Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehy-lehden päätoimittaja Johanna Aatsalo on kirjoittanut kirjan siitä, millaista on elää alkoholistipuolison kanssa.

Vierailija
09.09.2025 |

Kannattaa varmaan lukea jos on vastaavassa tilanteessa.

https://www.hs.fi/elama/art-2000011343756.html

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mukavaa siitä miehestä, kun hänestä on oikein kirja kirjoitettu. Ehkä lapsistakin ja lapsenlapsistakin joskus. Voivat lukea isästään ja ukistaan kokonaisen kirjan.

Vierailija
42/46 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan mukavaa siitä miehestä, kun hänestä on oikein kirja kirjoitettu. Ehkä lapsistakin ja lapsenlapsistakin joskus. Voivat lukea isästään ja ukistaan kokonaisen kirjan.

Nainen on aina uhri. Vaikka voissa paistaisi voimaantuneena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismi on sairaus, jätetäänkö muutkin sairastuneet puolisot?

Alkoholismi on sairaus, mutta sairautena sitä pitää verrata enemmänkin tarttuvaan tautiin kuin vaikka syöpään. Jos kumppanillasi on noro, pyrit olemaan hyvinkin tarkka ettet saa tartuntaa häneltä. Aivan samalla tavalla alkoholistipuolison kanssa täytyy olla tarkkana, ettei hänen ongelmansa sairastuta sinua ja ottaa tarvittaessa etäisyyttä. 

Moni nainen on myötäalkoholisti. Hän luulee auttavansa alkoholistia suojelemalla ja holhoamalla tätä. Oikeastaan hän mahdollistaa sillä  juomisen. Takana voi olla naisen läheisriippuvuus. Siihen saa ihan hoitoa.

Ei mitenkään mahdollista korvata sanaa "nainen" sanalla 'puoliso'?

Olet oikeassa. Kyllä miehetkin varmasti hyysää. Se vain ei tule näkyviin niin helposti, koska eivät juuri huutele asiasta. 

Vierailija
44/46 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ohjeen Aatsalo antaisi muille vastaavassa tilanteessa oleville?

Ensimmäinen neuvo on, että kannattaa hankkia vertaistukea. Hän on itse käynyt Al-Anonin tapaamisissa ja hoitopaikkojen ryhmissä. 

Toinen neuvo on vaikeampi. Parisuhde alkoholistin kanssa kannattaa lopettaa ajoissa, hän huokaa.

Luota intuitioon, älä jää odottamaan. Itsereflektio on tärkeää: mieti, mitä valintoja oikein teet elämässäsi.

Ja sitten kun yrität neuvoa ettei sitä holistia kannata loputtomiin vaan auttaa niin tulee hirveät raivot että kyllähän sitä nyt pitää auttaa ja lässynlää.

Oikeasti kokemuksen kautta voi sanoa että jossain kohtaa se auttaminen on vaan lopetettava jos/kun nuo ei muuten tajua itse haluta lopettaa ja sitä kautta päästä ehkä irti aineista. Auttamalla vaan mahdollistetaan tuon harrastuksen jatkaminen. 

Tämä raivo johtuu siitä, että auttaja ei itse pysty irrottautumaan alkoholistista. Ajatuskin siitä torjutaan. Läheisriippuvaisena hän itse tarvitsee tätä autettavaa, mutta huijaa itseään naamioimalla toimintansa alkoholistin auttamiseksi. Hän tarvii itse ulkopuolista apua.

Vierailija
45/46 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä vähän särähti tuo, että lapset pelkäsi tulla kotiin ja taluttivat humalaista miestä keskellä päivää, mutta viimeinen niitti oli, kun mies ei ollut huolehtinut koirasta.

Varmaan toimittajan piikkiin menee, mutta jos olisin tuo päihdeongelmaista isäpuolta lapsuuteni pelännyt, aikuinen lapsi, niin vituttaisi.

Kaikkea ne alkoholistin hyysääjät panevat lapsensa kestämään. Luulisi hävettävän, että joku juoppo menee omien lasten hyvinvoinnin edelle.

Vierailija
46/46 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies oli alkoholisti. Oltiin yhdessä pitkään. Ei auttanut uhkailu, lahjonta, kehuminen, ymmärrys. Lopulta lähdin. Kerroin etukäteen miehen sukulaisille että tää avioliitto loppuu juomisen takia. Sisarensakin sanoi ettei hän halua tommosta veljeä. Ja mitä eron jälkeen tapahtui: miehen sukulaiset alkoivat vihata ja syyttää mua ton juomisesta. Ihan tyhminä ikään kuin tämä olisi tullut heille yllätyksenä vaikka olin kertonut etukäteen mitä tuleman pitää. Miehen sukulaiset joutuivat sitten hyysäämään tätä. 

Näin käy usein.  Miehen vanhemmat ja sisarukset kyllä näkee tilanteen ja tietää ihan tarkkaan, että mies on täysi alkoholisti ja ihan omasta tahdostaan.  Moni omainen on ollut jopa tyytyväinen, kun tuo alkoholiin taipuvainen poika onkin saanut vaimon ja perheen ja nyt saa heittää huolensa sen vaimon kannettavaksi.

Ja kun sitten vaimo lähteekin liitosta, syy onkin yhtäkkiä siinä vaimossa.  Senhän sitä olisi pitänyt ikuisesti jaksaa ja kestää ja kärsiä.  Nyt joutuvat kun itse hyysäämään ja huolehtimaan siitä hulttioita.  Muille ihmisille syytetään sitä vaimoa, joka niin julmasti miehen jätti.  Kaikki syy onkin nyt siinä puolisossa.  Kumma juttu.

Riitaan tarvitaan kaksi -sanonta ei sovi alkoholistiin.  Alkoholisti hakee ja aloittaa riidan ihan yksin, koska haluaa riidellä ja sitten syyttää puolisoa, että ei kestä tämän riitele mistä ja siksi pitää juoda.