Miten ihmeessä alle 2v. muka ei nuku enää päiväunia?
Tuntuu olevan ajan trendi, että päiväunet ovat ihan out. Olen vankasti sitä mieltä, että tässä kyllä on kyse myös vanhempien otteen herpaantumisesta, kuten monessa muussakin asiassa. Ei viitsitä nähdä vaivaa, päiväunet haittaavat tarkoin ohjelmoituja päiviä. Nykyajan lapsi ei saa enää olla lapsi. Paitsi vaipoissaan saa kyllä kulkea vielä 3-vuotispäivänäänkin... huh huh...
Kommentit (80)
Väärin!
Miten sää et YMMÄRRÄ että lasta ei voi väkisin nukuttaa!!! Pitääkö antaa unilääkettä että silmät menee kiinni??? Jos ei nuku niin ei nuku!
OMA KOKEMUS kertoo sen että väsyneenä kiukuttelu eroaa uhmasta. Väsyneenä kiukuttelija tipahtaa kyllä sängyssä. MUTTA kuten tänään: lapsi ei vaan nukahda. Se ei kiukuttele, leikkii ja touhuaa omiaan. Se juttelee leluille, kääntyy ja vääntyy sängyssä. EI VAAN JUMALAUTA NUKAHDA! Y-M-M-Ä-R-R-Ä-T-K-Ö ?
Uhma taas on terveellinen asia joka kuuluu kasvuun! Sillä ei ole mitään tekemistä miten päiväunia nukkuu. Vanhempien auktoriteetin puute (siis lähinnä huonot rajat ja tavat saada lapsi tottelemaan) on taas eri asia. Se ei ole uhmaa jos lapsi tietää että huutamalla 20 minsaa saa kymmenennen keksin.
15
Meillä 3v nukkuu satunnaisesti reissussa ja illalla nukkumaanmeno on toivotonta. Siinä 21 jälkeen me sammutellaan valoja ja lojutaan sohvalla kattoo urheilukanavaa (ainoa lapsille sopiva kanava 24/7) eikä jakseta mitään! Sanotaan muksulle että leiki hiljaa itseksesi. 23 asti usein valvoo.
Puheen kehitys on neuvolalääkärin mukaan 6-vuotiaan tasolla. On hyvä piirtämään ja rakentamaan palapelejä ja palikoita.
Lapsi nukkuu joka päivä 2-3h päiväunet ja yöunet on kestoltaan 20-07. Muisti on mielettömän hyvä. On esim. lukenut kanssani enkun läksyjä (opiskelen) ja muistaa varmaan 100 englannin kielen sanaa, osan osaa myös kirjoittaa vaikka niiden lausuminen ja kirjoitusasu ovat ihan erilaiset kuin suomen kielessä. Neuvolan mukaan erittäin lahjakas ja älykäs lapsi.
Uhmaa on ajoittain, mutta ei mitään verrattuna muutamaan tuntemaani uhmikseen (koputan puuta).
Poikkeus, joka vahvistaa säännön?
kent:
Sitten mitä tulee uhman ja unien väliseen korrelointiin. Voi hyvinkin olla mahdollista, mutta tutkittua on myös, että aktiiviset ja ns. älykkäät lapset (voi, älkää ottako tätä nyt väärin, että pidän esim omiani erityisen älykkäänä!) nukkuvat vähemmän, koska jo vauvana eivät tavallaan malta nukkua kun pitää tutkia maailmaa, katsoa ja ihmetellä. Nämä lapset ovat ylipäätään " hermostuneempia" joten en yhtään ihmettele että jo muutenkin keskivertoa aktviivisemmat lapset uhmaavat enemmän. Joo, muna vai kana...
Kaikki käyvät nukkumaan myöhään ja aamulla nukutaan pitkään, siis loma-aikoina ja viikonloppuisin. Viikolla vain minä ja 4-vuotias kuopus valvotaan puoleen yöhön tai ylikin ja tyttö nukkuu aamulla noin yhteentoista. Itse voin herätä jo ennen yhdeksää. Kaikki lapsemme ovat jättäneet päiväunet 2-vuotiaana. Ei tarvinnut pakottaa, vaan ihan itse keksivät sen. Meillä tämä on toiminut hienosti, kun olen kotiäiti. Mitään haittaa ei lapsille tunnu tulleen aikaisesta päiväunein jättämisestä.
Voi jumalauta! Ookko tyhmä? Vai muuten yksinkertanen?
Mää kirjotan netissä ja lapset nukkuu. En huuda täälä OIKEESTI vaikka PERKELE korostan kirosanoja! *HUOH*
Ei sulla ole mitään aiheeseen kommentoitavaa? Ei varmaan.. Sää voit mun puolestani ihan kaikessa SAATANAN rauhassa luulla mitä vaan siitä kirjoilenko kotona lapsilleni vai en! Uskomatonta että joku jaksaa miettiä kirjotanko ihan lämpimikseni totta?? Jos mää saatana sanon etten huuda ja rissaa lapsilleni päin naamaa niin mää en sitä silloin tee. Oma kokemus on että jos jauhan (saati sitten HUUDAN) lapsilleni niin silloin ei mene läpi jakeluun ja tarttee keksiä uusi keino saada lapsi tekemään toisin: ei se lapsi huutamalla nukahda tai lopeta huomionhakua.
Uskokko muuten: poltan tupakkaa: mutta EN lasteni nähden! Tuskin uskot.
15
Meillä olen yrittänyt pitää kiinni päiväunista ihan sen vuoksi, että iltapäivällä ja illalla 2v10kk poikamme jaksaisi olla ja leikkiä, eikä väsymys voittaisi (->ylivilkkaus). JOskus on kuitenkin päiviä, esim. viikonloppuisin, ettei tunnissa nukahda päiväunille, jolloin annan olla nukkumatta, se tunnin lepo omassa sängyssä riittäköön silloin.
Jos poika nukkuu esim. päiväkodissa pitkät päikkärit (2,5h) ja herää vasta kun haen hänet klo 14.30, niin tiedän, että illalla tulee olemaan vaikeata nukkumaan käyminen, eli silloin valvotaan yli kymmeneen, vaikka kuinka tehtäisiin iltarutiinit samoihin aikoihin, iltapäivällä ja illalla leikittäisiin ulkona jne. Työaamuisin herätään koko perhe klo 6.30. Viikonloppuisin nukutaan klo 7:n.
Tiedostan päiväunien tärkeyden, olen lukenut ammattikasvattajana jos jonkinmoisen opuksen asiasta. Uni on tärkeää oppimiselle, aivojen palautumiselle jne. Mielestäni kuitenkin terveen järjen käyttö on sallitua. Kyllä keskimäärin vanhemmat huomaavat mikä on ok omalle lapselle, hehän lapsen parhaiten tuntevat. se mikä onnistuu hyvin toisessa perheessä ei välttämättä onnistu toisessa!
Yliväsynyt lapsi sitäpaitsi EI yleensä helpolla nukahda, vaan kierii ja pyörii sängyssään. Sehän on ihan faktaa, lääketieteellinen tosiasia, että yliväsymys aiheuttaa unettomuutta.
Tekstiäsi lukiessa tulee väkisinkin mieleen, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...
Sinun lapsesi ei nuku. Ei se sinusta huonoa äitiä tee. Mutta muista silti tarjota hänelle joka päivä mahdollisuus nukahtamiseen, lepotunnin muodossa. Sänkyyn, vaikka rauhallista musiikkia tai satukasetti hiljaa pyörimään, verhot kiinni ja valot pois. Jos nukahtaa, niin nukahtaa, jos ei niin onpahan ainakin levännyt hetken.
37
Vierailija:
Väärin!Miten sää et YMMÄRRÄ että lasta ei voi väkisin nukuttaa!!! Pitääkö antaa unilääkettä että silmät menee kiinni??? Jos ei nuku niin ei nuku!
OMA KOKEMUS kertoo sen että väsyneenä kiukuttelu eroaa uhmasta. Väsyneenä kiukuttelija tipahtaa kyllä sängyssä. MUTTA kuten tänään: lapsi ei vaan nukahda. Se ei kiukuttele, leikkii ja touhuaa omiaan. Se juttelee leluille, kääntyy ja vääntyy sängyssä. EI VAAN JUMALAUTA NUKAHDA! Y-M-M-Ä-R-R-Ä-T-K-Ö ?
Uhma taas on terveellinen asia joka kuuluu kasvuun! Sillä ei ole mitään tekemistä miten päiväunia nukkuu. Vanhempien auktoriteetin puute (siis lähinnä huonot rajat ja tavat saada lapsi tottelemaan) on taas eri asia. Se ei ole uhmaa jos lapsi tietää että huutamalla 20 minsaa saa kymmenennen keksin.
15
Vierailija:
Olen kyllä monesti nukuttanut lasta kauemminkin, yli tunninkin, mutta jossain vaiheessa sitä alkaa kieltämättä ihmetellä, että kuinka kauan on järkevää pakottaa vastustelevaa lasta makaamaan sängyssä, jos hän ei ole tippaakaan väsyneen oloinen. Siinä iltapäivä tuhraantuu ihan typerään tappeluun vain sen vuoksi, että " se on hyväksi lapselle" .
Viisas kommentti! Juuri tätä ajoin takaa että jotkut ovat vähäunisia.
Itse olen ja kaksi viidestä lapsestani!
Kaikki täytyy ottaa yksilönä eikä vain oman halun mukaan!
Siksi viisasta hoitaa kotona ainakin kolme vuotiaaksi että saa yksilöllistä hoitoa!
Vierailija:
Päiväunille nukuttaminen kesti lähes tunnin, yöunille samoin. Ja huutoa ja rimpuilua koko ajan. Vajaan tunnin päiväunilta heräsi kiukkuisena kuin ampiainen. Kun päiväunet lopetettiin, siirtyi nukkumaanmeno paria tuntia aikaisemmaksi ja illalla nukahtaminen kävi kaikille miellyttävämmin.Kuopus on nyt 1v9kk ja jättää toisinaan päiväunet väliin. Päikyille nukahtaa kyllä alle puolessa tunnissa ja nukkuu pari tuntia, mutta yöunille ei saa ennen yhtätoista. Ja minä en jaksa sitä joka ilta, haluan itsekin välillä rentoutua ja katsella televisiosta mitä haluan. Kun päiväunet jätetään väliin, lapsi menee nukkumaan klo 19-20 ja nukkuu siihen normaaliin kahdeksaan aamulla. Yleensä siis lapsi kukkuu tässä yli kymmeneen ennen kuin menemme sänkyyn, mutta joskus minäkin haluan omaa aikaa. En todellakaan usko että tämäkään lapsi nukkuisi päiväunia vähintään kolmevuotiaaksi.
Hyvähän niiden on kehua, joilla päiväunet eivät vaikuta yöuniin mitenkään. Meillä vaikuttavat ja pahasti.
Kuuntele vain lastasi! Saa äitikin haluta omaa aikaa! Ja aina iltaunet virkistää enemmän kuin illasta valvominen.
Mielestäni pienten lasten nukkumaanmenoaika on viimeistään 20.00! Silloin jaksaa aamulla nousta pirteänä! Onneksi kaikki lapseno ovat jatkaneet samaa perinnettä, on ihana ottaa lapsenlapsia yökylään kun eivät valvo yötä!
Mutta vanhemmissa kyllä oli vikaa.
Eli puoli vuotta nukutettiin lasta sitkeästi. Ja tunnista kahteen kului nukuttamiseen aikaa. Mutta kun päiväunet olivat sitten 3 - 4 tuntia, niin minun mielestäni lapsi niitä tarvitsi, sillä olisihan hän toki herännyt aikaisemmin, jos ei olisi ollut väsynyt.
Mutta puolen vuoden sinnikkyyden jälkeen vanhemmat alkoivat olla hyvin väsyneitä nukutustaisteluihin, joten haimme ammattiapua. Eikä kyse ollut siitä, että lapsemme ei nukahtanut nopeammin siksi, ettei häntä olisi nukuttanut. Sillä kyllähän hän nukkui pitkään sitten lopulta nukahdettuaan.
Ammattilainen analysoi perheemme tilannetta ja päätyi toteamaan, että lapsi halusi säännöllisesti isän nukuttajakseen. Vajaa kaksivuotiaamme ei nimittäin osannut vielä puhua, joten emme tätä lapsen toivetta ymmärtäneet. Olimme toki kokeilleet isän nukuttamista, mutta emme riittävän systemaattisesti, vaan enimmäkseen nukuttaja oli äiti.
Kun nukuttaja vaihdettiin, niin lapsi alkoi saman tien nukahtamaan alle puolessa tunnissa. Jos olisimme jostain kumman syystä uskoneet, että lapsemme ei ollut väsynyt, niin olisimme olleet täysin hakoteillä. Ja jos olisimme uskoneet siihen, että yli puolen tunnin nukutusyritys on merkki siitä, että päiväunia ei tarvita, niin olisimme jättäneet päiväunet pois lapselta, joka niitä tarvitsi.
Nämä asiat eivät aina ole kovin yksinkertaisia.
Yliväsyny meillä kyllä nukahtaa. TÄNÄÄN lapsi ei ollut yliväsynyt, ei vaan nukahtanut. MEno ei ollu mitenkään yliväsynyttä. Ei vaan nukkunut. Ei meillä lapsi 2- vuotiaana pysy jumalauta paikoillaan jos ei ole kuumetta! Jos ei nukuta niin ei nukahda. Yliväsyneenä huutaa ja hyppii seinille mutta nukahtaa lopuksi.
Ymmärrän miten isommalle lapselle varmasti riittää vaan lekottelu, mutta ei meillä pojat pysy paikoillaan paitsi jos nukkuu tai on kuumeessa! Ymmärrätkö?
Tämä nukkumaan meno on ihan täysin säkästä kiinni. Rutiinit on ja pysyy. Aamupala, ulkoilua, ruokaa, nukkuun puolen päivän aikaan. Jos ei nuku niin ei nuku. Myöhemmin uudestaan jos ei nukahda. Tänään ei nukahtanut myöhemminkään. Silti nukahti kuten tavallisesti iltaunille.
15
Päiväkodissa tulee olemaan ongelmia sitten joskus, koska siellä on jokaisen levättävä. Ellet sitten hoida kouluikään asti heitä kotona.
Vierailija:
Ei meillä lapsi 2- vuotiaana pysy jumalauta paikoillaan jos ei ole kuumetta! Jos ei nukuta niin ei nukahda. Yliväsyneenä huutaa ja hyppii seinille mutta nukahtaa lopuksi.Ymmärrän miten isommalle lapselle varmasti riittää vaan lekottelu, mutta ei meillä pojat pysy paikoillaan paitsi jos nukkuu tai on kuumeessa! Ymmärrätkö?
15
No tämä menee minunkin ymmärrykseni yli. Eikö sitä 3v lasta voi laittaa 21 nukkumaan ja toivottaa kauniita unia. Miksi ihmeessä lasta valvotetaan 23 asti? Jos kyse on todella vain laiskuudesta, niin hiukan ryhtiä, se ei vaadi kuin 5 minuuttia se iltaloru ja valojen sammuttelu. 3v lapsi ymmärtää kyllä pysyä sängyssä, jos aikuinen niin sanoo.
Vierailija:
Meillä 3v nukkuu satunnaisesti reissussa ja illalla nukkumaanmeno on toivotonta. Siinä 21 jälkeen me sammutellaan valoja ja lojutaan sohvalla kattoo urheilukanavaa (ainoa lapsille sopiva kanava 24/7) eikä jakseta mitään! Sanotaan muksulle että leiki hiljaa itseksesi. 23 asti usein valvoo.
Hyvä ihminen, tutkimus on tutkimus ja tilastot tilastoja. En ole anatnut mitään aamentani tälle tutkimukselle ja sen oikeellisuudelle (eikä se sellasta kaipaakaan). Ei kaikki kuole keuhkosyöpään vaikka tupakoivat jne jne jne. Ei minulle tarvi tulla todistamaan että lapsi on älykäs vaikka nukkuu paljon, onhan mulla nyt jo tuttavapiirissä erilaista nukkujaa ja eri ikäsenä puhumaan oppineita (mikä ei sinänsä kerro mitään älystä). Tuo mainitsemani tutkimus oli vain suuntaa antava ja selitys sille miksi OSA vauvoista esim nukkuu levottomammin kuin toiset. On myös miljoona muuta syytä vähäunisuuteen.
Ja lähinnä tähän mainitsin tutkimuksesta siksi, että uhma ja vähäunisuus voi mahdollisesti korreloida myös muustakin syystä (lapsen temperamentti, luonne) kuin siksi, että väsynyt lapsi on kiukkuisempi kuin levännyt.
kent:
Niin no... lepohetki on aivan eri asia kun päiväunet. Kyllä meillä koululainenkin tykkää vielä pitää lepohetkiä, mutta ketään ei voi pakottaa _nukkumaan_Sitten mitä tulee uhman ja unien väliseen korrelointiin. Voi hyvinkin olla mahdollista, mutta tutkittua on myös, että aktiiviset ja ns. älykkäät lapset (voi, älkää ottako tätä nyt väärin, että pidän esim omiani erityisen älykkäänä!) nukkuvat vähemmän, koska jo vauvana eivät tavallaan malta nukkua kun pitää tutkia maailmaa, katsoa ja ihmetellä. Nämä lapset ovat ylipäätään " hermostuneempia" joten en yhtään ihmettele että jo muutenkin keskivertoa aktviivisemmat lapset uhmaavat enemmän. Joo, muna vai kana...
Pakko vastata vielä tähänkin! Noin se on!
Itseni testattu Mensalla ja olen lahjakas! Kaikki lapseni ovat ihan fiksuja mutta leijona ja kauris vähäunisia kuten minä, kaksonen!
Jumalauta kun sää väännät nyt kärpäsestä härkästä!
MÄÄ OLEN TÄSSÄ KIRJOTTANU MITEN aina MEILLÄ EI LAPSET NUKU PÄIVÄUNIA!!! Ei niin etteikö ne koskaan nuku tai osaa levätä!
Pojat meillä vipeltää pitkin päivää, tekeminen ei lopu. Ja se on niitten luonto! Pitääkö lapsen muka välillä " vaan olla" jos ikää on alle 3- vuotta? Seisoo tumput suorassa ja tuijottaa tyhjyyteen??
Meillä lapset on aina ollu kovia liikkuun ja leikkiin. Nukkuu päiväunet JOS nukuttaa. Joka päivä ohjelmaan kuuluu että mennään sinne punkkaan!! Ei niitä voi pakottaa jos ei nukuta!
Ihan täysin normaaleja lapsia noi on. Kerrohan oi sinä viisas miten noita lapsia " opetetaan" lepäämään? Jos ei nuku niin ei nuku! TOLLO!
15
Kyllä lapsen voi opettaa rauhoittumaan ja lepäämään hetken, vaikka eivät päiväunia nukkuisikaan.
Mutta tyhmä mikä tyhmä, ethän sinä sitä tajua.
Vierailija:
MÄÄ OLEN TÄSSÄ KIRJOTTANU MITEN aina MEILLÄ EI LAPSET NUKU PÄIVÄUNIA!!! Ei niin etteikö ne koskaan nuku tai osaa levätä!
15
Meidän 2-vuotias lopetti päiväunet siten, että yritti ja yritti, makaili sängyssään puolikin tuntia silmät kiinni, mutta uni ei vain tullut! Minkäs teet?!
Vieläkin päiväkodissa nyt 4-vuotiaana yrittää nukkua, mutta ei ole nukahtanut kuin pari kertaa ja silloin huomattiin kotona, että oli kipeä ja kuumeessa. Mielelläni olisin halunnut hänen nukkuvan vähän pidempään, mutta ei uni tule pakottamalla!
Kerropa minulle, miksi joku EI haluaisi lapsensa nukkuvan 2-3 tunnin päiväunet ja lisäksi vielä nukkuvan öisin 12 h ja nukkumaanmeno aikaisin. ;D Meillä valvotaan myös muuten klo 23 saakka, joka on liian myöhäinen nukkumaanmeno 2v9kk vanhalle. Olisin itse kotona ollessani tyytyväinen, jos saisin lapseni hetkeksi nukkumaan päiväunille. Saisipa hetken levätä keskellä päivää. Miksei lapset voi olla erilaisilla myös nukkumistarpeissaan, kun kerran muissakin tarpeissa ovat? Eikö ole pääasia, että lapsi on tyytyväinen, rauhallinen ja hyvinvoiva kaikinpuolin. Kaikki käytännöt eivät sovi kaikkiin perheisiin. Itse olen vähäuninen ja 5-6h / yö riittää minulle unta vallan mainiosti, samoin on miehenikin. Tästä on ollut selvä etu, en ole koskaan kokenut vauva-ajan valvomista raskaaksi, koska olen vähäuninen itsekin ;) .
Meidän lapsemme lopetti päiväunien nukkumisen n.2-v., kuivaksi oppi 1v8kk. Luonteeltaan on hyvin vilkas, mutta älykäs ja varhain kehittynyt. Osaa myös kirjaimia, numeroita, hieman laskea, puhumaan oppi todella varhain ja omaa myös todella hyvän muistin.
Toki lapseni saa nukkua, jos nukkuu, meillä ei valvoteta väkisin ketään eikä myöskään herätetä. Päiväunille nukuttamisesta on kuitenkin luovuttu rutiininomaisesti, sillä kahden tunnin nukutus ei liene mahdollista/tarpeellista, että lapsi nukkuisi 1,5 tunnin unet ;)
Mitä uhmaan sensijaan tulee, niin se on kehitysvaihe siinä missä muutkin. Terveen lapsen kehitykseen kuuluu myös uhmaikä, minkä varmasti tiedätkin.
Miksi ihmeessä toisten ihmisten erilaiset tavat toimia/ratkaista elämäänsä liittyviä asioita herättävät niin paljon ärsytystä joissakin?!
Onneksi omaan kotikasvatukseeni kuului suvaitsevaisuus ja avoin ilmapiiri. Toivottavasti voisin välittää sen eteen päin myös omille lapsilleni.
Vierailija:
Epäilen että noin teetkin! Kiroiletkin niin paljon ja HUUDAT!