Aion kokeilla fennoveganismia viikon
Aion elää viikon suomalaisella vegaaniruoalla eli fennoveganismin periaatteiden mukaan.
Vaikeinta tulee olemaan elää ilman kofeiinia. Suklaa on myös pois laskuista ja banaanit. Sekä soija. Suola ei ole suomalaista, joten siinä pitää tehdä myönnytys; käytän jodioitua suolaa.
Lähteekö joku mun kanssa viikon kokeilulle?
Kommentit (55)
Tsemppiä, ap. Viikko vegaanina onnistuisi, muttei fennovegaanina, sorry. Kun aloitat tai aloitatte, haluan tietää, mitä kunakin päivänä on ollut ruokana ja juomana.
Vierailija kirjoitti:
Kofeiini on hankala paikka. Tsemppiä ap!
Kiitos! Tekisi mieli lopettaa koko kahvi. Jos se olisi palkinto tästä viikosta.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä, ap. Viikko vegaanina onnistuisi, muttei fennovegaanina, sorry. Kun aloitat tai aloitatte, haluan tietää, mitä kunakin päivänä on ollut ruokana ja juomana.
Vegaanina oleminen on piece of cake. Tämä kokeilu taitaa olla aika tuskaa, mutta monta vuotta olen halunnut kokeilla.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Osta kuorittuja hampunsiemeniä! Ne on hyviä ja proteiinipitoisia ihan sellainenaankin, vaikka kaurapuuron tai kaurajogurtin päällä, tai sitten niistä voi tehdä hampunsiementofua eli hefua. Netistä löytyy ohjeita jos kiinnostaa.
Kiitos! Kyllä ostan, kunhan pääsen kauppaan asti. Minulla on Härkäpapua sarvista -kirja. Siinä oli ohje tähän hefuun.
-ap
Mitäs ne suomalaiset ennen söi? Juureksia, perunaa, viljaa. Puuroa aamuin illoin, päälle juuressoppaa.
Maitoa tai juustoa oli kesällä ja sitä oli vähän. Syksyllä oli lihaa jos talosta löytyi teurastettavaa.
Liha oli luksusta, erikoisherkku. Kalaa syötiin jos oli vedet vieressä, ja varsinkin tönkkösuolattuna.
Päälle metsästämällä saadut eläimet jos talosta löytyi ahkera ja taitava metsästäjä jolla oli siihen uhrata aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä kokeilulla ei ole mitään tekemistä laihdutuksen tai painonhallinnan kanssa. Ihan mielenkiinnosta haluaisin onnistua edes muutaman päivän olemaan kokonaan suomalaisella kasvisruoalla.
-ap
Mihin raja vedetään? Ilmoitit syöväsi perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ne suomalaiset ennen söi? Juureksia, perunaa, viljaa. Puuroa aamuin illoin, päälle juuressoppaa.
Maitoa tai juustoa oli kesällä ja sitä oli vähän. Syksyllä oli lihaa jos talosta löytyi teurastettavaa.
Liha oli luksusta, erikoisherkku. Kalaa syötiin jos oli vedet vieressä, ja varsinkin tönkkösuolattuna.
Päälle metsästämällä saadut eläimet jos talosta löytyi ahkera ja taitava metsästäjä jolla oli siihen uhrata aikaa.
Sienet unohtui! Ja säilötyt etikkavihannekset sitten myöhemmin kun etikkaa ja halpoja lasipurkkeja oli saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta kuorittuja hampunsiemeniä! Ne on hyviä ja proteiinipitoisia ihan sellainenaankin, vaikka kaurapuuron tai kaurajogurtin päällä, tai sitten niistä voi tehdä hampunsiementofua eli hefua. Netistä löytyy ohjeita jos kiinnostaa.
Kiitos! Kyllä ostan, kunhan pääsen kauppaan asti. Minulla on Härkäpapua sarvista -kirja. Siinä oli ohje tähän hefuun.
-ap
Eikö sarvet ole eläinperäistä ravintoa eli ei sovellu vegaanille?
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Hyvin yksinkertaista on ollut ruoka vielä 1950-luvullakin maaseudulla. Isoja alueellisia eroja on toki ollut.
Jokunen vuosi sitten kävin muinaiskeskiaikaisella arkeologisella kaivauksella juttelemassa arkeologin kanssa. Kyselin muinaiskeskiaikaisesta ruokavaliosta. Kasviruoan kanssa on se ongelma, ettei siitä ole jäänyt niin paljoa jäänteitä. Lihan ja kalan syöminen ja kotieläinten pitäminen on helpommin todennettavissa.
-ap
Luonnonmarjoja muuten syötiin ja säilöttiin Suomessa aina mahdollisuuksien mukaan. Puutarhamarjat ja -hedelmät lienevät aika uusia tulokkaita.
Tämä on aika kova kokeilu! Mun on ollut vaikea olla ihan vaan vegaanina viikkoa, vaikka olen ollut 25 vuotta kasvissyöjänä. Tup kahvi olisi itsellenikin se pahin.
Mutta mietin, että voisi nyt syksyllä härkäpapuruokia tehdä enemmän. Se on hyvän makuinen papu, olen välillä kasvattanut niitä itsekin. Ja kauden uunikasviksia!
Tsemppiä!
Aiotteko tehdä jälkiruokia tai nameja itse.
On mielenkiintoista myös huoltovarmuuden näkökulmasta, kriisit saattaa sulkea Itämeren jota kautta rehut ja ruuat Suomeen tuodaan
Fennoveganismi ei ole kestävä elämäntapa ihmisen terveyden kannalta. Ihminen tarvitsee monentyyppisiä proteiineja, kaikkia erilaisia aminohappoja, ja vegaanin on hyvin tärkeää vaihdella proteiininlähteitään, koska eri lähteissä on eri tyyppisiä aminohappoja (vrt. eläinperäinen proteiini on ikään kuin täydellisempää ja kaikkea tarvitsemaansa saa sen enempiä miettimättä). Härkäpapu ja suomalaiset viljat eivät riitä proteiinin lähteiksi pitkällä aikavälillä. Sinänsä kyllä suomalaisen ruoan osuuden lisääminen ruokavalioon on kannatettavaa.
Itse käytän hamppuproteiinjauhoa, on suomalaista, 1kg / 21,50 € cittarissa. Sitä ei voi käyttää, kuin n. 25-30 g päivässä, koska siinä on niin paljon magnesiumia, joka aiheuttaa sydämen muljahuksia ja pahoinvointa ja vatsakipuja, jos saa liikaa.
Olen sellanen veganisti, etten syö lihaa enkä kanaa en myöskään äyriäisiä, ytätä olen ollu n. 48 vuotta. Kalaa syön ja juustoa, muuten vain kasviksia ja kauratuotteita. Hamppuproteiinijauhoa laitan kaurajugortin sekaan, tykkään oatly jogortista, litran purkki cittarissa on halvempi, kuin ässässä.
Täysin fennoveganistiksi en kyllä pysty. Olen ollut
Vähän huono lähtökohta, jos kaapit ovat tyhjiä...
Kotimaisia kasvisproteiinilähteitä ovat mm. viljat, härkäpapu, herneet ja muut palkokasvit. Soijakin kasvaisi Suomessa, mutta näillä maailmanmarkkinahinnoilla ei kannata viljellä Skandinaviassa. Jos laajennat aluetta Ruotsiin, niin saat mukaan kaupallisesti tuotetut linssit ja papuja.
Sienissäkin on proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Fennoveganismi ei ole kestävä elämäntapa ihmisen terveyden kannalta. Ihminen tarvitsee monentyyppisiä proteiineja, kaikkia erilaisia aminohappoja, ja vegaanin on hyvin tärkeää vaihdella proteiininlähteitään, koska eri lähteissä on eri tyyppisiä aminohappoja (vrt. eläinperäinen proteiini on ikään kuin täydellisempää ja kaikkea tarvitsemaansa saa sen enempiä miettimättä). Härkäpapu ja suomalaiset viljat eivät riitä proteiinin lähteiksi pitkällä aikavälillä. Sinänsä kyllä suomalaisen ruoan osuuden lisääminen ruokavalioon on kannatettavaa.
Suomalaisia kasvisproteiinilähteitä on muutkin kuin härkäpapu. Jos päivän aikana syö vaihtelevasti eri palkokasveja ja vimjoja, niin aminohapot kyllä löytyy.
Kannattaa muistaa sekin, että pähkinöissä on paljon proteiinia. Ihan kohta pähkinäpensaiden pähkinät (=hasselpähkinä) alkas olla kypsiä. Me kasvaa Suomessakin, villinäkin.
Lehmän lanta on hyvä ja halpa suomalainen vegetuote ja sitä voi laittaa vaikka hapankorpun päälle tai uuttaa teetä.
Hieno kokeilu, joka osoittaa vegaaniruokavalion täydellisen järjettömyyden ja suoranaisen ihmisyyden vastaisuuden. Vegaaniruokavalio on AINA täynnä ultraprosessoitua roskaa. Se on menolippu sairaaseen elämään.
Eläinruoista saa muutakin hyvää ja tärkeää kuin proteiinia. Punaisesta lihasta saa mm. hemirautaa, kreatiinia, karnitiinia, karnosiinia, A-vitamiinia, kaikkia B-vitamiineja, D3-vitamiinia, tauriinia, eläinmuotoista omega kolmosta jne. Kaikkia näitä hyvin vaikea ellei mahdoton saada kasveista. Tai jos saa, niin ne ovat kasvimuotoisia versioita näistä, jotka imeytyvät ihmisellä huonosti. Lisäksi kasvit ovat täynnä antiravinteita, jotka blokkaavat näiden ja muidenkin ravinteiden ja vitamiinien imeytymistä.
Sen lisäksi punaisesta lihasta saa käytännössä kaikkia ihmisen tarvitsemia kivennäis- ja hivenaineita, eli kalsiumia, jodia, kaliumia, magnesiumia, natriumia, fosforia, seleeniä ja sinkkiä.
Jos joutuisit yhtäkkiä elämään Suomen metsiin luonnonmukaista elämää, niin metsästämällä ja kalastamalla selviäisit kyllä hienosti hengissä. Vegaanina kuolisit aika pian. 100% fakta. Veganismi on täysin luonnoton ruokavalio ja tapa elää.
Hauskaa kokeilua! Itse en päässyt omaa kasvisruokaviikko kokeilua loppuun. 😁