Jos taloyhtiössä on hiljaisuus 22-06; saako pesukone lingota klo21:30?
Vai pitääkö pyykinpesun suhteen olla vielä hiljaisempi ja pestä vain 09-20 välissä arkisin? Miten itse toimit?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vuokrasopparissa voi lukea hiljaisuusaika, mikä on hyvä juttu. Omistusasujat, eli herranterttuset, tietty noudattaa niitä ikiomia sääntöjään.
🤨
Hiljaisuusaika lukee yleensä taloyhtiön säännöissä.
Erikoista, että jotkut puolustelee äänten aiheuttamistaan öisin ihan vain siksi, koska minä haluan. Jotenkin tyypillistä tälle ajalle.
Itse olen asunut vuosia kerrostalossa, jossa oli surkea sisäinen äänieristys. Kaikki naapurien töminät, kolinat ja mölinät kuului meille, ulkoa ei kuitenkaan kuulunut liikenteen ääntä. Talo oli siis rakennettu päin p*rsettä, mutta ei sen pitäisi tarkoittaa sitä, että voidaan pitää mekkalaa tahallaan ja naapureiden kiusaksi.
Elin niin kuin olisin toivonut toistenkin elävän: En melunnut öisin, en pyörittänyt pesukonetta hiljaisuuden aikaan, en huutanut enkä tömistellyt yöllä. Vessassa kävin, ja suihkussakin, jos en ennen kymmentä ehtinyt käydä. Ne on mielestäni niitä normaaleja elämisen ääniä, joita ei voi kieltää, samoin kuin normaali juttelu, nauraminen yms. Kännihuutaminen taas ei kuulu normaaliääniin. Vauvan itku kuuluu, jos ei sille pysty mitään tekemään.
Nykyään asun omakotitalossa ja elämäni on melun suhteen helpottunut radikaalisti. Nyt saan lopultakin olla rauhassa, kun kukaan ei tömistä, hakkaa seiniä, soita huonoa musiikkia keskellä yötä, ei huuda eikä mekkaloi, koirat ei hauku eikä lapset kilju.
Kerrostalossa asuminen vaatii ihmiseltä aikamoista sietokykyä tai sitten täytyy olla vähintään sikiuninen, ettei herää mihinkään ääniin tai pystyy nukahtamaan metelissä. Parasta olisi, kun jokainen noudattaisi niitä hiljaisuusaikoja, mutta monissa, ehkäpä useimmissa kerrostaloissa ei ole toivoakaan.
Pitää kai kysyä siltä pesukoneelta.
Hei, onko sulla herra Bosch lupa lingota klo 21.30 ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on "kiva" herätä siihen lingon aiheuttamaan resonanssiin klo 01.30. Siihen resonointiin ei auta edes korvatulpat.
Muuta omakotitaloon jos normaalit ja sallitut kerrostalon äänet häiritsee.
Tyypillinen nykyaikaiseen elämäntyyliin sopiva äärimmäisen itsekeskeinen kommentti. Minä, minä, minä. Minulla on oikeus elää kuin siat pellossa välittämättä muista. Minun ei tarvitse välittää muista. Omakotitaloasukkaat kehuvat, että saavat möykätä miten haluaa, koska oma tupa, oma lupa. Kerrostalossa möykkäävä käskee muiden muuttaa omakotitaloon. Kenenkään ei tarvitse ottaa muita huomioon. Voi rellestää miten vaan koska MINÄ JA MINUN MAAILMANI KIERTYY MINUN, SIIS MINUN OMAN NAPANI YMPÄRILLE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisuus ei tarkoita sitä, ettei saa normaalisti elää, vaan sitä että sen jälkeen ei enää harrasteta kovaäänisiä harrastuksia tai juhlita äänekkäästi.
Muuten saa elellä normaalisti ja sitä pyykkiäkin pestä jos tarve on.
Olen eri mieltä. Ei hiljaisuuden aikana pestä pyykkiä, paitsi jos on poikkeus- tai pakkotilanne. Pyykinpesu kuuluu normaaliin elämään kyllä, mutta niin myös juhlat ja harrastukset. Pointti hiljaisuudessa on juuri se, että noita kovaäänisiä juttuja ei silloin pääasiassa tehdä.
Ruokaa voi laittaa, puhua normaalilla äänellä, kuunnella musiikkia maltillisella volyymilla, käydä suihkussa, vessassa yms normaaleja juttuja.
No, saat olla tuota mieltä mutta olet väärässä. Hiljaisuuden aikana tosiaankin saa pestä pyykkiä ja elää normaalisti. Pyykinpesu on kotirauhan piiriin kuuluva asia, ihan virallisesti. Oikeudessa se pyykinpekijä voittaa näissä tilanteissa, jos pyykkikone on asiallisesti asennettu eikä rikkinäinen.
Juhlat ja harrastukset eivät kuulu normaaliin elämään, juhla jo ihan määritelmän mukaan ei ole normaalia arkea vaan irtiottoa arjesta. Harrastuksetkaan eivät ole sellaista tavallista arkea jota joka ikinen ihminen arjessaan tekee, pyykinpesu on.
Se toki ei normaalia ole jos pyykinpesukone on vinossa ja rämisee kovasti, silloin on velvollisuus korjata tilanne ennen kuin öisin pyykkiä pesee. Oikein asennettu pyykkikone ei edes pidä kovin suurta meteliä.
Saa! ja riippuu tietty pesukoneesta mut ainakin itse pesin myös yöllä aikana jolloin oli pörssisähkösoppari. Koneeni on hiljainen. Pyykinpesukone pitää lähinnä sellaista matalataajuista huminaa.
Tietty jos sulla on joku kivimurskaamo kasarilta pyykkikoneena niin harkitse sitten
Jos se on sellainen pesukone että linkousääni ei kuulu naapuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on "kiva" herätä siihen lingon aiheuttamaan resonanssiin klo 01.30. Siihen resonointiin ei auta edes korvatulpat.
Tyypillinen nykyaikaiseen elämäntyyliin sopiva äärimmäisen itsekeskeinen kommentti. Minä, minä, minä. Minulla on oikeus elää kuin siat pellossa välittämättä muista. Minun ei tarvitse välittää muista. Omakotitaloasukkaat kehuvat, että saavat möykätä miten haluaa, koska oma tupa, oma lupa. Kerrostalossa möykkäävä käskee muiden muuttaa omakotitaloon. Kenenkään ei tarvitse ottaa muita huomioon. Voi rellestää miten vaan koska MINÄ JA MINUN MAAILMANI KIERTYY MINUN, SIIS MINUN OMAN NAPANI YMPÄRILLE.
Ja suurinosa nukkuu kuitenkin öisin vaikka nämä ikuiset mölytoopet puolustelee omaa meteliöintiään sanomalla että tää yhteiskunta on 24/7 äänekäs, joo mutta suurin osa herää silti esim kouluun/aamuvuoroon yms. Ei päivälläkään saa meluta miten haluaa varsinkin kerrostalossa koska on paljon vuorotyöläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Äänet kuuluvat kerrostaloon joten pesen pyykkiä myös yöllä. Jos joku häiriintyy niin voi käyttää korvatulppia.
Ei haittaa, huudatan musiikkia ettei linkouksen ääni häiritse itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun naapurit pesee pyykkiä ja linkoaa halvan sähkön aikaan 02:00-05:00 välillä. 🙄
Säälittävää. 1980-luvulla kenellekään ei olisi tullut mieleen herätä keskellä yötä pyykkäämään. Suomi on taantuva yhteiskunta.
80-luvulla pyykkikoneet olivat paljon äänekkäämpiä kuin nyt. Oikein asennettu nykypyykkikone vain hieman humisee kun linkoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisuus ei tarkoita sitä, ettei saa normaalisti elää, vaan sitä että sen jälkeen ei enää harrasteta kovaäänisiä harrastuksia tai juhlita äänekkäästi.
Muuten saa elellä normaalisti ja sitä pyykkiäkin pestä jos tarve on.
Olen eri mieltä. Ei hiljaisuuden aikana pestä pyykkiä, paitsi jos on poikkeus- tai pakkotilanne. Pyykinpesu kuuluu normaaliin elämään kyllä, mutta niin myös juhlat ja harrastukset. Pointti hiljaisuudessa on juuri se, että noita kovaäänisiä juttuja ei silloin pääasiassa tehdä.
Ruokaa voi laittaa, puhua normaalilla äänellä, kuunnella musiikkia maltillisella volyymilla, käydä suihkussa, vessassa yms normaaleja juttuja.
No, saat olla tuota mieltä mutta olet väärässä. Hiljaisuuden aikana tosiaankin saa pestä pyykkiä ja elää normaalisti. Pyy
Mikä järki pestä pyykkiä yöllä ja muhituttaa niitä tekstiilejä märkänä rummussa tuntikausia? Ne alkaa haisemaankin. Sinun vastuulla on myös vesivahingot ja tulipalot jos sellaisia sattuu, sillä pyykinpesukonetta ei sääntöjen mukaan saa jättää valvomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet tässä nyt se itsekäs. Jos et yhtä pyykkikoneen ääntä kestä niin tosiaankin se on sinun tehtäväsi harkita sitä muuttamista, anna muiden elää normaalia elämää kodeissaan.
Minä minä minä. Muut ei saa pestä pyykkiä kun minä minä minä.
Vierailija kirjoitti:
Saa! ja riippuu tietty pesukoneesta mut ainakin itse pesin myös yöllä aikana jolloin oli pörssisähkösoppari. Koneeni on hiljainen. Pyykinpesukone pitää lähinnä sellaista matalataajuista huminaa.
Tietty jos sulla on joku kivimurskaamo kasarilta pyykkikoneena niin harkitse sitten
No eihän se pesuohjelma ääntä pidäkään mutta se linkoaminen käy rakenteisiin ja kuuluu seinänaapuriin. Kiva herätä siihen kolmelta yöllä.
Ei taida ap olla ihan terävinmistä päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun naapurit pesee pyykkiä ja linkoaa halvan sähkön aikaan 02:00-05:00 välillä. 🙄
Säälittävää. 1980-luvulla kenellekään ei olisi tullut mieleen herätä keskellä yötä pyykkäämään. Suomi on taantuva yhteiskunta.
80-luvulla pyykkikoneet olivat paljon äänekkäämpiä kuin nyt. Oikein asennettu nykypyykkikone vain hieman humisee kun linkoaa.
Niin, sinun asunnossa se humisee mutta rakenteisiin se linkous käy joten alakerrassa varmaan ovat jo kypsiä sun yöllisille pyykinpesuille.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki pestä pyykkiä yöllä ja muhituttaa niitä tekstiilejä märkänä rummussa tuntikausia? Ne alkaa haisemaankin. Sinun vastuulla on myös vesivahingot ja tulipalot jos sellaisia sattuu, sillä pyykinpesukonetta ei sääntöjen mukaan saa jättää valvomatta.
Minun pyykkikoneeni kuivaa, eivät jää meillä ainakaan märkinä koneeseen. Tai jos en kuivausta halua, esim peööavalakanoille niin laitan ajastimella että lopettaa sillon kun juon aamukahvia.
Vakuutuksesta: vakuutus korvaa niin kauan kuin itse on kotona pesun ajan, nukkuminen ei siihen vaikuta.
Miten siis pitää toimia jos tulee illalla kotiin ja pitää saada työvaatteet aamuksi puhtaiksi?
Vuokrasopparissa voi lukea hiljaisuusaika, mikä on hyvä juttu. Omistusasujat, eli herranterttuset, tietty noudattaa niitä ikiomia sääntöjään.
🤨