Tuntevatko työväenluokkaiset keskiluokkaisia ammatteja, mitä niissä tehdään?
Minusta duunarin tuntee juuri siitä, että hänellä ei ole hajuakaan akateemisten hommista.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko Suomi on rakennettu niin, että ihmiset erilaisista taustoista tutustuvat toisiinsa.
Missä esim. helsinkiläinen ylempi keskiluokka tutustuu duunareihin?
Työssä. Harrastuksissa. Ravintoloissa. Ihan missä vaan...
Kyllä Lääkäri ja Talonmies voi ihan hyvin olla vaikka tenniskavereita.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on jo moneen kertaan mainittu, että huono työilmapiiri niissä työpaikoissa, joissa lajitellaan erikseen virkistyspäiville lähtevät ja eri pöydissä kahvia juovat. Paras ilmapiiri oli työpaikassa, jossa johtaja ja mustahameinen työkokeilija kävivät samaan aikaan kahvilla samassa pöydässä. Tosin siinä keskusteltiin harvemmin kummankaan työstä. Huonoin oli siinä, jossa eri luokka-asteitten opettajat istuivat eri pöydissä. Sijainen oli ihmeissään, kun olisi pitänyt istua sen opettajan paikalla, jonka sijaisena oli.
Olen päälle 50v enkä ikinä ole ollut työpaikalla, jossa johtajasta siivoojaan tai johonkin työkokeilijaan istuisivat samoissa tiloissa tai todellakaan samoissa ruokapöydissä. Olen ollut koko aikuisikäni töissä ja niin isoissa pörssiyrityksissä kuin kunnallisella sotepuolella.
Minä olen ollut johtajana kunnallisella sote-puolella ja todellakin istuin samassa kahvipöydässä muiden kanssa, tutustuin harjoittelijoihin ja sivareihin, jos nuoret vaan kestivät seuraani.
Ei akateeminenkaan erota levyseppähitsaria pillihitsarista, eikä muuraria rapparista.
Meidän perheessä on yksi duunaari ja yksi akateemisesti koulutettu keskituloinen. En silti usko puolison varsinaisesti tietävän, mitä kaikkea minun ammattiini kuuluu, kuten en minäkään hänen.
Jokaisen työssäkäyvän tulisi ymmärtää nämä luokkakysymykset. On ihan oikeasti ongelma, että alaluokasta ponnistetaan keskiluokkaan esimerkiksi kouluttautumalla sairaanhoitajaksi tai muuhun vähän parempaan ammattiin, ja sitten kuvitellaan että on tehty valtava luokkahyppy, kuulutaan yhteiskunnan kermaan, ja äänestetään kokoomusta. Kokoomus hyväksikäyttää näiden ihmisten tietämättömyyttä ajaakseen omistavan eliitin etua ja kaikkien palkansaajien (myös niiden omien äänestäjiensä) yhteiskunnallisen aseman heikennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on yksi duunaari ja yksi akateemisesti koulutettu keskituloinen. En silti usko puolison varsinaisesti tietävän, mitä kaikkea minun ammattiini kuuluu, kuten en minäkään hänen.
Tuskin kukaan tietää, mitä kaikkia yksityiskohtia toisen ammatti sisältää, vaikka itsellään olisi saman alan koulutuskin. Kyllä sinäkin kuitenkin varmasti pääpiirteisesti tiedät, mitä puolisosi työmaallaan touhuaa, vaikka et jokaista yksityiskohtaa tiedäkään.
Vierailija kirjoitti:
Esittävät että todella vaativia hommia, joista duunari ei voisi ymmärtää mitään. Todellisuus on jossain Excelin, graafien (jotka ohjelmisto luo syötetyistä numeroista automaattisesti) ja sähköpostien välillä.
Graafien kanssa työskentely voi olla aika haastavaa https://en.wikipedia.org/wiki/Graph_theory
Moni ongelma kun on luonteeltaan joko NP-taydellinen tai NP-kova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä erityisesti akateemisista ammateista pitäisi mielestäsi tietää? Mieluummin kääntäisin ajatusta niin, että tiedätkö sinä ollenkaan, mitä sen selkeästi halveksimasi "duunarin" ammattiin kuuluu? Ja laajennettuna ihan yhteiskunnalliselle tasolle: tiedätkö sinä, mitä tapahtuisi esim. jos siivoojat, putkimiehet, sähkömiehet, jätetyöntekijät, rakennusmiehet jne. lopettaisivat työntekonsa?
Kaikille ammateille ja työntekijöille on tässä infrastruktuurissa paikkansa ja tämä kaikki olisi äkkiä aika kaaoksessa, jos nimenomaan "duunarit" eivät tekisi sitä, mitä tekevät. Kaikki eivät voi (eivätkä halua) olla "maistereita", eikä yhteiskunta pyörisi mitenkään, jos näin olisi. Kannattaa siis avartaa hieman näkökulmaansa ja opetella arvostamaan yleisesti ihmisyyttä.
Älähän käännä kysymystä. Aika monikin korkeakoulutettu tietää, mitä duunariammattei
Alemmuuskompleksin? :) Voisiko todeta, että asenteesi edustaa ennakkoluuloisuutta sekä kummallista ylemmyydentunnetta pahimmillaan. Olen siis tuon kommentit kirjoittaja, yemmän korkeakoulututkinnon suorittanut eli "akateeminen". Mutta minulla ei ole mitään ongelmaa ymmärtää, ettei yhteiskunta pyörisi hetkeäkään ilman "duunareita".
Jokaiseen työntekijäportaaseen tarvitaan tekijänsä ja on syytä arvostaa myös sitä käytännön osaamista, jota tekijätaso edustaa. Kyllä meillä monella akateemisella menisi sormi suuhun käytännön ammattien hommissa. Ja kuten vääristyneestä asenteesta käy ilmi, niin olisi lopulta ihan turhaa myöskään odottaa, että ihan jokainen korkeakoulutettu "alentuisi" (kuten kokevat) tekemään myöskään niitä töitä, vaan kokevat ne "rahvaan" töiksi. Myönnän ihan suoraan, ettei itsestäni moneenkaan niistä olisi, saati taitoa niitä tehdä, mutta arvostan sellaista osaamista erityisen paljon. Kuten arvostan erilaisia ihmisiäkin laajasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun en sun mielestäsi sitä tiedä niin kerrohan oma työnkuvasi.- tyhmä sh
Eihän sairaanhoitaja kuuluu mihinkään työnvänluokkaan, vaan keskiluokkaan.
Mä myös olen sairaanhoitaja enkä kyllä koe kuuluvani keskiluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun en sun mielestäsi sitä tiedä niin kerrohan oma työnkuvasi.- tyhmä sh
Sairaanhoitajana en koe kuuluvani työväenluokkaan. Minusta työväenluokka on amistasoa, eli sote-maailmassa lähihoitajat ja vastaavat. Sairaanhoitaja on AMK, eli alempaa keskiluokkaa, asiantuntijataso, pikkuvirkamiestaso, riippuu tietysti myös omasta kotitaustastakin ja työtehtävistä.
Minä olen duunari.-sh
Kyllä! Sairaanhoitajan puolet harjoittelua sisältävä amk-kurssi on aikalailla vitsi muiden korkeakoulutusten joukossa 🤣
Siinä tollo joka ei tiedä asiasta mitään. Kyse ei ole mistään kurssista vaan 3,5 vuotta kestävästä koulutuksesta. Pelkkä teoria ja koulussa tehdyt harjoitukset ei todellakaan riitä vaan on erittäin tarpeen n.vuosi harjoittelua erilaisissa paikoissa. Siellä työelämässä ne taidot kunnolla opitaan eikä nukeilla leikkimällä. Pitäisi järjenkin tuon sanoa, mutta ei näköjään ole sulle järkeä suotu päähän.
Jos joudut onnettomuuteen, niin tuskin naurat amk:n käyneille ensihoitajille jotka sua tulee auttamaan. Sairaalassa lääkäri ei hoida potilaita yksin vaan potilaita hoitaa myös hoitajat.
Jokaiseen työntekijäportaaseen tarvitaan tekijänsä ja on syytä arvostaa myös sitä käytännön osaamista, jota tekijätaso edustaa. Kyllä meillä monella akateemisella menisi sormi suuhun käytännön ammattien hommissa. Ja kuten vääristyneestä asenteesta käy ilmi, niin olisi lopulta ihan turhaa myöskään odottaa, että ihan jokainen korkeakoulutettu "alentuisi" (kuten kokevat) tekemään myöskään niitä töitä, vaan kokevat ne "rahvaan" töiksi. Myönnän ihan suoraan, ettei itsestäni moneenkaan niistä olisi, saati taitoa niitä tehdä, mutta arvostan sellaista osaamista erityisen paljon. Kuten arvostan erilaisia ihmisiäkin laajasti.
Teetin jokin aika sitten kotonani remonttia, jota teki ammattitaitoinen remonttimies. Hyvin teki, samoin putkimies ja sähkäri. En hetkeäkään ajattele, että en arvostaisi heidän työtään tai, että kuvittelisin itse osaavani tehdä sitä. En tietenkään, miksi niin ajattelisin. Ennemminkin asia on juuri päinvastoin. Duunarit eivät arvosta meidäb akateemisten töitä. Puhutaan käsien heiluttelusta jne,. Miksi?
Työssä. Harrastuksissa. Ravintoloissa. Ihan missä vaan...