Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kortisonilääke siis syynä Peltosen itsemurhaan?

Vierailija
04.09.2025 |

Kummallista, ettei lääkettä lopetettu välittömästi kun masennusta ja itsetuhoisuutta alkoi ilmenemään? Määrättiin vain mielialalääkkeet. 

Kommentit (291)

Vierailija
121/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida ihan noin yksinkertaista olla kuitenkaan. Että psyykkisesti täysin terve mies sekoaisi muutamassa kuukaudessa kortisonista siten, että ajautuu its emu rhaan. Taustalla on muutakin, mutta hirveän tuskan vuoksi omaiset nyt hakevat syitä ulkopuolelta.

Kyllä voi olla noin yksinkertaista! Herätys sullekin.

Vierailija
122/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida ihan noin yksinkertaista olla kuitenkaan. Että psyykkisesti täysin terve mies sekoaisi muutamassa kuukaudessa kortisonista siten, että ajautuu its emu rhaan. Taustalla on muutakin, mutta hirveän tuskan vuoksi omaiset nyt hakevat syitä ulkopuolelta.

On paljon aineita joista tervekin mieli sekoaa jopa yhdestä kerrasta, esim huumeet. Jotkut lääkkeetkin voi vaikuttaa ihmisiin hyvin voimakkaasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ryyppykaveri Rauski muutti hiippakuntaa, sen maksa meni paskaks.

Pelätään et toi Tenu lähtee seuraavaks.

T.Pena, Tenu, Tepa ja Tuuba

Vierailija
124/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kunnioitettavaa, että lähiomaiset kertoivat hyvin vaikean asian taustat. Tämä ulostuo voi auttaa jatkossa monia. Kiitos rohkeudesta ja asian esille tuomisesta.

Vierailija
125/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut sekä minimal change lapsuudessa (sairaus on kivuton) että aikuisena (toiseen sairauteen) 120 mg kortisoniannos (80+40, suoneen). Lapsuuden kortisoniannoksia en muista. Niistä jäi kuitenkin pysyvä vaurio nälänsäätelyyn.

Voin sanoa, että tuolla mg-määrällä menee myös aikuiselta pää sekaisin ja kroppa on erittäin kovilla unettomuuden, hikoilun ja rytmihäiriöiden kanssa. Mulla pahin oire oli raivo, siis täysin valkohehkuinen murhanhimo ilman mitään syytä. Sairaalan hississä pidättelin etten kurista toista potilasta, jolla oli väärin napitettu paita. Steroidihan se on, vaikutukset sen mukaiset. Peltosellahan oli myös sairaalabakteeri ja laajakirjoinen antibiootti. Rauha hänelle.

Kauheaa, jos on noin iso annostus. Äitini meni sekaisin jo paljon pienemmästä annoksesta, jota pikkuhiljaa tiputettiin alas. Tu

Siinähän se pahimmat haittavaikutukset ovat. Kaikki eivät niitä saa lainkaan, ja joku saa yhden,  joku useammankin. 

Vierailija
126/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nämä mietinnät mikä oli itsetuhoisuuden takana. Eivät peruspertit tajua, ettei itsetuhoisuuteen saa oikeasti edes apua terveydenhuollossa. Itse olen ajatellut itsemurhaa 10 vuotiaasta lähtien, usein päivittäin, nyt olen 49 v ja työelämässä. Itsetuhoiset ajatukset ovat usein mielessä. Ja yrityksiä on ollut 4. Käytännössä edes yrityksen jälkeen et saa sen kummoisempaa apua. Kannattaa nyt herätä todellisuuteen nämä ruikuttajat

Minkälaisissa terapioissa olet käynyt?

Missä terapiassa? Ei minulle ole koskaan mitään terapioita tarjottu. Olen jutellut muutaman kerran psykologin ja sairaanhoitajan kanssa. Tässä iässä olen jo oppinut elämään näiden ajatusten kanssa, ei niistä pääse eroon, pitää elää niiden kanssa. Ja kyllä olen lääkkeitäkin syönyt, joista ei ollut mitään apua. Parhaimmillaan 4-5 lääkettä päivässä eikä mitään hyötyä. Lopetin ihan itse.

Vierailija
127/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eikö edes kansanedustajaa auteta psykiatrisessa päivystyksessä pääkaupunkiseudulla? Vai eikö tullut lähdettyä itsensä tai omaistensa toimesta? 

Vierailija
128/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihminen itse ymmärrä katsoa mitkä on lääkkeen haittavaikutukset, kun suurin osa lääkkeistä on totaalista pask.. , niin miksi ei oma järki sano yhtään mitään, joka vit... asiassa pitää olla näitä avuttomia paapomassa.

Vierailija
129/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi lähipiiri voinut auttaa

taisi olla kovin surituskeskeinen se lähipiiri vaan että ei ollut ookoo antaa pois saavutuksia ja keskittyä paranemiseen 

Vierailija
130/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demareilla ja vihreillä on enemmänkin näitä seonneita kansanedustajia 

Vierailija
131/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuruudenhulluus niin tippuu korkealta 

Vierailija
132/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Duodecimin sivuilta löytyy tieteellisiin faktoihin perustuva artikkeli kortisonista. Jokaisen palstatieteilijän kannattaa se lukea. Pelkästään kortisoni yksinään tuskin on aiheuttanut Eemelin itsetuhoisuutta. Taustalla on voinut olla lisäksi voimakas kuormitus siitä munuaissairaudesta ja ehkä myös muista asioista. Eemelin hätään ei ehkä olla osattu vastata oikea-aikaisesti. Surullista, että hänellä olisi samana päivänä ollut kontakti hoidon piiriin.

Vierailija
133/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain n 5% saa vakavia psykoottisia oireita lääkityksestä. Eemeli kuului ilmeisesti näihin. Surullista! 😥

Isoilla annoksilla (yli 80 mg) lähes 20 % esiintyy vaikeita psykiatrisia haittaoireita. Eemelillä oli aluksi annoksena 80 mg.

MTV haastatteli psykiatrian erikoislääkäri Aki Rovasaloa. Rovasalo kirjoitti vuonna 2006 lääketieteellisen aikakauskirja Duodecimin artikkelin kortikosteroidien psyykkisistä haittavaikutuksista ja on perehtynyt teemaan myös sen jälkeen.

"Kortikosteroideista voi Rovasalon mukaan seurata mielialan vaihteluja, sekavuutta ja joskus myös masennusta. 

Melkein kaikki potilaat saavat hoidon alussa unihäiriöitä tai mieliala kohoaa poikkeavasti, mutta se ei yleensä ole kauhean vaikeasti hallittava asia, Rovasalo kertoo. Kortisonilääkkeiden haittavaikutuksista on kirjoittanut myös esimerkiksi Helsingin Sanomat.

Lääkärit unohtavat Rovasalon mukaan joskus neuvoa potilaita riittävän selvästi kortikosteroidien sivuvaikutuksista.

Pelkkä tieto siitä, että kyse on lääkkeen haittavaikutuksesta, voi rauhoittaa potilasta, jolla on lääkekuurin alettua outo olo tai joka yhtäkkiä pelkää tulevansa hulluksi.

Tässä lääkärit voisivat varmasti olla parempia, Rovasalo arvioi.

Vaikeita psykoosihäiriöitä kortikosteroideista tulee karkeasti ottaen noin viidelle prosentille potilaista. Pirullista on se, että lääkärin on käytännössä mahdotonta arvioida etukäteen, minkälaisia sivuvaikutuksia kukin potilas lääkkeestä saa.

On erittäin vaikea ennustaa, kenelle tulee vakava psykoosi, Rovasalo painottaa. 

Mitä suurempia lääkeannokset ovat, sitä korkeammaksi käy merkittävän häiriön todennäköisyys. 

Jos lääkeannos on yli 80 milligrammaa vuorokaudessa, vaikeita psykiatrisia haittaoireita esiintyy vajaalla viidenneksellä potilaista.

Peltoselle määrättiin alussa tasan 80 milligramman vuorokausiannos."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kesa-joka-muutti-kaiken-eemeli-pelt…

Vierailija
134/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nämä mietinnät mikä oli itsetuhoisuuden takana. Eivät peruspertit tajua, ettei itsetuhoisuuteen saa oikeasti edes apua terveydenhuollossa. Itse olen ajatellut itsemurhaa 10 vuotiaasta lähtien, usein päivittäin, nyt olen 49 v ja työelämässä. Itsetuhoiset ajatukset ovat usein mielessä. Ja yrityksiä on ollut 4. Käytännössä edes yrityksen jälkeen et saa sen kummoisempaa apua. Kannattaa nyt herätä todellisuuteen nämä ruikuttajat

Minkälaisissa terapioissa olet käynyt?

Missä terapiassa? Ei minulle ole koskaan mitään terapioita tarjottu. Olen jutellut muutaman kerran psykologin ja sairaanhoitajan kanssa. Tässä iässä olen jo oppinut elämään näiden ajatusten kanssa, ei niistä pääse eroon, pitää elää niiden kanssa. Ja kyllä olen lääkkeitäkin syönyt, joista ei ollut mitään apua. Parhai

Miksi et itse hakeudu terapiaan?

Vierailija
135/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella kunnioitettavaa, että lähiomaiset kertoivat hyvin vaikean asian taustat. Tämä ulostuo voi auttaa jatkossa monia. Kiitos rohkeudesta ja asian esille tuomisesta.

Enpä tiedä... omaiset ovat itse diagnosoineet ja päättäneet, että kortisonin syytä kaikki. Eemelin psyykkisestä kuormittumisesta ei puhuta mitään.

Vierailija
136/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on tuo lääkitys. Silloin kun oli isoja määriä oli vähän sellaista outoa oloa. Nyt kun on pienempi annos niin ne ovat hävinneet. Toivottavasti kohta saisi tuon kokonaan lopetettua.

Vierailija
137/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuta hoitoa 

olisi se voinut hoitonsa itse keskeyttää 

Ei saa ilman lääkärin lupaa.

Vierailija
138/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä kun kertoi taustat avopuoliso. Minulle ainakin ihan uutta tietoa, että kortisoni voi vaikuttaa noinkin ja kuten ketjussa on kuvailtu. Luulin että turvottaa ja se siitä, mutta että voi viedä unet ja mielenterveyden, en tiennyt ollenkaan. Ja olen tavanomaista kiinnostuneempi lääkkeistä ja niiden vaikutuksista.

Vierailija
139/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuta hoitoa 

Mitä ei saa? kai kaikkien lääkkeiden käyttö on ihan henkilön itse päätetävissä.

Vierailija
140/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuta hoitoa 

Mitä ei saa? kai kaikkien lääkkeiden käyttö on ihan henkilön itse päätetävissä.

Lopettaa lääkehoitoa itse, ilman lääkärin ohjeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan