Miksi jitkut vanhemmat ihmiset käyttävät sanaa vanhapiika haukkumiseen?
Ihan oikeasti, olen muutaman kerran törmännyt ihmisiin, joille se suurin minun tai jonkun muun loukkaamisen hetki on ollut päästä sanomaan sana vanhapiika.
Se esitetään vielä aina sellaiseen sävyyn, ettei näistä ihmisistä kai mikään muu sana (edes h-sana tms) olisi niin loukkaava.
Mitähän ihmettä? En juu välitä, mutta en vain ymmärrä mitä loukkaavaa tässä vanhaksipiiaksi sanomisessa edes ajatuksen tasolla pitäisi olla?
Kommentit (92)
On tuota sanaa käytetty loukkaustarkoituksessa. Halutaan tuoda pienenä piikkinä ilmi, että toinen on jotenkin kelvoton puolisomarkkinoilla. No voi voi niitä ilmeitä kun se vanhapiika kulkeekin sormus sormessa. Ei se ollutkaan kaikkien mielestä outo hyypiö.
Vierailija kirjoitti:
Olin 25 v, kihloissa ja avoliitossa nykyisen aviomieheni kanssa. Äitini sanoi tuolloin minun olevan vanhapiika, koska en ole naimisissa ja olen jo 25 v.
Olin aika hämmästynyt tuosta kovin ristiriitaisesta ilmaisusta, sillä äitini oli aina painottanut sitä, että naisella täytyy olla ensin koulutus ja ammatti, vasta sitten avioliitto.
Varsinkin vanhemmat naiset tuntuivat muutenkin käyttävän tuota vanhapiika-sanaa loukkaavasti.
Nämä samat mm. kommentoivat teinin painoa loukkaavasti, kyselevät raskauden alkua kaksi kuukautta häiden jälkeen, kommentoivat toisen työttömyyttä sukujuhlissa jne. Eli suodatin puuttuu puheista ja arvomaailma on 1950-luvulta.
Minua vanha mies sanoi vanhaksipiiaksi jo 18-vuotiaana, ja herättihän se ihmetystä.
Olisi kyllä herättänyt ihmetystä 38-vuotiaanakin.
Se on haukkumasana. Sen voi korjata että sinkku. Tai eronnut, vaikka olisi muu kuin avioliitto takana.
Ennen vanhaan nainen sai ihmisoikeudet avioliiton kautta, kun löysi itselleen isännän. Maalla ollaan osittain vieläkin tällä ajattelun tasolla. Sinkku nainen on joko *uora tai vanhapiika.
Koska se on vanhastaan haukkumasana. Vanhapiika ei "päässyt" naimisiin eli häntä ei kukaan huolinut.
Vierailija kirjoitti:
Äiti haukkui joku aika sitten isän akkelia vanhaksipiiaksi jolla oli monia miehiä ennen isää. Eikö tuo ole päinvastainen kuin vanhapiika jos on ottajia riittänyt...
Vanhapiika on naimaton yli 25- vuotias nainen.
Miesten lukumäärällä ei ole merkitystä, jos ei ole naimisissa.
Ennen ei ollut haukkumasana vaan termi naimattomalle naiselle. Samoiln kuin ä pärä oli termi avioliiton ulkopuolella syntyneelle. Vanhentuneita termejä kuten esin n-sana .
Vaimot häpeävät sitä että ovat itse vaki p a t j o j a . Se sitten purkautuu tuollaisena vihana.
Vierailija kirjoitti:
Se on haukkumasana. Sen voi korjata että sinkku. Tai eronnut, vaikka olisi muu kuin avioliitto takana.
Ennen vanhaan nainen sai ihmisoikeudet avioliiton kautta, kun löysi itselleen isännän. Maalla ollaan osittain vieläkin tällä ajattelun tasolla. Sinkku nainen on joko *uora tai vanhapiika.
Niin. Siis nainen sai yhteisön arvostuksen kun alkoi antamaan p i l l u a jollekin.
Onneksi nykypäivänä ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei ollut haukkumasana vaan termi naimattomalle naiselle. Samoiln kuin ä pärä oli termi avioliiton ulkopuolella syntyneelle. Vanhentuneita termejä kuten esin n-sana .
Kyllä ä pärällä on ihan vissi merkitys nykyään ja uusperhelapset ovat todella erilaisia kuin monogamisissa ympäristiössä kasvaneet.
Koska ennen muinoin naisen elinehto oli päästä avioliittoon (vaikka surkeaankin sellaiseen), ja nainen, joka ei päässyt naimisiin, oli tyystin epäonnistunut. Onneksi enää ei näin ole.
Eli siinä mielessä tuo vanhaksipiiaksi nimittely on aika menneen maailman juttuja ja kertoo lähinnä siitä, että nimittelijä on fossiili.
Vierailija kirjoitti:
Sanassa on kaksi eri sanaa. Piika palvelija ja hoitaja sekä vanha . Vanha viittaa ikään ja kokemukseen. Tyyliin vanhojen tanssit. Kun ollaan yläluokalla. Tai vanhemmat joilla on ikää enemmän. Tai vanhukset jotka on vanhoja. Mutta vanha palvelija viittaa ikäänkuin alaluokkaan ja että on ikää jo tullut. Kun on vanha eikä aviossa ajatellaan että on naimaton. Vaikka on naitu paljonkin. Mutta ei virallisesti ikäänkuin. Kaikki ei halua osa ei löydä tai jonkun rakastettu on kuollut tai ulkomaille mennyt. Tai toisen kanssa. Ei löydy siis . Onneksi on ehkäisy. Jotkut on saanut keskenmenoja. Useimmat miehet käyttää kondomia. Vanha viittaa tähän ikääntyneiden yksin elävien ryhmään. Että useat naiset opiskelee koko nuoruuden , heistä tulee lääkäreitä ja farmaseutteja kuin laborantteja ja eläinlääkäreitä insinöörejä ja he käy työssä . Miehet haukkuu heitä sitten. Olkaa naiset kaikessa rauhassa työssä ja itsenäisiä !!&nbs
Jep. Jos ei ryhdy miehen s eksi- ja kotiorjaksi niin viallinen nainen. Ihan kuin jossain intian maaseudulla oltaisiin. Surullista
Nykyään saa siemenen lääkäriltä. Se on erittäin hyvä vaihtoehto. Kunnollisia miehiä ei ole kaikille ja joku nainen voi silti olla mieluummin yksin kuin "kunnollisen" miehen s eksiorja. Silti voi elää hyvän elämän ja jopa tulla äidiksi jos siltä tuntuu. Se ero on vaan siinä, että onko kenenkään miehen patja vai ei ja sekös kismittää sekä miehiä että patjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsivapaat, etenkin naiset, herättää kateutta ja katkeruutta, koska:
Raha, ulkonäkö, terveys, vapaus, menestys, jne....
Mitä lapset tähän liittyy? Vanhapiika voi hyvinkin olla äiti.
Vanhapiika on lapseton.
Naimattomat ja lapsivapaat naiset herättivät pelkoa aikanaan, koska rikkoivat yhteiskunnan normeja, ja näin vaikuttaa olevan edelleen.
mitä loukkaavaa tässä vanhaksipiiaksi sanomisessa edes ajatuksen tasolla pitäisi olla?
Vanhapiika ja sinkku/yksineläjä eivät ole sama asia. Sinkkuus ja yksin eläminen on vapaaehtoista.
Vanhapiika sen sijaan on sellainen naisihminen, joka ei ole saanut ketään, jota kukaan ei vaikuta huolivan, vaikka vanhapiika itsekin haluaisi jonkun. Vanhapoika ja peräkammarin poika ovat vastaavia nimityksiä miehille. Ja nämä kaikki ovat siis pilkkanimityksiä.
Mä olen joissakin täällä olleissa keskusteluissa oikonut joidenkin harhaluuloja naisista, parisuhteesta ja seksistä. Olen saanut kuulla olevani vanhapiika. :D Olen kylläkin saanut lapsen jo yli 20 vuotta sitten ja olen ollut naimisissa, että ei musta kyllä vanhaapiikaa saa. :D
Vierailija kirjoitti:
Sinkkuja ja ikisinkkuja on paljon. Piika viittaa vanhan ajan palvelijaan, vaikka tasa-arvo pitäisi olla.
Ja huvittavaa tässä onkin se, että lapseton nainen nimenomaan EI ole kenenkään piika,
Ennenvanhaan vanhatpiiat ja vanhatpojat maksoivat isomman veron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan nainen sai ihmisoikeudet avioliiton kautta, kun löysi itselleen isännän. Maalla ollaan osittain vieläkin tällä ajattelun tasolla. Sinkku nainen on joko *uora tai vanhapiika.Niin. Siis nainen sai yhteisön arvostuksen kun alkoi antamaan p i l l u a jollekin.
Onneksi nykypäivänä ei tarvitse.
Niin. Nykypäivänä kehutaan julkisesti kuinka tehdään sitä rahasta
Äiti haukkui joku aika sitten isän akkelia vanhaksipiiaksi jolla oli monia miehiä ennen isää. Eikö tuo ole päinvastainen kuin vanhapiika jos on ottajia riittänyt...