Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vela-kommenteissa minua usein ihmetyttää se kun ne puhuu lapsista kuin ne olisi lapsia aina, etenkin pikkulapsiaikaa korostetaan

Vierailija
07.09.2025 |

Kuitenkin jokainen vanhempi tietää kuinka lyhyt humaus se varhaislapsuus on. Kohta sulla onkin teini siinä, joka pian on nuori aikuinen. Tuon jälkeen se suhde omaan lapseen on kahden aikuisen välinen suhde ja se jatkuu vuosikymmeniä. Mutta harva vela puhuu mitään siitä, puhutaan vaan vaipparallista, uhmaikäisistä jne. Ikään kuin lapsi olisi pikkulapsi hyvinkin pitkän ajan. 

Äiti, lapset 18 v ja 21 v

Kommentit (482)

Vierailija
21/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkulapsiaika on se hauskin aika. Hauskempaa myös kuin aika ennen lapsia. Elämä 2-5-vuotiaan kanssa on ihan Kummelia aamusta iltaan.

Se on kyllä totta, että siihen kuuluu ihan mieletöntä hauskuutta myös. Jonkun 3-vuotiaan ajatusmaailma on niin ihanan raikas ja oivaltava.

Ap

Vierailija
22/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki ymmärrän että kaikki eivät ole muutenkaan läheisiä lähisuvun kanssa, ei omien vanhempien tai omien sisarusten kanssa. Itselleni perhe on tärkeä.

Ap

Mikä aivopieru tuokin nyt on? Se että en ole halunnut koskaan lapsia ei tarkoita sitä etten olisi läheinen sukuni kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä sivusta seuranneena en ikinä halunnut samaa itselleni. En edes vaikka olisi kuinka lyhyt aika. Lisäksi ei ole ikinä ollut mitään mielenkiintoa tai halua olla äiti. 

Ymmärrän.

Ollaan niin monenlaisia.

Mulla taas on ollut toive perheestä. Oon aina tykännyt lapsista ja tullut lasten kanssa hyvin juttuun. Jotenkin ymmärrän lapsia.

Äitinä oleminen yllätti. Ei tää ollut ollenkaan sitä pelkkää kivaa ja rakentavaa opettavaa kommunikointia lasten kanssa, vaan mukaan tuli omat haavat ja traumat. Ne todella yllätti.

Mutta pois en vaihtais. Elämää. Sitä tämä on ollut. Ja on.

Vierailija
24/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa että sinullekin on kertynyt tuota elämän kokemusta oikein noin paljon.  

Vierailija
25/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkulapsiaika on se hauskin aika. Hauskempaa myös kuin aika ennen lapsia. Elämä 2-5-vuotiaan kanssa on ihan Kummelia aamusta iltaan.

Se on kyllä totta, että siihen kuuluu ihan mieletöntä hauskuutta myös. Jonkun 3-vuotiaan ajatusmaailma on niin ihanan raikas ja oivaltava.

Ap

Pieru hih hih hih hih hih. Ja sitten se pierulle nauraja toistelee asioita, joita on muilta kuullut ja että on vinkeää.

Huoh.

Vierailija
26/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään kaiken ikäisten lasten seurasta.  Pikkuvauvat ovat suloisia. Koululaiset mukavaa seuraa ja teinit hauskoja. Niitä näen töissä. Mies haluaisi meille lisää lapsia. Itsekin voisin tehdä muutaman, jos olisin nuorempi. Se raskaana olo ja synnyttäminen on vain raskasta.

Vierailija
27/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki ymmärrän että kaikki eivät ole muutenkaan läheisiä lähisuvun kanssa, ei omien vanhempien tai omien sisarusten kanssa. Itselleni perhe on tärkeä.

Ap

Mikä aivopieru tuokin nyt on? Se että en ole halunnut koskaan lapsia ei tarkoita sitä etten olisi läheinen sukuni kanssa. 

Äh. Haastat vaan riitaa. Ei tuossa niin lue, ettekö olisi läheinen kenen kanssa olet.

Vierailija
28/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan että teidän lapset on erilaisia kuin te suhteessa muihin ihmisiin. 

Vierailija
29/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkä rasti on käyttää edes 10 saatika 20 vuotta elämästään johonkin sellaiseen mitä ei halua ja mistä ei nauti.

Mikä mielestäsi on se ikävä asia esimerkiksi 7-vuotiaan kanssa tai 17-vuotiaan kanssa? Etkö ylipäätään halua olla tekemisissä nuorten kanssa? 

Ap

Vierailija
30/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pieru hih hih hih hih hih. Ja sitten se pierulle nauraja toistelee asioita, joita on muilta kuullut ja että on vinkeää.

Huoh.

No ei. Nuo on yksinkertaisten aikuisten vitsejä. Lasten jutut on paljon monimutkaisempia ja älykkäämpiä.

Vierailija
31/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Usko pois, lähisuvun kanssa voi olla läheinen vaikkei itse lisääntyisikään. Minulle läheisin sukulaiseni on niinikään lapseton kummitätini, ja itse puolestani tykkään viettää aikaa sisarusteni lasten kanssa. Kuten joku mainitsi, se on yhtä Kummelia, ja siksi onkin erityisen mukavaa etten ole sidottu siihen kuin maksimissaan yökyläilyn verran.

Vierailija
32/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on alistettu ajatukseen, että pitää tehdä ja sietää asioita, joista ei nauti ja joita ei halua. Otatko kakkoseenkin vain siksi, että miehesi mielestä "kaikkea pitää kokeilla", "eihän se kestä kuin hetken", "voit miellyttää toista, vaikka et itse siitä pidä", jne.? Kuule kun elämässä ei tarvitse sietää kakkalapsia, eikä kakkapanoja. Jatkaa vaan omaa elämäänsä ja antaa muiden hoitaa kakkelit.

Kakkoseen ottamalla ei lapsia synny. Taidat olla sinä joka ottaa kakkoseen aina, kun ei lapsia synny..

Ei kiitos, en anna mitään reikääni toisen käyttöön. Alistu sinä vaan niihin hommiin ihan rauhassa.

Vierailija
33/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen vapaaehtoisesti lapseton osaksi siitä syystä, että näin, miten raskas taakka minun aikuiset sisarukseni, erityisesti veli, olivat meidän vanhoille vanhemmille. Todellakaan en luota siihen, että lapset olisivat ihmiselle jokin vanhuuden turva. Voivat hyvin olla myös vanhuuden taakka kaikin mahdollisin tavoin. 

Vierailija
34/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis tarkoitan ettei kaikki koe suhdetta lähisukulaisiin erityisen merkityksellisenä. Suhde aikuiseen lapseen voi olla aika samanlainen kuin suhde läheisen siskon/veljen kanssa.

Ap

Vierailija
35/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut sivusta sisarukseni ongelmia aikuisiässä. Työn kautta olen tavannut mm. huumeidenkäyttäjien vanhempia. Se tuska mikä heidän silmistä näkyy Että ei se lapsen kasvaminen aikuiseksi aina tarkoita, että sitten olisi helppoa ja kivaa. 

Vierailija
36/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Huoh.

No ei. Nuo on yksinkertaisten aikuisten vitsejä. Lasten jutut on paljon monimutkaisempia ja älykkäämpiä.

Eivät todellakaan ole. Se, että ei halua lapsia ei tarkoita, että ei olisi nähnyt ja kuullut lapsia. Lapset ovat tyhmiä ja hirveitä. Meluavat täysin tyhjästä kaiken päälle. YÖK! Sinä toki saat puolestani nauttia noiden sontahirviöiden seurasta, mutta minä jätän väliin :)

Vierailija
37/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä kenenkään valinnat kuuluu muille. Halusi lapsia tai ei. Koko ns.keskustelu on täysin turhaa ja trollien ylläpitämää.

Vierailija
38/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Kummelit ole jo sentään isovanhempia joista osa on jo kuollut.  Kuollut. Kuollut. Kuolemalla kuollut. Ei kai kuolleet synnytä ketään enää. Jälkipolvi tekee omat syntisiä ja tietysti kärsii myös isiensä synneistä. Mooses tietää. Pitää muistaa että vauvakin kuolee siinä kuin vanhukset ja aikuiset. Näistä avioeroista ja aviottomista päätellen niin ei se ihan niin hauskaa olekaan. 

Apua. Nyt iski johonkin traumaan.

Vierailija
39/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään kaiken ikäisten lasten seurasta.  Pikkuvauvat ovat suloisia. Koululaiset mukavaa seuraa ja teinit hauskoja. Niitä näen töissä. Mies haluaisi meille lisää lapsia. Itsekin voisin tehdä muutaman, jos olisin nuorempi. Se raskaana olo ja synnyttäminen on vain raskasta.

Tämä.  Mukavaa että joku on huomannut synnytyksen olevan raskasta.  Toisille vähemmän. Huumeissa kuulemma ei tunnu paljonkaan. 

Vierailija
40/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa että sinullekin on kertynyt tuota elämän kokemusta oikein noin paljon.  

Minä toki puhun nyt tästä hetkestä. Tällä hetkellä tuntuu että olipa lyhyt se pikkulapsiaika. Nyt suhteeni lapsiini on suhde kahden nuoren aikuisen kanssa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan