Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten auttaa lasta pianoläksyissä?

Vierailija
06.09.2025 |

En osaa juurikaan itse soittaa pianoa. Lapsi (9 v) on käynyt pianotunneilla muutaman kuukauden ja opettaja sanoo että minun pitää auttaa lasta pianoläksyissä. Enhän minä osaa kun en juuri nuottejakaan ymmärrä enkä ymmärrä soittoasennoista ja sormitekniikoista mitään. Miten te muut autatte pianoa aloittelevia lapsianne? 

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tässä kyse klassisesta ketjureaktiosta: äiti laittaa tyttären pianotunnille kun kaduttaa ettei itse älynnyt opetella vaikka oma äiti yrittikin pakottaa pianotunnille. Ja se oma äiti yritti pakottaa koskapa ei viitsinyt opetella vaikka äitinsä pakotti. Jne....aina Eevaan saakka?

Ehkäpä. Äitini olisi kai halunnut laulajaksi, mutta oli liian ujo siihen. Minut laittoi kuoroon, vaikka en ollut lainkaan kiinnostunut laulamisesta. Onneksi opettaja hoksasi, että minullahan on soittajan sormet. Olin paljon lahjakkaampi soittamisessa. 

Lahjakkuus on myytti. On suorastaan sairasta, että jotkut päättävät yhden tai kahden kerran jälkeen, että joku on loistava ja toisen on turha edes yrittää. 

Ei se nyt aivan myyttikään ole. Ilman luontaista taipumusta johonkin asiaan et voi tulla virtuoosiksi. Toki tarvitaan myös harjoittelua. Tarvitaan molempia. Lisäksi hyvät tukijoukot. Isäni on muuten kitaristi ja kappas, minultakin onnistui soittaminen. 

Vierailija
102/104 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisesta musiikista lapsi pitää?

Meillä on erikseen soittoläksy ja sitten kappaleita, joita lapsi tykkää soittaa. Ensin lämmitellään soittamalla niitä helppoja lemppareita, eli vaikka melodiaa, ja molemmilla käsillä erikseen. Sitten soittoläksy muutaman kerran läpi. Sen jälkeen taas niitä omia lemppareita, tai mitä vain oma keksimää.

Vanhempi voi osallistua vaikka niin, että kun tietty määrä läksyjä on käyty läpi, niin etsitään nuotit johonkin omaan lempparikappaleeseen. (Meillä sai lapsi opetella niitäkin opettajan avustuksella, mutta olivat "etenemisen" kannalta liian helppoja sellaisenaan, siksi oli pääasiassa oppikirjakin.)

Mutta se kuuntelu, muistuttaminen, kysyy mikä on ollut tähän asti kivoin läksy, mikä vaikein, mikä helpoin.

Yksi hyvä keino on äänittää soitto, ja että lapsi saa itse kuunnella sen. Monille nuorille soittajille on hankalaa yhtä aikaa kuunnella ja soittaa. 

On myös mahdollista, että lapsi saattaa haluta soittaa yksin, muiden arvioimatta. Jos on akustinen piano, järjestäisin lapselle pieniä hetkiä yksin, jotta saa soittaa omassa rauhassa, muiden kuulematta virheitä. (Jos vaikuttaa, että tämä sopisi hänelle.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tässä kyse klassisesta ketjureaktiosta: äiti laittaa tyttären pianotunnille kun kaduttaa ettei itse älynnyt opetella vaikka oma äiti yrittikin pakottaa pianotunnille. Ja se oma äiti yritti pakottaa koskapa ei viitsinyt opetella vaikka äitinsä pakotti. Jne....aina Eevaan saakka?

Miten joillekin voi olla mahdoton ymmärtää, että lapsi voi ihan itse haluta pianotunneille, kuten ap kertoo?

Kuka lapsi muka haluaa pianotunneille? Kyllä terve lapsi ennemmin viettäisi aikaa kavereiden kanssa. 

Minä halusin. Musiikki kiinnosti minua ihan alle kouluikäisestä alkaen, mummilla oli piano ja se oli minusta tyyliin kiinnostavin kapistus ikinä, uskokaa tai älkää. Meillä oli myös

Mulle kävi niin että ihan pikkupoikana ollessani kuului naapurin pihasta perin jännää ääntä, jonka sitten myöhemmin tiesin harmonikaksi. Ei se varmaan mitään hyvää musaa ollut mutta elämys jäi pysyvästi mieleen. Kuuluihan radiosta kaikenlaista mutta se oikea ääni, siinä oli taikaa 

Ei musta hanuristia kyllä tullut. Ensin oli melodica, taisin nokkistakin kokeilla, sitten yhdenlainen keyboard juttu kunnes kuulin Breamin soittavan kitaraa ja luuttua. Kitara sen siis piti olla.

Vierailija
104/104 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

The best guide to learning piano

Everything you need to begin your journey in one simple e-book. The Complete Beginner's Guide breaks learning down into easy to understand steps, so you can follow your dream knowing that you're doing things right

https://www.flowkey.com/en/piano-guide

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan