Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia kun puoliso ei osaa eikä opettele asuinmaanne kieltä?

Vierailija
09.09.2025 |

Olisi mukava kuulla, millaisia kokemuksia on ollut, varsinkin jos teillä on lapsia.

(Tämä keskustelu oli näköjään poistettu, kun yritin lisätä kommentin, mutta takaisin klikkaamalla sain aloituksen "pelastettua")

Yritin kommentoida, että varmaan aika työlästä, kun joku oli toiminut puolisolleen tulkkina heidän yhteisellä työpaikallaan, ja sen lisäksi varmaan sitten paljon vapaa-ajallakin hoitanut perheen suunnilleen kaikki asiat? Ja entäs jos on lapsia, heidän päiväkoti-, neuvola- ja koulujutut päälle?

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuluta kun ei ole aihetta. Oli puhe tilanteesta, jossa voisi olla. 

Mutta eihän tollanen ole tervettä. Kait itse tajuat sen ettei tarvitse hävetä tuollaisista asioista. Sut on kasvatettu kieroon ja päässäs vippaa. Koen ihan asiakseni sanoa tän sulle ihmisenä että sun ei tarvitse hävetä tuollaisia asioita. Jos olet joskus loukannut läheisiäsi ja sanonut rumasti tai käyttäytynyt tyhmästi, niin silloin häpeä kertoo sinulle anteeksi pyynnöstä. 

Tärkeintä on että et enää käyttäydy julmasti muita ihmisiä kohtaan. 

Se että häpeät ettet osaa kieltä. Se ei ole ok. 

Sulla on joku persoonallisuushäiriö tai lievä sellainen. Me rakastetaan sua sellaisena kuin olet, vaikka et osaisi edes pyyhkiä pyllyäsi hupsu. 

Vierailija
82/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on outoa, jos ei ihminen sana kenellekään mitään. Eipä nykyään moni nainen tuollaista ottaisi edes mieheksi.

Aivan. Pitää osata laulaa tangolaulajan tasolla, että pärjäisi tangomarkkinoiden kilpailuissa edes top 100 tasolla. Myös tanssiminen on must. 

Mies joka ei tanssi ei myöskään puhu eikä pussaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei kyllä ole lapsia, mutta mieheni on britti eikä osaa suomea eikä aio opetellakaan. 

En ole joutunut mitään asioita hänen puolestaan hoitamaan, kaikki on aina hoitunut englannilla. Täällä Helsingissä ainakin onnistuu ihan hyvin. Työpaikallaan on myös virallinen kieli englanti (it-alan iso yritys), joten ei sielläkään ongelmaa.

Jos olisi lapsia, olisit ehkä melko työllistetty koulujen ym. kanssa?

Toisaalta Suomi on sen verran pieni maa, että monet viranomaiset(kin) ehkä taipuvat siihen, että maailmankielellä voi hoitaa asioita. Kaikkialla ei voi hoitaa asioita englanniksi - tai ainakin se on hyvin työlästä. Suomessa verottajallekin käynee englanti?

Ilmeisesti lapsia ei aiota tehdä, koska mies ei halua opetella suomea? Todella sääli, jos asutaan Suomessa, jossa asiat hoidetaan tietysti suomeksi ja lasten kaverit tulevat olemaan suomalaisia, Isä jättäytyy kokonaan ulkopuolelle suomalaisen kulttuurin ja lastensa koulunkäynnin? Miksi ihmeessä hän on tullut Suomeen?

Vierailija
84/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni niin että opetteli, mutta tuntui ettei opettele. Oppi kielen 20 vuodessa. 

Hänen veljensä oppi alle kahdessa vuodessa. Hän osaakin kuutta kieltä ja on hyvä kielissä. 

Vähän vaihtelee yksilön tasolla miten oppii. Eihän suomalaisetkaan opi ruotsin kieltä, paitsi älykkäimmät omaksuu sen nopeasti. Tavalliset ja tyhmät ei opi koskaan. Osa vieläpä selittelee että ei opiskellut, mutte eipä ne parhaimmatkaan opiskelleet. Olivat vain tunnilla ja kuuntelivat. Sillä selvä. 

Toiset osaa ja oppii nopeammin. Mun mieheltä meni 20 vuotta.

Itse pidän itseäni hyvin tavallisena ja hyvin keskivertona. Ruotsia helpompaa kieltä saa hakemalla hakea - ihan oikeasti. 

Nii. Sä oot ostanut suomalaisen vaatimattomuuden ja esiinnyt keskinkertaisena, vaikka olet muita älykkäämpi. 

Se jolla onni on, niin sen kätkeköön. Moni esittää tyhmempää ja köyhempää kuin on. Se on sellaista suomalaista ihanuutta se. 

Saarijärven Paavolaisuutta.

Vierailija
85/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni ihmisen järjenjuoksussa on jotakin hämminkiä, jos ei sen verran halua tutustua uuteen kotimaahansa, että opiskelee kielen. Ylimielisyydestä kyse mun mielestäni myöskin. Mulle ei tulisi mieleenkään toimia tuolla tavalla. Jos et puhu asuinmaasi kieltä, tulet aina olemaan ulkopuolinen outo lintu. 

Täsmälleen näin.

Itse olin avoliitossa ulkomaalaisen miehen kanssa ja hän ei millään oppinut suomea eikä motivaatio riittänyt opiskeluun. Minulle se lopulta kävi raskaaksi. Toimin aina tulkkina kun jossain sosiaalisissa tilanteissa oltiin ja joku ei puhunut espanjaa(miehen äidinkieli). Töiden saaminen oli kiven alla, lopulta löytyi siivoustöitä ja mies aina valitti kuinka on kouluja käynyt ja nyt pitää siivota "jossain pohjoisnavalla", tämä oli huumoria osittain mutta totuus toisaalta.

Lopulta erottiin. Ei vaan ollut miehellä kestokykyä olla Suomessa ja minä kyllästyin kuvioon. Jäin Suomeen ja mies lähti kotimaahansa.

Vierailija
86/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et siis halua tietää ympäristöstäsi mitään, jotta aivot saisivat lomaa. Mihin sun aivokapasiteetti kuluu?

Ei tarvitse tietää ympäristöstä mitään. Aistit tietää tarpeeksi siitä. Miksi alkaisin kuvittelemaan ympäristöstä jotain ylitulkintaa mieleeni?

Riittää kun näen ympäristön, haistan ja kuulen sen. Kaikki muu on epätieteellistä tietoa. 

Vastakysymys:

- mihin sun aivokapasiteetti kuluu?  

Vierailija
87/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:Miksi ihmeessä hän on tullut Suomeen?

Koska sulla ei ollut voimia estää sitä tulemasta. Se on kuitenkin mies ja miehet tekee maailmalla mitä haluaa. Jos niitä haluaa estää, niin tarvitaan voimaa taakseen :D

Mun irkku mies sanoi tän kotisohvalta englanniksi. Käänsin sen sulle ettei olisi niin vaikeen kuulosta. 

Vierailija
88/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni ihmisen järjenjuoksussa on jotakin hämminkiä, jos ei sen verran halua tutustua uuteen kotimaahansa, että opiskelee kielen. Ylimielisyydestä kyse mun mielestäni myöskin. Mulle ei tulisi mieleenkään toimia tuolla tavalla. Jos et puhu asuinmaasi kieltä, tulet aina olemaan ulkopuolinen outo lintu. 

Täsmälleen näin.

Itse olin avoliitossa ulkomaalaisen miehen kanssa ja hän ei millään oppinut suomea eikä motivaatio riittänyt opiskeluun. Minulle se lopulta kävi raskaaksi. Toimin aina tulkkina kun jossain sosiaalisissa tilanteissa oltiin ja joku ei puhunut espanjaa(miehen äidinkieli). Töiden saaminen oli kiven alla, lopulta löytyi siivoustöitä ja mies aina valitti kuinka on kouluja käynyt ja nyt pitää siivota "jossain pohjoisnavalla", tämä oli huumoria osittain mutta totuus toisaalta.

Lopulta erottiin. Ei vaan ollut miehellä kestokykyä olla Suom

Miks sen miehen edes olisi pitänyt siivota?

Eihän siivoilu ja matalapalkka-alan hommat ole mistään kotoisin. Niiden tekeminen ilman kielieroakin aiheuttaa välittömän eron. Parempi olla työtön kuin suostua tekemään liian matalalla palkalla töitä. 

Vierailija
89/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti lapsia ei aiota tehdä, koska mies ei halua opetella suomea? Todella sääli, jos asutaan Suomessa, jossa asiat hoidetaan tietysti suomeksi ja lasten kaverit tulevat olemaan suomalaisia, Isä jättäytyy kokonaan ulkopuolelle suomalaisen kulttuurin ja lastensa koulunkäynnin? Miksi ihmeessä hän on tullut Suomeen?

Ei kai lapsia suomenkielellä tehdä. Kyllä siihen ihan muut välineet ja motiivit ihmisillä on. Ja opettajat Suomessa puhuvat hyvää englantia. Enkä ymmärrä viimeistä lausetta lainkaan. Mies on täällä todennäköisesti tekemässä töitä ja elämässä perhe-elämää. Ei kukaan tule Suomeen Suomen kielen takia. 

Vierailija
90/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan Espanjassa miehen kanssa eikä osata Espanjaa eikä haluta oppia. Kaverit (suomalaiset) samanlaisia, ei vaan kiinnosta yhtään. 

Vierailija
91/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps. Jos siivoilee, niin eipä varmasti jaksa opetella suomen kieltä enää loppupäivästä, kun on niin paskana. Etenkin jos on vanhempi ihminen niin ei varmast jaksa. 

Saman saa kun siivoilee kotona ja sielä on aikaa opiskella tunti päivässä kieltä. Monen ihmisen aivokapasiteetti ei yhtään enempää kielen opetusta omaksu kuin sen tunnin päivässä. 

Kuulemma tiedemiesten mukaan pienissa paloissa jopa on parempi opetella kuin kokonaisena tunnin pötkönä. 

Tämä pistää nykyisen koululaitoksen vähän koetukselle, jos ihmisen aivot tosiaan omaksuu vain vähän tietoa, niin se tunnin pötkö voi olla haitallinen tapa oppia. Ajatelkaapa tätä. 

Vierailija
92/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuluta kun ei ole aihetta. Oli puhe tilanteesta, jossa voisi olla. 

Mutta eihän tollanen ole tervettä. Kait itse tajuat sen ettei tarvitse hävetä tuollaisista asioista. Sut on kasvatettu kieroon ja päässäs vippaa. Koen ihan asiakseni sanoa tän sulle ihmisenä että sun ei tarvitse hävetä tuollaisia asioita. Jos olet joskus loukannut läheisiäsi ja sanonut rumasti tai käyttäytynyt tyhmästi, niin silloin häpeä kertoo sinulle anteeksi pyynnöstä. 

Tärkeintä on että et enää käyttäydy julmasti muita ihmisiä kohtaan. 

Se että häpeät ettet osaa kieltä. Se ei ole ok. 

Sulla on joku persoonallisuushäiriö tai lievä sellainen. Me rakastetaan sua sellaisena kuin olet, vaikka et osaisi edes pyyhkiä pyllyäsi hupsu. 

Tommonen häpeily voi aiheuttaa monille miehille ( ei naisille) vastareaktion. Että en opettele lainkaan kun hävettää. 

Riippuu täysin temperamentista nämä oppimiseen liittyvät asiat. 

Suomessa oppimista haittaa suuresti se että aina aletaan puhua ulkomaalaiselle englantia. 

Suomalaiset oppii englannin kielen hyvin telkkarista tekstityksillä. Eräs venäläinen hyvä tuttava ja kouluttajani sekä mestarini totesi että heillä dupataan. 

Päälle puhutaan venäjän kielellä. Siksi englannin kieltä ei opi automaattisesti kuten suomalaiset tekee.

Käytännösä peruskoulun opetus on vähäinen. Tv, videopelit opettaa englannin kielen lapsille itsestään.

Vierailija
93/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on outoa, jos ei ihminen sana kenellekään mitään. Eipä nykyään moni nainen tuollaista ottaisi edes mieheksi.

Aivan. Pitää osata laulaa tangolaulajan tasolla, että pärjäisi tangomarkkinoiden kilpailuissa edes top 100 tasolla. Myös tanssiminen on must. 

Mies joka ei tanssi ei myöskään puhu eikä pussaa. 

Karaokessa saa hävetä jos ei osaa laulaa yhtään.

Vierailija
94/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen näin.

Lopulta erottiin. Ei vaan ollut miehellä kestokykyä olla Suom

Aika paljon tällaisia naisia, jotka ei osaa miehen kieltä vaikka asuvat maassa. Esim oman kaverin kohdalla Thaimaassa. Ei se niille miehille ole ongelma, mutta sun kaltaselle tietysti, jonka mielestä kaikki tuntuu raskaalta. 

Vierailija
95/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä samaa mieltä, että asuinmaan kieltä tulisi osata ja opetella. Mikä valtava hukkaan heitetty mahdollisuus, jos tuota ei käytä! 

Erityisen harmillisena näen asian jos pariskunnalla on lapsia. En koskaan haluaisi olla tilanteessa, jossa en ymmärrä mitä lapseni puhuu jonkun kanssa tai mitä hänelle puhutaan. Samoin ajattelen sen kumppanin osalta. Haluaisin tutustua hänen äidinkieleensä eli sydämensä kieleen. Samalla aukeaisi mahdollisuus tutustua myös puolison vanhempiin, sukuun ja ystäviin kunnolla.

Kieltä opettelematon, vuosia täällä asunut, näyttää meistä suomalaisista kyllä ylimieliseltä ja anteeksi vain, myös vähän tyhmältä ja laiskalta, olkoonkin missä tahansa suuryhtiössä töissä. Erikoisena näen, että halutaan tiukasti olla vaan siellä omassa kuplassa eikä yhtään nostaa katsetta omasta navasta tutustuakseen asuinmaansa kieleen, kulttuuriin ja ihmisiin. Ja ennen kaikkea, siihen puolisoon.

Vierailija
96/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ku muutettiin Espanjaan niin mäkin ajattelin että on surkeeta jos ei opettele kieltä vaikka on asunut Suomessa vuosikausia. Kun se tehtävä osuu omalle kohdalle, niin ei se suurinta osaa kiinnostakaan enää. Uskoisin, että teistäkin suurin osa jättäis tunnit väliin. 

Ehkä ap:n mies ei intoa puhkuen edes halua integroitua Suomeen tai ole kiinnostunut paikallisesta elämästä. Me olemme Espanjassa ihan muista syistä kun sen takia että tykättäis maasta sen kulttuurin takia tai oltais kiinnostuneita tippaakaan espanjalaisista ihmisistä tai kielestä.

Ei meitä edes kiinnosta mitä maassa tapahtuu tai vihaako paikalliset meitä. Me vain juodaan halpaa olutta ja nautitaan säästä. ;D

Vierailija
97/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon tällaisia naisia, jotka ei osaa miehen kieltä vaikka asuvat maassa. Esim oman kaverin kohdalla Thaimaassa. Ei se niille miehille ole ongelma, mutta sun kaltaselle tietysti, jonka mielestä kaikki tuntuu raskaalta. 

Juuri näin. Tässäkin oli myös varmasti ongelmana se että mies oli siivooja ja ei tienannut tarpeeksi. Naiselle on rahakin aina tärkeää. Huvittava tarina kokonaisuudessaan. Heikolla pohjalla on naisilla parisuhde. Aluksi raahataan mies Suomeen ja alotetaan nalkuttaminen kun ei opi ja ei työllisty :D Sitten kun työllistyy, niin SANON TÄN TAKULLA ETTÄ RAHA OLI SYYNÄ. Miehille on usein ihan sama mitä tekevät kunhan saavat kaljarahansa. Suomalaiset miehet ei kyllä nalkuta esim filippiiniläisillä naisilleen tai thaikkunaisilleen että ei opi kieltä.Nainen on se joka usein vaatii ihan ihmeellisiä temppuja miehiltä, koska on alunperinkin epäkypsä parisuhteeseen. Espanjan mies tajusi vähän liian myöhään millainen suomalainen nainen on. Olisi hyvä jos se totuus tai naamarit paljastettaisi jo seurusteluvaiheessa. Tässä tuleekin se keskustelutaidon puute ja suomalainen sisäänpäin kääntyneisyys. Hävetään sanoa toiselle asioita ajoissa. Häpeillään ja ei sanota. Mies on muuttanut jo Suomeen ja sitten aletaan kertoa mikä hävettää ja mikä on pielessä. Herra teki suuren liikkeen ja tuli mukaan, mutta naamarit riistutaan vasta kotimaassa :D Voin kuvitella miltä miehestä on tuntunut. Alistunut jopa siivoustöihinkin koulutettuna ihmisenä, huh. Se kertoo todellisesta rakkaudesta ja yrittämisestä, mutta mitä suomimamma tekee? Tästä palstan miehet aina yrittää kertoa. Suomalainen nainen on merkillnen tapaus.

Vierailija
98/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltä opettelematon, vuosia täällä asunut, näyttää meistä suomalaisista kyllä ylimieliseltä ja anteeksi vain, myös vähän tyhmältä ja laiskalta, olkoonkin missä tahansa suuryhtiössä töissä. Erikoisena näen, että halutaan tiukasti olla vaan siellä omassa kuplassa eikä yhtään nostaa katsetta omasta navasta tutustuakseen asuinmaansa kieleen, kulttuuriin ja ihmisiin. Ja ennen kaikk

Minä näen juuri liikunnallisena ihmisenä samoin lihavista ja liikkumattomista ihmisistä. Kamalaa jos ihminen ei ole opetellut kuperkeikkaa tai osaa kärrynpyörää. Viimeistään parkymppisenä pitäisi osata voltti ja taipua spagaatteihin. 

Koska se nyt on vain laiskuutta ja ylimielisyyttä oman kehoa kohtaan.

Vierailija
99/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten pitää tajuta ettei monikaan halua oppia suomea. Mun mies on ulkomaalainen eikä osaa Suomea. En ole koskaan ajatellut, että siitä voisi suuttua. Olen miehen kanssa suuren osan kahden kesken tai lasten kanssa, jolloin puhumme miehen kieltä kaikki. Eri asia jos kuljettaisin miestä jossain lähibaarissa kuin apinaa näytillä, että katsokaas tätä, se puhuu suomea. En oikeastaan edes muuten ymmärrä, miten miehen puhumattomuus voi parisuhteessa noin paljon ahdistaa? Etkö ap itse osaa muuta kuin suomea?

Vierailija
100/110 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kieltä ei yksinkertaisesti kannata opiskella vaikka asuisi Suomessa. Resurssit kannattaa käyttää jonkin järkevämmän kielen opiskeluun.