Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kortisonilääke siis syynä Peltosen itsemurhaan?

Vierailija
04.09.2025 |

Kummallista, ettei lääkettä lopetettu välittömästi kun masennusta ja itsetuhoisuutta alkoi ilmenemään? Määrättiin vain mielialalääkkeet. 

Kommentit (291)

Vierailija
161/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella kunnioitettavaa, että lähiomaiset kertoivat hyvin vaikean asian taustat. Tämä ulostuo voi auttaa jatkossa monia. Kiitos rohkeudesta ja asian esille tuomisesta.

Enpä tiedä... omaiset ovat itse diagnosoineet ja päättäneet, että kortisonin syytä kaikki. Eemelin psyykkisestä kuormittumisesta ei puhuta mitään.

Nimenomaan puhutaan. Se kortisonilääkitys aiheutti vakavan psyykkisen ison kuormituksen. Turha sinun tätä hyvinkin selvää asiaa on vähätellä. Tutukimustietoakin asiasta on.

Vierailija
162/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaista terveydenhoitoa parhaimmillaan. Tungetaan lärviin kunnon pilleri cocktailia, kyllä kai joku niistä toimii. Jos ei toimi niin lisää pilleriä naamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaista terveydenhoitoa parhaimmillaan. Tungetaan lärviin kunnon pilleri cocktailia, kyllä kai joku niistä toimii. Jos ei toimi niin lisää pilleriä naamaan.

Peltosella oli hoidotta kuolemaan johtava munuaissairaus sekä lisänä sairaalabakteeri, jonka hoitoon käytettiin laajakirjoista antibioottia, jolla myös on raskaan sarjan sivuvaikutukset. Epäonninen yhdistelmä mille tahansa terveydenhoidolle.

Vierailija
164/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairauksia hoidetaan lääkkeillä.

Vierailija
165/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin juuri Iltalehden uutisen aiheesta. Tuntuu todellakin irvokkaalta, että uutisen loppuosassa on nämä vakiolöpinät 'älä jää yksin, apua on saatavissa' ja jotain linkkejä perässä. Kun todellakin uutisen pääpointti oli, että apua oli yritetty hakea, mutta sitä ei saatu.

Kuinka niin ei saatu?

Selkeästihän sitä apua ei saatu riittävästi ja riittävän ajoissa, kun potilas on nyt kuollut. Etkö lukenut artikkelia?

Vierailija
166/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus tuohon kombinaatioon yhdistettynä niin nuori mies on ollut ihan lopussa.Aivan äärimmäisen surullista, tällä oli niin miellyttävät kasvotkin ja ilmeisen hyvin pidetty ihminen. Jos ei hän jaksanut enää elämäänsä niin miten ne muut paljon huonommassa asemassa olevat.

Vierailija
167/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähipiirissä on muutama jotka kamppailevat mielenterveysongelmien kanssa. Ongelma ei ole ettei apua olisi saatavilla vaan se että kummatkin jättävät usein menemättä sovittuihin tapaamisiin. Hirveästi ovat kaikkea vailla ja sanovat etteivät saa sitä ja tätä mutta kyllä se totuus on toinen. Jos eivät jätä menemättä niin peruvat aikoja paria tuntia ennen. Nekin ajat olisivat voineet olla hyödyllisiä joillekin muille. Ymmärrän että mielenterveysongelmat eivät ole helppoja ja se kotoa lähteminen voi olla vaikeaa. Mutta onhan tuollainen ihan hirveää haaskausta.

Vierailija
168/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ei puhuta tarpeeksi. Kortisoni voi tehdä hulluksi.

Kansan edustelijat laajemmaltikin näemmä vetävät kortisonia.

Vierailija
169/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurja sivuvaikutus. Kuullut, että joillain muillakin lääkkeillä on sama sivuvaikutus. Erikoista ja katseeta, että ihan ulkoinen kemiallinen vaikutus voi aikaansaada tuollaista itsetuhoisuutta.

Vierailija
170/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä olisi voinut väliaikaisesti keskeyttää, että oltaisiin saatu mielialalääkitys kuntoon.

Ei, koska Eemeli Peltosen munuaissairaus oli sen verran vakava, että mikäli sitä ei olisi lääkitty niin sairaus itsessään olisi johtanut kuolemaan. Tätä voitaisiin verrata siihen että diabeetikon insuliinit keskeytettäisiin jostain syystä.

Vierailija
171/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mielialalääkkeet voivat aiheuttaa suicidaalisuutta. Aggressiivisuuttakin. Etenkin nuorilla. Valitettavan moni koulu/ joukkosurmaaja on syönyt niitä. Tästä on useita tutkimuksia.

Mielialalääkkeitä määrätään aivan liian kevyin perustein, kuin reseptivapaata buranaa napsisi. 

Kortisoni on todella kaksipiippuinen lääke. Joskus se on ainoa tehokas hoito, mutta joillekin sivuvaikutukset pilaavat täysin elämän. Yleisimmin täysi unettomuus, että nukkuu vain pari tuntia vuorokaudessa. Yksin se rikkoo psyyken. 

Olen saanut kortisonia astman pahenemisvaiheissa, ja joutunut joka kerta lopettamaan sen 2-3 päivässä, koska se vie kokonaan kyvyn nukkua. Olen myös seurannut läheltä esim. syöpäsairasta, joka sai kortisonia, ja se käytännössä pilasi hänen viimeiset elinkuukautensa, koska hän oli täysin zombie unettomuuden vuoksi. Näissä tilanteissa, kun ihminen ei oikeasti enää voi parantua, lääkärin pitäisi kertoa, että potilas voi oikeasti päättää itse, syökö lamaannuttavaa lääkettä viimeiset kuukaudet, vai nukkuuko yönsä, että jaksaa tavata läheisiään ja nauttia elämästä sen aikaa, kun vielä pystyy. Kiltti, tunnollinen potilas syö lääkkeet nöyränä, eikä kyseenalaista. 

Itse kieltäydyn kortisonista, ja kuolen mieluummin sairauteeni, kuin elän zombiena, ja olen lopulta kuitenkin suicidaalinen. 

Vierailija
172/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuta hoitoa 

olisi se voinut hoitonsa itse keskeyttää 

Ei saa ilman lääkärin lupaa.

Mitä ei saa? kai kaikkien lääkkeiden käyttö on ihan henkilön itse päätetävissä.

Pitkäaikainen kortisonihoito vähentää tai pysäyttää elimistön oman kortisolin tuotannon, sillä keho ei tarvitse sitä ulkopuolelta. Äkillinen lopetus voi aiheuttaa vakavia oireita, kun keho ei pysty tuottamaan tarvitsemaansa kortisolia.

Ne haittavaikutukset huomaa kyllä heti, eikä kyse ole silloin pitkäaikaiskäytöstä.

Ei huomaa heti, riippuu millä annoksilla mennään. On pitkä kokemus asiasta/ lääkkeestä. Kukaan lääkäri ei varottanut, hoitaja kylläkin otti puheeksi jossain määrin. Lääkäri voi sanoa että ELÄ lue tuoteselosteita.

Vierailija
173/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vain olisi veemäinen akka ollut se syy.

Vierailija
174/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä olisi voinut väliaikaisesti keskeyttää, että oltaisiin saatu mielialalääkitys kuntoon.

Ei, koska Eemeli Peltosen munuaissairaus oli sen verran vakava, että mikäli sitä ei olisi lääkitty niin sairaus itsessään olisi johtanut kuolemaan. Tätä voitaisiin verrata siihen että diabeetikon insuliinit keskeytettäisiin jostain syystä.

En ole lukenut siitä sairaudesta, mutta pohdin vain, että kyllä ihminen voi elää melko siedettävää elämää dialyysin varassa. Itse valitsisin dialyysin mieluummin kuin kortisonilla ja mielialalääkkeiden vuoksi zombieksi ajautumisen.

Vierailija
175/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin juuri Iltalehden uutisen aiheesta. Tuntuu todellakin irvokkaalta, että uutisen loppuosassa on nämä vakiolöpinät 'älä jää yksin, apua on saatavissa' ja jotain linkkejä perässä. Kun todellakin uutisen pääpointti oli, että apua oli yritetty hakea, mutta sitä ei saatu.

Kuinka niin ei saatu?

Selkeästihän sitä apua ei saatu riittävästi ja riittävän ajoissa, kun potilas on nyt kuollut. Etkö lukenut artikkelia?

Onhan häntä hoidettu.

Vierailija
176/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuta hoitoa 

Kortisonia ei lopeteta ikinä kerralla.

no jos vaihtoehtona on itsemurha ja kortisonin lopetus niin kumman valitset?

Vierailija
177/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuta hoitoa 

Kortisonia ei lopeteta ikinä kerralla.

no jos vaihtoehtona on itsemurha ja kortisonin lopetus niin kumman valitset?

Lopputulos on sama.

Vierailija
178/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kortisonia huvin vuoksi määrätä.

Vierailija
179/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

puna tautiin kuoli tajusi vihdoin kuinka väärässä on ollut koko ikänsä 

Vierailija
180/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin terve ja viriili ja menestynyt niin tippuu korkealta kun sairastuu

kaikki ei olekaan täydellistä ja siksi ylivoimaista