Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varman vakuutuslääkäri sanoo suorat sanat tunteissa vellomisesta työelämässä: On minä, mun tunteet ja mun oikeudet

Kommentit (141)

Vierailija
121/140 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla pitäisi olla saman verran sairaslomapäiviä käytettävissä. Sairaiden hyysääminen tulee lopettaa.

USAn malliin? Jokaiselle tietyn verran vapaapäiviä joita saa käyttää sairastamiseen. Sehän tulisi kalliiksi. Loppujen lopuksi suurin osa työntekijöistä käy tunnollisesti töissä.

Vierailija
122/140 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varman ja kelan vakuutuslääkäreiden pestit pitää lopettaa, koska ne ovat rakenteellisesti lähtökohtaisesti liikaa yhteiskunnalle kuluja tuottavia kokoomuksen sponsoroimia työkaluja, jotka ajavat puhtaasti vain kokoomuksen aatteita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mira ja Paula voivat ottaa vähän oppia,

Vierailija
124/140 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Nuoret aikuiset eivät henki lapsia, kun eivät halua velvollisuuksia, ja sitten yllättyvät, kun matkustelu ja instagram eivät tuokaan elämään kaivattua merkitystä.

Mitä ihmettä oikein selität? Kaikkien nuorten aikuisten pitäisi hankkia lapsia, koska se tuo elämään _kaikkien_ kaipaaman merkityksen?

Vierailija
125/140 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla pitäisi olla saman verran sairaslomapäiviä käytettävissä. Sairaiden hyysääminen tulee lopettaa.

USAn malliin? Jokaiselle tietyn verran vapaapäiviä joita saa käyttää sairastamiseen. Sehän tulisi kalliiksi. Loppujen lopuksi suurin osa työntekijöistä käy tunnollisesti töissä.

Itse käytän sairaslomapäiviä tammikuu-marraskuu välillä 14 ja joulukuussa vain jos olen oikeasti sairas. Mielestäni reilua.

Vierailija
126/140 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä menis hermo jos olisin lääkäri ja vastaanotolle harva se päivä tulisi joku nuori ja terve ihminen inisemään miten ahdistaa tai ei voi keskittyä eikä mennä töihin/kouluun. 

Vierailija
127/140 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän sairaslomapäiviä tammikuu-marraskuu välillä 14 ja joulukuussa vain jos olen oikeasti sairas. Mielestäni reilua.

Olen pian työurani tehnyt terveydenhuoltoalalla, eli melko kuormittavassa työssä kunnalla.

Olen ollut saikulla alle 35 päivää koko 40 vuoden työurani aikana. Revi siitä, et pysty samaan.

Vierailija
128/140 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varman ja kelan vakuutuslääkäreiden pestit pitää lopettaa, koska ne ovat rakenteellisesti lähtökohtaisesti liikaa yhteiskunnalle kuluja tuottavia kokoomuksen sponsoroimia työkaluja, jotka ajavat puhtaasti vain kokoomuksen aatteita. 

No nyt pääsi kunnon aivopuksu!

Vierailija
129/140 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen lasten parissa ja olen huomannut työssäni kyseisen ilmiön lisääntymeen.

Lapsen ohjaaminen turvalliseen käyttäytymiseen koetaan kometeluna ja määräämisenä. Kaikki tekeminen ja sanominenkin tuntuu  olevan suurennuslasin alla.

Katselimme eräänä päivänä eläinkirjaa. Aukeamalla oli upea kuva Leijona apinasta. Kerroin että kuvassa on apina. Hän katsoi minuun järkyttyneenä ja sanoi: Ei noin saa sanoa, se on väärin.

Lapsi oli 10 vuotias.

En ymmärrä kirjoitustasi. Oliko apinan nimi Leijona? Jos kuva esitti apinaa, miten lapsi perusteli, ettei sitä olisi saanut sanoa apinaksi?

Kyseessä oli Leijona apina. Mitäköhän lapsen kotona tai kotimaassa on puhuttu.

Vierailija
130/140 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkemmin Kultaleijona-apina

Vierailija
131/140 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus sai eniten ääniä joten kansalla on oikeus päättää että he haluaa kalliita vakuutuksia jotka ei sitten korvaa kun niitä tarvitsisi, koska pitää kalliilla palkata lääkäreitä joiden tehtävä on pitää huolta ettei korvauksia anneta ellei ole aivan pakko tai niistä riitelemiseen saattaisi mennä enemmän rahaa jos eivät ole isoja.

Samalla voidaan myös kritisoida kaikkia veroja ja yhteiskunnan sääntelyä, mutta sitten syyttää yksilöllisyyttä ja minäkeskeisyyttä ongelmista. Nerokasta!

Vierailija
132/140 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä kun ajatellaan liikaa ja väärässä paikassa. Silloin kun pitäisi ajatella niin ei ajatella. Aivokapasiteetti menee joutavaan pyörittelyyn ja aivan täysin epäoleelliseen.

Vierailija
133/140 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vakuutusyhtiön ja Kelan lääkärit voivat päättää ihmisten työkyvystä pelkästään muiden lääkärien kirjoittamien lausuntojen avulla? Eikö siinä pitäisi myös fyysisesti tavata se ihminen?

Vierailija
134/140 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ahdistus" on se naurettavin tekosyy sairaslomalle.

Nykyään on niitäkin jotka ahdistuvat somesta. Kun eivät saa merkitystä elämälleen normaalista toiminnasta.

Avaa some: näe miten kaikilla muilla on kivaa: etelänmatka paratiisisaarille, uusi kaunis koti, uusi hyvännäköinen puoliso, kymppejä koulusta saava lapsi, kova treenimotivaatio ja upea kroppa, uus mieletön työpaikka, uusi auto, ihana perhe, AHDISTU

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan loistava kirjoitus! Näitä tyyppejä on omalla työuralla tullut huolestuttavan paljon vastaan viime vuosina 😥

N. 58

Mikä pahinta, niin työ- ja muunkin elämän pelisääntöjä on alettu muokata näiden ehdoilla. Ajankuvaa on myös  se että merkittävä osa nuoria miehiä joutuu jättämään armeijan kesken alkumetreillä kun 'määrätään' nukkumaan ja hereille tiettyyn kellonaikaan eikä 'vaan pysty' . Kohta sodassakin tarvitaan liukuva työaika.

Voisiko olla, että ehkä aiemmin ne heikommillakin eväillä liikkeellä olleet ovat jotenkin löytäneet työelämästä ja elämästä paikkansa, mutta nyt kilpailuun ja vastakkainasetteluun tähtäävä yhteiskunta tuo herkemmin nämä esiin? 

Kyllä. Vielä 1980-luvulla esimerkiksi sairaalamaailmassa oli paljon työtehtäviä, joita pystyi jopa näkövammaiset tekemään. Monenlaista nk avustavaa työtä. Tällaisia työtehtäviä ei enää ole. Itsepalvelu, automatiikka ja digitalisaatio on poistanut nämä työtehtävät. Mä näkisin yhtenä ongelmana työpaikoista kilpailun lisäksi sen, että yhä enemmän ajatellaan, että työn pitäisi olla mielenkiintoista ja kivaa, työyhteisön olla mukava jne.  Ikäänkuin elämässä ei voisi olla muuta merkityksellistä kuin työ ja työyhteisö. Mä olen ollut elämäni aikana monessa työpaikassa ja aina käynyt töissä vain ja ainoastaan rahan takia. Rahan, jolla sitten kustannan kaiken sen mukavan, mitä vapaa-ajallani haluan tehdä. Eräs pomoni vuosikymmeniä kerran sanoi mielestäni ihan fiksusti, että työkavereitaan ei tarvitse rakastaa vaan riittää, kun niiden kanssa tulee toimeen. Ihan mukavaa, jos työkaveristaan saa vielä ystävänkin, mutta ei se ole työssäkäynnin tarkoitus. Mun mielestä työpaikka on hyvä silloin, kun työtään ja työkavereitaan ei tarvitse lainkaan ajatella työajan ulkopuolella. Muistan kasarilta, kun moni otti työajan lyhennyksensä ja mahdolliset ylityötunnit takaisin aina perjantaisin ja olikin nk lentävä lause perjantaisin: "Kello on yks, hyvästi HYKS". Vähän luulen, että nykyisin ihmisillä on liian suuria odotuksia työstään. Ja kun työ ei vastaakaan odotuksia, niin ei viihdytä. Toki on ihan ok vaihtaa työpaikkaa, mutta jos mikään työpaikka ei miellytä, on hyvä katsoa peiliin ja kysyä, onko odotukset työelämää kohtaan liian suuret. 

Vierailija
136/141 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pian työurani tehnyt terveydenhuoltoalalla, eli melko kuormittavassa työssä kunnalla.

Olen ollut saikulla alle 35 päivää koko 40 vuoden työurani aikana. Revi siitä, et pysty samaan.

Tässä mitalisi, ole hyvä! Kumma, jos terveydenhuoltoalalla oleva ei ymmärrä, ihmisillä on erilaisia sairauksia ja elämäntilanteita vaan pitää päästä tuomaan esille omaa erinomaisuuttaan ja sankaruuttaan tälläkin palstalla.

Vierailija
137/140 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo näkyy työelämässä. Siinä missä keski-ikäiset eivät koe työtään mitenkään poikkeuksellisen raskaaksi ja ovat tottuneet käymään töissä vaikka jostain kolottaisi, ovat nuoret jatkuvasti sairauslomilla milloin mistäkin syystä. Kun ei tunnu kivalta, osataan heti sanoittaa, että masentaa ja ahdistaa.

Ja omalla nuorellani on ollut paljon ongelmia, eli missään nimessä en vähättele. Mutta jälkeenpäin koen tehneeni osin karhunpalveluksen siloittamalla tietä ja oltuani iloinen esim. koulumaailman joustavuudesta. Monet asiat pystyi sopimaan opettajien kanssa, niin että suorituksia pystyi helpottamaan tai korvaamaan toisella. Miten monesti ajattelin, että olisinpa saanut samanlaista apua aikanaan itse. 

Nyt, kun kumpikin olemme vankasti aikuisia, koen, että ehkä sittenkin olisi kannattanut tsempata ja jopa pakottaa enemmän. Todeta, että jotkut asiat nyt on hoidettava vaikka kuinka jännittää ja ahdistaa. Todennäköisesti et pyörry, mutta jos pyörrytkin, entä sitten? Ennemminkin normalisoida kaikkia tunteita kuin yrittää "hoitaa" ja tukea, pahimmillaan vahvistaa välttelykäyttäytymistä.

Vierailija
138/140 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet nuoremman polven ihmiset ovat tuntuneet oppineen, että töitä tehdään vain kun on neutraali/positiivinen mieli.

Ja sitten kun tulee negatiivisia tunteita (viha, suru, ahdistus, väsy...) opittu toimintatapa on heti sulkeutua kotiin vellomaan.

Oikeampi purkutapa olisi toiminta. Jos jää yksin pyörittelemään vaan päässä tunteita kehon pysyessä paikoillaan, ei mikään ihme että lamaantuu.

Meidän työporukassa on oikein hyvä työmoraali. Meilläkin on kullakin ajoittain päiviä kun ei vaan jaksa, väsyttää, v-tuttaa joku asiakas tai tilanne, surraan ikäviä sattumia jne. Olemme toisillemme avoimia ja tarjoudumme jeesaamaan jos jollain on p.ka päivä. Ikinä vakituisista kukaan ei ole tehnyt niin, että jättää vastaamatta puheluun/viesteihin ja sitten ilmoittaa tylysti että nyt oon seuraavat 2vkoa saikulla. Mitä jotkut sijaiset ovat viime vuosina tehneet... Ei, enemmän on valehdeltu päin naamaa että kaikki on oikein hyvin ja kunnossa ja sitten mutkan kautta kuulee miten on asiakkaalle oltu tylyjä, tiuskittu ja itketty.

Vierailija
139/141 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Työkyvyttömyysajatusten vyyhti on monimutkainen ja usein melkoisessa solmussa. Sen selvittäminen vaatii kykyä esittää oikeat kysymykset ja riittävästi luottamusta, jotta kysymyksiin saa rehelliset vastaukset. Taitoa ja luottamusta tarvitaan myös työhön paluun tai työssä jatkamisen tukemisessa "

Tämä kirjoitus on saman pojan kynästä v2020. Poika on ollut EK palveluksessa koko työuransa ja ymmärrän hyvin: en halua ajatella että joku lopullisesti + oikeasti sairastunut ihminen joutuisi kohtaamaan hänet lääkärin vastaanotolla. Hänen palkanmaksajansa VARMAN tehtävä on tuottaa pelkkää voittoa eli hän on jäävi hoitamaan tehtäviään. ETURISTIRIITA. Äärikapitalismi on tehnyt tälläisen mallin, miksi se saa jatkua??? Riippumaton tutkimus / asiantuntijaelin kuuluisa käsitellä työkyvyttömyyden perusteet ja päätökset.

Onneksi Suomessa on SAMU ( sosiaalialan muutoksenhaku lautakunta ) Kun tiedät että olet poissa pelistä + epikriisiä on vuosikymmenien ajalta niin pyydä lääkäriäsi auttamaan valituksen laatimisessa työeläkeyhtiöiden kieltävien päätösten jälkeen.

Lopuksi kirjoituksesta: Se joka eniten puhuu rehellisyydestä ja luottamuksesta, itse sitä vähiten noudattaa! 

Vierailija
140/141 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo näkyy työelämässä. Siinä missä keski-ikäiset eivät koe työtään mitenkään poikkeuksellisen raskaaksi ja ovat tottuneet käymään töissä vaikka jostain kolottaisi, ovat nuoret jatkuvasti sairauslomilla milloin mistäkin syystä. Kun ei tunnu kivalta, osataan heti sanoittaa, että masentaa ja ahdistaa.

Ja omalla nuorellani on ollut paljon ongelmia, eli missään nimessä en vähättele. Mutta jälkeenpäin koen tehneeni osin karhunpalveluksen siloittamalla tietä ja oltuani iloinen esim. koulumaailman joustavuudesta. Monet asiat pystyi sopimaan opettajien kanssa, niin että suorituksia pystyi helpottamaan tai korvaamaan toisella. Miten monesti ajattelin, että olisinpa saanut samanlaista apua aikanaan itse. 

Nyt, kun kumpikin olemme vankasti aikuisia, koen, että ehkä sittenkin olisi kannattanut tsempata ja jopa pakottaa enemmän. Todeta, että jotkut asiat nyt on hoidettava vaikka kuinka jännittää ja ahdistaa. Todennäköise

Toisissa keskusteluissa olemme vahvasti sitä mieltä, että työelämä on kieroutunut ja johto osaamatonta ja kerrassaan huonoa. Selkäänpuukkottajia ja narsisteja työkavereina. Heikennetään työntekijän oikeuksia joka suunnalta.

Nyt kun nuorempi sukupolvi ei viihdy kuvatunlaisessa meiningissä,  vika on nuoren sukupolven? Kun eivät suostu syömään pskaa oireilematta kuten vanhempi sukupolvi. Vanhemmat oireilee muuttumalla kyynisiksi työpaikkakampittajiksi.

Mutta kun herra lääkäriherra sanoo niin me käännetään takkia heti: työelämä täydellinen, nuoriso surkeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän