Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu jos soitan 112 mielenterveyssyistä?

Vierailija
05.09.2025 |

Raahataanko mut väkisin osastolle? Ahdistaa paljon mutta haluaisin avautua ja mahdollisesti lääkehoitoa. Nykyinen lääkitys ei toimi

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että hätäkeskustyöntekijä kysyy että oliko sulla oikein asiaa. Ohjaa sitten soittamaan 116 tai 117. Jos jatkat soittelua ilman kunnon syytä niin saat sakot.

Mulla on kunnon syy.

112 ei ole oikea numero soittaa jos vähän ahdistaa. Sitten voi soittaa kun olet hypännyt katolta tai muuta vastaavaa. Jos mitään ei ole tapahtunut niin soittaminen on vain kiusantekoa kun sinne soittaa ihmisiä joilla on oikeasti tarve saada ensihoitoa tai muuta vastaavaa. Mielisairaille on kaikenlaisia numeroita aivan riittämiin. Hätäkeskuspäivystäjällä ei ole aikaa alkaa lässyttämään kaiken maailman sekopäiden kanssa. 

Itsetuhoisten ajatusten kanssa ohjataan soittamaan 112. Jos tuntuu, ettei pärjää kotona niin kehotetaan menemään päivystykseen.

En mäkään enää ketään halunnut siinä vaiheessa häiritä kun mua kuskattiin tajuttomana itsemurhayrityksen takia sairaalaan, olin kuulema rimpuillut vastaan niin paljon kun sekavana kykenin.

Silloin ne sanoi, että miksi en itse hakenut apua ja ohjasivat soittamaan 112 heti jos on samoja ajatuksia.

Vierailija
22/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itsetuhoinen? Siis todistettavasti, esim. aiheuttanut itsellesi jo vahinkoa? Jos et ole, niin 112 pyytää sinua ottamaan lääkkeesi ja menemään nukkumaan. Päivystykseen sitten maanantaina, kun on normaali miehitys päällä. Jos saat itsestäsi sen verran irti, että hommaudut omin avuin vkl-päivystykseen, voit saada muutakin apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sulla ap on hätänä?

Nykyään sinne osastolle päästään, ei jouduta. Jos sä sitä pelkäät niin turhaan, et varmaan psykoottinen ole? 

Vai mitä ajatuksia sulla on? Kuuletko ääniä?

Enkä kysy vttuillakseen äänistä, ne kysyy sitäkin kun tekevät arviota.

En kuule ääniä. pelottaa vaan et mut tapetaan.

Kuka sinua uhkaa?

Vierailija
24/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko itsetuhoinen? Siis todistettavasti, esim. aiheuttanut itsellesi jo vahinkoa? Jos et ole, niin 112 pyytää sinua ottamaan lääkkeesi ja menemään nukkumaan. Päivystykseen sitten maanantaina, kun on normaali miehitys päällä. Jos saat itsestäsi sen verran irti, että hommaudut omin avuin vkl-päivystykseen, voit saada muutakin apua.

En ole. Pelottaa vaan paljon

Vierailija
25/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sulla ap on hätänä?

Nykyään sinne osastolle päästään, ei jouduta. Jos sä sitä pelkäät niin turhaan, et varmaan psykoottinen ole? 

Kuka sinua uhkaa?

Mun vanhemmat.

Vierailija
26/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla diagnoosi harhaluuloisuushäiriöstä eli oletko paranoidi? 

Vierailija
27/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla diagnoosi harhaluuloisuushäiriöstä eli oletko paranoidi? 

Ei ole.

Vierailija
28/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen soittanut psykoosissa 112:een ja sanoivat, että eivät tule paikalle. Hakeudu muuta kautta hoitoon (esim. terveyskeskus arkena) tai soita auttavaan puhelimeen. 

Vierailija
29/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sulla ap on hätänä?

Kuka sinua uhkaa?

Mun vanhemmat.

Onko kyse siitä että tiedostat että tämä ei ehkä ole totta, mutta pelkäät sitä silti niin paljon että et pysty olemaan? Eli onko todellisuudentajusi oman arviosi mukaan ehkä hämärtynyt? 

Jos kyse on aidosta uhasta niin silloinhan tarvitset poliisiapua tai pääsyn turvakotiin.

Ei hätää, kaikki on nyt just hyvin ja täältä saat varmasti hyviäkin neuvoja. Älä vain välitä ihan kaikesta mölinästä mitä tänne tulee, muilla on eri tavalla paha olla kuin sinulla niin siksi niitä tulee.

Vierailija
30/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole. Pelottaa vaan paljon

Onko todellisuudessa oikeaa vaaraa? Esim. asunnossasi ryyppäjäiset, ja joku heiluu puukon kanssa? Jos on, soita poliisille.

Jos ei ole, toteat itsellesi, että tämä on harha. Kirjaa tämä ajatus ylös kellonajan kanssa. Sitten helpotat oloasi syömällä iltapalan, pesemällä hampaat ja menemällä nukkumaan. Jos harha vaivaa edelleen herätessä, soita 112, kerro, että olet kärsinyt harhoista jo eilisestä klo se ja se asti, eikä helpottanut nukkumalla. Pyydät apua. Todennäköisesti kehottavat menemään päivystykseen. Jos et pysty lähtemään pelkotilan takia, kerro se 112:lle, he keksivät miten pääset eteenpäin.

Vierailija
31/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sulla ap on hätänä?

Kuka sinua uhkaa?

Mun vanhemmat.

Onko kyse siitä että tiedostat että tämä ei ehkä ole totta, mutta pelkäät sitä silti niin paljon että et pysty olemaan? Eli onko todellisuudentajusi oman arviosi mukaan ehkä hämärtynyt? 

Jos kyse on aidosta uhasta niin silloinhan tarv

Joo tiedostan että ei välttämättä oo noin. Pelottaa vaan

Vierailija
32/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö huumeita, esim. peukkua?

Vierailija
33/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole syy soittaa 112. Soittamalla turhaan aiheutat sen, että joku sairauskohtauksen saanut tai onnettomuuden uhri ei saa apua, kun hätäkeskukseen on ruuhkaa.

Päivystys on sinulle oikea paikka.

Vierailija
34/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö huumeita, esim. peukkua?

En käytä mitään.

Vierailija
35/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrinen päivystys/ paikkakuntasi päivystyksen psyk.puoli, miten onkaan missäkin järjestetty, olisi oikea osoite.

Vierailija
36/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ok pelätä välillä. Aivot antavat tulkintoja havaitsemilleen hormonitasapainon muutoksille. Tee jotain mukavaa, joka saa aivot irrottautumaan tulkintakierteestä ja aiheuttaa hyvien hormonien virtaa. Ja sitten hampaanpesulle ja nukkumaan. Normaalit päivärutiinit auttavat aivoja takaisin tavanomaisille poluille.

Vierailija
37/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatrinen päivystys/ paikkakuntasi päivystyksen psyk.puoli, miten onkaan missäkin järjestetty, olisi oikea osoite.

Mitä ne siellä pystyy tekemään?

Vierailija
38/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sulla ap on hätänä?

Kuka sinua uhkaa?

Mun vanhemmat.

Ok, eli todellisuudentajusi on nyt hieman koetuksella. Olen samaa mieltä että voisit lähteä päivystykseen. Oletko alaikäinen? 

Vierailija
39/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne siellä pystyy tekemään?

Se on ihan heidän työhönsä kuuluvaa hoitaa tällaisia tilanteita.

Vierailija
40/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sulla ap on hätänä?

Kuka sinua uhkaa?

Mun vanhemmat.

Onko kyse siitä että tiedostat että tämä ei ehkä ole totta, mutta pelkäät sitä silti niin paljon että et pysty olemaan? Eli onko todellisuudentajusi oman arviosi muk

Oon 20. Asun vielä kotona.