Jos taloyhtiössä on hiljaisuus 22-06; saako pesukone lingota klo21:30?
Vai pitääkö pyykinpesun suhteen olla vielä hiljaisempi ja pestä vain 09-20 välissä arkisin? Miten itse toimit?
Kommentit (83)
Saa lingota vaikka keskellä yötä.
Hiljaisuus ei tarkoita sitä, ettei saa normaalisti elää, vaan sitä että sen jälkeen ei enää harrasteta kovaäänisiä harrastuksia tai juhlita äänekkäästi.
Muuten saa elellä normaalisti ja sitä pyykkiäkin pestä jos tarve on.
Se on "kiva" herätä siihen lingon aiheuttamaan resonanssiin klo 01.30. Siihen resonointiin ei auta edes korvatulpat.
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisuus ei tarkoita sitä, ettei saa normaalisti elää, vaan sitä että sen jälkeen ei enää harrasteta kovaäänisiä harrastuksia tai juhlita äänekkäästi.
Muuten saa elellä normaalisti ja sitä pyykkiäkin pestä jos tarve on.
Olen eri mieltä. Ei hiljaisuuden aikana pestä pyykkiä, paitsi jos on poikkeus- tai pakkotilanne. Pyykinpesu kuuluu normaaliin elämään kyllä, mutta niin myös juhlat ja harrastukset. Pointti hiljaisuudessa on juuri se, että noita kovaäänisiä juttuja ei silloin pääasiassa tehdä.
Ruokaa voi laittaa, puhua normaalilla äänellä, kuunnella musiikkia maltillisella volyymilla, käydä suihkussa, vessassa yms normaaleja juttuja.
Ja täsmennyksenä vielä edelliseen viestiin ja vastauksena aloitukseen, että klo 21:30 voi tietysti vielä kone lingota, kun eihän se hiljaisuus vielä silloin ole alkanut.
Saat pestä vaikka keskellä yötä ja itse teenkin niin kun on pörssisähkösopimus. Mikään laki ei tätä estä. Naapurien valitus on viihdettä korvilleni. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu voi lingota mutta rumpuja älä ala osoittamaan.
:) Entä jos Get On -fiilis iskee? :)
Asiaan: enpä nyt erityisemmin kilahda, jos naapurissa pesukone tekee loppulinkouksen vaikka klo. 22:15, joko oli nuuka (pörssisähkö) tai ei vaan osannut arvioida ohjelman kestoa.
Sen sijaan, heräsin kerran klo. 23:55, kun yläkerran naapuritar, siis hänen koneensa teki loppulinkousta. Käsitin, et se oli vttlua. Kumminkin lähdettiin töihin klo. 7 - 7:30. Itsellensä hän teki "pahaa".
Kuulostaa aika itsekeskeiseltä ajatella heti ensimmäisenä että naapuri ihan vaan vittuilee just mulle, tai sitten on valmiiksi tulehtuneet välit. Mulle tulisi ennemmin mieleen että on vaikka menkat alkanut yllättäen ja lakanat sotkussa, pakko ollut ruveta pyykkäämään yömyöhään.
Joskus aikoinaan, samassa kerroksessa asui ... en tiedä olivatko kreikkalaisia vai turkkilaisia. Sieltä ei koskaan kuulunut mitään älämölöä eikä mautetun ruuan tuoksua. Sitten muuttivat pois, muutossa huomasin, että kantoivat kantotuolilla vanhaa naista. Päättelin, että saattoi olla 3 eri sukupolvea, samassa kaksiossa (itsellä yksiö).
Myöhemmin: seinänaapureina, oiskohan ollut espanjalainen tai portugalilainen pariskunta, ei koskaan mitään. Paitsi että, kerran kiirastorstaina kuului hirveä kälkätys; käsitin sen niin, että se on heillä tapa, puhua kovaan ääneen, ystävien kanssa. Se loppui joskus klo. 22:30+
Sattui näin: kotiuduin baarista, jo hyvissä ajoin. Yhtäkkiä soi ovikello ja menin avaamaan: tuo sama naapuritar sanoi englanniksi: et sulla on unohtunut avain asunnon ulko-oven lukkoon. (tais olla kiire vessaan tai jotain). Kiitin siitä. Sen verran olin tujussa, että huomasin, et hänen puoliso/kaveri tuli taloon sisälle, kävin kättelemässä hänet - kiitos huolenpidosta!
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneen ohjelman pituuden näkee etukäteen, joten on helppo laskea päättykö lingous ja koko ohjelma ennen kello kymmentä illalla. Miksi naapureita pitäisi ehdoin tahdoin ärsyttää sen sijaan että heidän kanssa olisi puolin ja toisin hyvät välit?
Meillä on kone, joka arpoo ohjelman pituuden pyykin määrän mukaan. On käynyt useamman kerran niin, että puolentoista tunnin ohjelmaksi arvioitu on sittenkin lähemmäs kolme tuntia.
ps. Lingous :D
Vierailija kirjoitti:
Mun naapurit pesee pyykkiä ja linkoaa halvan sähkön aikaan 02:00-05:00 välillä. 🙄
Säälittävää. 1980-luvulla kenellekään ei olisi tullut mieleen herätä keskellä yötä pyykkäämään. Suomi on taantuva yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Saat pestä vaikka keskellä yötä ja itse teenkin niin kun on pörssisähkösopimus. Mikään laki ei tätä estä. Naapurien valitus on viihdettä korvilleni. 😁
Onneksi olkoon, kun säästät muutaman euron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä satunnaisesta pesukoneen linkoamisesta mitään naapurisotaa julistaisi edes silloin, jos kone on keskellä yötä päällä. Joskus voi olla pakko pistää kone päälle, vaikka muu talo olisi nukkumassa. Itse välttelen kovaäänisiä kotihommia aamulla ja illalla, naapureilta odotan pääsääntöisesti hiljaisuusaikojen noudattamista.
Juuri näin. Sopu sijaa antaa, ei päivälläkään ylimääräistä meluta mutta jos joskus on ääntä (ei tappelua) yöllä niin ei se ole kovin vaarallista.
Eli sinusta on ok valvottaa naapureita? Koneen rytinä herättää minut öisin enkä saa enää unta.
Vierailija kirjoitti:
Se on "kiva" herätä siihen lingon aiheuttamaan resonanssiin klo 01.30. Siihen resonointiin ei auta edes korvatulpat.
Muuta omakotitaloon jos normaalit ja sallitut kerrostalon äänet häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Mullekin on viihdettä pitää viikonloppuöisin jatkoja. Musiikin ääni onneksi peittää naspureiden pesukoneen rytinän, ei tarvitse edes potea huonoa omaatuntoa.
No, olin käymässä kotona, äidillä Alzh. Sängyssä oli ja housuvaippa fuskasi; suihkutin hänet, vaihdoin uudet, ja petivaatteet. Laitoin ne ensin likoamaan sankkoon, se ulosteen (pskn) haju oli niin voimakas, että vein sen sankon sitten parvekkeelle. Laitoin sen/ne sitten aamulla koneeseen. Mitä ois pitänyt tehdä - laittaa kone päälle klo. 22-23?
Ajattelin lähinnä naapureita. ... Siinä sulle itsekeskeisyyttä. Taidat itse olla narsisti?
Mä nukun hiljaisuuden aikana, enkä herää kuin tosi koviin ääniin.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mielestä klo 21:30 välillä klo 22-06? Vähän sama asia kuin että saako kaupassa asioida klo 21:30, jos se menee kiinni klo 22.
Ainakin lähikaupan ärhäkkä vanhapiika kassa on sitä mieltä ettei saa. Kauppa on jo menossa kiinni. Ei tarvitse tulla viime minuuteilla sotkemaan kassan laskentaa ja muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun naapurit pesee pyykkiä ja linkoaa halvan sähkön aikaan 02:00-05:00 välillä. 🙄
Säälittävää. 1980-luvulla kenellekään ei olisi tullut mieleen herätä keskellä yötä pyykkäämään. Suomi on taantuva yhteiskunta.
Silloin ihmiset kävivät töissä. Nykyään voi valvoa yöt koska töitä ei ole.
Saa tietenkin lingota kello 22 saakka, jos kerran silloin hiljaisuus alkaa. Hiljaisuuden aikana ei mielestäni pidä kerrostalossa pestä pyykkiä. Hätä- tai erikoistilanteet erikseen.