Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten auttaa lasta pianoläksyissä?

Vierailija
06.09.2025 |

En osaa juurikaan itse soittaa pianoa. Lapsi (9 v) on käynyt pianotunneilla muutaman kuukauden ja opettaja sanoo että minun pitää auttaa lasta pianoläksyissä. Enhän minä osaa kun en juuri nuottejakaan ymmärrä enkä ymmärrä soittoasennoista ja sormitekniikoista mitään. Miten te muut autatte pianoa aloittelevia lapsianne? 

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lauri Markkanen ei ole päässyt NBA:han miljoonatuloille harjoittelemalla kymmenen minuuttia päivässä. 

Ap:n lapsi tuskin tähtää ammattilaiseksi. Hyväksi harrastelijaksi riittää paljon vähempi. Ja musiikissa halun ammattilaiseksi pitää kyllä lähteä lapsesta itsestään. Jos sitä oikeasti on, lapsi kyllä rupeaa vapaaehtoisesti harjoittelemaan paljon pidempiä aikoja. Vanhempien painostuksella ei tule ammattimuusikkoa.

Mozartin isä painosti lastaan.

Michael Jacksonin isä painosti lastaan.

Eivätkö he ole sinusta riittävän ammattilaisia? 

-----------

Kumpikin poistui taivaalliseen bändiin aika nuorena. Hmmm....

Vähentääkö se heidän merkitystään musiikin historiassa? Olisiko maailma parempi paikka, jos Mozart olisi ollut satavuotias leipuri? 

Vierailija
82/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaiten autat lasta opettelemalla itse.

Miten niin? Sittenhän minä istun itse pianon ääressä tunnin joka päivä soittamassa jotain harjotuksia. Minusta se on pikemminkin pois lapselta. Ap

Meinaatko että sun tuntisi vähentää lapsen treeniaikaa? Vai miten se on pois häneltä?

Tulen töistä kotiin klo 17 aikoihin. Siinä illalla pitää sitten laittaa ruokaa, tehdä vähän muita kotitöitä, tarkistaa lapsen koululäksyt, jutella lapsen kanssa päivän tapahtumista ym ym. Ja huolehtia lapsi ajoissa nukkumaan (valvoisi myöhään jos en huolehtisi). Jos siinä sitten klo 17 jälkeen soitankin tunnin pianoa, niin eipä jää aikaa lapselle juurikaan. Ap

Oletko ap pelkkä provoilija? Jos et ymmärrä soittamisesta mitään eikä sinulla ole aikaa tai motivaatiota opetella, niin sinun roolisi vanhempana on kuskata lasta sinne soittotunneille ja kannustaa ja muistutella harjoittelun tärkeydestä, opettaja kyllä hoitaa sen opetuspuolen, se on hänen työ. 

Kyllä opettajatkin tietää ettei kaikki vanhemmat ole muusikoita, ja oletus on että lapsi ihan itsenäisesti kykenee harjoittelemaan kotona. Tuskin tässä nyt sentään mistään 2-vuotiaasta on kyse? En ymmärrä miksi asiasta pitää tehdä joku ongelma, on ihan itsestään selvää että jos et ole muusikko niin et sellaiseksi myöskään voi yhdessä yössä alkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Sittenhän minä istun itse pianon ääressä tunnin joka päivä soittamassa jotain harjotuksia. Minusta se on pikemminkin pois lapselta. Ap

Meinaatko että sun tuntisi vähentää lapsen treeniaikaa? Vai miten se on pois häneltä?

Ei siihen  pianon eteen kahta soittajaa mahdu samaan aikaan. 

Meneepä vaikeaksi. Vuorokaudessa on kyllä 24 tuntia, joista luulisi löytyvän eri tunnit kummallekin.

Millähän tasolla oikeastaan on ap:n auttamismotivaatio? Auttaa pitäisi mutta ilman omaa vaivannäköä.

Vierailija
84/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulen töistä kotiin klo 17 aikoihin. Siinä illalla pitää sitten laittaa ruokaa, tehdä vähän muita kotitöitä, tarkistaa lapsen koululäksyt, jutella lapsen kanssa päivän tapahtumista ym ym. Ja huolehtia lapsi ajoissa nukkumaan (valvoisi myöhään jos en huolehtisi). Jos siinä sitten klo 17 jälkeen soitankin tunnin pianoa, niin eipä jää aikaa lapselle juurikaan. Ap

Soita sen jälkeen kun olet laittanut lapsen nukkumaan. Jos pelkäät äänen häiritsevän niin hommaa joku sähköinen vehje ja treenaa kuulokkeilla. Tuollaiseen vähän jyvälle pääsyyn riittää halpakin soitin.

Vierailija
85/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lastasi opettamaan sinulle samoja asioita, joita hän itse on oppinut. Aloitatte ihan siitä, että mitkä ovat nuottien nimet, mistä ne löytyvät koskettimista ja nuottiviivastolta. Sinun tehtäväsi on sitten ihan oikeasti opetella ne. Kysy lapselta, mitä hän tietää oikeasta soittoasennosta ja mikä siinä on tärkeää. Siirrä vaikka penkki tarkoituksella kauemmas ja röhnötä siinä ja pyydä lasta korjaamaan kaikki, mikä on pielessä. Anna lapsen pitää sinulle pianotunti (ei kirjaimellisesti tunti). Jos haluat ihan oikeasti oppia itse ja pystyä auttamaan lasta jotenkin, se vaatii itseltäsi viitseliäisyyttä. Toinen vaihtoehto, kuten täällä on sanottu moneen kertaan, on sanoa piano-opettajalle, että sinä et ole oppilaana vaan lapsesi, etkä voi kotona opettaa mitään ja näin se on myös jatkossa.

Vierailija
86/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tässä kyse klassisesta ketjureaktiosta: äiti laittaa tyttären pianotunnille kun kaduttaa ettei itse älynnyt opetella vaikka oma äiti yrittikin pakottaa pianotunnille. Ja se oma äiti yritti pakottaa koskapa ei viitsinyt opetella vaikka äitinsä pakotti. Jne....aina Eevaan saakka?

Vierailija
87/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tässä kyse klassisesta ketjureaktiosta: äiti laittaa tyttären pianotunnille kun kaduttaa ettei itse älynnyt opetella vaikka oma äiti yrittikin pakottaa pianotunnille. Ja se oma äiti yritti pakottaa koskapa ei viitsinyt opetella vaikka äitinsä pakotti. Jne....aina Eevaan saakka?

Miten joillekin voi olla mahdoton ymmärtää, että lapsi voi ihan itse haluta pianotunneille, kuten ap kertoo?

Vierailija
88/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä lastasi opettamaan sinulle samoja asioita, joita hän itse on oppinut. Aloitatte ihan siitä, että mitkä ovat nuottien nimet, mistä ne löytyvät koskettimista ja nuottiviivastolta. Sinun tehtäväsi on sitten ihan oikeasti opetella ne. Kysy lapselta, mitä hän tietää oikeasta soittoasennosta ja mikä siinä on tärkeää. Siirrä vaikka penkki tarkoituksella kauemmas ja röhnötä siinä ja pyydä lasta korjaamaan kaikki, mikä on pielessä. Anna lapsen pitää sinulle pianotunti (ei kirjaimellisesti tunti). Jos haluat ihan oikeasti oppia itse ja pystyä auttamaan lasta jotenkin, se vaatii itseltäsi viitseliäisyyttä. Toinen vaihtoehto, kuten täällä on sanottu moneen kertaan, on sanoa piano-opettajalle, että sinä et ole oppilaana vaan lapsesi, etkä voi kotona opettaa mitään ja näin se on myös jatkossa.

Aika hyvä neuvo. Monessakin asiassa käy niin että sitten vasta kunnolla sisäistää kun yrittää opettaa toiselle 

Vierailija
89/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joillekin voi olla mahdoton ymmärtää, että lapsi voi ihan itse haluta pianotunneille, kuten ap kertoo?

Kuka lapsi muka haluaa pianotunneille? Kyllä terve lapsi ennemmin viettäisi aikaa kavereiden kanssa. 

Vierailija
90/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oletko ap pelkkä provoilija? Jos et ymmärrä soittamisesta mitään eikä sinulla ole aikaa tai motivaatiota opetella, niin sinun roolisi vanhempana on kuskata lasta sinne soittotunneille ja kannustaa ja muistutella harjoittelun tärkeydestä, opettaja kyllä hoitaa sen opetuspuolen, se on hänen työ."

Niin, jos ei muuta niin kuskata ja kannustaa. Mutta aika arvokasta olisi kyllä että oman vanhemman suustakin kuulisi ihan siihen soittoon liittyviä edes vähän asiasta tietäviä kommentteja.

Muistan tapauksen kun niin ei ollut eikä siitä oppilaasta soittajaa tullutkaan. Itse osasin vähän ja tuon lapsukaisen äiti kutsui minut kuuntelemaan kun hänen mielestään "se ei mene yhtään nuotilleen". Katsoin niitä nuotteja ja selvisi että kyseessä oli porukkasoitto ja kappaleen toinen ääni.

Vierailija
91/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka lapsi muka haluaa pianotunneille? Kyllä terve lapsi ennemmin viettäisi aikaa kavereiden kanssa. 

Voihan siinä vaikka olla sellaista että kaveri soittaa pianoa ja sen takia rupeaa kiinnostamaan. Jos ei aiemmin ole osoittanut musiikkitaipumuksia ja sitten vain yhtäkkiä haluaa pianotunnille niin ei se ennuste kovin hyvä liene. Kestää aikansa ja kiinnostus lopahtaa. Eipä silti, ehtii siinä jotakin oppia eikä se haitaksi ole.

Vierailija
92/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä halusin. Musiikki kiinnosti minua ihan alle kouluikäisestä alkaen, mummilla oli piano ja se oli minusta tyyliin kiinnostavin kapistus ikinä, uskokaa tai älkää. Meillä oli myös kotona paljon cd levyjä, sekä klassista musiikkia että kevyempää, paljon tuli niitä kuunneltua. Ammattimuusikkoa minusta ei tullut, mutta musiikki on edelleen tärkein harrastukseni ja ikää on 40+. 

Vierailija
93/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoliin köyttäminen.

Vierailija
94/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini oli lapsuudessani sen verran fiksu, että hän ei puuttunut juuri millään tavalla oppimiseeni. Ymmärsi, ettei hänellä ole siihen riittävää tietotaitoa ja voisi mikromanageeraamisella vain olla haitaksi. Tuki ja varmisti, että puitteet ja resurssit on kunnossa. Pärjäsinkin koulussa varsin hyvin, samoin soittotunneilla. Mozartia minusta ei tullut, mutta ei se ollut koskaan tavoitekaan. Soitan nykyään omaksi ilokseni. Olisi hyvä, että kaikilla olisi aikuisuudessa joku keino ilmaista itseään. 

Vierailija
95/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä. Äitini olisi kai halunnut laulajaksi, mutta oli liian ujo siihen. Minut laittoi kuoroon, vaikka en ollut lainkaan kiinnostunut laulamisesta. Onneksi opettaja hoksasi, että minullahan on soittajan sormet. Olin paljon lahjakkaampi soittamisessa. 

Vierailija
96/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaatteko, että tässä keskustelussa lapsen vanhempi on aina äiti? Missä on isät? 

Vierailija
97/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä. Äitini olisi kai halunnut laulajaksi, mutta oli liian ujo siihen. Minut laittoi kuoroon, vaikka en ollut lainkaan kiinnostunut laulamisesta. Onneksi opettaja hoksasi, että minullahan on soittajan sormet. Olin paljon lahjakkaampi soittamisessa. 

Lahjakkuus on myytti. On suorastaan sairasta, että jotkut päättävät yhden tai kahden kerran jälkeen, että joku on loistava ja toisen on turha edes yrittää. 

Vierailija
98/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä halusin, ja pääsin. Tosin vasta paljon vanhempana, jolloin itseohjautuvuus oli jo parempi kuin 9-vuotiaalla. 

Ap, tosi hienoa, että lapsesi on itse löytänyt mieluisan harrastuksen. Tärkeintä on kannustaa häntä siinä. Pyydä häntä silloin tällöin läksyn lisäksi soittamaan jotakin. Puhu opettajalle. Kerro sama kuin täällä, ettet itse ymmärrä mitään pianonsoitosta tai nuoteista ja kysy häneltä miten voit auttaa lasta. 

Vierailija
99/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien instrumenttien perusta luodaan pianolla. 

Vierailija
100/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi siinä on soittotunnillakin. On myös nelikätisiä kappaleita. Sekä myös sävellyksiä kahdelle pianolle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä