Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia kun puoliso ei osaa eikä opettele asuinmaanne kieltä?

Vierailija
09.09.2025 |

Olisi mukava kuulla, millaisia kokemuksia on ollut, varsinkin jos teillä on lapsia.

(Tämä keskustelu oli näköjään poistettu, kun yritin lisätä kommentin, mutta takaisin klikkaamalla sain aloituksen "pelastettua")

Yritin kommentoida, että varmaan aika työlästä, kun joku oli toiminut puolisolleen tulkkina heidän yhteisellä työpaikallaan, ja sen lisäksi varmaan sitten paljon vapaa-ajallakin hoitanut perheen suunnilleen kaikki asiat? Ja entäs jos on lapsia, heidän päiväkoti-, neuvola- ja koulujutut päälle?

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltä opettelematon, vuosia täällä asunut, näyttää meistä suomalaisista kyllä ylimieliseltä ja anteeksi vain, myös vähän tyhmältä ja laiskalta, olkoonkin missä tahansa suuryhtiössä töissä. Erikoisena näen, että halutaan tiukasti olla vaan siellä omassa kuplassa eikä yhtään nostaa katsetta omasta navasta tutustuakseen asuinmaansa kieleen, kulttuuriin ja ihmisiin. Ja ennen kaikk

Minä näen juuri liikunnallisena ihmisenä samoin lihavista ja liikkumattomista ihmisistä. Kamalaa jos ihminen ei ole opetellut kuperkeikkaa tai osaa kärrynpyörää. Viimeistään parkymppisenä pitäisi osata voltti ja taipua spagaatteihin. 

Koska se nyt on vain laiskuutta ja ylimielisyyttä oman kehoa kohtaan.

Päivän paras. Niin, eikä se ulkomaalaisia kiinnosta, mitä heistä ajatellaan. Ei monelle edes laiskuus ole negatiivinen luonteenpiirre. Oon itse suuryrityksessä töissä eikä meidän töistä kukaan ulkomaalainen osaa suomea. Eli sun mutu-mielipiteesi on aika irrallaan todellisuudesta. 

Vierailija
102/147 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomessa olisi työpaikkoja niin kieltä kannattaisi opetella, mutta tässä taloustilanteessa jopa kiinaakin kannattaa opetella ennemmin. Suomella ei tee mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näytä yhtään ylimieliseltä ettei osaa suomea.

Älä puhu meidän suomalaisten puolesta rasisti yhtään mitään. Sinä et edusta meitä, en viitsinyt edes lainata kyseistä sontaläjää. Jokainen oppii jos oppii kielen. Suomalaisten pitäisi se jo viimeistään tajuta pakkoruotsinsa kanssa painineena.

Eipä kieltä voi pakottaa oppimaan.

Vierailija
104/147 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ulkomaalaiset nauravat salaa suomalaisille kukkahattutädeille, jotka luulevat että suomi kielineen on taivaan lahja maailmalle. Ei niitä kiinnosta vaan naurattaa kuinka joku voikin olla niin vakavissaan suomen kaltasen pimeän maapläntin takia. 

Vierailija
105/147 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen ulkomaalaiset nauravat salaa suomalaisille kukkahattutädeille, jotka luulevat että suomi kielineen on taivaan lahja maailmalle. Ei niitä kiinnosta vaan naurattaa kuinka joku voikin olla niin vakavissaan suomen kaltasen pimeän maapläntin takia. 

Jotkut kumminkin ovat sen verran vakavissaan että tänne tulevat. Joillakin se into vain loppuu siihen kun pitäisi asiatkin toimittaa maan kielellä.

Vierailija
106/147 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa olisi työpaikkoja niin kieltä kannattaisi opetella, mutta tässä taloustilanteessa jopa kiinaakin kannattaa opetella ennemmin. Suomella ei tee mitään.

Tännekin kannattaisi paremmin kirjoittaa kiinaksi 

Vierailija
107/147 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen kieltä ei yksinkertaisesti kannata opiskella vaikka asuisi Suomessa. Resurssit kannattaa käyttää jonkin järkevämmän kielen opiskeluun.

Sanon tän vaikka kauheelt kuulostaaki ja en edes kirjakielel tät tokase nyt tähä toi noinni.

Suomen kieltä lukee noin parisen miljoonaa ihmistä. 

Niin millanen tulevaisuus on suomea kirjakielenä kirjoittavalla kirjailijalla taloudellisessa mieles?

Ei hirvee hyvä voi olla lyhyellä matikalla laskettunakaan. 

Niin milloin perustulo tulisi? Ei kukaan kirjota tai puhu kohta suomen kieltä kuin huvikseen. Siitä ei nimittäin makseta mitää ja harvoille.

Ees parhaimmat ei sillä itseään elätä, koska väestö on niin pien.

Vierailija
108/147 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kieltä ei yksinkertaisesti kannata opiskella vaikka asuisi Suomessa. Resurssit kannattaa käyttää jonkin järkevämmän kielen opiskeluun.

Sanon tän vaikka kauheelt kuulostaaki ja en edes kirjakielel tät tokase nyt tähä toi noinni.

Suomen kieltä lukee noin parisen miljoonaa ihmistä. 

Niin millanen tulevaisuus on suomea kirjakielenä kirjoittavalla kirjailijalla taloudellisessa mieles?

Ei hirvee hyvä voi olla lyhyellä matikalla laskettunakaan. 

Niin milloin perustulo tulisi? Ei kukaan kirjota tai puhu kohta suomen kieltä kuin huvikseen. Siitä ei nimittäin makseta mitää ja harvoille.

Ees parhaimmat ei sillä itseään elätä, koska väestö on niin pien.

Suomea ei moni puhu ja nekin, jotka väittävät osaavansa, eivät kumminkaan osaa. Voi voi!

Vierailija
109/147 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin joskus vieraskielisen kanssa, joka osasi puhua suomea, mutta ei osannut kirjoittaa oikeastaan yhtään. Raskastahan se pitemmän päälle on kun ei pysty hoitamaan mitään asioitaan kirjalllisesti. Yli kolmekymmentä vuotta oli asunut Suomessa ja oli yrittäjä. Muut työntekijät hoitivat kirjalliset asiat.

Vierailija
110/147 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän kuin toimisi vammaisen avustajana.

Vierailija
111/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, jos joku ei halua lainkaan oppia asuinmaansa kieltä. Itse opettelen maan kieltä, jos matkustan maassa useasti. On paljon mukavampi, kun osaa kieltä edes vähän. Nykyisin on niin helppo opiskella, kun netistä löytyy opiskeluun monenlaista apua.

Vierailija
112/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sama. Olen asunut nykyisessä asuinmaassani 14 vuotta. Osaan kyllä paikallista kieltä vähän, mutta se on todella vaikeaa - ja ennen kaikkea tarpeetonta. Teen töitä suomeksi ja englanniksi, paikallista ei tarvi lainkaan kun koko firman työkieli on englanti. Ystävät ovat suomalaisia, muita maahanmuuttajia tai paikallisia jotka haluavat puhua englantia. Puolisoa ja lapsia ei ole. Vaatisi todella paljon motivaatiota alkaa omalla ajalla (ja mahdollisesti rahalla) opiskella kieltä jota ei tarvitse.

Sitä paitsi minusta on aivan ihanaa että en tuolla kadulla ymmärrä kaikkea mitä ihmiset sanovat. En katso telkkaria, en seuraa politiikkaa, en ymmärrä mainoksia. Ihan kuin olisi jatkuvalla aivolomalla, saa olla omissa ajatuksissaan vaan.

Tajuan kyllä myös sen ettei kaikki tajua tätä. Minäkin ennen tänne muuttoa olin varma että kielen oppisin... toisin vain on käynyt."

Minua kyllä häiritsisi jos olisin asunut maassa 14 vuotta enkä osaisi maan kieltä. Miksi edes asut tuossa maassa kun se ei näytä sinua yhtään kiinnostavan?

Vierailija
113/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mulla menee vähän fiilispohjalta. Odottelen ja ihmettelen että mitä tapahtuu. Jos en opiskele, niin en ja jos opiskelen, niin se tapahtuu itsestään. En ikinä pakota itseäni tekemän jotain asioita, jos ne ei itsestään lähde käyntiin. Siksi ihmettelen tätä kieliasiaakin. En oikein osaa nähdä sitä asiana, jota aletaan tekemään tai opiskelemaan. Eihän vauvakaan opettele tietoisesti kävelemään. Se ryömii, konttaa, nousee pystyyn ja lähtee kävelemään itsestään. Niin mulle kieli on aina ollut samalainen prosessi. Ylipäätään vierastan oppilaitoksia ja koulutuksia siinä suhteessa. Sellainen anaalinen tekemisellä tekeminen ei ole mun juttu. En tee töitäkään jos ei huvita tehdä niitä. Koska keho on kokonaisuus.

Jos voisin kuvailla miten opin japanin kielen täydellisesti. Mä yritän nyt kovasti teille kuvailla sitä elävää prosessia vertauskuvin. Olen ylpeä japanin kielen osaamisesta. Jätin peruskoulun kuudennella keskenm, joten en osaa oikein mitään muita kieliä. Enkä osaa virallisesti japaniakaan yhtään. Se ei näy missään cv:ssä. Eikä tule näkymäänkään. Haittaisi takulla tukien saamista.

Asuin sielä. Opiskelin mestarin alaisuudessa. Opetuksessa puhuttiin hyvin vähän ja matkittiin enemmän. Kuten taidon oppiminen, niin kielikin imeytyi minuun itsestään kuin vesi talouspaperiin. Tämä on se prosessi. Vierastan tätä preussilaissaksalaistyylistä natsimeininkiä, josta suomalaiset tykkää. Suomalainen opiskelee kielen samalla tavalla kuin armeijassa punnerretaan ja harjataan hampait naamat irvessä. Se on mielestäni huono lähestymistapa. Parempi oppia kieli hitaasti vuosikymmenissä kuin muutamassa vuodessa raivolla."

Fiilispohjalta yhteiskunta ei välttämättä etene, ja mitä siitäkin tulisi, jos ihmiset jättäisivät koulut kesken ja vaikkapa työssä tarvittavan kielen käyttämiseen menisi vuosikymmeniä?

Vierailija
114/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni on opetellut suomea, mutta toki virallisemmat hakemukset tarkastan hänelle. Kietä oppii vain käyttämällä ja pelkäämättä virheitä. TE-toimiston tarjoama kieliopetus on yksi suuri vitsi, mutta puolisoni otti pari vuotta yksityistunteja. 

Tämä. Miksi ruotsinkieliset eivät edes yritä kotoutua vaan vaativat että kaikki tarjotaan valtion varoista. Kuulin että jopa lastentarhat ovat ruotsinkielisille omat. Eihän lapset takuulla opi jos tarhassakin (joka on paras paikka oppia suomi) puhutaan vain ruotsia.

Jos ruotsinkielisille kävisi se, että kaikki hoidetaan vain suomeksi, romahtaisi ruotsinkielisten erityisasema Suomessa. Ei olisi ruotsinkielisiä kanavia yliopistoihin eikä etua siitä, että moniin virkoihin vaaditaan ruotsin osaamista, jne. jne.

Vierailija
115/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni on opetellut suomea, mutta toki virallisemmat hakemukset tarkastan hänelle. Kietä oppii vain käyttämällä ja pelkäämättä virheitä. TE-toimiston tarjoama kieliopetus on yksi suuri vitsi, mutta puolisoni otti pari vuotta yksityistunteja. 

Tämä. Miksi ruotsinkieliset eivät edes yritä kotoutua vaan vaativat että kaikki tarjotaan valtion varoista. Kuulin että jopa lastentarhat ovat ruotsinkielisille omat. Eihän lapset takuulla opi jos tarhassakin (joka on paras paikka oppia suomi) puhutaan vain ruotsia.

No tässähän on se että ruotsi on toinen virallinen kieli Suomessa. Esim. englanti ei ole 

Tuo ei kuitenkaan vastaa siihen oleelliseen kysymykseen, että MIKSI ruotsi edelleen 2020-luvun maailmassa on virallinen kieli Suomessa?

Vierailija
116/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei kyllä ole lapsia, mutta mieheni on britti eikä osaa suomea eikä aio opetellakaan. 

En ole joutunut mitään asioita hänen puolestaan hoitamaan, kaikki on aina hoitunut englannilla. Täällä Helsingissä ainakin onnistuu ihan hyvin. Työpaikallaan on myös virallinen kieli englanti (it-alan iso yritys), joten ei sielläkään ongelmaa.

Nyt jo eläkkeellä olevat brittityökaverini osasi suomea mainiosti, jonka lisäksi toinen heistä osasi myös ruotsia ja hieman myös norjaa. Molemmilla perheet ja lapset Suomessa. 

Vierailija
117/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei kyllä ole lapsia, mutta mieheni on britti eikä osaa suomea eikä aio opetellakaan. 

En ole joutunut mitään asioita hänen puolestaan hoitamaan, kaikki on aina hoitunut englannilla. Täällä Helsingissä ainakin onnistuu ihan hyvin. Työpaikallaan on myös virallinen kieli englanti (it-alan iso yritys), joten ei sielläkään ongelmaa.

Nyt jo eläkkeellä olevat brittityökaverini osasi suomea mainiosti, jonka lisäksi toinen heistä osasi myös ruotsia ja hieman myös norjaa. Molemmilla perheet ja lapset Suomessa. 

Lisäys vielä. Molemmilla oli tekniikan alan yliopisto-opinnot. Toinen oli myös tehnyt väitöskirjan. Tekivät pitänyt työuran Suomessa.

Vierailija
118/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni ihmisen järjenjuoksussa on jotakin hämminkiä, jos ei sen verran halua tutustua uuteen kotimaahansa, että opiskelee kielen. Ylimielisyydestä kyse mun mielestäni myöskin. Mulle ei tulisi mieleenkään toimia tuolla tavalla. Jos et puhu asuinmaasi kieltä, tulet aina olemaan ulkopuolinen outo lintu. 

Täsmälleen näin.

Itse olin avoliitossa ulkomaalaisen miehen kanssa ja hän ei millään oppinut suomea eikä motivaatio riittänyt opiskeluun. Minulle se lopulta kävi raskaaksi. Toimin aina tulkkina kun jossain sosiaalisissa tilanteissa oltiin ja joku ei puhunut espanjaa(miehen äidinkieli). Töiden saaminen oli kiven alla, lopulta löytyi siivoustöitä ja mies aina valitti kuinka on kouluja käynyt ja nyt pitää siivota "jossain pohjoisnavalla", tämä oli huumoria osittain mutta totuus toisaalta.

Lopulta erottiin. Ei vaan ollut miehellä kestokykyä olla Suom

Aika naurettavaa tosiaan valittaa "siivoustöistä kouluja käyneenä", kun ei edes panosta asuinmaansa kielen oppimiseen.

Vierailija
119/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miks sen miehen edes olisi pitänyt siivota?

Eihän siivoilu ja matalapalkka-alan hommat ole mistään kotoisin. Niiden tekeminen ilman kielieroakin aiheuttaa välittömän eron. Parempi olla työtön kuin suostua tekemään liian matalalla palkalla töitä."

Parempi leikata tukia sen verran reilusti, että tuo palkka ei tunnukaan enää vertailussa matalalta työttömyyteen suhteutettuna.

Vierailija
120/147 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten pitää tajuta ettei monikaan halua oppia suomea. Mun mies on ulkomaalainen eikä osaa Suomea. En ole koskaan ajatellut, että siitä voisi suuttua. Olen miehen kanssa suuren osan kahden kesken tai lasten kanssa, jolloin puhumme miehen kieltä kaikki. Eri asia jos kuljettaisin miestä jossain lähibaarissa kuin apinaa näytillä, että katsokaas tätä, se puhuu suomea. En oikeastaan edes muuten ymmärrä, miten miehen puhumattomuus voi parisuhteessa noin paljon ahdistaa? Etkö ap itse osaa muuta kuin suomea?

Pointti ei tässä keskustelussa ole ap:n henkilö eikä ap itsestään kertonut juuri mitään, ei sukupuoltaan eikä asuinmaataan. Ap osaa kieliä ja on itse se perheen tulkki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi