Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vela-kommenteissa minua usein ihmetyttää se kun ne puhuu lapsista kuin ne olisi lapsia aina, etenkin pikkulapsiaikaa korostetaan

Vierailija
07.09.2025 |

Kuitenkin jokainen vanhempi tietää kuinka lyhyt humaus se varhaislapsuus on. Kohta sulla onkin teini siinä, joka pian on nuori aikuinen. Tuon jälkeen se suhde omaan lapseen on kahden aikuisen välinen suhde ja se jatkuu vuosikymmeniä. Mutta harva vela puhuu mitään siitä, puhutaan vaan vaipparallista, uhmaikäisistä jne. Ikään kuin lapsi olisi pikkulapsi hyvinkin pitkän ajan. 

Äiti, lapset 18 v ja 21 v

 

Kommentit (739)

Vierailija
701/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkä rasti on käyttää edes 10 saatika 20 vuotta elämästään johonkin sellaiseen mitä ei halua ja mistä ei nauti.

Ethän sinä elämästä nauti muutenkaan AINA! Kertoo vaan kypsymättömyydestä ja siitä, ettei perhekeskeisyydestä ole mitään hajua! On myös nähty, ja koettu, miten mieli muuttuu, osaltaan huvittaa, miten parikymppinen " vela" huutaa lapsettomuuttaan, ja kolmekymppisenä niitä on jo tuplasti!

Eli jos en nauti joka sekunnista elämässä, siispä minun on hankittava vuosikymmenien edestä lisää haastetta vapaaehtoisesti?

 

Miksi tekisin niin vapaaehtoisesti?

 

Mikä ihmeen logiikka tuo on? 😂🤣

 

Ps. Sekoitat aidallaistujat veloihin. Opettele edes perusasiat ennen kuin öyhötät täällä. Tietämättömyytesi velamaailmasta saa sinut näyttämään hölmöltä. 🤭

Vierailija
702/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että tuo toisten lapsettomuus on joillekin vaikea asia ymmärtää ja hyväksyä. 

Kyllä. Pysyisivät siellä vauvakuplassaan kun siellä on niin ihanaa.

Siitähän tässä juuri oli kyse, että vauvuus on todella lyhyt aika. Ei siinä kuplassa vuotta kauempaa olla. Kaikki eivät ollenkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa usein ajatellut. Jo kolmivuotias käy itsenäisesti vessassa,  pukee suurimmaksi osaksi itse,  leikkii ikätovereittensa kanssa.  Mutta aina tämä kakkarumba ja vaipparalli ovat päällimmäisinä lapsista puhuttaessa.  

Vanhemmuus on 99-prosenttisesti muuta kuin vauvan hoitoa.

18+ vuoden määräaikainen sopimus, joka maksaa n.150-200 tuhatta euroa, johon sisältyy elatusvelvollisuus ja juridiset velvoitteet.

 

Sen vähättely "kestää vain vaippaiän" -tasoisilla kommenteilla on yksinkertaisesti älytöntä. Vanhemmuus on valtava vastuu ja sitä on turha kiistää.

Vierailija
704/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän se ongelma onkin, kun eivät ole. Kiva synnyttää uusi r aiskari maailmaan. Ei sellaista riskiä kukaan halua ottaa. Lapsi voi olla ihan siedettävä tai kivakin, mutta ei se mieheksi muuttuessaan olekaan enää mikään kiva pikku kaveri vaan ihan sitä samaa saastaa kuin muutkin miehet. Nainen nyt saattaa elää suht harmittomasti ja pienellä, mutta maailma ei todellakaan tarvitse enää yhtään ongelmia lisää

Elät jossain oudossa harhojen maailmassa! Ei silti, kaikki on mahdollista, mutta jos lapsen kasvattaminen lähtee noista ajatuksista, kannattaa miettiä mitä itse voi tehdä, jotta tulevaisuus olisi parempi jälkikasvulle!

Vierailija
705/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas nimenomaan se on kauheaa, että siitä tulee ihan oikea aikuinen ihminen. Kaikkine elämän vaikeuksineen, ylipäänsä joutuu tänne elämään elämäänsä vain, koska minä halusin. Kun en voi kysyä lupaa, haluaako elää vai ei. Varmaan kuulostaa kauhealta, mutta ei tämä elämä mielestäni ole niin nautittavaa, että varta vasten "tekisin" tänne jonkun toisen kärsimään. Puhumattakaan siitä, että minä olisin se joka vaikuttaisi hänen elämäänsä suurelta osin, opettaisin asioita joista en itsekään tiedä yhtään mitään. 

Ihan käsittämätöntä elämänpelkoa.

Mutta siis parempi sinunkin olla lapseton. Psyykeltään terve ei ajattele lapsen kärsimystä ennen kuin tämä on syntynytkään.

Vierailija
706/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkä rasti on käyttää edes 10 saatika 20 vuotta elämästään johonkin sellaiseen mitä ei halua ja mistä ei nauti.

Ethän sinä elämästä nauti muutenkaan AINA! Kertoo vaan kypsymättömyydestä ja siitä, ettei perhekeskeisyydestä ole mitään hajua! On myös nähty, ja koettu, miten mieli muuttuu, osaltaan huvittaa, miten parikymppinen " vela" huutaa lapsettomuuttaan, ja kolmekymppisenä niitä on jo tuplasti!

Eli jos en nauti joka sekunnista elämässä, siispä minun on hankittava vuosikymmenien edestä lisää haastetta vapaaehtoisesti?

 

Miksi tekisin niin vapaaehtoisesti?

 

Mikä ihmeen logiikka tuo on? 😂🤣

 

Ps. Sekoitat aidallaistujat veloihin. Opettele edes perusasiat ennen kuin öyhötät täällä. Tietämättömyytesi velamaailmasta saa sinut näyttämään hölmöltä. 🤭

Sama on nähty! Mieli muuttuu! Lähesty sinä vuorostasi aihetta uudelleen, äläkä noin järkyty!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
707/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkulapsiaika on se hauskin aika. Hauskempaa myös kuin aika ennen lapsia. Elämä 2-5-vuotiaan kanssa on ihan Kummelia aamusta iltaan.

Vaikka lapsista on huolta, niin mikään muu elämässäni ei ole ollut niin rakastettava ja ihana asia kuin omat lapset. Ei pelkästään se pakahduttavan onnen määrä, mikä tuntuu lapsen ollessa sylissä ja kasvavan siinä vaan myös nähdä omien isovanhempienkin piirteet ja elämän jatkuvan heissä. Olen onnellisessa asemassa tässä puolivälissä näkemään ajan molempiin suuntiin. 

Vierailija
708/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa usein ajatellut. Jo kolmivuotias käy itsenäisesti vessassa,  pukee suurimmaksi osaksi itse,  leikkii ikätovereittensa kanssa.  Mutta aina tämä kakkarumba ja vaipparalli ovat päällimmäisinä lapsista puhuttaessa.  

Vanhemmuus on 99-prosenttisesti muuta kuin vauvan hoitoa.

18+ vuoden määräaikainen sopimus, joka maksaa n.150-200 tuhatta euroa, johon sisältyy elatusvelvollisuus ja juridiset velvoitteet.

 

Sen vähättely "kestää vain vaippaiän" -tasoisilla kommenteilla on yksinkertaisesti älytöntä. Vanhemmuus on valtava vastuu ja sitä on turha kiistää.

”On asioita, jotka on tehtävä, vaikka ne olisivat vaarallisia. Muuten ihminen ei ole ihminen, vaan pelkkä rikkahippunen.” 

Veljeni Leijonanmieli, Astrid Lindgren

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
709/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä "velamaailmasta" pitäisi ymmärtää? Jonkun idiootin keksimä sanapari, josta on tehty "syy" ! Jos on lapseton, on lapseton!

Vierailija
710/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä että "velat" ovat pääsääntöisesti niin nuoria, ettei perspektiivi ja mielikuvitus riitä ajattelemaan tätä asiaa tai ylipäätään omaa elämää vuosikymmenten päähän. Kun omassa ikäryhmässä lapset tarkoittavat vauvoja tai korkeintaan taaperoita niin niistä sitten puhutaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
711/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että tuo toisten lapsettomuus on joillekin vaikea asia ymmärtää ja hyväksyä. 

Kyllä. Pysyisivät siellä vauvakuplassaan kun siellä on niin ihanaa.

Siitähän tässä juuri oli kyse, että vauvuus on todella lyhyt aika. Ei siinä kuplassa vuotta kauempaa olla. Kaikki eivät ollenkaan. 

Kyllä, jos ei ihan vauva-, niin ainakin lapsikupla voi joillakin kestää huomattavasti pidempään.

Tuttavallani oli töissä ärsyttävä työkaveri, jonka piti aina saada parhaat loma- ja vapaa-ajat, koska hänellä on lapsi!

Btw -tuo lapsi oli jo kolmikymppinen.

Vierailija
712/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuus on koko elämän mittainen velvollisuus.

 

Jos ajattelee että vastuu loppuu kun lapsi täyttää 18v ja saa lain nojalla potkia lapsensa ulos lapsuudenkodistaan, ehkä kannattaa miettiä uudestaan, kannattaako hankkia lapsia ollenkaan.

Ainahan kannattaa hankkia jälkikasvua! Mistäs ne uudet innovaatiot ja ajatukset paremmasta elämästä tulevat, jos tänne ei  saada uusia sukupolvia? Tässä aletaan puhua jo omaa pientä kansanryhmää vastaan! Tulevaisuus on synyvien Suomalaisten, eikä siitä ole epäselvyyttä! Niin se on aina ollut, ja tulee olemaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
713/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kaverini vauva/lapsikupla on kestänyt jotakuinkin 13 vuotta. Facebook-sivunsa täynnä Elmeri edestä-, Elmeri sivulta-, Elmeri takaa-, Elmeri pelaa jalkapalloa- yms. kuvia. Ei loppunut siihen vauvaikään hänellä. Ei yllätys, että on ainoa lapsi ja äitinsä oli yli 40v. kun lapsensa teki. 

Vierailija
714/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa usein ajatellut. Jo kolmivuotias käy itsenäisesti vessassa,  pukee suurimmaksi osaksi itse,  leikkii ikätovereittensa kanssa.  Mutta aina tämä kakkarumba ja vaipparalli ovat päällimmäisinä lapsista puhuttaessa.  

Vanhemmuus on 99-prosenttisesti muuta kuin vauvan hoitoa.

18+ vuoden määräaikainen sopimus, joka maksaa n.150-200 tuhatta euroa, johon sisältyy elatusvelvollisuus ja juridiset velvoitteet.

 

Sen vähättely "kestää vain vaippaiän" -tasoisilla kommenteilla on yksinkertaisesti älytöntä. Vanhemmuus on valtava vastuu ja sitä on turha kiistää.

”On asioita, jotka on tehtävä, vaikka ne olisivat vaarallisia. Muuten ihminen ei ole ihminen, vaan pelkkä rikkahippunen.” 

Veljeni Leijonanmieli, Astrid Lindgren

Satukirjan käyttäminen aikuisten ongelmien ratkaisemisessa ei ole kovinkaan järkevää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
715/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä että "velat" ovat pääsääntöisesti niin nuoria, ettei perspektiivi ja mielikuvitus riitä ajattelemaan tätä asiaa tai ylipäätään omaa elämää vuosikymmenten päähän. Kun omassa ikäryhmässä lapset tarkoittavat vauvoja tai korkeintaan taaperoita niin niistä sitten puhutaan. 

Sinä et selvästi tunne yhtään velaa kun teet noi  typeriå yleistyksiä ja levität valheellista tietoa.

Vierailija
716/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas nimenomaan se on kauheaa, että siitä tulee ihan oikea aikuinen ihminen. Kaikkine elämän vaikeuksineen, ylipäänsä joutuu tänne elämään elämäänsä vain, koska minä halusin. Kun en voi kysyä lupaa, haluaako elää vai ei. Varmaan kuulostaa kauhealta, mutta ei tämä elämä mielestäni ole niin nautittavaa, että varta vasten "tekisin" tänne jonkun toisen kärsimään. Puhumattakaan siitä, että minä olisin se joka vaikuttaisi hänen elämäänsä suurelta osin, opettaisin asioita joista en itsekään tiedä yhtään mitään. 

Ihan käsittämätöntä elämänpelkoa.

Mutta siis parempi sinunkin olla lapseton. Psyykeltään terve ei ajattele lapsen kärsimystä ennen kuin tämä on syntynytkään.

Vastuullinen vamhempi miettii mitä voi lapselle tarjota, ja voiko tarjota lapsella laadukkaan korkeatasoisen elämän. Vai onko antaa lapselle vain tuulitakki ja lähiökirjastoon kirjastokortti.

Vierailija
717/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä että "velat" ovat pääsääntöisesti niin nuoria, ettei perspektiivi ja mielikuvitus riitä ajattelemaan tätä asiaa tai ylipäätään omaa elämää vuosikymmenten päähän. Kun omassa ikäryhmässä lapset tarkoittavat vauvoja tai korkeintaan taaperoita niin niistä sitten puhutaan. 

Täytin juuri 40 v. ja olen vela.

Vierailija
718/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuus on koko elämän mittainen velvollisuus.

 

Jos ajattelee että vastuu loppuu kun lapsi täyttää 18v ja saa lain nojalla potkia lapsensa ulos lapsuudenkodistaan, ehkä kannattaa miettiä uudestaan, kannattaako hankkia lapsia ollenkaan.

Ainahan kannattaa hankkia jälkikasvua! Mistäs ne uudet innovaatiot ja ajatukset paremmasta elämästä tulevat, jos tänne ei  saada uusia sukupolvia? Tässä aletaan puhua jo omaa pientä kansanryhmää vastaan! Tulevaisuus on synyvien Suomalaisten, eikä siitä ole epäselvyyttä! Niin se on aina ollut, ja tulee olemaan!

Olipas hölmö kommentti. Eli lapsia lisää ihan sama mihin olosuhteisiin ne syntyvät? Juuri tuo on se asenne minkä takia lastensuojelua tarvitaan niin paljon. Pitäisi asettaa lapsen etu edelle.

Vierailija
719/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä että "velat" ovat pääsääntöisesti niin nuoria, ettei perspektiivi ja mielikuvitus riitä ajattelemaan tätä asiaa tai ylipäätään omaa elämää vuosikymmenten päähän. Kun omassa ikäryhmässä lapset tarkoittavat vauvoja tai korkeintaan taaperoita niin niistä sitten puhutaan. 

Täytin juuri 40 v. ja olen vela.

Ihan sama minkä ikäinen vela olet, tai kuinka rikas tai onnellinen, nämä fundamentalistit/velafoobikot jatkavat täällä palstalla öyhötystään vielä 20 vuodenkin kuluttua siitä miten velat katuvat ja ovat väärässä yms. 😁 ei käy sääliksi heitä...

 

Mukavaa velajuhannusta sinulle! 😇

Vierailija
720/739 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän se ongelma onkin, kun eivät ole. Kiva synnyttää uusi r aiskari maailmaan. Ei sellaista riskiä kukaan halua ottaa. Lapsi voi olla ihan siedettävä tai kivakin, mutta ei se mieheksi muuttuessaan olekaan enää mikään kiva pikku kaveri vaan ihan sitä samaa saastaa kuin muutkin miehet. Nainen nyt saattaa elää suht harmittomasti ja pienellä, mutta maailma ei todellakaan tarvitse enää yhtään ongelmia lisää

Miesten ja seksin vihaajia, lapsuuden perheissään traumatisoituneita, epäkypsiä, itsekkäitä naisia. Hyvä vaan, etteivät tällaiset edes halua lapsia. Enkä siis sano, että kaikki lapsettomat olisivat tällaisia.