Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Suomessa ei ole kyvykkäitä yritysjohtajia, siksi tuottavuus sakkaa

Vierailija
08.09.2025 |

https://www.hs.fi/talous/art-2000011421049.html

Tästähän on viime aikoina puhuttu. Hallitukset koko 2000-luvun on parantaneet yritysten ja yrittäjien asemaa, jotta tuottavuus ei jäisi siitä kiinni. 

Suomalaiselta yritysjohdolta puuttuu pitkälti rohkeutta ja kykyä johtaa innovaatioita. 

Kun ajat on huonot, niin suomalainen yrittäjä valitsee helpoimman ja laiskimman vaihtoehdon: vähennetään porukkaa. Silloin pitäisi päinvastoin lisätä höyryä riskejä ottaen, pitää osaavasta henkilökunnasta kiinni ja voittaa markkinoita muilta.

Kommentit (359)

Vierailija
1/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tätä on kritisoineet jotkut yrittäjät itsekin. Siis ne sellaiset, joilla on ollut rohkeutta mennä tulta päin. Heidän mukaansa suomalainen korporaatiomaailma on enemmän tai vähemmän kokovartalokipsissä. 

Vierailija
2/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kritiikkiä tulee siitä, että firmoissa johto on liian samanlaista ja saman henkistä. Päättävässä asemassa olevien välillä tulisi olla erilaisia mielipiteitä, kiivaitakin vääntöjä ja rohkeita visioita. Johtajan paikalla ei saisi olla "kivaa", vaan siinä pitäisi olla haastettuna joka ikinen päivä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomiset on varmasti se helpoin vaihtoehto aina, kun menee heikommin. Mutta usein siinä menee lapsi pesuveden mukana. Minä väitän, että tämän maan yrittäjiltä puuttuu sellaista kunnianhimoa, jota esimerkiksi jenkkiyrittäjillä on. Siellä ei tyydytä oleman hyviä sinänsä valtavilla sisämarkkinoilla, vaan ajatellaan, että ollaan isoja koko planeetalla. 

Vierailija
4/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Lisäksi Suomessa on yrittäjävastainen ilmapiiri. Olen itse yrittäjäperheestä, miehenikin on yrittäjä. Itse en koskaan yrittäjäksi lähtisi vaikka osaamista ja liikeideakin on, kaikki mahdollisuudet menestyä. Ilmapiiri yrittäjiä kohtaan vaan on niin ankea että en halua sellaista niskaani. Ihan fyysistä tönimistä olen todistanut, täysin tuntemattomalta ihmiseltä. Syy siihen oli: yrittäjät on perseestä. 

Vierailija
5/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS: 

"Kyse ei ole vain yksittäisten yritysten ongelmasta. Jos johtajat sössivät, koko Suomi kärsii.

Näin siksi, että Suomen talouden ja tuottavuuden ja talouden kasvu syntyy yrityksissä."

Juuri näin. Välillä ärsyttää kuunnella, kuinka koko talaouskasvu olisi kiinni vain kulloisesta hallituksesta. Ei ole. Kasvu tosiaan syntyy yrityksissä.

Vierailija
6/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kritiikkiä tulee siitä, että firmoissa johto on liian samanlaista ja saman henkistä. Päättävässä asemassa olevien välillä tulisi olla erilaisia mielipiteitä, kiivaitakin vääntöjä ja rohkeita visioita. Johtajan paikalla ei saisi olla "kivaa", vaan siinä pitäisi olla haastettuna joka ikinen päivä. 

Olen miettinyt sitä, että kuinka paljon soveltuvuustestit vaikuttavat tähän?

Onko siellä tietyt piirteet suosiossa ja sitten se johtaa samanlaisuuteen? 

Vierailija
7/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintähän olisi saada koko yrityksen henkilöstö juoksemaan samaan suuntaan. Näin ei tapahdu, jos ei myös siltä suorittavalta portaalta kysytä, mitä pitäsii muuttaa ja miten he sen tekisivät?

Silloin mennään 99% varmuudella pieleen, jos päätöksiä tekevät vain johtajat kysymättä alemmalta tasolta vinkkejä. 

Vierailija
8/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HS: 

"Kyse ei ole vain yksittäisten yritysten ongelmasta. Jos johtajat sössivät, koko Suomi kärsii.

Näin siksi, että Suomen talouden ja tuottavuuden ja talouden kasvu syntyy yrityksissä."

Juuri näin. Välillä ärsyttää kuunnella, kuinka koko talaouskasvu olisi kiinni vain kulloisesta hallituksesta. Ei ole. Kasvu tosiaan syntyy yrityksissä.

Niin, no nykyhallituksen mukaan se on kiinni työntekijöiden oikeuksista ja palkoista. Valitettavasti vaan se työntekijä ei voi ilmaiseksikaan töissä käydä ja vaikutusmahdollisuus kehittämiseen ja innovaatioihin on vähäinen toisin kun johdolla. 

Vierailija
9/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin, että syy on ollut alisuoriutuvissa työntekijöissä. Siksi tarvittiin potkulaki ja muita työelämän heikennyksiä.

Vierailija
10/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaamalla HS:ää et saa muuta kuin säälipisteitä

Vierailija
11/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomiset on aina merkki myös johdon laiskuudesta. Se otetaan ensimmäisenä kikkapakista käyttöön, kun tulos pitää saada parannettua. Olen itse ollut aikoinaan parinkin yhtiön hallituksessa ja on tästä kokemusta. Harvoin halutaan ottaa riskejä ja panostaa täysillä muunlaisiin ratkaisuihin. Kasvua ei kuitenkaan synny pätkääkään siitä, että joitakin irtisanotaan. Silloin jäädään vain vellomaan jonkunlaiseen välitilaan ja toivotaan, että markkinat pian elpyy.

Vierailija
12/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Hesarin mielestä töihin tarvitaan monimuotoisuutta eli ulkomaalaisia jotka tuovat sitten yrityksiin lisää innovatiivisuutta. Monimuotoisuus kyllä lisää eri näkökulmia, mutta sitä nyt voi lisätä ihan suomalaisilla. Valitettavasti rohkeus puuttuu palkata erilaisia ihmisiä kuten eri ikäisiä tai vaikka eri ammattitaustan tai elämänkokemuksen omaavia. Monesti palkataan se samanlainen samanlaisen tilalle.

Vierailija
13/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siis yritysjohtajien palkka suomessakin on miljoonia euroja? Nehän voisi tehdä hommaansa 4000€ kuussa kun kerran osaamista ei ole.

Vierailija
14/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomiset on aina merkki myös johdon laiskuudesta. Se otetaan ensimmäisenä kikkapakista käyttöön, kun tulos pitää saada parannettua. Olen itse ollut aikoinaan parinkin yhtiön hallituksessa ja on tästä kokemusta. Harvoin halutaan ottaa riskejä ja panostaa täysillä muunlaisiin ratkaisuihin. Kasvua ei kuitenkaan synny pätkääkään siitä, että joitakin irtisanotaan. Silloin jäädään vain vellomaan jonkunlaiseen välitilaan ja toivotaan, että markkinat pian elpyy.

Itse asiassa kannattavuuden suhteen irtisanomisia käytetään Suomessa todella heikosti hyväksi.

Vierailija
15/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama huomio, eli allekirjoitan väitteen täysin.

Ihmiset eivät ole mielestäni sinänsä "huonontuneet", mutta nälkä menestykseen ja ylipäätään tekemiseen on katoamassa. Ihmiset eivät jaksa eikä heitä huvita. Kukaan ei enää ajattele niin, että perustanpa firman tähän pikkukaupunkiin, jotta ihmisillä olisi töitä. Ainoa asia mikä yrittäjää kiinnostaa on kasvattaa firman sille tasolle, että joku isompi sen ostaa ja itse voi jättäytyä pois työelämästä. Millään muulla ei ole väliä kuin sillä, että töitä ei tarvitsisi tehdä. No, vastaamatta jää että mitä sitten tekisi, mutta ei sillä niin väliä.

Vähemmän huomioitu näkökulma on se, että isojen yritysten perustajat ovat käytännössä aina miehiä. Nyt meiltä kodit ja koululaitos pukkaa systeemistä ulos poikia/miehiä, joiden osaaminen ja asenne eivät riitä minkäänlaiseen menestymisen rakentamiseen. Poikasia, joilta kukaan ei ole ikinä vaatinut mitään.

Olemme oikeasti sellaisessa liemessä, että emme edes tajua mitä tästä seuraa. No, voin kertoa - siitä seuraa köyhtyminen, joka toki on jo alkanut. Ja se tarkoittaa kaikenlaisia sosiaalisia ongelmia.

Vierailija
16/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä te jauhatte irtisanomisista?

Tuossahan mainittiin isona ongelmana mm. että yhtiön tulos halutaan jakaa ulos osinkoina sen sijaan että se käytettäisiin investointeihin ja yhtiön kehittämiseen. 

Kökötetään mukavuusalueella ja hellitään osakkeenomistajia. 

Vierailija
17/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen yritysten, siis suurten sellaisten, johtajat ovat setämieskerho. Seuraukset sitten näkyvät. 

Vierailija
18/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilta yrittäjiltä puuttuu rohkeutta, poislukien start upit. Jutunkin mukaan naapurimaa Ruotsissa on ihan erilainen mentaliteetti. Ei tyydytä siihen, että yritys pyörii ilman kasvuhalukkuutta. 

Siinä missä suomalainen yritys jakaa tasaista osinkoa ja on suurudeltaan vuodesta toiseen samassa kategoriassa, ruotsalainen yritys investoi rohkeasti, palkaa uutta henkilökuntaa ja hakee kasvua. 

Mikään laki ei tietenkään kiellä yritystä olemasta vuodesta toiseen tasaisen harmaa pienen voiton suorittaja. Se on kuitenkin kunnianhimotonta.

Vierailija
19/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulin, että syy on ollut alisuoriutuvissa työntekijöissä. Siksi tarvittiin potkulaki ja muita työelämän heikennyksiä.

Ja minulle on kerrottu, että syy on laiskoissa työttömissä, jotka eivät hae töihin. Siksi piti saada laki pakkohauista.

Vierailija
20/359 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritysten johto on liian samanlaista ja saman henkistä. Silloin luovuus on vähissä ja konfliktit olemattomia. 

Edelleen muuten taitaa olla vain noin 20% naisia yritysten hallituksissa. Pörssiyhtiöiden hallituksissa pitäisi vuoden 2026 loppuun mennessä suhde olla 60/40. Niin, että toista sukupuolta saisi olla maksimissaan 60%.