Oletteko kokeneet vastaavaa kuolinpesässä?
Olen kuolinpesän osakas, ja toinen osakas (sisarus) on hoitanut kaiken yksinään hautajaisjärjestelyt, laskut, tilaukset ilman suostumustani tai edes kuulematta minua. Nyt en saa nähdä kuitteja, enkä tiedä mitä kuolinpesän varoilla on maksettu.
Olen yrittänyt asiallisesti pyytää erittelyä ja selkeyttä ennen perunkirjoitusta, mutta minut on leimattu riitaisaksi ja hankalaksi. Myös perunkirjoituksen hoitaja (lakimies) vaikuttaa vetäytyvän tilanteesta sen sijaan, että puolustaisi oikeuksiani.
Tuntuu, että vaikka en suostu maksamaan sokkona, en saa tukea mistään ja pelkään, että minulle vaan lykätään laskuja ilman että saan sanoa niihin mitään. Onko muilla kokemusta siitä, että toisen osakkaan vaatimuksia yritetään sivuuttaa näin täysin? Miten olette toimineet?
Kommentit (225)
Minun tilanteessa vaikeaa oli se, että veljeni teki lähes kaikki päätökset minua kuulematta eikä myöskään kutsunut perunkirjoitustilaisuuteen, se pidettiin minulta salassa. Oletettavasti hän kokee tehneensä suuren palveluksen kun on auttanut tietämällä omasta mielestään kaiken paremmin ja tekemällä päätökset toisenkin puolesta. -eri
Vierailija kirjoitti:
Minun tilanteessa vaikeaa oli se, että veljeni teki lähes kaikki päätökset minua kuulematta eikä myöskään kutsunut perunkirjoitustilaisuuteen, se pidettiin minulta salassa. Oletettavasti hän kokee tehneensä suuren palveluksen kun on auttanut tietämällä omasta mielestään kaiken paremmin ja tekemällä päätökset toisenkin puolesta. -eri
Jos sen teki ammattilainen ihmettelen tuota. Mitä itse oon hoitanut asioita perunkirjoitukseen asti kutsut on lähettänyt lakimies saatuaan virkatodistukset. Kai nyt perukirjan kopion olet saanut? Perukirjoitus on osakkaiden, varojen , velkojen ja laskujen ja testamenttien kirjaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Perunkirjoitus ei ole laillinen, jos kaikkia kuolinpesän osakkaita ei ole kutsuttu tilaisuuteen. Toki kannattaa ensin katsoa perukirjasta, onko siinä jotain epäselvää, ennen kuin näkee sen vaivan, että nostaa asiasta jutun.
Vierailija kirjoitti:
Ap on idiootti.
No silläpä sisaruksella olisi alunalkaenkin pitänyt olla valtakirja apLta että saisi asioita hoidella kuolinpesässä missä on useampi osakas. ihmeellistä että on edes pystynyt hoitamaan virallisia asioita
Vierailija kirjoitti:
Jos kuolinpesään kuuluu esim kiinteistö ja se aiotaan myydä, hanki oma asianajaja.
Kiinteistö pitäisi arvioittaa jo verottajaakin varten, tuollaista sisarusta on syytä vahtia suurennuslasin kanssa.
On sellaisia, jotka tekevät, ja sellaisia, jotka eivät tee mitään, vaan vain valittavat muiden tekemisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on idiootti.
No silläpä sisaruksella olisi alunalkaenkin pitänyt olla valtakirja apLta että saisi asioita hoidella kuolinpesässä missä on useampi osakas. ihmeellistä että on edes pystynyt hoitamaan virallisia asioita
Ei vainajan laskujen maksamiseen (vainajan tililtä) tai hautajaisjärjestelyistä sopimiseen tarvita mitään valtakirjaa.
"Myös perunkirjoituksen hoitaja (lakimies) vaikuttaa vetäytyvän tilanteesta sen sijaan, että puolustaisi oikeuksiani."
Olet käsittänyt ihan väärin. Perunkirjoiruksen hoitajan tehtävä ei ole puolustaa osakkaita vaan hoitaa perunkirjoitus.
"Tuntuu, että vaikka en suostu maksamaan sokkona, en saa tukea mistään ja pelkään, että minulle vaan lykätään laskuja ilman että saan sanoa niihin mitään."
Ethän sinä mitään maksa, vaan maksut menevät kuolinpesältä. Ne ovat vainajan varoja, eivät sinun eivätkä toisen osakkaan. Vainajan varoista maksetaan hautaukset, myös tarjoilu, ja kuolinpesän muut asiat. Vainaja on voinut myös toivoa juuri tietynlaisia asioita järjestettäväksi hautajaisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunkirjoitus ei ole laillinen, jos kaikkia kuolinpesän osakkaita ei ole kutsuttu tilaisuuteen. Toki kannattaa ensin katsoa perukirjasta, onko siinä jotain epäselvää, ennen kuin näkee sen vaivan, että nostaa asiasta jutun.
Kuolinpesän jäseniä voi ilmaantua jälkikäteenkin, oleellisinta ettei luota siihen perunkirjoituksen tai perinnön pysyvyyteen jos on jotain semmoista että oliko tässä muka nyt kaikki. Uusintaperunkirjoitus on mahdollinen, samoin jo jaetun perinnön peräyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sinun täytynyt antaa valtakirja kuolinpesän varojen käyttämiseen ?
Hautauskulut ja kuolinpesän kulut ovat kuolinpesälle kuuluvia, ei tarvita valtakirjaa.
Minkä ihmeen takia ihmiset käsittävät AP:n kirjoituksen niin, että hän olisi laiska joka ei suostu auttamaan? Hänhän sanoo, että sisko on hoitanut kaiken yksinään, ilman muiden suostumusta. Eli toisin sanoen ei ole suostunut siihen että muut osallistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella pesän osakkaalla on oikeus saada tilitiedot pankista. Nyt ap nostaa takapuolensa ja marssii itse pankkiin virkatodistuksen kanssa, ja pyytää vainajan kuolinpesän jälkeiset tilitapahtumat. Näin yksinkertaista se on. Ap:n kannattaisi tehdä jotain itsekin, eikä vain pyydellä selvityksiä muilta pesän osakkailta.
Pankki vaatii itse asiassa kaikilta kuolinpesän osakkailta valtakirjan tai osakkaat yhtä aikaa paikalle. Ei nimittäin ainakaan meidän yhden kuolinpesän yhteydessä pankki alkanut kertoa edes saldoja ennen kuin oli valtakirjat kaikilta kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos ei ole yhdessä sovittu kuluista, niin ei pankki tiedä mikä on kohtuullista ja mikä ei. Se monen tonnin arkku vai alta tonnin. Maksuun ne menee.
Jos vainajalla on varoja, arkku voi olla vaikka ihan se kallein tarjolla oleva arkku ja se katsotaan kohtuulliseksi. Tarkoitus ei ole maksimoida perintöjä. Jos vainajan varat eivät riitä, silloin täytyy olla tarkempi.
et ole AA, näkee ns vastaamisestanne ..
Vierailija kirjoitti:
No mene sinne perunkirjoitustilaisuuteen. Siellä ne liput ja laput on näytillä. Ja merkitään kuolinpesän menoihin.
asianajaja
Ette ole AA,ilmiasu tuo esille..
"En tehnyt mitään mutta vaadin kaiken", miksi minua ei huomioida paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesän jäseniä voi ilmaantua jälkikäteenkin, oleellisinta ettei luota siihen perunkirjoituksen tai perinnön pysyvyyteen jos on jotain semmoista että oliko tässä muka nyt kaikki. Uusintaperunkirjoitus on mahdollinen, samoin jo jaetun perinnön
Siksi vainajasta pyydetään tarkat sukuselvitykset. Samoin jos vainajan lapsi on jo kuollut hänestä sukuselvitykset jokaiselta asuinpaikkakunnaltaan. Ja suvussa oli tapaus että jo lapsen poikakin oli kuollut nelikymppisenä, hänestä tarkat sukuselvitykset joten perintökaaressa perijä oli vainajan pojan pojaN tytär. Ei ollut mikään yllätys mutta kyllä näissä sivulapset selviää.
Toivon kun kuolen eivät rupee perinnön jonkun parin sadan takia per lapsi katsomaan ettei niitä noin 6 minulle läheistä ihmistä, jotka olen pyytänyt hautajaisiini kutsumaan, raaski kestitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuolinpesästä on varoja, kaikki vainajan laskut ja hautauskulut maksetaan kuolinpesästä. Sinulle ei tule maksettavaa.
Jos taas siskosi järjestää hautajaiset, ilman että saat tietää mitä ne maksavat ja kulut muodostuvat suuremmiksi, mitä kuolinpesällä on varaa, joudutte ne itse maksamaan. Toki jos näin käy, voit aivan hyvin kieltäytyä maksamasta yhtään mitään, koska sinun ei ole annettu tietää mitä kuluja sieltä mahdollisesti on tulossa. Siskosi on niistä velvollinen vastaamaan, jos hautajaiskulut ovat suuremmat mitä kuolinpesällä on varaa. Hänhän ne kulut on aikaansaanut.
Mitään vainajan laskuja teidän ei tarvitse maksaa, jos siskosi osaa hoitaa asian oikein.Outoa tuossa on, jos sinulta ei ole pyydetty valtakirjaa, jotta siskosi saa hoitaa kuolinpesään liittyviä maksuja. Vainajan tililtä ei voi maksaa yhtään laskua, ellei pankilla ole valtakirjaa kaikilta pesänosakkailta, jotta siskosi voi vainajan laskuja maksaa
Miten tuo voi pitää paikkansa? Minun sisarukseni piti minut täysin pimennossa kaikista kuolinpesän jutuista, eikä sitä hoitanut lakimies ainakaan minulta pyytänyt mitään valtakirjaa. Hän piti muutenkin sisarukseni puolta ja huitaisi sivuun kysymykseni. Eikö saisi kysyä, jos jokin asia on epäselvä?
Sisarukseni kävi asunnossa hakemassa itselleen ja lapsilleen tavaraa, eikä niitä mihinkään kirjattu. Äitini oli minulle puhunut luvanneensa ja jopa merkinneensä tavaroita, joita halusi nimenomaan minulle jättää, mutta eipä niitä sitten näkynyt kun olisi ollut aika.
Loppujen lopuksi annoin kaiken mennä, kun en jaksanut ruveta riitelemään.
Jos kuolinpesään kuuluu esim kiinteistö ja se aiotaan myydä, hanki oma asianajaja.