Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen kaunein koti 2025 Official

Vierailija
04.09.2025 |

Uusi kausi starttasi tänään. Aloitetaan uusi keskustelu tällekin kaudelle.

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Suomen kaunein koti - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (995)

Vierailija
961/995 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin tyylillään, mutta mä en ainakaan kasaa olkkariin tai muuallekaan asuintiloihin kunnostusta odottavia kasoja romua! Jos jotain aiotaan kunnostaa joskus niin ne tavarat odottaa kellarissa, autotallissa tai jossain muussa varastotilassa. Normaaliin päivittäiskäytössä olevaan tilaan sellaiset ei kuulu tilaa viemään.

Sulla on paljon tilaa siis. Jos asuu pienehkössä kaksiossa ja lisäksi käytössä on häkkivarasto niin projekteja on väkisinkin asuintiloissa. Ei mitään romukasoja mulla ole, mutta maalaamani senkki, josta vetimet puuttuu tms.

Vierailija
962/995 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.gloria.fi/artikkeli/sisusta/keramiikkataiteilija-heini-riit…

Tämä kotihan on ihana! Joo, tavaroita on paljon, mutta sopivat täydellisesti yhteen ja kodin boheemiin tyyliin. Ja ottaisin omaan kotiin ilolla nuo designhuonekalut, jopa tuon Aallon jakkarakasan :)

Mutta ehkä suomalaiset tykkäävät enemmän värittömämmästä/neutraalista ja riisutummasta sisustustyylistä. Makuja on monia! 

Siistimpi tuo talo on tuossa Glorian artikkelissa kuin tv ohjelmassa. Mulle tuli mieleen vanhempieni koti. Äiti on 50-luvulla syntynyt tyypillinen harakka, joka rakastaa hamstrata kaikkea kaunista ja kiiltelevää. Eniten vierastan heidän tapaansa täyttää lattiaa eri kokoisilla matoilla, parhaimmat jopa osin toistensa päällä. Sitten on keräilty milloin mitäkin maljakkosarjaa tai kynttiläkippoja ja niitä onkin siellä täällä ripoteltuna kymmenittäin. Ihan liikaa, rauhatonta, tukkoista, klisheistä -ja tosiaan, pölyistä.

Miettikääpä kun tv kamerat poistuu ja noiden tavarataivaiden asetelmien lomassa lojuu kännyköitä, silmälaseja, kaukosäätimiä, purkkapusseja, leluja jne mitä ihminen tarvitsee joka päiväisessä elämässään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/995 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää kiinnittäkö niin paljon huomiota tuomareiden adjektiiveihin tai muihin apusanoihin. Minä katselen huonekaluja ja sisustusratkaisuja. Jos ärsyyntyisin tuomareiden sanoista vaihtaisin kanavaa tai laittaisin telkkarin kiinni. Minusta tuomarit ovat ihan ok. Heidän tehtävänäänhän on arvioida koteja. Eikös vaan?

No, minua Joannan miljoonat "niinku"-täytesanat ja hänen ja Hannan jatkuvat "ihana", "oi ku ihana" häiritsevät suunnattomasti. Miestuomari pystyy puhumaan selkeitä, pitkiä ja monipuolisia lauseita ilman täytesanoja ja vaihtelee ilmaisujaan.

On TOSI monta suomalaista tv-ohjelmaa jotka ovat saaneet vaihtamaan kanavaa kun kuulen minuutin sisällä neljännen kerran sanan TOSI. Tämä ehkä pahin.

Itse kodeista: kun itse on elänyt niin pienissä neliöissä väliaikaisasunnossa (johon tuli jäätyä neljäksi vuodeksi), niin en enää pystyisi elämään kodissa jossa huonekaluja joutuu ikään kuin kiertelemään ja kulku esim istumapaikoille ei ole avoin. Kuvittelisin että tokassa kodissa on ainakin sekä lasten että sen joka imuroi, reidet täynnä pieniä mustelmia kun menee muks muks pöydänkulmasta toiseen.

Vierailija
964/995 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukin tyylillään, mutta mä en ainakaan kasaa olkkariin tai muuallekaan asuintiloihin kunnostusta odottavia kasoja romua! Jos jotain aiotaan kunnostaa joskus niin ne tavarat odottaa kellarissa, autotallissa tai jossain muussa varastotilassa. Normaaliin päivittäiskäytössä olevaan tilaan sellaiset ei kuulu tilaa viemään.

Sulla on paljon tilaa siis. Jos asuu pienehkössä kaksiossa ja lisäksi käytössä on häkkivarasto niin projekteja on väkisinkin asuintiloissa. Ei mitään romukasoja mulla ole, mutta maalaamani senkki, josta vetimet puuttuu tms.

Mulla on kotona vain tarvittavat huonekalut. Jos joku hajoaa se menee hylkyyn. En hilloa kotona mitään rikkinäistä romua "pahan päivä varalle". Häkkivarasto se on meidänkin talossa, enkä myöskään sitä täytä turhalla tavaralla. Jos joku isompi odottaa vientiä Sortti-asemalle niin se kyllä saa odottaa kellarissa, ei kotona viemässä tilaa. Mä ostan omat huonekalut, valaisimet ym. uutena eli mitään projekteja ei tässä huushollissa pyöri nurkissa :)

Vierailija
965/995 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään kotia ei myöskään tarvitsisi haukkua kasaksi kirpputoriroinaa. Jospa aloitettaisiin siitä. 

Jospa aloitetaan siitä, että nuo kotiensa esittelijät ovat aivan Itse halunneet tuoda kotinsa julkisesti Arvosteltavaksi! Arvosteltavaksi. Pitääkö sanoa vielä kerran? Jos siis täällä keskustelussa ihmiset kertovat oman mielipiteensä ko. kodeista, niin se on kenenkään turha täällä myötäloukkaantua ja alkaa nimitellä muita keskustelijoita!

Jos huoneen nurkassa kököttää pino lahoavia jakkaroita joista maalit rapisee, niin kyllä sellaista läjää saa syylläkin kutsua roinaksi! Ja jos et itse kuullut, niin ainakin sen yhden jakson roinakodin voittaja oikein kehui keräävänsä huonekaluja ym. kirppareilta ja jätelavoilta. Haloo! Mikä on siis sun ongelma? Jos jonkun kämppä on täynnä kirppariroinaa jotka muut ihmiset heittäisi menemään, niin saa s

"No ne lahoavat jakkarat pystyy halutessaan kunnostamaan uuden veroiseksi toisin kuin muovipinnoitetun bulkkiroinan mitä suurin osa kantaa kotiinsa jostain Jyskistä/Sotkasta."

Mulla on aaltojakkaroita pari ja ne nimenomaan on sitä bulkkia. Sitten mulla on käytettynä ostettu Maskun matala senkki, joka näyttää lähes vintagelle ja on laadukas, kestävä ja painava. Saattaa olla jopa 30v vanha, en ole nähnyt kellään tai missään vastaavaa.

Vierailija
966/995 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelma on ollut pilalla jo muutaman kauden. Liikaa raharikkaiden tai velkavankeudessa elävien koteja. Ei mitään ihmisen kokoista enää vaan pelkkää pröystäilyä. Tälläkin kaudella on mukana ollut myös paljon sisustusalan ammattilaisten koteja mikä ei ole  reilua kisaamista. Taidan jättää loput jaksot katsomatta.  

Se titteli ei takaa sitä, että koti olisi kaunis. Siitä hyvä esimerkki viime jakson voittanut hirvitys. Mitään lisäarvoa kauneuteen ei tuo se jos joku on arkkitehti, sisustusuunnittelija tai  joku mikä lie "taiteilija". Katsojat onneksi äänestää lopussa sen voittajan ja silloin ratkaisee se kodin kauneus/ kuinka se miellyttää silmää. 

Samaa mieltä. Paitsi värien käytössä ovat tällä kaudella sisustussuunnittelijoiden kodit olleet mielestäni lähes kaikki jaksojensa parhaita. Tykkään väreistä, mutta esim siinä natsa-kodissa meni homma överiksi. Semmoiset pehmeät vihreät, keltaiset ja siniset on miellyttäneet mun silmää. Jostain syystä tykkäsin kyllä siitä Mikkelin huvikumputalostakin, vaikka en itse niin värikästä laittaisi. Se oli vaan niin iloinen. Taiteilijoiden kodeista yleensä myös tykkään, mutta siinä Turun omakotitalossa oli vähän liikaa niitä värivalomainoksia yms.

Vierailija
967/995 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kotona vain tarvittavat huonekalut. Jos joku hajoaa se menee hylkyyn. En hilloa kotona mitään rikkinäistä romua "pahan päivä varalle". Häkkivarasto se on meidänkin talossa, enkä myöskään sitä täytä turhalla tavaralla. Jos joku isompi odottaa vientiä Sort

No siksi kai sä et ymmärrä, että meitä on projekteja harrastavia ihmisiä. Se ei tarkoita rikkinäistä romua vaan yleensä jotain antiikkista huonekalua, jonka haluan verhoilla tai maalata.

Vierailija
968/995 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä ihan ymmärtänyt, miksi kukaan harrastaa Artekin ja Iittalan keräilyä, sen verran yleisiä tavaroita nuo on. Erityisesti lapsen huoneen isot tuolit pistivät silmiin, minusta lapsen tilaa ei saisi vallata omilla harrastuksilla.  Mutta noin muuten mielestäni harrastukset saavat näkyä asunnossa ja se tekee asunnosta kodin ja persoonallisen sellaisen. 

En voi kuvitella esimerkiksi että esimerkiksi aiemmassa jaksossa omakotitalossa Vantaan metsänhelmassa harrastettaisiin mitään, muuta kuin siivoamista.

Vierailija
969/995 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kotona vain tarvittavat huonekalut. Jos joku hajoaa se menee hylkyyn. En hilloa kotona mitään rikkinäistä romua "pahan päivä varalle". Häkkivarasto se on meidänkin talossa, enkä myöskään sitä täytä turhalla tavaralla. Jos joku isompi odottaa vientiä Sort

No ihmisillä on erilaisia harrastuksia, kyllä niille pitää tehdä tilaa kodissa, saavat näkyä. 

Olen itse kumminkin elämänvaiheessa, jossa karsin muutossa valtavasti tavaraa pois roskiin ja kierrätykseen, ja nyt nautin uudesta väljästä asunnosta. Ei ole liikaa huonekaluja eikä pikkukrääsää. 

Kun hankin muutaman uuden kalusteen tänne uuteen kotiin, otin sellaisia suht matalia ja siroja, etteivät nekään "tuki" kotia. Jotkut ihmiset tunkevat väkisin ison divaanisohvan pieneen olohuoneeseen, joten koko huone on sitten tukossa; ei pääse liikkumaan vapaasti, eikä riitä tilaa muulle ja visuaalisestikin tuntuu ahtaalta. Pieneen asuntoon tai pieneen huoneeseen pitää olla pienimuotoisemmat kalusteet, että jää tilaa ja tilan tuntua. 

Vierailija
970/995 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään kotia ei myöskään tarvitsisi haukkua kasaksi kirpputoriroinaa. Jospa aloitettaisiin siitä. 

Jospa aloitetaan siitä, että nuo kotiensa esittelijät ovat aivan Itse halunneet tuoda kotinsa julkisesti Arvosteltavaksi! Arvosteltavaksi. Pitääkö sanoa vielä kerran? Jos siis täällä keskustelussa ihmiset kertovat oman mielipiteensä ko. kodeista, niin se on kenenkään turha täällä myötäloukkaantua ja alkaa nimitellä muita keskustelijoita!

Jos huoneen nurkassa kököttää pino lahoavia jakkaroita joista maalit rapisee, niin kyllä sellaista läjää saa syylläkin kutsua roinaksi! Ja jos et itse kuullut, niin ainakin sen yhden jakson roinakodin voittaja oikein kehui keräävänsä huonekaluja ym. kirppareilta ja jätelavoilta. Haloo! Mikä on siis sun ongelma? Jos jonkun kämppä on täynnä kirppariroinaa

Mä ymmärsin että edellinen tarkoitti sitä, että aaltotuolit ovat puuta, jota voi kunnostaa, pinnoittaa ja maalata, kun sen sijaan nämä kiinakamat ovat sellaisia, joiden korjaaminen ei onnistu mitenkään.

Noissa nykyisissä halpishuonekaluissa voi olla osatkin jotain heikkolaatuista metallia kehikoissa tai tuolin ym. jaloissa saati ne ruuvit ja mutterit, joten kun ne väsyvät, koko huonekalu on käyttökelvoton. Polyesteripäällyksiäkään ei oikein voi korjata kivasti mitenkään. Nykylaatu suurelta osalta todella heikkoa, koska näitä esineitä ei edes suunnitella kestämään kuin muutaman vuoden. Tämä kai siksi että trendit vaihtuvat nopeasti. 

Vierailija
971/995 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi kai sä et ymmärrä, että meitä on projekteja harrastavia ihmisiä. Se ei tarkoita rikkinäistä romua vaan yleensä jotain antiikkista huonekalua, jonka haluan verhoilla tai maalata.

Toki ymmärrän projektit. Mutta en ymmärrä sitä, että jonkun koti on katosta lattiaan, nurkasta nurkkaan täynnä pinossa olevia "projekteja", pöydät täynnä projekteja, kaikki vapaa lattiatila täyynnä projekteja. Joo, kärjistin. Mun pointti olikin se, että yksi työn alla oleva esim. lipasto ei tuki koko 4 kerroksista asuntoa! Yksi projekti ei tuki edes yksiötä. Raja pitää olla sillä roinalla! Tää puheena ollut roinakämppä ei ollut tukossa jonkun projektin takia, se oli tukossa siksi, että se oli ahdettu tupaten täyteen rojua!

Vierailija
972/995 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah. Tuli mieleen tämä Sumarin nukkumisjuttu. :D

Hanna Sumari tunnustaa, mitä hän tekee ihmisten kodeissa kuvaustauoilla Anteeksi kaikille osallistujille

Hanna Sumari kertoo käyttävänsä Suomen kaunein koti -ohjelman kuvaustauot hyödyksi.

Tv-juontaja Hanna Sumari kertoo yllättävän paljastuksen Suomen kaunein koti -ohjelman kuvauksista. Pitkät kuvauspäivät ovat saaneet juontajan hyödyntämään jokaisen mahdollisuuden lepoon joskus varsin yllättävissä paikoissa.

Anteeksi kaikille osallistujille, mutta olen välillä mennyt nukkumaan päiväunet kodin nojatuoliin, pehmeälle matolle tai pihakeinuun, Sumari kertoo.

Sumarilla on ollut usein pieniä taukoja kuvausten aikana. Näiden aikana hän on ehtinyt käydä latautumassa.

Kun oma tuomarihaastattelu on ohi, saattaa jäädä esimerkiksi puolen tunnin tauko. Se on juuri sopiva hetki pienille nokosille, hän sano

Toivon itsekin vaipuvani uneen, kun Sumarin lätty tulee ruutuun. 

Vierailija
973/995 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli kyllä sellainen olo, että tämän illan tv-jaksossa rivareista tuomarit eivät uskaltaneet olla tykkäämättä täynnä rojua olevasta asunnosta, kun eivät ehkä voineet olla varmoja onko kyseessä kovinkin kuuluisa 'taiteilija'  ;) 

Googlasin. On kyllä ihan oikea taiteiljia, ilman "hipsuja". Ton kodin pelkät kalusteet maksaa yhteensä enemmän kuin kokonainen koti jossain pikkukaupungissa.

Ok, sehän sitten selvisi miksi tuomarit antoi kymppirivin... niiiin läpinäkyvää. Tuomarit vaihtoon!

Miestuomarihan kun oli kympin piirtänyt arviointilappuunsa oli tehnyt nollasta oktagonin. Meni aika pitkälle se keittiön välitilan ylistys. Kaikilla.

Vierailija
974/995 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Talon arkkitehtuuri ja sisustus ei oikein keskustelleet keskenään. Värejä ja muotoja oli niin paljon, melkein alkoi ahdistaa, vähän olisi voinut karsia. Rakennuksen muotokieli on kuitenkin suhteessa niukka".

"Tässä Kodissa oikein tuntuu elämä! Nyt on Taitelijan koti! Aivan ihana! Hienot pisteet!"

"Tosi kiva koti, mutta sisustuksessa jotenkin olisi voinut selkeyttää niinku ajatusta. Vähän miettiä niitä painopisteitä". 

Jos eivät sano samoja asioita niin kukaan ei kertomatta tunnista, kuka oli kuka. 

Arvaan/päättelen: 1 Joanna, 2 Hanna, 3 Pekka vml. 

Vierailija
975/995 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistitte kai, että jakson voittajakoti on Arabian suunnittelijan koti. Esitelty jossain sisustuslehdessäkin. 

Taisi tunnistaa jotkut muutkin..

Vierailija
976/995 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistitte kai, että jakson voittajakoti on Arabian suunnittelijan koti. Esitelty jossain sisustuslehdessäkin. 

Minusta ne monet taulut olivat epäesteettisiä. Ahdistavia, tuskaisen näköisiä ihmisfiguureja.

Vierailija
977/995 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon tuomarit tietävät asukkaista etukäteen? 

Sisustussuunnittelijat, arkkitehdit ja muiden ammattilaisten suunnittelemat asunnot pitää karsia pois tästä ohjelmasta ja tavallisten ihmisten kauniita koteja näytille. Ammattilaisten suunnittelemille taloille ja kodeille oma ohjelmansa.

Vierailija
978/995 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös Sumarin haukkumista. Joo, hän ei anna yhtä analyyttistä kommenttia kuin tämän kauden arkkitehti, mutta on selvästikin paikalla rentouttamassa tunnelmaa ja tekemässä sarjasta hyvää televisiota.

Se edellinen arkkitehtinainen oli kuin seipään niellyt eikä osannut sanoa mitään oikein mistään, ja silloin onneksi Sumari oli paikkaamassa tunnelmaa.

Ensimmäisten kausien naistuomari oli sympaattinen ja kaikin puolin miellyttävä sekä asiallinen.

Vierailija
979/995 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerä ohjelma

Ei minusta. Silloin kun sitä katson huomaan että oma kotini onkin minulle kaunein ja täydellisin.Siinä mielessä iloa tuottava hyvän mielen ohjelma.

Vierailija
980/995 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerä ohjelma

Onneksi katsominen on täysin vapaaehtoista. Älä katsele enää jos ärsyttää.