Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten auttaa lasta pianoläksyissä?

Vierailija
06.09.2025 |

En osaa juurikaan itse soittaa pianoa. Lapsi (9 v) on käynyt pianotunneilla muutaman kuukauden ja opettaja sanoo että minun pitää auttaa lasta pianoläksyissä. Enhän minä osaa kun en juuri nuottejakaan ymmärrä enkä ymmärrä soittoasennoista ja sormitekniikoista mitään. Miten te muut autatte pianoa aloittelevia lapsianne? 

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi laitoit lapsen pianotunneille, jos et itse ymmärrä asiasta hölkäsen pöläystä? Vain statuksenko takia? Kyllähän pianonsoittoa voi alkuun kokeilla koulun musiikkiluokassakin.

Ei silloin kyllä mistään soitosta puhuta vaan pianon koskettimien painelusta..

Vierailija
22/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puutu asiaan, kun et musiikista ja pianonsoitosta mitään ymmärrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko sinun toiveesi että lapsi soittaa pianoa ? Näyttää siltä että innostus ja musikaalisuus puuttuvat lapselta. Mahdollisesti kannattaisi kerran vaihtaa opettajaa.

Oman lapseni kohdalla opettajan vaihtuminen oli suuri askel innostukseen, aiemmalla todettiin krooninen sairaus, ehkä se kanavoitui opetukseen.

Vierailija
24/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menemällä soittotunnille mukaan, ja kuuntelemalla siellä, miten opettaja opettaa ja mitä aloittelevan soittajan pitää ottaa huomioon. Opettelin myös nuotit, ja tahtilajit, jotta saatoin auttaa kotona. 

Tämä opettaja haluaa opettaa kuulemma kaikkia oppilaita niin että vanhempi ei ole siinä mukana häiritsemässä. Eli en saa mennä mukaan. On ihan tunnettu ja arvostettu ope alan piireissä jota meille suositeltiin. Ap

Ihan totta. Kun vanhempi on mukana, keskittyminen usein lapsella menee ihan puihin. Lapsi esittää äidille/isälle, opettaja joutuu esittää vanhemmille, eikä oppitunti suju kuten pitäisi. Lopulta kukaan ei pidä tilanteesta.

T: Instrumenttiopettaja

Niin, ymmärrän kyllä asian juuri näin, ja uskon, että ope tekee viisaasti kun poistaa vanhemmat paikalta. Ainakin oma lapseni yrittää silloin paljon enemmän ja keskittyy paremmin. 

Ap

Vierailija
25/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitte lapsen kanssa, että hän soittaa ennen koululäksyjä tai koululäksyjen jälkeen soittoläksyjä puoli tuntia päivässä. Isompana tunnin. Istut ja kuuntelet.

Vierailija
26/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten auttaa pianonsoitossa osaamatta ja tietämättä mitään? Sitäkö tässä ajetaan takaa?

Vierailija
27/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, onko sinun toiveesi että lapsi soittaa pianoa ? Näyttää siltä että innostus ja musikaalisuus puuttuvat lapselta. Mahdollisesti kannattaisi kerran vaihtaa opettajaa.

Oman lapseni kohdalla opettajan vaihtuminen oli suuri askel innostukseen, aiemmalla todettiin krooninen sairaus, ehkä se kanavoitui opetukseen.

Ei ole minun toive vaan lapsen. Ja kyllä hän on tosi innostunut. Ne läksyt vaan on välillä aika puisevia kun pitää yhtä riviä tahkota satoja kertoja. Opettajasta tykätään kyllä molemmat. Ap

Vierailija
28/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten autat lasta opettelemalla itse.

Vierailija
29/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten auttaa pianonsoitossa osaamatta ja tietämättä mitään? Sitäkö tässä ajetaan takaa?

Ei vaan tässä haetaan vinkkejä muilta pianoa soittavan lasten vanhemmilta, että miten he toimii oman lapsensa pianoläksyjen suhteen. Ap

Vierailija
30/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyöt kannen sormille jos soitto ei suju.

Opin menetelmän opettajaltani, seurakunnan tukipylväs kanttorilta.

Vierailija
31/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kerrot opettajalle, että tämä lapsen harrastus ei sinun.

No ei. Vaan minä ihan oikeasti haluan auttaa lasta tässä. En vain vielä tiedä miten. Ap

Kun et itse taida asiaa, niin siitä auttamisesta voi olla vain haittaa. Kannattaa ottaa huomioon. 

Vierailija
32/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menemällä soittotunnille mukaan, ja kuuntelemalla siellä, miten opettaja opettaa ja mitä aloittelevan soittajan pitää ottaa huomioon. Opettelin myös nuotit, ja tahtilajit, jotta saatoin auttaa kotona. 

Tämä opettaja haluaa opettaa kuulemma kaikkia oppilaita niin että vanhempi ei ole siinä mukana häiritsemässä. Eli en saa mennä mukaan. On ihan tunnettu ja arvostettu ope alan piireissä jota meille suositeltiin. Ap

Ihan totta. Kun vanhempi on mukana, keskittyminen usein lapsella menee ihan puihin. Lapsi esittää äidille/isälle, opettaja joutuu esittää vanhemmille, eikä oppitunti suju kuten pitäisi. Lopulta kukaan ei pidä tilanteesta.

Niin, ymmärrän kyllä asian juuri näin, ja uskon, että ope t

Mistä sinä tiedät, mitä siellä suljettujen ovien takana tapahtuu? Urheiluvalmentajat ja soitonopettajat ovat vähän turhan edustettuina eräissä ikävissä tilastoissa. 

Vierailija
33/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi laitoit lapsen pianotunneille, jos et itse ymmärrä asiasta hölkäsen pöläystä? Vain statuksenko takia? Kyllähän pianonsoittoa voi alkuun kokeilla koulun musiikkiluokassakin.

Lapsi halusi itse. Hän on pyytänyt sitä pitkään. Ap

Minäkin pyysin kaikenlaista lapsena, vaan en saanut.

Vierailija
34/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen treeni kannattaa aloittaa soittamalla skaaloja ja näiden asteikoiden sointuja. Sitten soittaa harjoituskappaletta esimerkiksi pätkissä. Opettelee jonkin pätkän ensin hyvin ja sitten otetaan uusi pätkä. Kun koko kappale alkaa sujua, niin voi soittaa sitä välillä eri tempollakin ja eri tunnelmalla. Eläytymiskykyä voi harjoitella vaikkapa tanssien jonkun musiikkikappaleen tahdissa. 

Mitä tarkoittaa skaalojen soittaminen? Entä näiden asteikkojen soittaminen?

Ap

Tuo ohje ei todellakaan ole vasta-alkajalle, joten unohda se.

Parhaiten voit auttaa pitämällä huolen siitä, että lapsi harjoittelee säännöllisesti joka päivä. 10 minuuttia joka päivä harjoitteleva lapsi edistyy paljon nopeammin kuin tunnin kaksi kertaa viikossa harjoitteleva.

Toinen juttu on opastaa lasta harjoittelemaan vaikeita kohtia ensin tarpeeksi hitaasti niin, että toistetaan lyhyttä pätkää monta kertaa peräkkäin, kunnes se alkaa sujua. Pianossa kannattaa myös uusissa kappaleissa harjoitella ensin vasenta kättä ja oikeaa kättä erikseen.

Voit myös opetella nuotteja yhdessä lapsen kanssa. Se ei ole mitään salatiedettä. Lapsi voi aluksi tarvita apua esim. oikean aloituskohdan etsimiseen.

Terv. kahden musiikkiopiston päättötodistuksen suorittaneen lapsen äiti

Vierailija
35/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaiten autat lasta opettelemalla itse.

Miten niin? Sittenhän minä istun itse pianon ääressä tunnin joka päivä soittamassa jotain harjotuksia. Minusta se on pikemminkin pois lapselta. Ap

Vierailija
36/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ymmär

Aina joutuu panee=(

Vierailija
37/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi halusi itse. Hän on pyytänyt sitä pitkään. Ap

Minäkin pyysin kaikenlaista lapsena, vaan en saanut.

Niin. Minun lapseni saa tämän haluamansa asian, koska minusta tämä halu on erittäin järkevä ja kannatettava. Ap

Vierailija
38/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyöt kannen sormille jos soitto ei suju.

Opin menetelmän opettajaltani, seurakunnan tukipylväs kanttorilta.

Minun kanttorini vain huusi ja läimäytteli korvaan ;-(

Vierailija
39/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen treeni kannattaa aloittaa soittamalla skaaloja ja näiden asteikoiden sointuja. Sitten soittaa harjoituskappaletta esimerkiksi pätkissä. Opettelee jonkin pätkän ensin hyvin ja sitten otetaan uusi pätkä. Kun koko kappale alkaa sujua, niin voi soittaa sitä välillä eri tempollakin ja eri tunnelmalla. Eläytymiskykyä voi harjoitella vaikkapa tanssien jonkun musiikkikappaleen tahdissa. 

Mitä tarkoittaa skaalojen soittaminen? Entä näiden asteikkojen soittaminen?

Ap

Vtun idiootti. Miksi sinä et opettele pianonsoittoa? Onko kiva kun lapsesi osaa jotain mitä sinä et osaa etkä edes halua osata?

Samat sanat. Kuka ja millainen vanhempia EI toivo, että lapsi oppii paljon sellaisia asioita, joita itse ei ole saanut oppia?

Vierailija
40/93 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Instrumentin vaihto. Joku muu soitin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan