Kortisonilääke siis syynä Peltosen itsemurhaan?
Kummallista, ettei lääkettä lopetettu välittömästi kun masennusta ja itsetuhoisuutta alkoi ilmenemään? Määrättiin vain mielialalääkkeet.
Kommentit (291)
Luin juuri Iltalehden uutisen aiheesta. Tuntuu todellakin irvokkaalta, että uutisen loppuosassa on nämä vakiolöpinät 'älä jää yksin, apua on saatavissa' ja jotain linkkejä perässä. Kun todellakin uutisen pääpointti oli, että apua oli yritetty hakea, mutta sitä ei saatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muuta hoitoa
olisi se voinut hoitonsa itse keskeyttää
Ei saa ilman lääkärin lupaa.
Mitä ei saa? kai kaikkien lääkkeiden käyttö on ihan henkilön itse päätetävissä.
Lopettaa lääkehoitoa itse, ilman lääkärin ohjeita.
Jos tulee tosi pahat sivuvaikutukset, jotka joillakin lääkkeillä voivat olla hengenvarallisia, niin en tosiaan kysele lääkärin lupia. Toki otan yhteyttä ja kerron, että en pystynyt kyseistä lääkettä syömään, jonka jälkeen mietitään vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut sekä minimal change lapsuudessa (sairaus on kivuton) että aikuisena (toiseen sairauteen) 120 mg kortisoniannos (80+40, suoneen). Lapsuuden kortisoniannoksia en muista. Niistä jäi kuitenkin pysyvä vaurio nälänsäätelyyn.
Voin sanoa, että tuolla mg-määrällä menee myös aikuiselta pää sekaisin ja kroppa on erittäin kovilla unettomuuden, hikoilun ja rytmihäiriöiden kanssa. Mulla pahin oire oli raivo, siis täysin valkohehkuinen murhanhimo ilman mitään syytä. Sairaalan hississä pidättelin etten kurista toista potilasta, jolla oli väärin napitettu paita. Steroidihan se on, vaikutukset sen mukaiset. Peltosellahan oli myös sairaalabakteeri ja laajakirjoinen antibiootti. Rauha hänelle.
Kauheaa, jos on noin iso annostus. Äitini meni sekaisin jo paljon pienemmäst
Siinähän se pahimmat haittavaikutukset ovat. Kaikki eivät niitä saa lainkaan, ja joku saa yhden, joku useammankin.
Ja toisaalta, jos vaihtoehto on kuolla pois, kuten myös minimal changen kanssa käy ilman hoitoa, tuo on riskeistä huolimatta se pienemmän pahan tie. Aina ei ole hyviä vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Luin juuri Iltalehden uutisen aiheesta. Tuntuu todellakin irvokkaalta, että uutisen loppuosassa on nämä vakiolöpinät 'älä jää yksin, apua on saatavissa' ja jotain linkkejä perässä. Kun todellakin uutisen pääpointti oli, että apua oli yritetty hakea, mutta sitä ei saatu.
Kuinka niin ei saatu?
Ohiksena: Jos on pullea lompakko niin voi vaikka suositusten perusteella hakeutua omakustanteisesti terapiaan. Voi mennä kerrasta oikein ja apua saa.
Julkisella sitten tk:n kautta psykiatrille, hoitosuhde ja lausunto kestää huomattavasti kauemmin. Tutustumiskäynnit maksat itse ja niitä voi olla useampi noin 100e/kerta. Täytät Kelan hakemuksen ja odotat päätöstä. Tämän jälkeen maksat joka tapauksessa monta kymppiä viikossa, pitkän terapian hinta voi olla monta tuhatta euroa.
Akuutisti itsetuhoisen ihmisen kuuluu levätä ja kerätä voimia ennen terapiaa. Toisaalta kotiin eristäytyminen voi lisätä itsetuhoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan julkisuudesta tuttujen ihmisten it s emu rhista uutisointi saattaa lisätä itsetuhoi suutta. Ja kun juttujen loppuun lisätään nuo "vakiolöpinät", se vähentää itsetuhoisuuden riskiä. Se on vastuullista journalismia.
En usko. Rakkaussuruja varmaan tms.Varmaan elämään muuteen tyytymätön. Minkälainen oli parisuhde? Kulissit kunnossa, on rahaa, on työtä, on parisuhde, jokin puuttuu, mikä, rakkaus?
Eemelillä kävi pirun huono mäihä!
T.Maukka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peltosella oli hyvin kattava terveyshuolto kun oli kansanedustaja
ja myös rahaa mennä yksityiselle
Kesäaikana terveyshuolto on jo vuosiin ollut retuperällä. Ei pidä sairastaa kesällä.
Eikä öisin, viikonloppuisin eikä pyhäpäivinä. Terkuin IBD'ta sairastava ja tauotta jo 5 vuotta Prednisolonia syönyt.
Tällä palstallakin osattiin nostaa yhdeksi mahdolliseksi selitykseksi kortisonin psyykkiset vaikutukset.
Tämä syy tekee tapahtuneesta mielestäni vieläkin traagisemman. Kuolema olisi saattanut olla estettävissä jos hoitava taho olisi lukenut tilanteen vakavuuden oikein. Ehkä jo painava huomautus lääkkeen aloituksen yhteydessä potilaalle ja läheisille, että pitäkää silmällä tällaisten psyykkisten oireiden ilmaantumista ja hakeutukaa vastaanotolle jos niin käy, olisi saattanut muuttaa kaiken. Niitä olisi osannut odottaa.
Psyykkiset sivuvaikutukset voivat olla rajuja eikä ihminen itse ymmärrä että ne johtuvat lääkityksestä ja ovat tilapäisiä.
Niin hirveää ja surullista.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mulla pysyvä kortisonilääkitys, mutta nykyään enää pienellä annostuksella. Aloitusoireet olivat aika kamalat. Saattoi se johtua muistakin lääkkeistä, mutta epäilen kortisonia. Kuulin ääniä ja menetin ajan- ja paikantajun ja minusta tuli epäluuloinen. Olin sairaalassa, kun se aloitettiin. Ihmettelen, kun kukaan hoitaja tai lääkäri ei kertonut, että kortisoniin voi liittyä psyykkisiä oireita. Tuntui, että sain vain hankalan tapauksen leiman, kun kerroin oireistani. Jotkut olivat aika tylyjä sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä olisi voinut väliaikaisesti keskeyttää, että oltaisiin saatu mielialalääkitys kuntoon.
Miten niin mielialalääkitys kuntoon? Mielialalääkitystä hän tarvitsi siksi, että kortisoni aiheutti niitä mt-ongelmia, ei siksi, että hänellä olisi niitä ollut normaalisti muuten.
Lääkkeiden vakavista sivuvaikutuksista ei kerrota riittävästi. Suomi on jenkkien lisäksi varmaan yksi ylilääkityimmistä maista ja kaikkiin vaivoihin lyödään hyvin nopeasti lääkepurkki kouraan.
Vierailija kirjoitti:
No, eikö edes kansanedustajaa auteta psykiatrisessa päivystyksessä pääkaupunkiseudulla? Vai eikö tullut lähdettyä itsensä tai omaistensa toimesta?
Miten ne olisi voineet auttaa kun ei tuohon olisi auttanut kuin kortisonin lopettaminen ja fyysisistä sairauksista ihmeparantuminen. Joku muu taho olisi ehkä voinut auttaa mutta ei psykiatria.
Olikohan munuaisen siirto suunnitelmissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muuta hoitoa
Kortisonia ei lopeteta ikinä kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muuta hoitoa
Pitkäaikainen kortisonihoito vähentää tai pysäyttää elimistön oman kortisolin tuotannon, sillä keho ei tarvitse sitä ulkopuolelta. Äkillinen lopetus voi aiheuttaa vakavia oireita, kun keho ei pysty tuottamaan tarvitsemaansa kortisolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä olisi voinut väliaikaisesti keskeyttää, että oltaisiin saatu mielialalääkitys kuntoon.
Miten niin mielialalääkitys kuntoon? Mielialalääkitystä hän tarvitsi siksi, että kortisoni aiheutti niitä mt-ongelmia, ei siksi, että hänellä olisi niitä ollut normaalisti muuten.
Lääkkeiden vakavista sivuvaikutuksista ei kerrota riittävästi. Suomi on jenkkien lisäksi varmaan yksi ylilääkityimmistä maista ja kaikkiin vaivoihin lyödään hyvin nopeasti lääkepurkki kouraan.
Kyllä kortisonin mahdolliset haittavaikutukset kerrotaan pakkausselosteessa. Sama käytäntö koskee kaikkia lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muuta hoitoa
Pitkäaikainen kortisonihoito vähentää tai pysäyttää elimistön oman kortisolin tuotannon, sillä keho ei tarvitse sitä ulkopuolelta. Äkillinen lopetus voi aiheuttaa vakavia oireita, kun keho ei pysty tuottamaan tarvitsemaansa kortisolia.
Ne haittavaikutukset huomaa kyllä heti, eikä kyse ole silloin pitkäaikaiskäytöstä.
tilatojen mukaan ihmiset eivät tee itsemurhia työpaikoilla, sen sijaan lavastettuja itsemurhia - kun joku tapetaan - saatetaan tehdä
Ei ketään tosiaan voi pakkolääkitä, paitsi suljetulla erityistapauksissa.