Kun oli 70-luvulla lapsi niin monta kertaa näki käteentumputtajia ja itsensäpaljastelijoita. Ja kukaan ei jäänyt kiinni. Ihan yleistä.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla näistä puhuttiin paljon mutta ikinä en nähnyt. En nähnyt ketään edes hiiippailemassa pukeutuneena pitkään takkiin.
Olihan heitä, mutta eivät tehneet itsestään mitään julkkiksia. Käyttivätkö pitkää takkia, sitä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Mua on aina ihmetyttänyt, että miksei lasten isät käyneet hakkaamassa näitä pervopaskoja (väkivalta kun myös oli yleisempää)? Oliko ne kaikki niin säälittäviä, että hullu käytös sai jäädä omaan arvoonsa?
Koska suomessa saa ison linnatuomion tuosta, maine menee ja työpaikka menee alta.
Se nothing to lose luuseri taas palkitaan mojovalla rahakorvauksella. "Palkka" tulee noilla huumediilauksesta, varkauksista ja fattasta joten rikosrekisteri ei haittaa.
Ex-naisystävä oli nähnyt sateella metsässä, kun oli koiraa ulkoiluttamassa, jonkun ukon tumputtamassa pelkkä sadetakki päällä.
Lähimetsässä oli itsensäpaljsstaja pitkässä takissa joka pelotti meitä lapsia. Äiti meni kerran sinne kameran kanssa ja otti kuvan tästä hyypiöstä. Hän oli kuulemma itkenyt ja pyytänyt armoa kun äiti uhkasi viedä kuvat poliisille. Sen jälkeen en enää nähnyt häntä.
Vierailija kirjoitti:
Namusedän koulujen lähistöllä
Meidän koulun lähellä oli vain maallikkosaarnaaja saarnaamassa synneistä ja kadotukseen joutumisesta.
Eräs ukko pysäytti auton bussipysäkille ja tuli autosta ulos runkkaamaan, kun 11-vuotias siskoni pyöräili koulusta kotiin. Sisko kertoi tästä ukosta äidille. Kommentti oli "aii." Se siitä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla näistä puhuttiin paljon mutta ikinä en nähnyt. En nähnyt ketään edes hiiippailemassa pukeutuneena pitkään takkiin.
No minä näin. Usean kerran.
70- luvulla näistä ei tiennyt mitään, jos ei omalle kohdalle sattunut. Ja jos olisi nähnyt ja halunnut tehdä ilmoituksen, olisi pitänyt löytää naapuri kenellä oli puhelin, tai mennä poliisilaitokselle ilmoittamaan. Tai ehkäpä olisimme odottaneet että saamme jostain ostettua postimerkin ja kirjepaperia sekä -kuoren. Sitten olisimme osoittaneet mielipidekirjotuksemme paikallisen sanomalehden palstalle. Se olisi ehkä julkaistu viikon päästä.
Erään kerran asuinalueellamme huhuttiin ahdistelijasta, joka kuulemma musta huppu päässä kurkisteli ikkunoista sisään. Alueen poikaporukka lyöttäytyi yhteen aikeenaan tehdä loppu tirkistelylle. Olihan siinä heillä puuhaa, odottaa, että joku huppupää tulee näkyviin.
Kumma juttu etten itse 60 luvulla syntyneenä nähnyt koskaan yhden yhtä tumputtajaa tai itsensä paljastajaa millään vuosikymmenellä. Itä-Helsingissä asuttiin. Namusedistä toki kuulin, liekö ollut nuokin sedät vaan urbaania legendaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikahan on sairaiden seksiperverssioiden aika, nimenomaan. Pahemmaksi menee koko ajan. 70-luku oli hyvin viatonta verrattuna nykypäivän touhuihin!
Höpö höpö. Nykyään jää samantien kiinni asioista, joita pystyi ennen tekemään helposti salassa ja joista tuolloin vaiettiin.
Silti edelleenkin lasten ahdistelu ja itsensäpaljastelu on kukoistava alakulttuuri. Eipä paljon rangaistuksen pelko paina näitä pervopettereitä. Häpeäpaalu takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ja mies sai rais_kata avioliitossa. Homous oli virallisesti synti ja sairaus. Ankeaa aikaa.
Höpön löpön.
Minä en ole nähnyt ainuttakaan itsensäpaljastajaa. Millaisissa porukoissa oikein liikuit, ap?
H o m o u s pitäisi olla vieläkin rikos ja aviovuoteessa r a i s k a u s on ok.
Äitini kertoi, että 70-luvulla seksuaalinen ahdistelu oli aivan arkipäivää. Oli työssä kauppa-apulaisena ja miehet siellä sitten asioinnin lomassa vähän läpsivät pyllylle tai yrittivät vetää syliin istumaan ja muut herrat höröttelivät vieressä hyväksyvästi. Oksetus.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole nähnyt ainuttakaan itsensäpaljastajaa. Millaisissa porukoissa oikein liikuit, ap?
Ihan normaalissa keskikokoisessa kaupungissa noita tulee vastaan. Enhän minä nyt herranjestas niitä tunne.
Vierailija kirjoitti:
70- luvulla näistä ei tiennyt mitään, jos ei omalle kohdalle sattunut. Ja jos olisi nähnyt ja halunnut tehdä ilmoituksen, olisi pitänyt löytää naapuri kenellä oli puhelin, tai mennä poliisilaitokselle ilmoittamaan. Tai ehkäpä olisimme odottaneet että saamme jostain ostettua postimerkin ja kirjepaperia sekä -kuoren. Sitten olisimme osoittaneet mielipidekirjotuksemme paikallisen sanomalehden palstalle. Se olisi ehkä julkaistu viikon päästä.
Erään kerran asuinalueellamme huhuttiin ahdistelijasta, joka kuulemma musta huppu päässä kurkisteli ikkunoista sisään. Alueen poikaporukka lyöttäytyi yhteen aikeenaan tehdä loppu tirkistelylle. Olihan siinä heillä puuhaa, odottaa, että joku huppupää tulee näkyviin.
Missä kodassa asuitte, kun teillä ei ollut puhelinta?? Mun isoisovanhemmillakin oli 😂
t. Keski-ikäinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikahan on sairaiden seksiperverssioiden aika, nimenomaan. Pahemmaksi menee koko ajan. 70-luku oli hyvin viatonta verrattuna nykypäivän touhuihin!
Höpö höpö. Nykyään jää samantien kiinni asioista, joita pystyi ennen tekemään helposti salassa ja joista tuolloin vaiettiin.
Tietäisitpä, mitä nykyään tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mua on aina ihmetyttänyt, että miksei lasten isät käyneet hakkaamassa näitä pervopaskoja (väkivalta kun myös oli yleisempää)? Oliko ne kaikki niin säälittäviä, että hullu käytös sai jäädä omaan arvoonsa?
Väkivalta on päässäsi.
Raamatun mukaan tuollainen tilanne ei ole mahdollista avioliitossa.
Mies täyttäköön aviovelvollisuutensa vaimoaan kohtaan, samoin vaimo miestään kohtaan. Vaimon ruumis ei ole hänen omassa vallassaan vaan miehen, samoin ei miehen ruumis ole hänen omassa vallassaan vaan vaimon.
(1. Kor. 7:3-4)