Yksi oppilas laittaa koko lapseni luokan sekaisin
Meidän kolmasluokkalainen joutuu kärsimään koulussa, koska yksi poika saa riehua mielin määrin ilman minkäänlaista vastuuta. Tämä lapsi, jolla toki on ADHD-diagnoosi, on täysin villi, eikä hänen vanhempiaan kiinnosta vähääkään. He eivät tule palavereihin, eivät vastaa viesteihin, eivät kasvata lastaan kotona lainkaan. Vastuu on sysätty kokonaan koululle ja käytännössä muille lapsille.
Tunneilla ei käytännössä opita mitään. Opettaja yrittää epätoivoisesti pitää järjestystä, mutta kaikki energia menee yhteen oppilaaseen. Sillä välin kaksikymmentä muuta lasta jää täysin heitteille. Minun lapseni, joka rakastaa matematiikkaa, on jo alkanut vihata sitä, koska tunnit kuluvat kaaoksessa. Ja miksi? Koska järjestelmä suojelee yhtä lasta koko ryhmän kustannuksella.
Minusta tämä on järjetöntä. Puhutaan tasa-arvosta ja oikeuksista, mutta missä on minun lapseni oikeus rauhalliseen oppimisympäristöön? Missä on niiden lasten oikeus, jotka haluaisivat oppia ja viihtyä koulussa? Yksi lapsi saa terrorisoida koko luokkaa, ja viranomaiset pesevät kätensä: 'Ei voi mitään, hänellä on oikeus olla ryhmässä.'
Entä muiden oikeudet? Entä koko luokan tulevaisuus? Miksi meidän lasten pitäisi maksaa hintaa siitä, että yksi lapsi saa olla villinä ilman seurauksia? Tämä ei ole enää yksittäisen perheen ongelma. Tämä on koulun ja koko järjestelmän täydellinen epäonnistuminen.
Sanon tämän suoraan: jos vanhemmat eivät hoida omaa osaansa, heidän lapsensa ei saisi olla esteenä muiden koulunkäynnille. Nyt kyse on silkasta välinpitämättömyydestä ja meidän lapset joutuvat kärsijöiksi.
Kommentit (178)
Nykyään luultavasti kouluun menee enemmän lapsia, jotka eivät ole joutuneet koskaan sietämään tylsyyttä. Ennen vanhaanhan ei ollut edes olemassa mitään laitteita, joilla lasta voi viihdyttää 24/7, varsinkaan addiktoivia laitteita. Kääntäisin katseen myös digiin ja liialliseen ruutuaikaan.
Jotenkin on vaan tultava toimeen niiden rajujen ja äkkipikaisten kaverien kanssa, koska erilaisuus on rikkaus ja monta vuotta selitetty, että tässä harjoitellaan niitä tunne- ja kaveritaitoja. Helposti vaan se oma lapsi saa samalla kuraa niskaan.
Sitten ne erityisherkät, joiden vanhemmat ohjailee välttelemään tiettyjä lapsia ja näin kasvattavat omastaan sitä lumihiutaletta, joka määrää kuka kaveri jätetään ulkopuolelle tai kenen kanssa ei kannata olla.
Yritä siinä sitten kasvattaa lapsi pärjäämään tässä villissä lännessä, joissa Minä minä - asenne jyrää. Miten saa kasvatettua lapselle hyvät arvot, kun ne ei koske kaikkia ja on näitä erityisoikeuksia ja aina vaan pitää ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisille pitäisi olla suukapula ja ne pitäisi köyttää kiinni penkkiinsä.
Se että näillä lapsilla olisi pienestä asti jo siellä kotona selkeät säännöt ja rutiinit auttaa siihen että lapsi oppii hillitsemään käytöstään, huutamisen ja lyömisen tilalle voi antaa lapselle keinoja selvitä, on olemassa kaikenlaisia apuvälineitä joita voidaan käyttää myös koulussa (kuulosuojaimet, aistilelut, purukorut, jalkarulla yms. ) näiden käyttöä pitäisi opettaa jo pienelle lapselle. Nää häiriköt on juurikin niitä lapsia joiden kasvatuksen eteen ei ole nähty minkäänlaista vaivaa.
Mikähän osuus laadukkaallavarhaiskasvatuksella on lap
Ai? Minusta päiväkodit ovat olemassa, jotta yhteiskunta saa mahdollisimman monta palkkatyössä käyvää veronmaksajaa. Lapsia täytyy säilyttää jossain työpäivän aikana.
Ennen ne olivat toki sitä. Siihen aikaan toimintaa kutsuttiin vielä päivähoidoksi eikä varhaiskasvatukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei vaan taas olis niin, että nää muut täll luokall on niitä yliherkkiä nepsylapsia ja täää yx on ainoo normaali joka ei valita ja itse joka asiasta?
Sama tuli mieleen. Meidänkin poikaa aikoinaan syytettiin mitä kummallisimmista asioista, jotka ainakin ennen vanhaan oli ihan normijuttuja ja jotka hoidettiin koulussa. Ei niistä ollut tarpeen kotiväkeä vaivata.
Mitä nämä kummalliset asiat olivat?
Etuilu ruokajonossa, hassujen nimien keksiminen luokan nörteille, tavallisen palautteen antaminen taapertajille liikuntatunnilla, etc etc.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisille pitäisi olla suukapula ja ne pitäisi köyttää kiinni penkkiinsä.
Asenteet, joissa näemme kaiken syyn yksilössä, estävät meitä muuttamasta tilannetta.
Kukaan lapsi ei elä tyhjiössä. Hänen ympärillään on paljon aikuisia: vanhemmat, sukulaiset, päiväkodin ja koulun henkilökunta. Ehkä myös sosiaalityöntekijät ja terveydenhoitajat.
Miksi nämä aikuiset eivät kykene aitoon vuorovaikutukseen lapsen kanssa? Jokaisella lapsella on sisimmässään halu yhteyteen muiden kanssa, haaveita tulevaisuudesta. Miksi tätä ei nähdä voimavarana?
Yhteiskunnalliset arvot ja päätökset vaikuttavat siihen, millaista maailmaa rakennamme. Nykyisin Suomi on lapsikielteinen maa. Päätöksenteossa lasten ja nuorten etu liian usein unohtuu. Näin tapahtuu myös ihan perhetasolla.
Liikaa lässytystä ja kaikenlaisia pyhiä oikeuksia. Niistä on katastrofi rakennettu.
Vierailija kirjoitti:
ennen oli apuluokat, tarkkailuluokat
nyt erityisluokan oppilaat kiitos INKLUUSION tulevat sotkemaan normiluokan järjestyksen monta kertaa viikossa
lisäksi monta vuotta voi olla sama häirikkö luokalla sotkemassa kaiken, 1 sotkija, mutta koulu ei saa laitettua erityisluokalle, koska ilmeisesti ääliö äiti vastustaa asiaa
Outoa, että ketjussa, jossa vaaditaan lapsille hyvää kotikasvatusta, nimitellään ihmisiä kusipäiksi, ääliöiksi ja häiriköiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhottava tilanne, jos ei ole muutoin hoitunut niin painetta lastensuojeluilmoituksin ja virallisin valituksin.
Kouluista henkilökunta tekee lastensuojeluilmoituksia jatkuvalla syötöllä. Niitä ollaan velvollisia tekemään myös luvattomien poissaolojen määrän perusteella.
Tämä on valtava sirkus, joka vie lastensuojelun resursseja vakavilta tapauksista. Lastensuojelusta on tehty tunkio, jonne kaikki ongelmat kaadetaan. Kyllä koululla pitää olla kyky ja resurssit hoitaa itse tehtävänsä.
Niin, varmasti opetustehtävän hoitaminen onnistuisi, jos koulusta ei olisi myös tehty tunkiota, johon kaikki ongelmat kaadetaan.
Kyllähän lastensuojelulla on mahdollisuus tavoittaa ne vanhemmat ihan eri tavalla kuin opettajilla.
Nuo pelkästään poissaolojen perusteella tehtävät lasut pitäisi poistaa.
Ohhoh, kylläpä AP on keksinyt, kuibka ongelma ratkaistaan: kirjoittaa vauva-palstalle!! Huutista!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei vaan taas olis niin, että nää muut täll luokall on niitä yliherkkiä nepsylapsia ja täää yx on ainoo normaali joka ei valita ja itse joka asiasta?
Sama tuli mieleen. Meidänkin poikaa aikoinaan syytettiin mitä kummallisimmista asioista, jotka ainakin ennen vanhaan oli ihan normijuttuja ja jotka hoidettiin koulussa. Ei niistä ollut tarpeen kotiväkeä vaivata.
Mitä nämä kummalliset asiat olivat?
Etuilu ruokajonossa, hassujen nimien keksiminen luokan nörteille, tavallisen palautteen antaminen taapertajille liikuntatunnilla, etc etc.
Koulukiusaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään luultavasti kouluun menee enemmän lapsia, jotka eivät ole joutuneet koskaan sietämään tylsyyttä. Ennen vanhaanhan ei ollut edes olemassa mitään laitteita, joilla lasta voi viihdyttää 24/7, varsinkaan addiktoivia laitteita. Kääntäisin katseen myös digiin ja liialliseen ruutuaikaan.
Jos lapsella on mahdollisuus valita, hän mielummin varmaan viettäisi aikaa läsnäolevien vanhempien kanssa yhteisissä puuhissa kuin tuijottaisi kännykkää. Älylaitteen tarjoaminen lapselle on vanhempien keino saada itselleen aikaa. Monesti näkee rattaita työntäviä kännykkä kädessä ja rattaissa istujallakin on kännykkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhottava tilanne, jos ei ole muutoin hoitunut niin painetta lastensuojeluilmoituksin ja virallisin valituksin.
Kouluista henkilökunta tekee lastensuojeluilmoituksia jatkuvalla syötöllä. Niitä ollaan velvollisia tekemään myös luvattomien poissaolojen määrän perusteella.
Tämä on valtava sirkus, joka vie lastensuojelun resursseja vakavilta tapauksista. Lastensuojelusta on tehty tunkio, jonne kaikki ongelmat kaadetaan. Kyllä koululla pitää olla kyky ja resurssit hoitaa itse tehtävänsä.
Niin, varmasti opetustehtävän hoitaminen onnistuisi, jos koulusta ei olisi myös tehty tunkiota, johon kaikki ongelmat kaadetaan.
Kyllähän lastensuojelulla on mahdollisuus tavoittaa ne vanhemmat ihan eri tavalla kuin opettajilla.
Nuo pelkästään poissaolojen perusteella tehtävät
Lastensuojelu tekee ratsian perheen kotiin ja jos sieltä paljastuu virheellisiä kasvatuskäytäntöjä niin lapsi otetaan huostaan. Tähän ei koululla ole mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänestämällä SDP:tä ja vihervasemmistoliittoa te valtisitte tänän. Kouluissa pitää olla kuri, järjestys ja oppimisrauha. Ongelmalapset suljettiin ennen omiin kouluihinsa ja omille luokilleen kun ongelmia alkoi esiintyä.
Kuka on hallituksessa nyt ja leikkaa opetuksesta?
Vasemmistoliitto halusi, että oppivelvollisuutta nostetaan vuodella. Nyt kouluissa pyörii nämä häiriköt mukana, vaikka he voisivat olla muualla, vaikka töissä. Tämä muutos lisäsi kustannuksia ja nyt on pakko säästää. Vasemmiston politiikka tuo pelkkää hulluutta tähän maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on mahdollisuus valita, hän mielummin varmaan viettäisi aikaa läsnäolevien vanhempien kanssa yhteisissä puuhissa kuin tuijottaisi kännykkää. Älylaitteen tarjoaminen lapselle on vanhempien keino saada itselleen aikaa. Monesti näkee rattaita työntäviä kännykkä kädessä ja rattaissa istujallakin on kännykkä.
Kyllä. Lasten kasvatus on nimenomaan sitä vuorovaikutusta. Ollaan sen lapsen kanssa, jutellaan, leikitään, luetaan, käydään puistossa. Ei tarhan tädille ole mahdollista korvata vanhempien läsnäoloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Lasten kasvatus on nimenomaan sitä vuorovaikutusta. Ollaan sen lapsen kanssa, jutellaan, leikitään, luetaan, käydään puistossa. Ei tarhan tädille ole mahdollista korvata vanhempi
Nykykäsityksen mukaan kasvatus rakentuu suunnitelmallisuuden ja tutkitun tiedon varaan. Se, että kuka tahansa täti tai setä on lapsen kanssa ei riitä, vaan tarvitaan ammattikasvattaja jolla on kasvatusta varten tarvittava pedagoginen asiantuntemus.
Vierailija kirjoitti:
Siis on,olemas edelleen ERITYISKOULUJA !!!!!! Sellainen lapsi sinne !!!! Itellä sama diagnoosi, oon nyt 49-v nainen, ja jouduin erytyiskouluun, se on vieläkin pystys.....hetkeksi vain tosin.....siellä on muitakin samanlaisia lapsia ja nuoria. Ja se on vaan kestettävä ! Lapselle voi vanhemmat hankkia oman avustajan. Onks laps lääkityksel ? Sitä en suosittele ! Se vaan pahentaa asioita. Open kuuluu huutaa kovempaa, et muut kuulee. Ja miten voi olla, etteivät lapsen vanhemmat mukamas huolehdi siitä ? Se ei ole mahdollista. Onks siitä todisteita ? Siis pitäviä, oikeita ? Vamamisilla lapsilla on täysi oikeus olla NS normaalissa luokassa ja koulussa. Niin se vaan on. Ja miks poliisikin piti sotkee tähän ? Aika tyhmää.
Kyllä se vaan on mahdollista, että vanhemmat eivät koskaan sano mitään lapselle, eivät kerro, miten kuuluu käyttäytyä. Miten lapsi voisi silloin tietää, miten pitää käyttäytyä? Se on kodin tehtävä kertoa noin sata kertaa, ettei muita lyödä, tönitä, purra tai potkita ja tunnilla totellaan opettajaa.
Osassa kodeissa opetetaan jopa, ettei naisopettajaa tarvitse totella.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin on vaan tultava toimeen niiden rajujen ja äkkipikaisten kaverien kanssa, koska erilaisuus on rikkaus ja monta vuotta selitetty, että tässä harjoitellaan niitä tunne- ja kaveritaitoja. Helposti vaan se oma lapsi saa samalla kuraa niskaan.
Sitten ne erityisherkät, joiden vanhemmat ohjailee välttelemään tiettyjä lapsia ja näin kasvattavat omastaan sitä lumihiutaletta, joka määrää kuka kaveri jätetään ulkopuolelle tai kenen kanssa ei kannata olla.
Yritä siinä sitten kasvattaa lapsi pärjäämään tässä villissä lännessä, joissa Minä minä - asenne jyrää. Miten saa kasvatettua lapselle hyvät arvot, kun ne ei koske kaikkia ja on näitä erityisoikeuksia ja aina vaan pitää ymmärtää.
Osittain oikein, mutta normaalien lasten vanhemmat opettavat nopeasti lapsilleen, ettei vaarallisten lasten kanssa saa olla tekemisissä. Ei kai kukaan normaali anna lastaan koululle hakattavaksi?
ADHD ei ole käytöshäiriö, eikä selitä riehumista. Minulla on ADHD, tai toisinsanoen olen ADHD-henkilö, miten asia nyt halutaankin ilmaista. Olin peruskouluaikana juurikin se luokan hiljaisin ja kiltein tyttö. Muille jotenkin se keskittyminen siellä hälinässä onnistui paremmin, mutta itse pakenin hälyä ja stressiä mielikuvitusmaailmoihin, niinä hetkinä kun en keskittynyt tarkkailemaan jotain oppimisen kannalta epäolennaisia aistiärsykkeitä. Opettajan puheesta en saanut mitään selkoa siinä hälyssä ja hermostuksissani. Olin myös hyvin herkkä ja tunteellinen. Silti olen ollut hyvä koulussa ja keskiarvo oli hyvä. Olin nimittäin luonteeltani ylitunnollinen. Minulla ei juuri ollut kavereita ja koulun jälkeen tein kaiket illat tunnollisesti läksyjä. Monet illat menivät itkiessä ja arkena tuntui, että läksyihin menee ihan kaikki aika. Olin hyvin yksinäinen ja pelkäsin muita oppilaita, opettajia ja vähän kaikkea.
Olen hyvin huolestunut siitä, että riehuminen, huono käytös ja ADHD ovat nykyään monen mielestä synonyymejä. Se johtaa vääriin diagnooseihin silloin kun kyseessä on oikeasti käytöshäiriö ja myöhemmin lapselle voi muodostua jopa persoonallisuushäiriö, kun hän oppii, että hänen käytökselleen ei "voida mitään". Monet ulkoisesti rauhalliset ADHD henkilöt saavat diagnoosin vasta aikuisena, koska riehujat laitetaan tutkimuksiin, oli keskittymisongelmaa tai ei ja rauhallisia tuskin huomataan, vaikka heillä olisi valtavia vaikeuksia arjen asioista selviytymisessä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan on mahdollista, että vanhemmat eivät koskaan sano mitään lapselle, eivät kerro, miten kuuluu käyttäytyä. Miten lapsi voisi silloin tietää, miten pitää käyttäytyä? Se on kodin tehtävä kertoa noin sata kertaa, ettei muita lyödä, tönitä, purra tai potkita ja tunnilla totellaan opettajaa.
Paljon on niitäkin jotka kyllä sanovat lapselle miten kuuluu käyttäytyä, mutta heillä ei ole keinoa saada lasta tekemään niin kuin on sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on PROVO.
Ei ap voi tietää vieraan lapsen diagnooseja tai sitä, mitä viestejä lapsen vanhemmat ja opettajat keskenään lähettävät tai vastataanko niihin. Ei hän tiedä, käyvätkö he kokouksissa tai miten kasvattavat lasta kotona. Ap ei ole myöskään selvänäkijä, joka tietäisi, mitä jonkun lapsen vanhemmat ajattelevat.
Parempi olisi ollut avata rehellisesti keskustelu koulujen ongelmista ilman keksittyjä esimerkkejä.
Ei niitä diagnooseja tietenkään opettaja kerro, mutta helposti huomaa osa lapsista syö ADHD lääkkeet koulussa, osa lapsista kertoo itse diagnoosinsa, vastuullinen vanhempi tuo sen tietysti itse esiin koska silloin muut lapset ymmärtävät paremmin miksi lapsi on niin erilainen kuin muut lapset.
Lapset EI syö ADHD-lääkkeitä koulussa. Ne otetaan kotona valvotusti. Kommenttisi todistaa, että koko juttu on hölynpölyä ja tarkoitus on provosoida.
Siis on,olemas edelleen ERITYISKOULUJA !!!!!! Sellainen lapsi sinne !!!! Itellä sama diagnoosi, oon nyt 49-v nainen, ja jouduin erytyiskouluun, se on vieläkin pystys.....hetkeksi vain tosin.....siellä on muitakin samanlaisia lapsia ja nuoria. Ja se on vaan kestettävä ! Lapselle voi vanhemmat hankkia oman avustajan. Onks laps lääkityksel ? Sitä en suosittele ! Se vaan pahentaa asioita. Open kuuluu huutaa kovempaa, et muut kuulee. Ja miten voi olla, etteivät lapsen vanhemmat mukamas huolehdi siitä ? Se ei ole mahdollista. Onks siitä todisteita ? Siis pitäviä, oikeita ? Vamamisilla lapsilla on täysi oikeus olla NS normaalissa luokassa ja koulussa. Niin se vaan on. Ja miks poliisikin piti sotkee tähän ? Aika tyhmää.