Joka kolmas suomalainen on käyttänyt huumeita, miksi joka kolmas ei ole narkkari ?
Väitänkin että hyvin harva jää huumeisiin koukkuun, kuten ei jää kovin moni meistä alkoholiinkaan.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
No ei tasan ole kolmasosa edes kokeillut.
Enpä nyt tiedä. Mun laajasta ystäväpiiristäni noin 98% on kokeillut. Itse olen vetänyt piriä, kokkelia, happoja, essoja ja gammaa. Pilveä poltan vieläkin. Yhtäkään narkkaria en tunne.
N44
Jokainen huumeidenkäyttäjä ajattelee, ettei heille itselleen tule mitään ongelmia. Joillekin muille vain.
Suurin ongelma ovat omaisuusrikokset.
Minun puolestani joka ainoa käyttäjä telkien taakse - lakien mukaan sekä käyttö, että levittäminen ovat kiellettyjä. Poliisin olisi syytä tehtä työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Kannabiksen käyttäjän haukkuminen nistiksi osoittaa sen ettei tiedä mistä puhuu. Kokeilu oli oma päätös eikä siinä laki kiinnostanut pennin vertaa. Itselleni minä tein siinä jotain en muille niin en koe tehneeni rikosta. Käyttö ei ole oikea rikos vaan muka rikos. Ei uhria niin ei rikosta.
Olisiko uhri se, joka päätyy kauppaamaan laitonta ainetta eikä pääse siitä eroon? Vähäisestä omasta käytöstä ei tule rangaistusta, myynnistä tulee. Sitähän myyjä ei voi tietää, kuka tulee riippuvaiseksi, mutta yksiselitteinen tavoite myyjällä on käytön lisääntymine -> itselle lisää tuloja.
Onko aloittaja diileri, kun niin aktiivisesti lobbaa käyttöä?
"Ensinnäkin tykkään siitä kannabiksen vaikutuksesta enemmän kuin alkoholin vaikutuksesta."
Hahaaa. Olet varmasti se sama tyyppi, joka vuosikausia on väittänyt, että ne ihmiset, jotka siirtyvät vahvempiin huumeisiin (eivätkä pidättäydy mielestäsi harmittomassa kannabiksessa) ovat aloittaneet päihdeuransa alkoholilla. Ja jos aloittaa viinalla, tulee aina kaipaamaan sitä vahvempia aineita. Olet myös väittänyt, että kannabiksen käyttäjät eivät juo eivätkä kaipaa alkoholia.
Nyt kuitenkin myönnät, että a) aloitit itsekin viinalla tai b) aloitit kannabiksella, mutta se ei riittänytkään sinulle, vaan läträsit myös viinalla. Mites nyt näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabiksen käyttäjän haukkuminen nistiksi osoittaa sen ettei tiedä mistä puhuu. Kokeilu oli oma päätös eikä siinä laki kiinnostanut pennin vertaa. Itselleni minä tein siinä jotain en muille niin en koe tehneeni rikosta. Käyttö ei ole oikea rikos vaan muka rikos. Ei uhria niin ei rikosta.
Et ko tehneesi rikosta, mutta teit kuitenkin.
Vähän sama kun nussit 12 vuotiasta joka halusi sitä.
Voi luoja kun kannabiksen vastustajalla heittää päässä. Vertaat kannabiksen käyttöä lapsiin sekaantumiseen. Sehän on oikea rikos jolla on uhri. Ota ihminen lääkkeet kun selvästi tarvitset jotain pää vikaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä nyt tiedä. Mun laajasta ystäväpiiristäni noin 98% on kokeillut. Itse olen vetänyt piriä, kokkelia, happoja, essoja ja gammaa. Pilveä poltan vieläkin. Yhtäkään narkkaria en tunne.
N44
Sinä itse OLET NARKKARI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja kun kannabiksen vastustajalla heittää päässä. Vertaat kannabiksen käyttöä lapsiin sekaantumiseen. Sehän on oikea rikos jolla on uhri. Ota ihminen lääkkeet kun selvästi tarvitset jotain pää vikaasi.
Ei yksi rikos poista toista rikosta. Kannabiksen käyttäminen on rikos. Sinä olet rikollinen, jos käytät sitä. Olet narkkari ja hyödytön ihminen maapallolla.
Lähes kaikki ovat kokeilleet tupakkaa ja alkoholia. Kaikki eivät ole jääneet koukkuun.
Erityinen hermostorakenne yhdistettynä sopivaan persoonallisuuteen (mm. impulsiivisuus) ja ympäristötekijöihin altistaa riippuvuuksille. Usein geneettistä eli kulkee suvussa. Hyvällä tuurilla voi pysytellä poissa päihteistä ja keskittyä pakonomaiseen liikuntaan tai työnarkomaniaan.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, joka edes kokeilee, on mielestäni narkkari.
Kyllä näin on. Samoin kuin jokainen, joka on vaikkapa pussannut samaa sukupuolta olevaa ihmistä edes kerran, on homoseksuaali. Jokainen, joka on joskus, edes sen kerran syönyt ruokaa ilman lihaa, on vegetaristi. Jokainen, joka on kerran vetänyt kännit, on rappioalkoholisti. Jne.
Just.
Näin ei ainakaan vanhemmissa ikäluokissa ole, tunnen vain yhden ainoan ihmisen, joka on kokeillut huumeita. Asiasta oli keskustelua silloisella työpaikallani 90-luvun alkupuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N44
Sama homma.
Oikeastihan ihmiset eivät tunnista viihdekäyttäjiä, vaikka niin kuvittelevat. Omassa kaveriporukassanikin on yksi henkilö jolla on melko hysteerinen suhtautuminen huumeisiin. Hän kuuluu näihin, jotka kertovat kuinka hän ei todellakaan tunne ketään käyttäjää ja viihdekäyttö ei ole mitenkään normaalia. Ei vaan tiedä, että noita asioita puhuessaan ympärillä jokainen muu on kokeillut jotain ja osa viihdekäyttää edelleen joitain huumeita.
Huumeongelmasta ei saa järkevää keskustelua aikaiseksi niin kauan kuin ongelmakäyttö ja viihdekäyttö rinnastetaan toisiinsa ja huumeita pidetään jonain monoliittina.
N38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Tuolla Kurvissa kun katsoo sitä touhua, on se jotenkin tosi kylmäävää ajatella, että jokainen noista seiniin törmäilijöistä on joskus ollut omasta mielestään ihan vaan viihdekäyttäjä ja omasta mielestään varmaan edelleen voisi lopettaa milloin vaan. Ihan jokainen.
Mutta eihän tuo pidä paikkaansa. Ei narkomaanit yleensä ole viihdekäyttäjinä aloittaneet.
Vaan miten?
No suoraan narkkaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yksi rikos poista toista rikosta. Kannabiksen käyttäminen on rikos. Sinä olet rikollinen, jos
Tiedän että käyttökin on rikos. Siinä ei ole mitään järkeä tai logiikkaa kun vähiten haitallisen päihteen käyttö on rikos. Yli 20 eiroopan maata sallii jo kannabiksen käytön ja niissä on pienempi huumeongelma kuin suomessa. Asiantuntijat vaativat käyttörikoksen poistamista ja rikosoikeuden professorit kannattavat sitä. Minulla on muka itsemääräämisoikeuskin mutta ei oikeasti ole kun on käyttörikos nimike joka kumoaa itsemääräämisoikeuden.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen huumeidenkäyttäjä ajattelee, ettei heille itselleen tule mitään ongelmia. Joillekin muille vain.
Ei pidä paikkaansa. Monet on lähtökohtaisesti moniongelmaisia trauma- ja mielenterveystapauksia, jotka ei välitä siitä haitasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N44
Sinä itse OLET NARKKARI.
Niin olen, ihan kauhea sellainen. Eihän siitä olekaan kuin 25 vuotta kun viimeksi olen happoja vetänyt. Kokkelia pari viivaa neljä vuotta sitten. Piriä vissiin 2001 tai niillä main. Ja sitä rataa. Eilen poltin ystävien kanssa muutaman jointin joten tietenkin heräsin tärisevänä ihmisrauniona refloissani ja heti mietin mistä saisi lisää kamaa. Ei ollenkaan niin, että oli pirun hauska ja rentouttava ilta, nukuin hyvin ja aamukahvien jälkeen herätin muksun kouluun ja lähdin lenkittämään koiraa ennen töitä. Ei tietenkään koska ei tällaisella nistillä voi normaalia elämää olla.
😂
Miksi et kiihkoile kovista huumeista jotka aiheuttaa suurimman osan huumeongelmasta? Älytöntä möykätä kannabiksesta joka on laitonta mutta sen aiheuttamat ongelmat johtuvat enimmäkseen laittomuudesta. Kannabista käyttävät tekevät oikeasti erittäin vähän rikoksia. Tarkennan oikeita rikoksia kuten ryöstöjä, pahoinpitelyitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Näin ei ainakaan vanhemmissa ikäluokissa ole, tunnen vain yhden ainoan ihmisen, joka on kokeillut huumeita. Asiasta oli keskustelua silloisella työpaikallani 90-luvun alkupuolella.
Silloin vastaava tuote oli nimeltään pervitiini. Sitä oli laajasti saatavilla ja sitähän käytettiin paljon.
Tämä on kyllä outoa ja pelottavaa, että tälle yhdelle hullulle tulee aina jossain vaiheessa mieleen verrata jotain itselle tehtyä asiaa lapsen ra iskaamiseen. Todella pelottavaa, että lapsien joukossa on aikuisia joille tuo raja on noin häilyväinen käsite.