Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astianpesukoneen Eco-ohjelman kesto 4h 40min: Siis miten voi olla ekologista?

Vierailija
04.09.2025 |

Kiva sähkölasku tulee, jos laittaa molempien astianpesukoneen ja pesukoneen eko-ohjelmat käyntiin, kun ne pyörii molemmissa 4-5 tuntia. Molemmat on uusia laitteita, pesukone ostettu pari vuotta sitten ja astianpesukone on aivan uusi.

Käytännössä nuo eko-ohjelmat tarkoittaa sitä, että kone huljuttaa asioita, tai pyykkejä tilkassa viileää vettä tuntikausia. Bakteerit ja virukset eivät edes kuole niin viileässä vedessä. Koneen ohjekirjassa myös kerrotaan, että se tulee käyttää kuumimmalla ohjelmalla säännöllisesti, jotta ei mene tukkoon ja ala haisemaan. Samaa on kertoneet kodinkoneita työkseen korjaavat.

Ja miten on mahdollista, että esim nykyaikainen vedenkeitin käyttää todella vähän sähköä, mutta se kuumentaa veden kiehuvan kuumaksi parissa minuutissa, mutta näiden pesukoneiden lämpövastukset on epäekologisia vuodesta toiseen? Luulisi, että on ekologista pikemminkin nopeasti kuumentaa vesi, pestä riittävän kuumassa, jotta pesuaine liukenee nopeasti ja tehokkaasti, bakteerit kuolee, pesutulos on hyvä ja laite on käynnissä 1-2h eikä lähes 5 tuntia.

Täytyy vaan todella miettiä, mitä ja ketä nämä eko-ohjelmat oikein palvelee? Voiko todella olla ekologista pitää laitteita päällä tuntitolkulla? Entä kuka on kotona niin pitkään niitä valvomassa, kun monet kotivakuutukset ei korvaa vahinkoja, jos jättää laitteet käyntiin valvomatta. Käyttääkö joku täällä näitä eko-ohjelmia?

Kommentit (260)

Vierailija
1/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käytä niitä. Mulla on vakiona pesukoneessa 60 astetta 1h5min ja astianpesukoneessa nk. normipesu 1h.

Vierailija
2/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 2 vuotta vanha pyykkikone, maksoi 1200 euroa eli ei ihan halvin. Kuluttaa silti 40 asteen, yli 3h ohjelmalla 100 litraa vettä. Se on hieman eri asia kuin vedenkeittimen kiehauttama tilkka.

Tiskikoneet vie pahimmillaankin vettä 20 litraa huuhteluineen. Sähköäkään ne ei vie edes nimeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla 2 vuotta vanha pyykkikone, maksoi 1200 euroa eli ei ihan halvin. Kuluttaa silti 40 asteen, yli 3h ohjelmalla 100 litraa vettä. Se on hieman eri asia kuin vedenkeittimen kiehauttama tilkka.

Tiskikoneet vie pahimmillaankin vettä 20 litraa huuhteluineen. Sähköäkään ne ei vie edes nimeksi.

Joo mutta tajuatko, että jos sulla on vaikka 20 litraa kylmää vettä ja heität sinne sekaan pari litraa kuumaa vettä vedenkeittimestä, niin siitä tulee lämmintä vettä? Näin tehdään tiskivesi mökillä. Ei aleta keittelemään kymmeniä litroja vettä tietenkään.

Vierailija
4/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on siinä siksi, että saadaan laitteen kylkeen AAAAAA++++++ Energialuokitustarra kun pystytään osoittamaan että "koneen pisinkin ohjelma vie vain 5 litraa vettä ja yhden kWh sähköä".

Eräänlainen päästöhuijaus.

Toinen juttu on myös se, että suuressa maailmassa ei vettä ole niin paljoa kuin suomessa, että sitä lotrattavaksi asti olisi.

Vierailija
5/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiössä työskennelleenä ihmettelen miksi kotikoneessa asiat lilluu tuntikaupalla vedessä kun ammattikone pesee ison koneellisen alle viiteen minuuttiin ja on puhdasta.

Vierailija
6/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Boschin koneet ,joissa voi valita pesun 30 min -2.5 tuntia. Valitse fiksut koneet.siis, ks mikä peuaika, mikä koneen koko ja montako kiloa voi pestä kerralla. Helppoa.

Vierailija
7/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1,5 h ohjelma voi kestää yli 3 h. Suunnittele siinä sitten pyykinpesua ja elämää sen ympärillä.

Vierailija
8/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiössä työskennelleenä ihmettelen miksi kotikoneessa asiat lilluu tuntikaupalla vedessä kun ammattikone pesee ison koneellisen alle viiteen minuuttiin ja on puhdasta.

Ihmetteletkö myös, miksi lapiolla kaivaa hitaammin kuin kaivinkoneella?

Vierailija
9/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei uudet koneet käytä noin paljon vettä. 

Vierailija
10/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pesukoneen 4h ohjelma ole pitkä siksi että se aika menee veden kuumentamiseen. Syy on siinä että niitä pyykkejä pyöritetään siellä pesuainevedessä. Kyllä sinä kiireinen voit valita sen lyhimmänkin ohjelman, esim. minun koneessa 30 minuuttia. Sitä ei voi luvata, että ne kalsarit on bakteerittomia sellaisen pikapesun jäljiltä.

Ei se tarvi olla monimutkainen asia että naisella loppuu ymmärrys.

M52

Vierailija
11/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun mun koneessa ei edes lue mitä lämpötilaa käyttää missäkin ohjelmassa 😭

Vierailija
12/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tarvi käyttää. Taatusti koneessa on joku 60 ohjelma, joka pesee tunnissa. Kuumempi vesi ja tulee puhtaampaa. Sähköä ei kuluu vähemmän

Vierailija
13/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan kerran käytin tuota eco-ohjelmaa pyykkikoneessa, meni hermot. Pesi pyykkiä puoli päivää ja pyykki jäi likaiseksi. Sitten jouduin pesemään pyykin uudelleen. 

Vierailija
14/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta tajuatko, että jos sulla on vaikka 20 litraa kylmää vettä ja heität sinne sekaan pari litraa kuumaa vettä vedenkeittimestä, niin siitä tulee lämmintä vettä? Näin tehdään tiskivesi mökillä. Ei aleta keittelemään kymmeniä litroja vettä tietenkään.

Eiks nyt puhuttu ekologisuudesta? Miten mökki mahtuu siihen?

Vierailija
15/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tarvi käyttää. Taatusti koneessa on joku 60 ohjelma, joka pesee tunnissa. Kuumempi vesi ja tulee puhtaampaa. Sähköä ei kuluu vähemmän

Siis sähköäkin kuluu vähemmän

Vierailija
16/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin sähkösyöppö on veden lämmittäminen. Kun vettä ei lämmitetä niin pitää huljutella enemmän jotta lika irtoaa. Sitten kun sitä vettäkin säästetään niin joutuu pitkään huljuttelemaan tilkassa vettä, jotta sillä olisi edes jotain puhdistustehoa.

Vierailija
17/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä myös! 

Vierailija
18/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se pesukoneen 4h ohjelma ole pitkä siksi että se aika menee veden kuumentamiseen. Syy on siinä että niitä pyykkejä pyöritetään siellä pesuainevedessä. Kyllä sinä kiireinen voit valita sen lyhimmänkin ohjelman, esim. minun koneessa 30 minuuttia. Sitä ei voi luvata, että ne kalsarit on bakteerittomia sellaisen pikapesun jäljiltä.

M52

Miehen ymmärrys ei riitä näemmä edes otsikon lukemiseen, missä kerrottiin että on kyse astianpesukoneesta eikä pyykkikoneesta.

Vierailija
19/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei uudet koneet käytä noin paljon vettä. 

Minulle sanoi tekoäly, että käsin tiskaaminen vie enemmän vettä

Vierailija
20/260 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M52

Mutta sinähän et ymmärtänyt lukemaasi laisinkaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän