Miten ihmeessä alle 2v. muka ei nuku enää päiväunia?
Tuntuu olevan ajan trendi, että päiväunet ovat ihan out. Olen vankasti sitä mieltä, että tässä kyllä on kyse myös vanhempien otteen herpaantumisesta, kuten monessa muussakin asiassa. Ei viitsitä nähdä vaivaa, päiväunet haittaavat tarkoin ohjelmoituja päiviä. Nykyajan lapsi ei saa enää olla lapsi. Paitsi vaipoissaan saa kyllä kulkea vielä 3-vuotispäivänäänkin... huh huh...
Kommentit (80)
Meillä lapset simahtaa 20-21. Aamulla herätään 6-7. Siihen ei vaikuta se nukutaanko päiväunia vai ei. Lapset itse nukahtaa jos nukuttaa. Sitä ei voi tuputtaa väkisin! Silmät menee kiinni jos väsyttää.
Autossa lapset nukahtaa jos on päiväuniaika lähellä. Paitsi jos ei vaan nukuta, sitten valvovat.
15
Meidän lasten normaali nukkumaanmenoaika (ilman päiväunia) on klo 20-21. Nyt kun keskimmäinen nukkuu myös päiväunet niin hän ja kuopus (2 vuotta) eivät meinaa nukahtaa millään ennen klo 22:30. En siis ole koskaan haaveillut, että lapset voisivat mennä nukkumaan ennen kahdeksaa, puoli yhdeksää. Niin ja iltapuuhat me alotetaan jo ennne kahdeksaa, eivätkä lapset mitenkään pelleile tai muuta, eivät vaan nukahda.
On raskasta nytkin kun herätys on klo 06:30 viimeistään (lapsilla siis) ja mun pitäisi saada illalla töitä tehdyksi sen jälkeen kun lapset nukkuvat, eli alottaa klo 23 ja herätys on kuitenkin klo 06 minulla.
Mun mielestä sä et oo epäonnistunut, vaan nimenomaan harvinaisen sitkeä nukuttaja.
Itse kirjoitin aiemmin vähäunisesta, joka ei nukahda autoon. Minäkin tiedän, että nukkuminen ei ole ihan kasvatusasia, vaan lapset nukkuvat vauvasta asti eri määriä.
Kun nyt päiväunista puhutaan, niin mun on helppo hymyillä, että kyllä meidän lapsi vaan nukkuu vieläkin 3 tunnin unet. Mutta oikeasti tiedän, ettei se oo mun ansiota. Lähinnä mä olen helpottunut siitä, ettei kärkäs neuvolan terkka ainakaan tuosta asiasta pääse mua moittimaan. Monesta muusta sitten kyllä...
Tänään oltiin aamusta miltei 2 tuntia ulkona. Syötiin: kuten rutiini menee. Sitten vaippa vaihtoon ja nukkuun. EI LAPSI VAAN NUKAHTANUT!
Meillä menee päivät samalla kaavalla. Joskus lapsi nukkuu, joskus taas ei. Tällä ei ole mitään tekemistä rutiinien tai vanhempien motivaation, säntillisyyden, liikunnan, ruuan kanssa.
Näitä samoja rutiineja on tehty esikoisesta saakka. Ja jos lapsi ei nukahda niin se ei nukahda. Ei siinä ole mitään sen suurempaa mysteeriä.
15
Meillä oli pari vuotta sellainen rytmi, että lapsi nukkui pitkät päikkärit ja nukkumaan mentiin tosi myöhään. Enää se ei toimi, koska aamulla täytyy herätä, eikä lapsi tosiaan jaksa nousta ajoissa, jos on mennyt nukkumaan klo 23.
Eiköhän suurin osa vanhemmista halua laittaa lapsensa ajoissa nukkumaan juuri sen takia, että he jaksaisivat aamulla nousta hoitoon tai kerhoon.
Lapseltamme lopetettiin 3-vuotiaana päikkärit juuri siksi, että hän menisi ajoissa nukkumaan. Ja silti häntä vielä nukutetaan illalla sängyssä vieressä maaten, eli ei tässä helpommalla koiteta päästä. Muu maailma nyt vaan elää siihen rytmiin, että aamulla on noustava eikä 10 saakka voi lojua sängyssä.
kent:
eivät meinaa nukahtaa millään ennen klo 22:30. En siis ole koskaan haaveillut, että lapset voisivat mennä nukkumaan ennen kahdeksaa, puoli yhdeksää.
Siis kiroiluttaa vaan NIIN perkeleesti ku tää asia on NIIN naurettavaa PASKAA!! Oikeesti: joka päivä laitetaan lapset päikyille, jos ei nukahda niin minkä sille mahtaa. Samat rutiinit, lapset juoksee, näprää kynien kanssa pikkutarkkaa puuhaa ennen unia mutta koitetaan uudelleen jos ei nukuta puolelta päivin.
Musta lapselle on tärkeetä nukkua päikkyjä mutta ei siinä auta kiroominen, volttien hyppely seinille tai muukaan jos se lapsi ei vaan nuku.
Sitten vielä saa lukea jotain ihme skeidaa miten tämäkin on kasvattamista.. PAH!
15
Olen kyllä monesti nukuttanut lasta kauemminkin, yli tunninkin, mutta jossain vaiheessa sitä alkaa kieltämättä ihmetellä, että kuinka kauan on järkevää pakottaa vastustelevaa lasta makaamaan sängyssä, jos hän ei ole tippaakaan väsyneen oloinen. Siinä iltapäivä tuhraantuu ihan typerään tappeluun vain sen vuoksi, että " se on hyväksi lapselle" .
Sinusta lasteni nukahtamisaika on liian myöhään. Aivan, niin minustakin, mutta kun he nukkuvat päiväunet niin noin vaan käy hyvin usein. Joskus ovat ekstraväsyjä niin nukahtavan aikasemmin. Meillä siis lasten nimenomaan EI PITÄISI nukkua päiväunia, niin sillon nukahtaisivat klo 20-21. Ja _korostan_ että kyse ei ole mistään yliväsymyksestä, iltapuuhat alotetaan ennen kahdeksaa ja rutiinit on samat ja lapset menevät ihan kiltisti sänkyihinsä.
Monet vouhkaavat tuosta, että vanhemmat haluavat lapsensa ajoissa illalla nukkumaan eivätkä anna nukkua päiväunia niin minusta se on ihan ok, että vanhemmat haluavat että pieni lapsi menee ennen yhtätoista nukkumaan!
Eli munkin mielestä on ihan kohtuullista odottaa, että pienet lapset (ja isommatkin) menevät ennen klo 23 nukkumaan.
Ja mielestäni on aivan eri asia, jos vanhemmille ei riitä se, että lapsi menee klo 21 nukkumaan. Joo toki olis ihan kiva, jos menis vielä vähän aiemminkin, mutta mun mielestä klo 21 ei ole kohtuuttoman myöhään. Ja jos sen vuoksi lasta valvotetaan koko päivä, että vanhemmille ei riitä klo 21 nukkuminen, niin silloin voi mielestäni kysyä, että kuinka paljon lapsen pitää joustaa, jos vanhemmat eivät ole tuon vertaa valmiita joustamaan.
Kokonaan toinen juttu on klo 23 nukkuminen ja kuudelta herääminen. Sehän on sitten aivan selvää, että tuollainen yhtälö ei toimi. Siitä tässä tuskin tarvii kiistellä.
Päiväunille nukuttaminen kesti lähes tunnin, yöunille samoin. Ja huutoa ja rimpuilua koko ajan. Vajaan tunnin päiväunilta heräsi kiukkuisena kuin ampiainen. Kun päiväunet lopetettiin, siirtyi nukkumaanmeno paria tuntia aikaisemmaksi ja illalla nukahtaminen kävi kaikille miellyttävämmin.
Kuopus on nyt 1v9kk ja jättää toisinaan päiväunet väliin. Päikyille nukahtaa kyllä alle puolessa tunnissa ja nukkuu pari tuntia, mutta yöunille ei saa ennen yhtätoista. Ja minä en jaksa sitä joka ilta, haluan itsekin välillä rentoutua ja katsella televisiosta mitä haluan. Kun päiväunet jätetään väliin, lapsi menee nukkumaan klo 19-20 ja nukkuu siihen normaaliin kahdeksaan aamulla. Yleensä siis lapsi kukkuu tässä yli kymmeneen ennen kuin menemme sänkyyn, mutta joskus minäkin haluan omaa aikaa. En todellakaan usko että tämäkään lapsi nukkuisi päiväunia vähintään kolmevuotiaaksi.
Hyvähän niiden on kehua, joilla päiväunet eivät vaikuta yöuniin mitenkään. Meillä vaikuttavat ja pahasti.
Lasta valvotetaan yhteentoista että lapsi nukkuu pidempään aamusin (vanhemmat itse aamu-unisia).
Se tuntuu pahalta ettei ole päiväunia ja lapsi valvoo pitkään että nukkuu aamulla myöhään..
Kiva se on lapsen sitten isompana opetella uusia rytmejä kun pitää koulussakin jaksaa.
En jaksanu kaikkea lukea, mutta ei hyvää päivää taaaaaas..
Meillä poika lopetti päiväunet 1,5-vuotiaana. Kauan sitä kuule yritettiin, maattiin huoneessa yksin ja yhdessä pari tuntia. Mitä järkeä? Ei se nuku niin ei.
Minä olen sitä mieltä, että kunhan lapsi saa unta tarpeeksi jossain vaiheessa vuorokautta niin se riittää. Nyt lapsi on vähän päälle 2v. ja nukkuu 12-13 tuntia yössä.
Ja mä kuule oisin niin toivonu niitä päiväunia. Olisi ihana ittekki levähtää joskus päivisin.
Riittävä lepo kun on tärkeää lapsen aivojen kehitykselle, ja sitä lepoa pitäisi saada myös päivällä, ei riitä jos nukkuu ne 11h yöunet.
Mutu-kokemus on opettanut, että ne n. 3-vuotiaat jotka eivät nuku päiväunia, ovat niitä samoja jotka ovat vanhempiensa mukaan ihan kamalan mahdottomia uhmaikäisiä. Ne, jotka nukkuvat, uhmailevat vähemmän. Johtuisiko siitä, että väsyneenä lapsi kiukuttelee helpommin?
Mun lapsi lopetti reilu 2-vuotiaana nukkumisen, nyt ikää on pian 3,5 ja joka päivä yhä edelleen levätään sängyssä 0,5-1 tuntia. Mutta kun ei nuku niin ei nuku. Voi miten ihanaa olisi jos edes joskus nukkuisi, saisi itsekin levätä. Ehkä ap voisi tulla meille joskus näyttämään mallia, kun se tuntuu onnistuvan niin hienosti?
Vierailija:
Ja mä kuule oisin niin toivonu niitä päiväunia. Olisi ihana ittekki levähtää joskus päivisin.
16sen lapsi nukkuu 10-11h yöunet 21-08 välillä yleensä.
Näin meillä, mutta ymmärrän hyvin jos joku tuskailee lapsen unien kanssa. Se on korkeampaa matematiikkaa jos mikä. Minun lapseni ei nukkunut vauvana kunnolla ja kyllä käytiin läpi kaikki mahdolliset keinot.
Meillä ei stressata liikaa unien kanssa. Joskus 3-vuotiaalle tulee päiviä, jolloin ei millään nukuta ja silloin unet vaan jää väliin. Ei sitä unta kannata pakottaakaan, siitä tulee turhaan vain kierre. Harvemmin onneksi näin käy, mutta ei se maailman loppu ole kun niin käy. Meneepähän silloin aiemmin yöunille.
ja toisin kun ajattelit, niin kyllä moni on silti sitä mieltä että meidän tapauksessakaan lasta ei esim saisi herättää päiväunilta, jotta nukahtaisi illalla aikasemmin (eli ennen kymmentä).
Meillähän tilanne on se, että keskimmäinen nukahtaa aina nopeesti päiväunille tarhassa (toki, kun yöunet on lyhyet) ja nukkuis miten pitkään tahansa. Kuopus vaikuttaa vielä väsyneeltä jos ei nuku unia, eli en halua kokonaan ottaa niitä pois.
Nyt kokeillaan sitä että ei anneta lasten nukkua niin pitkään ja ollaan saatukin lapset aikasemmin unille. Mutta silti toimitaan monen mielestä väärin, koska kyllähän JOKAINEN lapsi nukahtaa klo 20 kun vaan järjestelmällisesti yritetään. Mulla ei valitettavasti ole käytössä sitä nappia jolla lapsen saa nukahtamaan...
Ehkä reaktioni tähän ketjuun oli vähän vahva, mutta karvat nousevat kun joku sanoo että kyllä kaikki lapset nukkuvat kahden tunnin päiväunet ja silti yöllä 12 tuntia kun vaan ollaan järjestelmällisiä. Joopa joo.
Ainahan on sanottu että jos yöllä valvoo, yliväsynyt!
Mutta jos yönsä nukkuu hyvin, pärjää ilman päikkäreitäkin, vähäuninen! Lapset ovat erilaisia! Ei aina mee vanhempien mielihalun mukaan!
Niin no... lepohetki on aivan eri asia kun päiväunet. Kyllä meillä koululainenkin tykkää vielä pitää lepohetkiä, mutta ketään ei voi pakottaa _nukkumaan_
Sitten mitä tulee uhman ja unien väliseen korrelointiin. Voi hyvinkin olla mahdollista, mutta tutkittua on myös, että aktiiviset ja ns. älykkäät lapset (voi, älkää ottako tätä nyt väärin, että pidän esim omiani erityisen älykkäänä!) nukkuvat vähemmän, koska jo vauvana eivät tavallaan malta nukkua kun pitää tutkia maailmaa, katsoa ja ihmetellä. Nämä lapset ovat ylipäätään " hermostuneempia" joten en yhtään ihmettele että jo muutenkin keskivertoa aktviivisemmat lapset uhmaavat enemmän. Joo, muna vai kana...
ollessani perhetyössä vanhempien usein sanoa lause oli. meidän lapset ei nuku päiväunia. kertaakaan ei kukaan ollut nukkumatta. Sopivasti liikuntaa, ruokaa ja rutiinia.