierailija
45/49 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen heteromies, sinkku (nykytermillä). En ole koskaan ymmärtänyt sitä sanaa, et "vanhapiika/poika", saati "peräkammarin poika/tyttö". ... Jos haluaa huolehtia omista vanhemmistaan ja ehkä huolehtia suvun omaisuudesta, niin mitä sitten?

Muutenkin, maailma ois ehkä vähän parempi paikka, jos ihmiset huolehtisivat enemmän omista asioistaan kuin toisten.

Vierailija
46/49 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eronnut  nainen  ei voi olla vanhapiika sillä hänhän  on aina  sen jälkeen  rouva , siviilisäädyltään ja  titteliltään.

Vierailija
47/49 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vanhapiika on aina ollut väheksyvä nimitys. Aikoinaan naisen asema tuli avioliiton kautta. Naimaton nainen oli osaton, omaisuudeton, vailla vanhuuden turvaa eli lapsia, outo ja kelpaamaton. Naimaton nainen eli yleensä sukulaisten nurkissa ja autteli talon töissä tai hoiti vanhempiaan.

Sama se oli vanhoillapojillakin.

Vierailija
48/49 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha äitini on kertonut  että  rouvan titteliä  oikein  tavoiteltiin.  Voi mennä naimisiin ihan vain  sitä  varten  ja stten erota.  Voi laittaa siitten  rouva  Ranta-aho  puhelin luotteloon. 

Vierailija
49/49 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäneito sitten.