Tuntevatko työväenluokkaiset keskiluokkaisia ammatteja, mitä niissä tehdään?
Minusta duunarin tuntee juuri siitä, että hänellä ei ole hajuakaan akateemisten hommista.
Kommentit (108)
Mitä erityisesti akateemisista ammateista pitäisi mielestäsi tietää? Mieluummin kääntäisin ajatusta niin, että tiedätkö sinä ollenkaan, mitä sen selkeästi halveksimasi "duunarin" ammattiin kuuluu? Ja laajennettuna ihan yhteiskunnalliselle tasolle: tiedätkö sinä, mitä tapahtuisi esim. jos siivoojat, putkimiehet, sähkömiehet, jätetyöntekijät, rakennusmiehet jne. lopettaisivat työntekonsa?
Kaikille ammateille ja työntekijöille on tässä infrastruktuurissa paikkansa ja tämä kaikki olisi äkkiä aika kaaoksessa, jos nimenomaan "duunarit" eivät tekisi sitä, mitä tekevät. Kaikki eivät voi (eivätkä halua) olla "maistereita", eikä yhteiskunta pyörisi mitenkään, jos näin olisi. Kannattaa siis avartaa hieman näkökulmaansa ja opetella arvostamaan yleisesti ihmisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko Suomi on rakennettu niin, että ihmiset erilaisista taustoista tutustuvat toisiinsa.
Missä esim. helsinkiläinen ylempi keskiluokka tutustuu duunareihin?
Vaikka työpaikalla, naapureista, sukulaista jne.
Nuo rikkaat/yläluokka tahtovat tuppaantua työlaisalueella, kuten Helsingissä Ullanlinna, sama muissa kaupungeissa.
Yleensä akateemiset työskentelevät toisten akateemisten kanssa, asuvat ylemmän keskiluokan asuinalueilla ja suku on samanlaista.
Millä alalla tämä on mahdollista? Esim. yksikään kirurgi tai lääkäri ei pystyisi työskentelemään, ellei tiimissä olisi eri alan rautaisia ammattilaisia, kuten sh, siivoojia, ensihoitaja, auto kuljettajia, vartijoita jne. tai ainakin työsuoritus oli nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko Suomi on rakennettu niin, että ihmiset erilaisista taustoista tutustuvat toisiinsa.
Esimerkiksi sukujuhlissa. Menin itse naimisiin miehen kanssa, jonka suku on ylempää keskiluokkaa. Oma taustani on työväenluokkainen. Opiskelun myötä muutin pääkaupunkiseudulle ja tutustuin ihmisiin, joilla oli samanlainen koulutustausta ja elämäntyyli. Niin, ja sitten saimme lapsia ja sukumme yhdistyivät. Toki mieheni perhe oli tutustunut jo kaikenlaisiin ihmisiin tätä kaikkea ennenkin. Suomessa luokkanousu opiskelun avulla on vielä toistaiseksi mahdollista kaikille.
Paljonko tuollaisissa sukujuhlissa jutellaan esim. työasioita? Oma kokemus on, että ensin kahvitellaan ja jutellaan tutustuakseen ja sitten ryypätään ja lauletaan karaokea ehkä. Mitään et osaa kenenkään töistä kertoa juhlien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun en sun mielestäsi sitä tiedä niin kerrohan oma työnkuvasi.- tyhmä sh
Sairaanhoitajana en koe kuuluvani työväenluokkaan. Minusta työväenluokka on amistasoa, eli sote-maailmassa lähihoitajat ja vastaavat. Sairaanhoitaja on AMK, eli alempaa keskiluokkaa, asiantuntijataso, pikkuvirkamiestaso, riippuu tietysti myös omasta kotitaustastakin ja työtehtävistä.
Minä olen duunari.-sh
Kyllä! Sairaanhoitajan puolet harjoittelua sisältävä amk-kurssi on aikalailla vitsi muiden korkeakoulutusten joukossa 🤣
Sinäkin, irvinaama, tarvitset meitä "vitsejä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä Marxilainen luokkateoria pitää unohtaa vihdoinkin ja siirtyä nykyaikaan tuosta 1970-luvun taistolaisesta ajattelusta.
Mitä tarkoitat? Eihän akateeminen väki puolusta työväenluokan etuja. Akava on yleensä aina työnantajan käsikassarana myöntymässä kaikkeen. Mutta onhan se varmaan suurpääoman edustajille edullista kieltää koko työväenluokan olemassaolokin.
Sinä elät jossakin eri todellisuudessa kuin me todelliset akateemiset. Aika moni akateeminen kuuluu muitten kriteerien perusteella työväen luokkaan. Silti esimerkiksi OAJ ei puolusta edes omien jäsentensä etuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi sukujuhlissa. Menin itse naimisiin miehen kanssa, jonka suku on ylempää keskiluokkaa. Oma taustani on työväenluokkainen. Opiskelun myötä muutin pääkaupunkiseudulle ja tutustuin ihmisiin, joilla oli samanlainen koulutustausta ja elämäntyyli. Niin, ja sitten saimme lapsia ja sukumme yhdistyivät. Toki mieheni perhe oli tutustunut jo kaikenlaisiin ihmisiin tätä kaikkea ennenkin. Suomessa luokkanousu opiskelun avulla on vielä toistaiseksi mahdollista kaikille.
Paljonko tuollaisissa sukujuhlissa jutellaan esim. työasioita? Oma kokemus on, että ensin kahvitellaan ja
Ehkä yläluokan bileissä on toisenlaista. Ei siellä mitään karaokea lauleta vaan suvun jäsenistä muodostettu kamariorkesteri soittaa ja muut istuvat kuuntelemassa, kahvipöydässä keskustellaan tuoreimmasta väitöskirjasta ... tai mistäpä minä tiedän, kun en ole koskaan sellaisissa tällaisena tavallisena akateemisena duunarina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sairaanhoitaja kuuluu mihinkään työnvänluokkaan, vaan keskiluokkaan.
Suurin osa lääkäreistäkin kuuluu työnväinluokkaan. Ei se yhteiskuntaluokka muutu kouluja käymällä, vaan siihen synnytään. Näin itse ajattelen, rahvaan lailla käyttäydyn.
No, jos on hankkinut akateemisen koulutuksen niin kyllä tietää suurin piirtein mitä muut akateemiset työnkuvat sisältää.
Sinä varmaan oletkin rahvasta, mutta se ei ole keskustelun aihe.
Vierailija kirjoitti:
Mihin luokkaan kuuluu keskisuuren yrityksen yrittäjä, jolla jäi aikoinaan amistutkinto kesken. Asiakkaat ovat pääosin ylempää keskiluokkaa.
Duunari, koska hänen yrityksensä palvelee muita. Eikä sillä mitään väliä, vaikka kuuluisi vanhaan aatelissukuun, olisi muuten sivistynyt, harrastaisi kalliita eliittiharrastuksia ym, vai olisiko sittenkin?
Millä alalla tämä on mahdollista? Esim. yksikään kirurgi tai lääkäri ei pystyisi työskentelemään, ellei tiimissä olisi eri alan rautaisia ammattilaisia, kuten sh, siivoojia, ensihoitaja, auto kuljettajia, vartijoita jne. tai ainakin työsuoritus oli nolla.
Me ajattelemme tiimin varmasti hyvin eri tavalla. Omassa työssäni tiimi koostuu samaa työtä tekevistä kuin mitä itse olen ja sitä johtaa saman koulutuksen saanut ihminen. Siellä työpaikan rakennuksessa toki voi olla eri työtä tekeviä, mutta heillä on omat tiiminsä. Tiimit viettävät aikansa ja virkistyksensäkin omiensa parissa. Opettajanhuoneessakin on vain opettajia jne. Eikä tämä tarkoita sitä, että muiden työtä ei arvostaisi. Nämä eri työtä tekevät vaan eivät ole luontevasti tekemisissä keskenään työpaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajana en koe kuuluvani työväenluokkaan. Minusta työväenluokka on amistasoa, eli sote-maailmassa lähihoitajat ja vastaavat. Sairaanhoitaja on AMK, eli alempaa keskiluokkaa, asiantuntijataso, pikkuvirkamiestaso, riippuu tietysti myös omasta kotitaustastakin ja työtehtävistä.
Minä olen duunari.-sh
Kyllä! Sairaanhoitajan puolet harjoittelua sisältävä amk-kurssi on aikalailla vitsi muiden korkeakoulutusten joukossa 🤣
90-luvulla ammattikorkeakoulujärjestelmän synnyttyä koulutus oli todella intensiivinen ja vaativa. Ei tapahtunut koneiden ääressä, etänä eikä virtuaalisena, vaan käytännön työnä "kyynärpäitä myöten" ja laajasti alaan syventyen myös syventävien aineiden muodossa. Sairaanhoitajan koulutukseen oli tuolloin vielä kovasti tunkua ja sinne todellakin valikoitui hyvin opinnoissa menestyneitä opiskelijoita. Itsekin lähemmäs yhdeksän keskiarvolla lukiosta valmistuneena ja kirjoitukset menestyksekkäästi suorittaneena. Samoin olivat muut opiskelutoverini. Ei siihen aikaan ollut mitään mahdollisuuksia päästä opintoihin huonoilla papereilla, lisäksi oli kaksipäiväiset hakutestit.
Ajat on saattaneet muuttua, mutta yleisesti alalle valikoitui aiemmin fiksua porukkaa. Itselläni vanhava toisena vaihtoehtona oli saksankielen opinnot yliopistossa, koska kirjoitin L:n, mutta sote-alan valitsin sittenkin lopulta. Tosin olen jatkanut opintoja myöhemmin ylemmällä korkeakoulututkinnolla. Mutta kommentilla kuitenkin haluaisin herätellä ajatusta siitä, ettei kannata aina kovin mustavalkoisesti ja ennakkoluuloisesti katsoa asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sairaanhoitaja kuuluu mihinkään työnvänluokkaan, vaan keskiluokkaan.
Suurin osa lääkäreistäkin kuuluu työnväinluokkaan. Ei se yhteiskuntaluokka muutu kouluja käymällä, vaan siihen synnytään. Näin itse ajattelen, rahvaan lailla käyttäydyn.
No, jos on hankkinut akateemisen koulutuksen niin kyllä tietää suurin piirtein mitä muut akateemiset työnkuvat sisältää.
Sinä varmaan oletkin rahvasta, mutta se ei ole keskustelun aihe.
Ihan yhtä hyvin avaruustutkimuslaitoksen siivooja tietää, millainen työnkuva on sen johtajalla, haudankaivaja tietää papin toimenkuvan, näin esimerkkeinä. Enemmän tietämättömyyttä on eri alojen työntekijöillä. Esimerkiksi minä en tiedä kovinkaan paljon fysiikan, kemian ja matematiikan akateemisten työnkuvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En akateemisena muista äkkiseltään kohdanneeni koskaan niin tietämätöntä duunaria kuin miten suuret luulot ja kuvitelmat Ap:ka on haluta yleistää duuarien tietämättömyys akateemisten työn sisällöstä tai luonteesta. - Ei "akateemiset työt" keskimäärin niin kovin ihmeellisiä ja kummallisia ole.
Uskovainen mies
Katselin tuolla turhien töiden ketjussa mm. käsityksiä opettajan työstä. Ei ollut ymmärtänyt opettajan työsarasta hölkäsen pöläystä.
Veikkaan kyllä, että asia on myös toisin päin: Osalla (itseni mukaan lukien) on "vähän" vaikeuksia sanoa tainkuvata mitä kaikkea "työväenluokkaiset duunarit" tekevät ja kuinka tai miten eritavoin toimivat moninaisissa toimissaan ja töissään.
- Jotain hyvin ylimalkaista, joka ei varsinaisesti ole mitään tietämistä saattaisin itse, ehkä osata sanoa tai kuvata. En ainakaan ole niinnosaava ja kyvykäs, että kokisin tarvetta vähättelyyn tai mitätöintiin
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin luokkaan kuuluu keskisuuren yrityksen yrittäjä, jolla jäi aikoinaan amistutkinto kesken. Asiakkaat ovat pääosin ylempää keskiluokkaa.
Duunari, koska hänen yrityksensä palvelee muita. Eikä sillä mitään väliä, vaikka kuuluisi vanhaan aatelissukuun, olisi muuten sivistynyt, harrastaisi kalliita eliittiharrastuksia ym, vai olisiko sittenkin?
Yrittäjät tavataan laskea keskiluokkaan, koska vapaus ja määräysvalta omaan työhön on ihan toista kuin duunarilla.
En tiedä teistä muista, mutta oman elämäni aikana olen tutustunut ihan kaikenlaisiin ihmisiin. On myös puhuttu heidän töistään ja omista töistä. Olen istunut samassa pöydässä niin sanottujen laitapuolen kulkijoiden kanssa, ja miljoonaluokan osakeyhtiöitä pyörittävien toimitusjohtajien kanssa. Tavannut myös kaikkea siltä väliltä. Eräs entinen pomoni yliopiston professori taas vietti vapaa-aikaansa istuen kuppiloissa, koska oli kai kiinnostunut ihmisistä ja yhteiskunnallisista ilmiöistä. Kannattaa ottaa pää pois pensaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, ajatellaan että hän on duunari. Mutta hän on yhteydessä päivittäin ihmisiin, jotka elävät sitä keskiluokkaista elämää. Väitätkö, ettei hänellä ole mitään hajua sellaisesta elämästä vuosikymmenten jälkeen?
Ihan yhtä hyvin avaruustutkimuslaitoksen siivooja tietää, millainen työnkuva on sen johtajalla, haudankaivaja tietää papin toimenkuvan, näin esimerkkeinä. Enemmän tietämättömyyttä on eri alojen työntekijöillä. Esimerkiksi minä en tiedä kovinkaan paljon fysiikan, kemian ja matematiikan akateemisten työnkuvasta.
Oma kokemus on, että alemmin koulutettu näkee akateemisen työstä vain pintaa eikä ymmärrä sen syvyyttä eikä kokonaisuuksia. Siksihän nuo mielellään ajattelevat, että pystyisivät samaan. Ne vasutkin on vaikka vaan papreita siellä päiväkodissa. Niin varmasti ovat, mutta se sisältö ja vaikuttavuus tulee siitä opettajan osaamisesta. Ei hän wordin käyttöä ole yliopistossa opetellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen duunari.-sh
Sinäkin, irvinaama, tarvitset meitä "vitsejä".
Otinko mielestäsi kantaa siihen, tarvitaanko hoitajia? Samalla tavalla sairaanhoitajia. keittäjiä, sähköverkkoasentajia yms. työhenkilöitä jokainen tarvitsee. Sairaanhoitajien itsensä ylentäminen vaan huvitti.
Teen työväenluokkaista työtä, mutta lähisukuun kuuluu etupäässä vain porvareita. Minä olen sitten se musta lammas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä kuuluu helsinkiläiseen ylempään keskiluokkaan? Tämän kun kerrot, niin voidaan vastata kysymykseesi. Omaan tuttavapiiriin kuuluvista olettaisin juristin kuuluvan, olenko oikeassa? Hän tutustuu duunareihin työssään, jossa on työkavereita ja asiakkaita, ja vapaa-ajallaan sukulaisiin (sekä omiin että puolisonsa) ja harrastuskavereihin.