Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksi oppilas laittaa koko lapseni luokan sekaisin

Vierailija
09.09.2025 |

Meidän kolmasluokkalainen joutuu kärsimään koulussa, koska yksi poika saa riehua mielin määrin ilman minkäänlaista vastuuta. Tämä lapsi, jolla toki on ADHD-diagnoosi, on täysin villi, eikä hänen vanhempiaan kiinnosta vähääkään. He eivät tule palavereihin, eivät vastaa viesteihin, eivät kasvata lastaan kotona lainkaan. Vastuu on sysätty kokonaan koululle ja käytännössä muille lapsille.

Tunneilla ei käytännössä opita mitään. Opettaja yrittää epätoivoisesti pitää järjestystä, mutta kaikki energia menee yhteen oppilaaseen. Sillä välin kaksikymmentä muuta lasta jää täysin heitteille. Minun lapseni, joka rakastaa matematiikkaa, on jo alkanut vihata sitä, koska tunnit kuluvat kaaoksessa. Ja miksi? Koska järjestelmä suojelee yhtä lasta koko ryhmän kustannuksella.

Minusta tämä on järjetöntä. Puhutaan tasa-arvosta ja oikeuksista, mutta missä on minun lapseni oikeus rauhalliseen oppimisympäristöön? Missä on niiden lasten oikeus, jotka haluaisivat oppia ja viihtyä koulussa? Yksi lapsi saa terrorisoida koko luokkaa, ja viranomaiset pesevät kätensä: 'Ei voi mitään, hänellä on oikeus olla ryhmässä.'

Entä muiden oikeudet? Entä koko luokan tulevaisuus? Miksi meidän lasten pitäisi maksaa hintaa siitä, että yksi lapsi saa olla villinä ilman seurauksia? Tämä ei ole enää yksittäisen perheen ongelma. Tämä on koulun ja koko järjestelmän täydellinen epäonnistuminen.

Sanon tämän suoraan: jos vanhemmat eivät hoida omaa osaansa, heidän lapsensa ei saisi olla esteenä muiden koulunkäynnille. Nyt kyse on silkasta välinpitämättömyydestä ja meidän lapset joutuvat kärsijöiksi.

Kommentit (212)

Vierailija
181/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD ei ole käytöshäiriö, eikä selitä riehumista. Minulla on ADHD, tai toisinsanoen olen ADHD-henkilö, miten asia nyt halutaankin ilmaista. Olin peruskouluaikana juurikin se luokan hiljaisin ja kiltein tyttö. Muille jotenkin se keskittyminen siellä hälinässä onnistui paremmin, mutta itse pakenin hälyä ja stressiä mielikuvitusmaailmoihin, niinä hetkinä kun en keskittynyt tarkkailemaan jotain oppimisen kannalta epäolennaisia aistiärsykkeitä. Opettajan puheesta en saanut mitään selkoa siinä hälyssä ja hermostuksissani. Olin myös hyvin herkkä ja tunteellinen. Silti olen ollut hyvä koulussa ja keskiarvo oli hyvä. Olin nimittäin luonteeltani ylitunnollinen. Minulla ei juuri ollut kavereita ja koulun jälkeen tein kaiket illat tunnollisesti läksyjä. Monet illat menivät itkiessä ja arkena tuntui, että läksyihin menee ihan kaikki aika. Olin hyvin yksinäinen ja pelkäsin muita oppilaita, opettajia ja vähän kaikkea. 

Olen hyvin huolestunut

Tämä!

Vierailija
182/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta jos ne kaikki muut ovat hyvin käyttäytyviä niin ei kai ne sillä aikaa riehu kun opettaja "paimentaa Villeä". Nehän nauttivat rauhasta ja tekevät vielä ylimääräisiä tehtäviä siihen matikan vihkoon :)

Vierailija
184/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaan aikaan oli apuluokkia tollasille va jakeille mut kai ne on nyt "säästetty" pois. Järjetöntä. Menee monen hyvän nuoren elämä hukkaan kun ei pysty keskittymään opiskeluun.

Vierailija
185/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää tämä yhden oppilaan ajojahti. Ihan kun jotain noitavainoa.  Vaikea uskoa, että aikuiset toimii näin.

Nämähän on lapsia ja siellä on opettaja vastuussa. Hänen pitäisi ryhmäyttää luokka ja saada lapset toimimaan yhdessä.

Ne, jotka haikailee menneitä, voisi muistaa, että silloinkin oli vilkkaita ja tottelemattomia oppilaita. Opettajat vaan oli usein miehiä ja niillä oli ns. hyvä auktoriteetti, joka perustui keskinäiseen kunnioitukseen, ei rangaistuksiin.

Jos tunnet piston sydämessäsi, johtuu se siitä että itse piiloudut lapsen taakse. Sinun vastuu vanhempana on kasvattaa pentuasi, uhriutumalla teet lapsestasi kilven jonka takana värjöttelet kun paskaa vanhemmuuttasi arvostellaan.

Vierailija
186/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan on mahdollista, että vanhemmat eivät koskaan sano mitään lapselle, eivät kerro, miten kuuluu käyttäytyä. Miten lapsi voisi silloin tietää, miten pitää käyttäytyä? Se on kodin tehtävä kertoa noin sata kertaa, ettei muita lyödä, tönitä, purra tai potkita ja tunnilla totellaan opettajaa.

Paljon on niitäkin jotka kyllä sanovat lapselle miten kuuluu käyttäytyä, mutta heillä ei ole keinoa saada lasta tekemään niin kuin on sanottu.

Oma esimerkki ja aito suhde lapseen toimii parhaiten. Ulkokohtaiset kiellot menee ohi korvien.

Höpöhöpö. Tämä "minulla ei ole keinoja laittaa lastani kuriin" hevonpaska ei ole kuin laiskaa vanhemmuutta. Jos olet antanut lapselle puhelimen tai tabletin, takavarikoi se. Jos olet opettanut lastasi katsomaan telkkaria, piilota kaukosäädin. 

Keinoja on vaikka ja mitä, itse olet vain liian laiska kasvattamaan lastasi.

Vierailija
187/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella ei ole käsitystä, miten nämä häiriköt käyttäytyvät. Kerronpa esimerkkejä näin koulussa työskentelevänä.

Oppilas nimittelee ja solvaa jatkuvalla syötöllä muita oppilaita ja opettajia  järkyttävin sanoin, tönii, kaataa, sylkee päälle, vetää hiuksista, tökkii kynällä, harpilla, saksilla (tai mitä kädessä kulloinkin sattuu olemaan) ohikulkiessaan, heittelee tavaroita, kuvaa salaa kännykällä kiusaamistarkoituksessa, kiroilee ja huutaa opetuksen päälle tauotta, ei suostu poistumaan luokasta pyydettäessä mutta omaehtoisesti ravaa käytävillä ja paiskoo sekä hakkaa luokan ovea monta kertaa oppitunnin aikana. Haastaa jatkuvasti riitaa muiden kanssa, mutta on omasta mielestään uhri. Fyysisiä tappeluja selvitellään ja raportoidaan välitunnit ja koulun jälkeen, mutta mikään ei muutu. Koulun kalusteet ja omaisuus saa kyytiä, ympäristöä töhritään ja sotketaan. Varastaa ja rikkoo toisten oppilaiden omaisuutta, heit

Jos oppilas käy käsiksi henkilökuntaan ja muihin oppilaisiin, soittakaa poliisi paikalle. Lapsi ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, mutta putkaan sen voi kyllä viedä. Vanhempia alkaa kiinnostamaan siinä vaiheessa kun lapsi pitää noutaa viranomaisen huostasta joka päivä. Vanhempia on joita wei kiinnosta oman lapsen kasvattaminen, mutta heitä kyllä kiinnostaa oman ajan tuhlaaminen. Poliisi paikalle vaikka joka v* tun päivä.

Itse tarkastelisin omaa vanhemmuuttani siinä vaiheessa jos joka päivä töiden jälkeen pitäisi hakea lapsi joltain virkamieheltä tai sosiaalityöntekijältä.

Vierailija
188/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungeissa on nykyään sellanen tilanne että kyllä kokoaisin ihan erityisen tuen koulun vaikka keskustaan. Kielitaidottomat ja nepsyt sinne luokkiin erityisopettajien ja oppilaanohjaajien hoteisiin. Voivat saada oppimisympäristön jonka tarvitsevat. Bussilla kulkevat tai vanhemmat kuskaa, ihan miten vaan. Joka tapauksessa, on pistettävä loppu sille että pystyvät lapset jäävät nyt vaille oppia ja kasvatusta ja heissä kasvaa vain viha systeemiä kohtaan. Ei tähän ole varaa eikä tämä uhraus ole moraalisesti oikein. Integraatio hiiteen!

Vierailija
189/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmälleen sama tilanne oman tänä syksynä aloittaneen ykkösluokkalaiseni luokassa. Ei meillä vaikuta olevan enää mitään oikeuksia, meillä hyvinkäyttäytyvillä lapsilla ja heidän vanhemmillaan. 

Minä soitin rehtorille toisella kouluviikolla ja hän suuttui ja jauhoi vain kaikista tukitoimista ja käski keskittyä oman lapsen asioihin. 

Tein lopulta tästä häiriköstä lastensuojeluilmoituksen mutta eipä se ainakaan menoa ole tunneilla millään lailla hillinnyt, jos nyt kukaan edes on tarkastanut jotain. 

Mietin para-aikaa mitä voisin tehdä seuraavaksi. Yritin muutamaa muuta vanhempaa aktivoida myös valittamaan luokan tilanteesta mutta ei heitä kiinnostanut, ovat kai turtuneet jo kun heillä muita isompia lapsia jo tuolla hullunmyllyssä. Pienessä kunnassamme ei ole kuin kaksi koulua, molemmat rupusia ja mistä sen tietää millainen tilanne siellä toisessakin koulussa on meneillään.  

Vierailija
190/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen sama tilanne oman tänä syksynä aloittaneen ykkösluokkalaiseni luokassa. Ei meillä vaikuta olevan enää mitään oikeuksia, meillä hyvinkäyttäytyvillä lapsilla ja heidän vanhemmillaan. 

Minä soitin rehtorille toisella kouluviikolla ja hän suuttui ja jauhoi vain kaikista tukitoimista ja käski keskittyä oman lapsen asioihin. 

Tein lopulta tästä häiriköstä lastensuojeluilmoituksen mutta eipä se ainakaan menoa ole tunneilla millään lailla hillinnyt, jos nyt kukaan edes on tarkastanut jotain. 

Mietin para-aikaa mitä voisin tehdä seuraavaksi. Yritin muutamaa muuta vanhempaa aktivoida myös valittamaan luokan tilanteesta mutta ei heitä kiinnostanut, ovat kai turtuneet jo kun heillä muita isompia lapsia jo tuolla hullunmyllyssä. Pienessä kunnassamme ei ole kuin kaksi koulua, molemmat rupusia ja mistä sen tietää millainen tilanne siellä toisessakin koulussa on meneillään.  

Hyvä että teit lasun edes. Jatka open kanssa asian ylläpitoa jos vaan jatkuu.

Vierailija
191/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhut muille vanhemmille etkä häirikön vanhemmille? Mitä keinoja muilla vanhemmilla on mitä sinulla ei siis ole?

Vierailija
192/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tilanne ap:n perheellä. Voiko tuollaisia välttää muuten kuin vaihtamalla johonkin erikieliseen kouluun pk-seudulla? Onko ruotsinkielisissäkin sama meno, vai laitetaanko häiriköt tarkkiksille tai vastaaville?

-Tulevien koululaisten vanhempi

Vierailija
193/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävää jossain koulussa kun ei saada luokasta pois tuollaista häiriöpoikaa, otan osaa aloittaja. Meidänkin lapsenlapset, kaksi poikaa, he ovat luonnostaan kilttejä mutta molempien luokilla on 1-2 häiriöpoikaa, ottaa niin pattiin minua mummia, pojat haluavat oppia mutta heidän juttujaan kun kuuntelen niin kyllä häiriöpoikien nimet ovat pääasiassa, eli kiinnostavat kun riehuvat ja kettuilevat opettajalle ja muille. Sitten jos joku vanhempi saa tarpeekseen ja jututtaa tuota häiriöpoikaa niin siitä tulee oitis syyte, vaikka sanoisi vain, että olepa nyt kunnolla.

Vierailija
194/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää tämä yhden oppilaan ajojahti. Ihan kun jotain noitavainoa.  Vaikea uskoa, että aikuiset toimii näin.

Nämähän on lapsia ja siellä on opettaja vastuussa. Hänen pitäisi ryhmäyttää luokka ja saada lapset toimimaan yhdessä.

Ne, jotka haikailee menneitä, voisi muistaa, että silloinkin oli vilkkaita ja tottelemattomia oppilaita. Opettajat vaan oli usein miehiä ja niillä oli ns. hyvä auktoriteetti, joka perustui keskinäiseen kunnioitukseen, ei rangaistuksiin.

Silloinkin oli vilkkaita lapsia, meidänkin luokalla, mutta kurilla ja esim. tukistamallakin voitiin rangaista. Nykyään riehujille ei taida olla paljon keinoja, jos heitä ei saada kokonaan luokalta pois, koska auktoriteettien - jos opettajia ym. enää sellaisina edes nähdään - kunnioitus on vähentynyt ja jos riehuja ei puhetta usko, ei ole muitakaan keinoja. Ennen vanhaan oli uhkana, että tulee oikeita seurauksia, voi jäädä luokalle, ja pahimmillaan käy kipeää, jos ei tottele.

Vierailija
195/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 60 luvulla muistan häiriköivien oppilaiden seisoneen nurkassa kasvot nurkkaan päin, ope vei luokasta ulos kovilla otteilla, muistan saippualla suun pesun kun puhui rumia. Myös tyttöjen suut muistan tarvittaessa saippuapestyn. Luokissa ei puhuttu, ellei pyydetty. Ja häiriköiminen ei tullut mieleenkään tunnilla, sen verran oli kuria ja järjestystä.

Vierailija
196/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin sijaisena yläkoulussa jokin vuosi sitten. Kaikki meni yllättävän hienosti ja pidin työstä, mutta eräässä ryhmässä oli juuri tuo yksi oppilas terrorisoi kaikkia muita-tilanne. Selvisi, ettei oppilaan äiti antanut lupaa lähettää lasta mihinkään tutkimuksiin. Lapsi mm. löi muita oppilaita kesken tunnin ilman mitään syytä. Jos kotiin laittoi viestiä, äiti vain sanoi, että lapsi on luonteeltaan äkkipikainen. Rehtori pahoitteli lyödyn lapsen vanhemmille tilannetta ja totesi, ettei voi tehdä asialle mitään ilman huoltajan lupaa.

Miten olisi rikosilmoitus pahoinpitelystä? Ei alle 15-vuotias käräjille päädy, mutta kai poliisi tulee paikalle ja se voi saada kouluunkin vauhtia?

Vierailija
197/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ongelma on se, että tuki tuodaan nykyisin oppilaan luo. Tai pyritään tuomaan, siihen normaaliin koululuokkaan. Ennen oli kokonaisia erityiskouluja pienine luokkineen jne. Nykyisin kaikki halutaan pitää yhdessä. Jossain määrin kaikki kärsivät tästä. 

Vierailija
198/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät ettei vanhempia kiinnosta? Mistä tiedät, että tilanne on väittämäsi?

Vanhempainiltahan on tulossa syksyllä siinä voisi olla hyvä tilaisuus syyttelemättä selvittää onko luokassa muiden vanhempien mielestä rauhattomuutta ja vaikeutta keskittyä opiskeluun. Jos muidenkin mielestä näin kysyä mitä keinoja opettaja aikoo jatkossa käyttää opiskelun rauhoittamiseksi. Ja jos ne keinot osottautuu  muutaman viikon kuluessa tehottomiksi niin yhteys rehtoriin, jolle sama kysymys, että mitä keinoja otetaan käyttöön luokan rauhoittamiseksi ja oppimisen mahdollistamiseksi.

Jos taas muut luokan vanhemmat eivät ole kuulleet lapsiltaan luokan rauhotyomuudesta, niin on mahdollista, että lapsesi on liian herkkä äänille ja pystyy keskittymään vaan hiljaisuudessa. Sellaista täysin hiljaista luokkaa ei nykykoulussa ole.

Jos on jo kolmasluokkalaisesta kyse, n

Aloitus ei kerro onko ap:n tilanne ollut aina

näin vsi onko luokalla uusi oppilas. Itselläni on kokemusta nykykoulun luokista: toinen lapseni vasta lukiossa haluamaansa hiljaiseen luokkaan. Toiset on herkempiä luokassa tapahtuville asioille. Kuten joku sanoi kannattaa kannustaa lastaan siihen, että pystyy melussakin keskittymään omaan tekemiseensä. Se tulee myös työelämässä eteen. Keskittymisvaikeuksia hankkii itselleen olemalla jatkuvasti saavutettavissa kännykällä ja muilla laitteilla ja nukkumalla öisin liian vähän.

Vierailija
199/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ongelma on se, että tuki tuodaan nykyisin oppilaan luo. Tai pyritään tuomaan, siihen normaaliin koululuokkaan. Ennen oli kokonaisia erityiskouluja pienine luokkineen jne. Nykyisin kaikki halutaan pitää yhdessä. Jossain määrin kaikki kärsivät tästä. 

Vika on myös ylipäätään siinä tuessa. Virallisen mielipiteen mukaan oppilaan vaikeudet eivät koskaan johdu siitä, että oppilas ei haluaisi olla kunnolla vaan siitä, että oppilas ei osaa.

Tukeminen ei toimi jos oppilas tosiasiassa tarvitsisi kuria eikä sitä tukea.

Vierailija
200/212 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulepas, sulla ei ole mitään oikeuksia kuulla tuleeko jonkun toisen oppilaan vanhemmat palavereihin, etkö muutenkaan noin tarkasti ole tietoinen, mitä koulussa tapahtuu. Ota yhteys opettajaan tai rehtoriin jos asia mietityttää.