Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tapahtuu jos soitan 112 mielenterveyssyistä?

Vierailija
05.09.2025 |

Raahataanko mut väkisin osastolle? Ahdistaa paljon mutta haluaisin avautua ja mahdollisesti lääkehoitoa. Nykyinen lääkitys ei toimi

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tapahtuu yhtään mitään. 

Vierailija
2/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile, jos siltä tuntuu. Myös Mieli ry:n kriisipuhelin päivystää:

https://mieli.fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nauraa sulle

Vierailija
4/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene päivystykseen, siellä on varmaan psyk. hoitaja töissä.

Vierailija
5/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit joutua putkaan ja saada sakot päälle.

Vierailija
6/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele kaverin kanssa,a

Vierailija
7/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelusta riippuen. A. Käyt päivystyksessä 4 tuntia ja kotiin. Tai b. Sinut ohjataan ottamaan yhteyttä muihin palveluihin. Niitä on ja kannattaa käyttää.

Vierailija
8/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tapahdu mitään. Sinne soittaa sekopäitä niin paljon että auto lähetetään vaan tutuille hulluille jotka vetävät ranteet auki, nielevät partakoneen teriä ja todistetusti ovat pistäneet insuliinia 1000 yksikköä tai muuta vastaavaa.

Vierailija
9/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että hätäkeskustyöntekijä kysyy että oliko sulla oikein asiaa. Ohjaa sitten soittamaan 116 tai 117. Jos jatkat soittelua ilman kunnon syytä niin saat sakot.

Vierailija
10/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että hätäkeskustyöntekijä kysyy että oliko sulla oikein asiaa. Ohjaa sitten soittamaan 116 tai 117. Jos jatkat soittelua ilman kunnon syytä niin saat sakot.

Mulla on kunnon syy.

Vierailija
11/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Varmaan jos sinut luetaan psykoottiseksi joudut osastolle tai olet vaaraksi itselle tai muille. Mutta muussa tapauksessa..? En koe että osastolla on kauhean kuunteleva meininki 🙄 jos haluat avautua. Riippuu varmaan hoitajasta. Mikset yritä päästä jonnekin keskustelemaan ihan muuten, onko pakko soittaa 112 päivystykseen

Vierailija
12/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppää junan alle ja soita sitten nin varmaan lähettävät jonkun paikalle keräämään raadon pois.

Vierailija
13/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuo tarkoittavat?

Vierailija
14/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kunnon syy.

112 ei ole oikea numero soittaa jos vähän ahdistaa. Sitten voi soittaa kun olet hypännyt katolta tai muuta vastaavaa. Jos mitään ei ole tapahtunut niin soittaminen on vain kiusantekoa kun sinne soittaa ihmisiä joilla on oikeasti tarve saada ensihoitoa tai muuta vastaavaa. Mielisairaille on kaikenlaisia numeroita aivan riittämiin. Hätäkeskuspäivystäjällä ei ole aikaa alkaa lässyttämään kaiken maailman sekopäiden kanssa. 

Vierailija
15/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuo tarkoittavat?

Tarkoittikohan päivystysapunumeroa 116117?

Vierailija
16/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kunnon syy.

112 ei ole oikea numero soittaa jos vähän ahdistaa. Sitten voi soittaa kun olet hypännyt katolta tai muuta vastaavaa. Jos mitään ei ole tapahtunut niin soittaminen on vain kiusantekoa kun sinne soittaa ihmisiä joilla on oikeasti tarve saada ensihoitoa tai muuta vastaavaa. Mielisairaille on kaikenlaisia numeroita aivan riittämiin. Hätäkeskuspäivystäjällä ei ole aikaa alkaa lässyttämään kaiken maailman sekopäiden kanssa. 

En pienestä ahdistuksesta soittaiskaan. Sellanen olo etten uskalla olla yksin

Vierailija
17/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sulla ap on hätänä?

Nykyään sinne osastolle päästään, ei jouduta. Jos sä sitä pelkäät niin turhaan, et varmaan psykoottinen ole? 

Vai mitä ajatuksia sulla on? Kuuletko ääniä?

Enkä kysy vttuillakseen äänistä, ne kysyy sitäkin kun tekevät arviota.

Vierailija
18/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuo tarkoittavat?

AI-yhteenveto

Numero 116 117 on Päivystysapu, hyvinvointialueiden järjestämä neuvonta- ja ohjauspalvelu, josta voi kysyä apua kiireellisiin, mutta ei hätätilanteisiin, terveysongelmiin ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Palvelu ohjaa oikeaan hoitopaikkaan tai antaa itsehoito-ohjeita. 

Milloin soittaa 116 117?

Kun tarvitset neuvontaa tai ohjausta äkilliseen sairauteen tai vammaan, joka ei ole hengenvaarallinen hätätilanne. 

Kun oma terveysasemasi tai sosiaalipalvelusi on kiinni. 

Milloin EI pidä soittaa 116 117? 

Älä soita 116 117 hätätilanteessa. Hengenvaarallisissa tilanteissa, kuten vakava rintakipu, äkillinen hengitysvaikeus tai tajuttomuus, soita aina ensin hätänumeroon 112.

Kiireettömät asiat tulee hoitaa oma terveysaseman aukioloaikoina.

Palvelun tavoitteet 

Tarjota terveydenhuollon ammattilaisten antamaa neuvontaa ja arviota hoidon tarpeesta.

Ohjata oikeaan hoitopaikkaan ja säästää soittajan aikaa.

Vähentää päivystyksien ruuhkautumista ja ensihoidon tehtäviä.

Antaa luotettavia itsehoito-ohjeita, kun käyntiä päivystyksessä ei tarvita.

Vierailija
19/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sulla ap on hätänä?

Nykyään sinne osastolle päästään, ei jouduta. Jos sä sitä pelkäät niin turhaan, et varmaan psykoottinen ole? 

Vai mitä ajatuksia sulla on? Kuuletko ääniä?

Enkä kysy vttuillakseen äänistä, ne kysyy sitäkin kun tekevät arviota.

En kuule ääniä. pelottaa vaan et mut tapetaan.

Vierailija
20/99 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen soittanut aika usein 112 ja aina olen saanut apua. Viimeksi kysyin neuvoa miten tehdä oikein maistuvat omenatorttu ja heti tuli hyvät ohjeet.