Kun oli 70-luvulla lapsi niin monta kertaa näki käteentumputtajia ja itsensäpaljastelijoita. Ja kukaan ei jäänyt kiinni. Ihan yleistä.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Oman vaimon sai rais ka ta, mutta homous oli rikos ja sairaus. Eli rais kaa mi nen oli sallittua, mutta kahden aikuisen ihmisen välinen rakkaus ja seksi oli rikos.
Homous ei ollut enää rikollista vuoden -71 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
H o m o u s pitäisi olla vieläkin rikos ja aviovuoteessa r a i s k a u s on ok.
Sitten ei vaimokaan joudu vaikeuksiin jos vaikka työntää miehensä hanuriin dildon tämän estelyistä huolimatta.
Ihan mielenkiinnosta, niin varoiteltiinko teitä kotona tai koulussa näistä itsensäpaljastelijoista ja muista pervoista ja epäilyttävistä tyypeistä.
Ainakaan itse en muista, että aikuiset olisi tällaisista edes maininneet koskaan. (Tosin syynä voi olla se, että kasvoin suht pienellä paikkakunnalla, enkä olisi lainkaan yllättynyt jos paljastuisi, että kaikki aikuiset siellä silloin, ja ehkä nykyäänkin- ajattelivat, että ei täällä mitään itsensäpaljastelijoita ja muita tällaisia tietenkään voi olla, niitä on vaan isoissa kaupungeissa.)
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu etten itse 60 luvulla syntyneenä nähnyt koskaan yhden yhtä tumputtajaa tai itsensä paljastajaa millään vuosikymmenellä. Itä-Helsingissä asuttiin. Namusedistä toki kuulin, liekö ollut nuokin sedät vaan urbaania legendaa.
Kuten Jammu-setä? Suomen kuuluisin namusetä sun kulmilta ja aikakaudelta, väitä urbaaniksilegendaksi?
Mua yksi itsensäpaljastelija seurasi kotiin. Oli tosi pelottavaa. Vanhemmat teki rikosilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70- luvulla näistä ei tiennyt mitään, jos ei omalle kohdalle sattunut. Ja jos olisi nähnyt ja halunnut tehdä ilmoituksen, olisi pitänyt löytää naapuri kenellä oli puhelin, tai mennä poliisilaitokselle ilmoittamaan. Tai ehkäpä olisimme odottaneet että saamme jostain ostettua postimerkin ja kirjepaperia sekä -kuoren. Sitten olisimme osoittaneet mielipidekirjotuksemme paikallisen sanomalehden palstalle. Se olisi ehkä julkaistu viikon päästä.
Erään kerran asuinalueellamme huhuttiin ahdistelijasta, joka kuulemma musta huppu päässä kurkisteli ikkunoista sisään. Alueen poikaporukka lyöttäytyi yhteen aikeenaan tehdä loppu tirkistelylle. Olihan siinä heillä puuhaa, odottaa, että joku huppupää tulee näkyviin.
Missä kodassa asuitte, kun teillä ei ollut puhelinta?? Mun isoisovanhemmillakin oli 😂
t. Keski-ikäinen
oli hyvin tavallista, että pienen kaupungin asukkailla ei ollut puhelimia vielä kasarillakaan. Sehän oli aika kallis vempain.
Järvenpää, Kerava, Järvenpää...
Vierailija kirjoitti:
Se oli sitä aikaa, kun boomerit oli nuoria ja jaksoivat harrastaa!
Ahne sukupolvi ei tosiaan joudu vastuuseen tekosistaan. Saivat hyvän elämän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä edelleenkin on tosi paljon. Mun äiti on elämän aikana niitä kohdannut lukemattomat kerrat kun liikkuu paljon luonnossa ja vielä yli 60 vuotiaanakin marjareissulla oli sitten havahtunut siihen, että joku ukko seisoo katsomassa jonkin matkan päässä ja tumputtaa. Sanoin äidille, että olisit sanonut että onpa pieni, mutta äiti totes että ois sitten voinut käydä huonosti.
Ei niitä pidä huomata ja kommentoida, sehän yllyttää ja saavat siten kiksinsä. Varmin tapa auttaa laukeamaan, kun huomaa munan ja sen koon.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikahan on sairaiden seksiperverssioiden aika, nimenomaan. Pahemmaksi menee koko ajan. 70-luku oli hyvin viatonta verrattuna nykypäivän touhuihin!
Eipä ollutkaan. Juuri 1970-luvullahan lehdissä julkaistiin eläinseksiä ja aikuisen ja alaikäisen välisiä seksijuttuja kuvineen kaikkineen. Nykyään se on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Mua on aina ihmetyttänyt, että miksei lasten isät käyneet hakkaamassa näitä pervopaskoja (väkivalta kun myös oli yleisempää)? Oliko ne kaikki niin säälittäviä, että hullu käytös sai jäädä omaan arvoonsa?
Kyllä ne oli vähän reppanoita. Teini-ikään tulessa ei enää edes hätkähdetty näitä. Huudeltiin laita piiloon, noin pieni. Lähtivät nopeasti takinhelmat liehuen.
Vierailija kirjoitti:
Mua on aina ihmetyttänyt, että miksei lasten isät käyneet hakkaamassa näitä pervopaskoja (väkivalta kun myös oli yleisempää)? Oliko ne kaikki niin säälittäviä, että hullu käytös sai jäädä omaan arvoonsa?
Lähinnä säälittäviä ne oli aiemmin, taisivat olla jokseenkin vaarattomia noin muutoin.
Ikäviä tilanteita tietysti saivat aikaiseksi.
En tavannut sen sijaan spurguja ja pimeän viinan ostajia pyöri kotikulmilla runsaasti. Ihan hyvin käyttäytyivät verrattuna nykyisiin mömmöjen vetäjiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikahan on sairaiden seksiperverssioiden aika, nimenomaan. Pahemmaksi menee koko ajan. 70-luku oli hyvin viatonta verrattuna nykypäivän touhuihin!
Eipä ollutkaan. Juuri 1970-luvullahan lehdissä julkaistiin eläinseksiä ja aikuisen ja alaikäisen välisiä seksijuttuja kuvineen kaikkineen. Nykyään se on laitonta.
Suomalaisissa lehdissä ei julkaisseet mitään tuollaista, ulkomaisissa kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, niin varoiteltiinko teitä kotona tai koulussa näistä itsensäpaljastelijoista ja muista pervoista ja epäilyttävistä tyypeistä.
Ainakaan itse en muista, että aikuiset olisi tällaisista edes maininneet koskaan. (Tosin syynä voi olla se, että kasvoin suht pienellä paikkakunnalla, enkä olisi lainkaan yllättynyt jos paljastuisi, että kaikki aikuiset siellä silloin, ja ehkä nykyäänkin- ajattelivat, että ei täällä mitään itsensäpaljastelijoita ja muita tällaisia tietenkään voi olla, niitä on vaan isoissa kaupungeissa.)
Kyllä mä muistan, että kotona puhuttiin. Kehotettiin lähtemään paikalta heti pois. Tai kertomaan aikuiselle. Helsingin lähiössä kasvoin. Usein nähtiin ja teininä huudeltiin jo hävyttömyyksiä niille.
Mulle on jäänyt mielikuva, että asia vaan vaettiin. Vanhemmat monesti tiesi jonkun naapurin tavoista, ehkä sanoi, että niillä ei sitten kyläillä. Siinä se.
Mä olen tämän ennenkin sanonut tässä ihan parin viikon sisällä, että mä olen Tampereella vaan nähnyt itsestäänpaljastelijoita.
Asuin siellä kasarilla teini-iässä ja pyörittiin perjantaina kylillä. Siellä oli kirjaston puistossa yksi vemputtaja poplarissaan. Se kävi vielä niin, että itse ensin pissailla pyllistelin siinä ja kaveri siristelee, että mitä mun takana pusikossa liikkuu... Sain pissattua ja käännyin niin setämieshän se puuhissaan. Kirkuen karkuun. Eikä sitä sitten hetken päästä enää ollut, kun lähettiin isommalla porukalla kattomaan..
Sitten siinä "Kultamunien" kohdalla sillalla käveli montakin setää munat ulkona housuista. Niistä mietittiin, että oliko ne tarkoituksellisia paljastajia vaiko vaan kännissä unohtunut laittaa muna pöksyyn ja sepalus kiinni.
Seuraava vemputtaja sitten oli lähempänä rautatieasemaa. Siinä se seisoskeli ja nojaili seinään ja hohkas.
Nuo kaikki oli yhden illan aikana. Mikä lie kuun kierto ollut?
Myöhemmin sitten työkeikoilla tms käynyt, niin välillä aina tullut vastaanmoinen. Se on jotenkin jo Tamperereissun oletus, että tämän nurkan takana voisi olla mahdollinen Vemppu. Nyt oltiin Blockeilla nuorison kanssa ja lähdin aikaisemmin hotellille. Siellähän se sillan päädyssä sitten "odotteli". Sen verran syrjässä, mutta näkyvillä.
Kyselin myöhemmin nuorilta, että näkikö ne ketään.. tai yleensäkään onko törmänneet? Eivät ole. Hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu etten itse 60 luvulla syntyneenä nähnyt koskaan yhden yhtä tumputtajaa tai itsensä paljastajaa millään vuosikymmenellä. Itä-Helsingissä asuttiin. Namusedistä toki kuulin, liekö ollut nuokin sedät vaan urbaania legendaa.
Minä olen nähnyt sekä namusetiä ja namutätejä että itsensäpaljastelijoita Helsingissä lapsena, ja syntynyt myös 60-luvulla.
Sulla tais olla melkoisen vilkas mielikuvitus kun näit jopa namutätejä. Ihme juttu ettei kukaan mun aika laajasta kaveripiiristä noita nähnyt.
Onkos kukaan tutuistasi nähnyt murhia tai raiskauksia? Jos ei niin niitä ei varmaan logiikkasi mukaan ole olemassakaan.
1990-luvulla oli meidän asuinalueella joku kyttääjä, joka katseli ihmisten pihoilla sisään ikkunoista. Ainakin kerran asuinalueen väki järjestivät partion ottamaan hänet kiinni, mutta en muista kuinka kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Nykyään jää samantien kiinni asioista, joita pystyi ennen tekemään helposti salassa ja joista tuolloin vaiettiin.
Silti edelleenkin lasten ahdistelu ja itsensäpaljastelu on kukoistava alakulttuuri. Eipä paljon rangaistuksen pelko paina näitä pervopettereitä. Häpeäpaalu takaisin.
Miksi niitä pitää varta vasten tuoda ulkomailta lisää? Sinäkin äänestänyt sellaisen politiikan puolesta.
Vierailija kirjoitti:
1990-luvulla pienessä kyläkoulussa Etelä-Pohjanmaalla varoiteltiin namusedistä. Samoin kotona ja koulussa kiellettiin puhumasta vieraiden - yleensä miesten - kanssa.
Kyllä nykyäänkin oikeutta saamatta jääneet uhrit, voivat kuulemma saada oikeutta, kun saa mp-jengin hoitamaan rikollisen sairaalakuntoon ja ihan ilmaiseksi. Se että virallinen tuomio on liian vähäinen ei ole aina olekaan rikolliselle eduksi.