Astianpesukoneen Eco-ohjelman kesto 4h 40min: Siis miten voi olla ekologista?
Kiva sähkölasku tulee, jos laittaa molempien astianpesukoneen ja pesukoneen eko-ohjelmat käyntiin, kun ne pyörii molemmissa 4-5 tuntia. Molemmat on uusia laitteita, pesukone ostettu pari vuotta sitten ja astianpesukone on aivan uusi.
Käytännössä nuo eko-ohjelmat tarkoittaa sitä, että kone huljuttaa asioita, tai pyykkejä tilkassa viileää vettä tuntikausia. Bakteerit ja virukset eivät edes kuole niin viileässä vedessä. Koneen ohjekirjassa myös kerrotaan, että se tulee käyttää kuumimmalla ohjelmalla säännöllisesti, jotta ei mene tukkoon ja ala haisemaan. Samaa on kertoneet kodinkoneita työkseen korjaavat.
Ja miten on mahdollista, että esim nykyaikainen vedenkeitin käyttää todella vähän sähköä, mutta se kuumentaa veden kiehuvan kuumaksi parissa minuutissa, mutta näiden pesukoneiden lämpövastukset on epäekologisia vuodesta toiseen? Luulisi, että on ekologista pikemminkin nopeasti kuumentaa vesi, pestä riittävän kuumassa, jotta pesuaine liukenee nopeasti ja tehokkaasti, bakteerit kuolee, pesutulos on hyvä ja laite on käynnissä 1-2h eikä lähes 5 tuntia.
Täytyy vaan todella miettiä, mitä ja ketä nämä eko-ohjelmat oikein palvelee? Voiko todella olla ekologista pitää laitteita päällä tuntitolkulla? Entä kuka on kotona niin pitkään niitä valvomassa, kun monet kotivakuutukset ei korvaa vahinkoja, jos jättää laitteet käyntiin valvomatta. Käyttääkö joku täällä näitä eko-ohjelmia?
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla 2 vuotta vanha pyykkikone, maksoi 1200 euroa eli ei ihan halvin. Kuluttaa silti 40 asteen, yli 3h ohjelmalla 100 litraa vettä. Se on hieman eri asia kuin vedenkeittimen kiehauttama tilkka.
Tiskikoneet vie pahimmillaankin vettä 20 litraa huuhteluineen. Sähköäkään ne ei vie edes nimeksi.
Ei uudet koneet käytä noin paljon vettä.
Minulle sanoi tekoäly, että käsin tiskaaminen vie enemmän vettä
No tuon nyt tietää ala-asteikäinenkin.
Vierailija kirjoitti:
Keittiössä työskennelleenä ihmettelen miksi kotikoneessa asiat lilluu tuntikaupalla vedessä kun ammattikone pesee ison koneellisen alle viiteen minuuttiin ja on puhdasta.
Ammattikoneisiin usein voi liittää sekä lämmin- että kylmäveden. Kone osaa ottaa tarpeen mukaan kumpaakin. Säästyy sähköä ja aikaa, kun koneeseen saadaan suoraan 50-60 asteista vettä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se pesukoneen 4h ohjelma ole pitkä siksi että se aika menee veden kuumentamiseen. Syy on siinä että niitä pyykkejä pyöritetään siellä pesuainevedessä. Kyllä sinä kiireinen voit valita sen lyhimmänkin ohjelman, esim. minun koneessa 30 minuuttia. Sitä ei voi luvata, että ne kalsarit on bakteerittomia sellaisen pikapesun jäljiltä.
Ei se tarvi olla monimutkainen asia että naisella loppuu ymmärrys.
M52
Melkoista tekstiä mieheltä, joka ei itse tajunnut aloituksessa esitettyä pointtia.
Pointtihan oli se, että miten vedenkeitin voi kuumentaa veden äärimmäisen nopeasti, tehokkaasti, ja hyvin vähällä sähköllä kiehuvaksi, mutta nämä koneet ovat muka epäekologisia, jos ne kuumentavat pesuveden? Onko ne lämpövastukset niin erilaisia, vai mikä homma?
Vierailija kirjoitti:
Keittiössä työskennelleenä ihmettelen miksi kotikoneessa asiat lilluu tuntikaupalla vedessä kun ammattikone pesee ison koneellisen alle viiteen minuuttiin ja on puhdasta.
Varmaan siksi, että ammattikeittiössä ne astiat pestään samantien kun on syöty, eikä lika ehdi kuivua niihin toisin kuin kotikoneessa. Jos yrittäisit pari päivää vanhoja astioita laittaa tuollaiseen koneeseen niin ei tulisikaan puhdasta. Samaten ammattikeittiössä ne astiat aina esipestään, kotona harvemmin.
Eko tulee siitä kun ne käyttää vähemmän vettä. Meillä kun on kova vesipula ja kun kone käyttää vähemmän vettä niin vettä riittää affikkalaisillekin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 1,5 h ohjelma voi kestää yli 3 h. Suunnittele siinä sitten pyykinpesua ja elämää sen ympärillä.
Mulla on kotona sekä mökillä Elektroluxin päältä täytettävä pyykkäri, ja ohjelmista saa aika vapaasti valita ajan. 60 asteessa lyhin taitaa olla 50 min.
Tiskarit Siemens ja Bosch. Siemensin lyhin ohjelma 30 min ja Boschilla 1h30 min.
Koneita ostaessa kannattaa selvittää ohjelmien vapaavalitsemisen mahdollisuus.
T. Konemyyjä
Jännä kun ei ennenvanhaan kalsonkeja tarvinnut hangata puolta tuntia pyykkilautaa vasten. Ehkä riitti vain bakteeritason roima vähentäminen?
Vierailija kirjoitti:
Tasan kerran käytin tuota eco-ohjelmaa pyykkikoneessa, meni hermot. Pesi pyykkiä puoli päivää ja pyykki jäi likaiseksi. Sitten jouduin pesemään pyykin uudelleen.
Mä en myöskään huoli noita ecoiluja. Omassa pesukoneessa on onneksi sellainen 60 asteen ohjelma, joka pyörittää täyden koneellisen puoleentoista tuntiin ja puolikkaan yhdessä tunnissa.
Myös 40 ja 30 asteelle on omassa pesukoneessa järkevän mittaiset pesuohjelmat.
ap aloitti kuin minun sanoin eco on myynti valtti ja tae likaisista astioista ja vaatteista. kesällä haen virosta toimivat koneet . joissa ohjelmat 1-2h ja puhdasta tulee.
Käytän aina vain tunnin ohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoneisiin usein voi liittää sekä lämmin- että kylmäveden. Kone osaa ottaa tarpeen mukaan kumpaakin. Säästyy sähköä ja aikaa, kun koneeseen saadaan suoraan 50-60 asteista vettä.
Jep! Tämähän on se syy, miksi ammattilaislaitteet pesee nopeammin, niin astiat kuin pyykitkin pesulassa. Niissä on kaksi liitäntää vedelle, kylmä ja kuuma, ja ne ottaa kuuman veden suoraan hanasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se pesukoneen 4h ohjelma ole pitkä siksi että se aika menee veden kuumentamiseen. Syy on siinä että niitä pyykkejä pyöritetään siellä pesuainevedessä. Kyllä sinä kiireinen voit valita sen lyhimmänkin ohjelman, esim. minun koneessa 30 minuuttia. Sitä ei voi luvata, että ne kalsarit on bakteerittomia sellaisen pikapesun jäljiltä.
M52
Melkoista tekstiä mieheltä, joka ei itse tajunnut aloituksessa esitettyä pointtia.
Pointtihan oli se, että miten vedenkeitin voi kuumentaa veden äärimmäisen nopeasti, tehokkaasti, ja hyvin vähällä sähköllä kiehuvaksi, mutta nämä koneet ovat muka epäekologisia, jos ne kuumentavat pesuveden? Onko ne lämpövastukset niin erilaisia, vai mikä homma?
Onko se nyt niin vaikea ymmärtää, että veden määrä vaikuttaa sähkönkulutukseen. Pesukoneet liitetään kotitalouksissa 230 voltin pistorasiaan, 1x 16 ampeerin sulakkeen taakse. Se rajoittaa, paljonko tehoa voi koneelle ottaa polttamatta sulaketta. Silloin sitä vettä lämmitetään pidemmän aikaa. Pyykkituvan koneet on voimavirtaliitännässä, joka on 400 volttia ja sulakkeita joko 3x 16 ampeeria tai 3x 32 ampeeria. Silloin voidaan koneeseen laittaa teholtaan moninkertainen (nopeampi) lämmitysvastus. Nämä asiat on peruskauraa, jotka on käyty peruskoulun fysiikan tunnilla läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 1,5 h ohjelma voi kestää yli 3 h. Suunnittele siinä sitten pyykinpesua ja elämää sen ympärillä.
Mulla on kotona sekä mökillä Elektroluxin päältä täytettävä pyykkäri, ja ohjelmista saa aika vapaasti valita ajan. 60 asteessa lyhin taitaa olla 50 min.
Tiskarit Siemens ja Bosch. Siemensin lyhin ohjelma 30 min ja Boschilla 1h30 min.
Koneita ostaessa kannattaa selvittää ohjelmien vapaavalitsemisen mahdollisuus.
T. Konemyyjä
Varmaan kaikissa koneissa on erilaisia ohjelmia ja kyllähän ne kannattaa tutkia huolella ja valita laite, jonka ohjelmat vastaa sitä omaa tyypillistä käyttöä.
Aloituksessa oli kuitenkin kyse näiden laitteiden eko-ohjelmista, joita markkinoidaan ekologisuudella. Sitähän tässä ihmetellään, että miten ne on ekologisia, saati tehokkaita siinä käyttötarkoituksessa mihin se laite on.
Vierailija kirjoitti:
Eko tulee siitä kun ne käyttää vähemmän vettä. Meillä kun on kova vesipula ja kun kone käyttää vähemmän vettä niin vettä riittää affikkalaisillekin.
Häh? Luulin, että eko tulee siitä, kun näiden ohjelmien lämpötila on vain jotain 20-30 astetta.
Minulla on APK:n pikaohjelmakin jo 1 1/2h, vähän se lyhenee kun kone on kytketty lämpimään käyttöveteen niin ei mene aikaa vedenlämmitykseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M52
Yhä sama pointti on ja pysyy. Miksi ja miten kukaan ei ole suunnitellut ekologista astianpesukonetta, joka pesee astiat lämpimässä vedessä? Eihän sitä koko vesimäärää tarvitsisi kuumentaa, jos otetaan vaikka esimerkki siitä vedenkeittimestä ja tiskiveden teosta mökillä. Kun sekoittaa kiehuvan kuumaa vettä viileään veteen, siitä tulee lämmintä vettä, hyvin hyvin pienellä sähkönkulutuksella.
Ja kuten ketjussakin on kerrottu, käsin tiskaaminen vie jopa enemmän vettä ja nämä koneet vähemmän. Niin miten se veden kuumentaminen on ekologisuuden kannalta ylitsepääsemätön este?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on APK:n pikaohjelmakin jo 1 1/2h, vähän se lyhenee kun kone on kytketty lämpimään käyttöveteen niin ei mene aikaa vedenlämmitykseen
Tuossa tapahtuu sitten huuhtelukin lämpimällä vedellä. Et taida olla penaalin terävin kynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M52
Pyykkituvan koneet on kylläkin suoraan liitetty kuumaan veteen, niissä on kaksi liitäntää.
Pyörittää samassa psk vedessä, lämmittää veden hitaasti.
Lainaus aloituksesta: "eko-ohjelmat tarkoittaa sitä, että kone huljuttaa asioita, tai pyykkejä tilkassa viileää vettä"