Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia kun puoliso ei osaa eikä opettele asuinmaanne kieltä?

Vierailija
09.09.2025 |

Olisi mukava kuulla, millaisia kokemuksia on ollut, varsinkin jos teillä on lapsia.

(Tämä keskustelu oli näköjään poistettu, kun yritin lisätä kommentin, mutta takaisin klikkaamalla sain aloituksen "pelastettua")

Yritin kommentoida, että varmaan aika työlästä, kun joku oli toiminut puolisolleen tulkkina heidän yhteisellä työpaikallaan, ja sen lisäksi varmaan sitten paljon vapaa-ajallakin hoitanut perheen suunnilleen kaikki asiat? Ja entäs jos on lapsia, heidän päiväkoti-, neuvola- ja koulujutut päälle?

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen kieltä ei yksinkertaisesti kannata opiskella vaikka asuisi Suomessa. Resurssit kannattaa käyttää jonkin järkevämmän kielen opiskeluun.

No kyllä sitä kannattaa opiskella, jos aikoo asua Suomessa pitempään ja varsinkin jos perhe ja puolison suku ovat suomenkielisiä.

Vierailija
122/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän sukuun tuli ihana mies, puhuu monia kieliä , mutta ei tietenkään suomea.  Perhe ja suku vaativat, että opettelee, koska hän jäisi niin ulkopuolelle pöytäkeskuteluista ym. Ei kaikki mummot ja papat eikä aikuisetkaan osaa kaikkia asioitaan  ja tunteitaan sujuvalla englannilla  puhua.  Niinpä hän on pakotettu ottamaan yksityisopetusta ja oppimaan kielen. Pyrimme puhumaan hänelle suomea. Hänen viihtyvyydenkiin kannalta tärkeää oppia  kotimaansa kieli, vaikka työkieli on englanti ja sillä muutenkin pärjäisi. Vaatikaa puolisoiltanne, jos asuvat Suomessa, kielen opettelu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten pitäisi itse tajuta  "ajattele ite omalta kohdalta" kuten Jope Ruonansuu sanoi, että ei toista kieltä välttämättä tavallinen ihminen opi koskaan edes pakotettuna kovaa harjoittelemalla kuten on käynyt ruotsin kielen kanssa. 

Niin harvat sitä oppii puhumaan tai edes lukemaan. Valtavan suuri määrä ihmisiä on tavallisella älyllä siunattu. Ei ne koskaan opi toista kieltä, edes englannin kieltä mitenkään. Siitä on turha syyllistää, jos on itse saanut älykkyyttä geenien mukana. Muutenkin voisi kyseenalaistaa sen, että miksi älykkäät ja helposti tietoa omaksuvat saavat parempaa palkkaa ja parhaimmat työpaikat?

Onko se tässä ideana että lähes lievästi kehitysvammaiset ja tavallisella älykkyydellä olevat ihmiset, joutuvat häpeilemänä vajaavaisuuksiaan ja heitä saa haukkua laiskoiksi ja on oikein että ovat köyhiä?

Tämäkö on se idea? 

Realiteetit on ettei toista kieltä opi enemmistö koskaan. Tämä marxilainen höpötys voisi loppua ja myöntää realiteetit ihmisen kyvyille omaksua tietoa. Marx oli sitä mieltä, että kuka tahansa voi opiskella itsensä miksi tahansa.

Ihanteellisessa utopiassa henkilö lentää lentokonetta maanantaisin, jakaa postia tiistaisin, opettaa venäjän kieltä keskiviikkoisin, torstaina pitää lääketieteen luentoa kandeille, perjantaina kokkaa huippuravintolassa ja lauantaina sekä sunnuntaina opettaa varjoliitoa, krav magaa ilmaiseksi vapaa-ajan harrasteena. 

Ymmärrätte varmasti ettei ihmisellä ole mahdollista edes omaksua peruskoulun perussisältöä kiitettävällä tasolla. Älykkäät on erikseen. Ihmettelen myös miksi heitä hehkutetaan ja palvotaan, koska käytännössä älykäs käy vain oppitunnila, eikä edes näe kauheasti vaivaa kiitettävien numeroiden eteen. Moni tekee läksytkin tunnin aikana.

Näitä sitten palkitaan ja muut kokee itsensä totaalisen turhiksi. Sellainen helposti aiheuttaa totaalista passivoitumista, kun tasot iskee päin naamaa. Ei ihme että meillä on paljon alisuoriutumista.

Taso on yksinkertaisesti liian korkealla kieltenkin opetuksessa. Pitäisi kenties keskittyä vain keskeisen sanaston ulkoaopetteluun. Tämä on minun pitkänlinjan ja supeälykkään mielipide tähän kieliasiaan ja samalla aika moneen tuli mielipidettä. Myös meiltä voisi leikata reilusti palkkoja alemmas, koska emme ole ansainneet useiden tonnien palkkoja.

Älykkyys tuli geenien mukana. Työtä ei ole tarvittu koulutuksen eteen juuri yhtään. 

Tätäkään ei haluta kuulla suoraan. Se että joku puhuu monia kieli on vain geneettinen ominaisuus. Samalainen kuten kaunis naama esimerkiksi on.  

Vierailija
124/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten pitäisi itse tajuta  "ajattele ite omalta kohdalta" kuten Jope Ruonansuu sanoi, että ei toista kieltä välttämättä tavallinen ihminen opi koskaan edes pakotettuna kovaa harjoittelemalla kuten on käynyt ruotsin kielen kanssa. 

Niin harvat sitä oppii puhumaan tai edes lukemaan. Valtavan suuri määrä ihmisiä on tavallisella älyllä siunattu. Ei ne koskaan opi toista kieltä, edes englannin kieltä mitenkään. Siitä on turha syyllistää, jos on itse saanut älykkyyttä geenien mukana. Muutenkin voisi kyseenalaistaa sen, että miksi älykkäät ja helposti tietoa omaksuvat saavat parempaa palkkaa ja parhaimmat työpaikat?

Onko se tässä ideana että lähes lievästi kehitysvammaiset ja tavallisella älykkyydellä olevat ihmiset, joutuvat häpeilemänä vajaavaisuuksiaan ja heitä saa haukkua laiskoiksi ja on oikein että ovat köyhiä?

Tämäkö on se idea? 

Realiteetit on ettei toista kieltä opi enemmis

Pikaisesti lukaistuani lähes kaikesta eri mieltä. Siitä samaa mieltä, että jos on joku oppimisvaikeus tai kyse on vammaisesta ihmisestä, on tietenkin typerää haukkua henkilöä. Kuitenkin suurin osa ihmisistä pystyy oppimaan asioita ja kieliäkin hyvällä tasolla, jos haluaa, ei siihen mitään ihmeguruja tarvita. Asenne on tärkeä.

Vierailija
125/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei kyllä ole lapsia, mutta mieheni on britti eikä osaa suomea eikä aio opetellakaan. 

En ole joutunut mitään asioita hänen puolestaan hoitamaan, kaikki on aina hoitunut englannilla. Täällä Helsingissä ainakin onnistuu ihan hyvin. Työpaikallaan on myös virallinen kieli englanti (it-alan iso yritys), joten ei sielläkään ongelmaa.

Säälittävää!

Vierailija
126/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei kyllä ole lapsia, mutta mieheni on britti eikä osaa suomea eikä aio opetellakaan. 

En ole joutunut mitään asioita hänen puolestaan hoitamaan, kaikki on aina hoitunut englannilla. Täällä Helsingissä ainakin onnistuu ihan hyvin. Työpaikallaan on myös virallinen kieli englanti (it-alan iso yritys), joten ei sielläkään ongelmaa.

Tässä hyvä esimerkki. Vaadimme kehitysmaalaiailta Suomen kielen oppimista, mutta joku länsimaalainen akateeminen saa pelleillä ilman, että odottaisimme häneltä mitään

Vierailija
127/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun itse ulkomailla enkä osaa maan kieltä alkeita enempää. Olen asunut muuallakin ja opettelin silloin kielen, mutta nyt en enää jaksa vaivautua kun englannillakin pärjää. Lapsia ei ole.

Jep, tämä. Itse olen asunut useammassa eri maassa aina muutaman vuoden kerrallaan. Aluksi sitä ehkä jaksaa alkaa opetellakin uutta kieltä, mutta kun maat vaihtuvat tasaiseen tahtiin kolmen, neljän vuoden välein, mikä on pointti?! Erityisen hankalaa se opettelu on, jos on laillani asunut vaikkapa eri Aasian maissa, joissa pitäisi pystyä omaksumaan suuresti omasta, myös kirjoitusasultaan, poikkeava paikallinen kieli (thai, kiina ja niin edelleen). Kuitenkin lääkärissäkäynnit sun muuta tärkeämmät jutut pystyy nykyään hoitamaan kaikkialla englanniksi, joka sekin on, tämä pitää myös ottaa huomioon, itselle vieras kieli. Saa ihan vapaasti paheksua ja pitää tyhmänä.

Vierailija
128/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni on opetellut suomea, mutta toki virallisemmat hakemukset tarkastan hänelle. Kietä oppii vain käyttämällä ja pelkäämättä virheitä. TE-toimiston tarjoama kieliopetus on yksi suuri vitsi, mutta puolisoni otti pari vuotta yksityistunteja. 

Tämä. Miksi ruotsinkieliset eivät edes yritä kotoutua vaan vaativat että kaikki tarjotaan valtion varoista. Kuulin että jopa lastentarhat ovat ruotsinkielisille omat. Eihän lapset takuulla opi jos tarhassakin (joka on paras paikka oppia suomi) puhutaan vain ruotsia.

Jos ruotsinkielisille kävisi se, että kaikki hoidetaan vain suomeksi, romahtaisi ruotsinkielisten erityisasema Suomessa. Ei olisi ruotsinkielisiä kanavia yliopistoihin eikä etua siitä, että moniin virkoihin vaaditaan ruotsin osaamista, jne. jne.

Kyse ei tosiaankaan ole vain kielestä, vaan tiettyä kieltä puhuvien asemasta yhteiskunnassa.

Vierailija
129/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikaisesti lukaistuani lähes kaikesta eri mieltä. Siitä samaa mieltä, että jos on joku oppimisvaikeus tai kyse on vammaisesta ihmisestä, on tietenkin typerää haukkua henkilöä. Kuitenkin suurin osa ihmisistä pystyy oppimaan asioita ja kieliäkin hyvällä tasolla, jos haluaa, ei siihen mitään ihmeguruja tarvita. Asenne on tärkeä.

Vasemmistolaisuus on pelottava aate. Marxilaisuuteen on hauska uskoa, koska se tasa-arvoistaa ihmiset samalle tasolle ja väittää että kaikilla on samat mahdollisuudet, jos vain tasataan lähtöviivaa "kilpailulle". 

Todellisuudessa ihmisiä on eritasoisia ja toiset saavuttaa asioita vaivatta ja leikiten. Saavutettuja etuja ei kuitenkaan haluta marxilaisesti tasata "heikoimmille".

Tässä tuleekin aatteen skitsofrenia, jossa tasa-arvoa on, mutta toiset on enemmän tasa-arvoisia kuin toiset.

Koko ideologian juuri on että jokainen kykenee opiskelemaan itsensä erimerkiksi astronauttikirurgiksi. Tähän uskotaan naamat totisena ja vannotaan sen nimeen.

Kaikki muu on laiskuutta ja saamattomuutta, sekä heikkoa henkeä, joka pitää vihtoa henkilöstä ulos. 

Jos satutkin olemaan oikeistolainen, niin onnittelut. Olet silti marxilainen kuten enemmistö suomalaisista on tämän marxilaisen perustan takia.

Jokainen voi nykypäivänä olla varmsti yhtä mieltä siitä, että kuka tahansa ei kykene treenaamaan itsestään maratoonin olympiavoittajaa, vaan tarvitaan geneettinen lahjakkuus. 

Kovalla työllä ei siis saavutetakaan "voittoa". Sama näkyy konkretiassa suomalaisten kansalaisten pakkoruotsin kielen menestyksessä. 

Siksi suomalaisten pitäisi kaiken järjen nimissä olla solidarisia suomen kieltä taitamattomia kohtaan. On varsin inhimillistä, että rajat tulee vastaan kaikilla. 

Minusta toisen kielen pakko pitäisikin lopettaa ja opettaa englannin kielestäkin vain keskeisin sanasto. Lukiossa  voisi opettaa vähän kielioppia, mutta se on kotimaankin kieliopin kanssa niin ja näin. Edes yliopistossa ei sitä osata ja ei koeta tarvetta opiskellakaan.

ps. suomen kieli ei ole a1 kieleni. 

Vierailija
130/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia brittejä ja amerikkalaisia jotka ovat asuneet täällä vuosikymmeniä eivätkä he ole vaivautuneet opettelemaan suomea. Säälittävää.

Vierailija
131/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni ihmisen järjenjuoksussa on jotakin hämminkiä, jos ei sen verran halua tutustua uuteen kotimaahansa, että opiskelee kielen. Ylimielisyydestä kyse mun mielestäni myöskin. Mulle ei tulisi mieleenkään toimia tuolla tavalla. Jos et puhu asuinmaasi kieltä, tulet aina olemaan ulkopuolinen outo lintu. 

Olen täysin samaa mieltä. 

Vierailija
132/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ma sanoa ihlam alluh 

Vierailija
133/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikös tuo ole vähän kuin väliaikainen ratkaisu? Sellainen tunne ainakin tulee, että tarkoitus ei ole jäädä.

Vierailija
134/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tätä meinasin tulla sanomaan, että riippuu tosi paljon siitä, että millä alueella asuu, ja millaisissa ympyröissä pyörii. Tiedän useamman ulkkarin, ketkä asuneet pitkään Suomessa, mutteivät juurikaan osaa suomea. Eivätkä opikaan, koska työskentelevät täällä englanniksi firmassa, jossa työkieli englanti (myös suomalaisilla), lapset kansainvälisessä koulussa, ystäväpiiri kansainvälistä porukkaa (myös suomalaiset kaverit puhuu sujuvaa englantia) jne. Tosiaan ainakin pk-seudulla palvelua saa joka paikassa englanniksi,

Meidän taloyhtiössä asuu useampi tällainen perhe, tosin heidän lapset on ihan suomenkielisissä kouluissa ja päiväkodeissa ja puhuvat suomea hyvin paitsi siis aikuiset ei osaa sitten yhtään. Sitten näitä tunkee taloyhtiön hallitukseen ja siellä pitäisi tyyliin yhden tyypin takia hoitaa kaikki asiat englanniksi! Siis kaikki hallituksen kokoontumiset ja wa-ryhmän viestittelyt käydään englanniksi, koska yksi ei osaa (eikä viitsi opetella) suomea. Älytöntä. Ja myös asukkaiden yhteisessä wa-ryhmässä moni suomalainen laittaa viestejä englanniksi ja siihen toinen suomalainen sitten vastaa englanniksi.. haloo! Ymmärrän, jos keskustelun aloittaa joku, joka ei osaa suomea ja sitten siihen vastataan enkuksi, mutta suomalaiset puhuu jostain lapiosta, ruohonleikkuusta, huoltotoimeenpiteestä englanniksi vain siksi, että kaikki ymmärtäisi. Minä laitan uhallakin kaikki suomeksi, siinäpä joutaa suomea osaamattomat vähän opettelemaan ja käyttää vaikka jotain käännösohjelmaa. Ärsyttää kun suomenkieli on katoamassa just näiden takia.. eivät viitsitä opetella suomea vaikka siis näistäkin osalla on suomalainen vaimo. 

Ja tää yks hallituksen jäsenhän on siis täysin vaimon tulkkauksen varassa taloyhtiön kokouksissa, koska ne sentään (vielä) pidetään suomeksi. 

Vierailija
135/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies ei myöskään juuri puhu suomea. Hän on töissä kansainvälisessä firmassa, jossa työkieli on englanti ja hyvin suuri osa ei puhu suomea. Asumme pääkaupunkiseudulla. Hoidan joka tapauksessa suuren osan yhteydenpidosta koulun/päiväkodin välillä, koska minulla on vähemmän kuormittava työ. Tarvittaessa asiat ovat aina hoituneet englanniksi. Neuvolat ym. ovat täynnä perheitä, joissa mahdollisesti kumpikaan vanhempi ei puhu suomea. Jossain pikkukylässä kieltä olisi pakko oppia, varsinkin jos olisi työllistymishaasteita. Me emme ole välttämättä jäämässä pysyvästi Suomeen, koska miehen työn vuoksi saatamme muuttaa jonnekin muualle. Olemme tavanneet kauan sitten, kun olimme molemmat komennustöissä kummallekin vieraassa maassa. Sielläkin molemmat pärjäsimme englannilla.

Tuöi vainmieleen, että jos sinulle tapahtuisi joku onnettomuus tai olisit sairaalassa ja otimintakyvytön pitmepään, niin miehesi joutuisi aika rääkkiin kaiken asioinnin kanssa. Maassa on paljon asiakaspalveljoitakin, jotka osaavat suomea heikosti ja on todella paljon heitä, jotka eivät osaa englantia tai muuta eurooppalaista valtakieltä. Oman kokemukseni mukaan, jos kysyy ulkomaalaiselta osaako tämä puhua englantia, vastaukseksi vastataan hymyn ja yes-sanan kera. Kysyjälle selviää pian, ettei keskustelusta tule mitään.

Vierailija
136/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tätä meinasin tulla sanomaan, että riippuu tosi paljon siitä, että millä alueella asuu, ja millaisissa ympyröissä pyörii. Tiedän useamman ulkkarin, ketkä asuneet pitkään Suomessa, mutteivät juurikaan osaa suomea. Eivätkä opikaan, koska työskentelevät täällä englanniksi firmassa, jossa työkieli englanti (myös suomalaisilla), lapset kansainvälisessä koulussa, ystäväpiiri kansainvälistä porukkaa (myös suomalaiset kaverit puhuu sujuvaa englantia) jne. Tosiaan ainakin

Ja ne loput ei osallistu niihin taloyhtiön kokouksiin, kun eivät ymmärrä mitään. 

Vierailija
137/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma puolisoni on kotoisin Etelä-Amerikasta ja nyt neljä vuotta asuttuaan täällä Suomessa osaa varsin sujuvaa suomea. Suoritti suomenkielisen ammattitutkinnon normiajassa.

Ja vaimollani vain opistotasoinen tausta eikä edes osaa englantia. Asenne ratkaisee. 

Komea sulka hattuun vaimollesi. Mukavaa kuulla tällainen esimerkki.

Vierailija
138/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä esimerkki. Vaadimme kehitysmaalaiailta Suomen kielen oppimista, mutta joku länsimaalainen akateeminen saa pelleillä ilman, että odottaisimme häneltä mitään

Tuttavapiirissä on sellainen henkilö. Olen hiukan pettynyt, kun hän ei ole  opetellut maan kieltä.

Vierailija
139/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ongelma on, että kansalaisuuden saa liian heikolla kielitaidolla. Lähipiirissä on yksi kansalaisuuden saanut ja siihen vaadittavan kielikokeen suorittanut henkilö, ja hänen suomen kielensä on edelleen tosi heikolla tasolla. Ehkä motivoisi paremmin kielen opiskeluun, jos kansalaisuuteen vaadittaisiin oikeasti sujuva kielitaito, jolla pärjää arjen tilanteissa?

Vierailija
140/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkö on se idea? 

Tiedän perheen, jossa oli ulkomaalainen äiti. Yksi lapsi oli kehitysvammainen, mutta hänkin ymmärsi äidin puhumaa kieltä omalla kehitystasollaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi