Oletteko kokeneet vastaavaa kuolinpesässä?
Olen kuolinpesän osakas, ja toinen osakas (sisarus) on hoitanut kaiken yksinään hautajaisjärjestelyt, laskut, tilaukset ilman suostumustani tai edes kuulematta minua. Nyt en saa nähdä kuitteja, enkä tiedä mitä kuolinpesän varoilla on maksettu.
Olen yrittänyt asiallisesti pyytää erittelyä ja selkeyttä ennen perunkirjoitusta, mutta minut on leimattu riitaisaksi ja hankalaksi. Myös perunkirjoituksen hoitaja (lakimies) vaikuttaa vetäytyvän tilanteesta sen sijaan, että puolustaisi oikeuksiani.
Tuntuu, että vaikka en suostu maksamaan sokkona, en saa tukea mistään ja pelkään, että minulle vaan lykätään laskuja ilman että saan sanoa niihin mitään. Onko muilla kokemusta siitä, että toisen osakkaan vaatimuksia yritetään sivuuttaa näin täysin? Miten olette toimineet?
Kommentit (225)
AP on varmaan antanut täydet oikeudet siskolleen hoitaa asioita. Miksi siis ihmetellä jälkeenpäin asiaa?
Näin oli myös omassa kuolinpesässä, siskoni sai täydet oikeudet hoitaa asioita, mutta siitä huolimatta sukulaiset alkoivat kysellä kaikenlaisten paskaisten romujen perään ja vaatimaan tilitystä mihin on mikäkin rikkinäinen "kymppitonnien arvoinen" kirjahylly mennyt. Todellisuudessa ne kymppitonnien arvoiset tavarat pilkottiin roskikseen ja nämä huutelijat elivät jossain mielikuvitusmaailmassa kuvitellen kultaa ja timantteja jokaiseen laatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ala sinä hoitamaan sitä kuolinpesää. Sisaresi varmasti antaa sen mielellään sinun vastuullesi. Kuolinpesän hoitaminen on yksi paskimmista asioista, mitä ihmiselle voi langeta.
Kaksi kuolinpesää olen hoitanut, ensimmäisessä panin yhden osakkaan ruotuun, toinen eri henkilöiden kanssa meni enemmän kuin hyvin, siis järjestelyiltään.
Vierailija kirjoitti:
No mä ainakin toimitin maksetut laskut perunkirjoituksen tekijälle sitä mukaa kun niitä tuli ja ne maksettiin. En ottanut kopioita itselleni, perunkirjoituksen valmistuttua ne toki palautettiin.
Oli kyllä raskasta aikaa. Sisko ei muuta tehnyt, kuin kyseli ja kyseenalaisti.
Mikähän siinäkin ihan oikeasti on, että ne jotka eivät tee mitään, osaavat kuitenkin kysyä ja kyseenalaistaa? Mutta kun jotain pyydetään tekemään, niin ei ole aikaa. Jos ei ole aikaa tehdä mitään, ei ole aikaa valittaa ja kyseenalaistaa. Niin helvetin raivostuttavaa ja epäkunnioittavaa ja suorastaan itsekästä. Paskaa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
AP on varmaan antanut täydet oikeudet siskolleen hoitaa asioita. Miksi siis ihmetellä jälkeenpäin asiaa?
Näin oli myös omassa kuolinpesässä, siskoni sai täydet oikeudet hoitaa asioita, mutta siitä huolimatta sukulaiset alkoivat kysellä kaikenlaisten paskaisten romujen perään ja vaatimaan tilitystä mihin on mikäkin rikkinäinen "kymppitonnien arvoinen" kirjahylly mennyt. Todellisuudessa ne kymppitonnien arvoiset tavarat pilkottiin roskikseen ja nämä huutelijat elivät jossain mielikuvitusmaailmassa kuvitellen kultaa ja timantteja jokaiseen laatikkoon.
Tämä huvitti itseäkin. Kun yritettiin sopia, milloin tyhjennetään asuntoa, ei näille vapaamatkustajille mikään aika sopinut. Jälkeenpäin saatiin sitten kuulla syyttelyä, miten ollaan pöllitty Kylli-tädin hopeat ja muut arvoesineet. Tosiaan nakeltiin kaikki suoraan kierrätyskuormaan sen enempää tavaroita tutkimatta. Kuolinpesän hoidossa ja tyhjentämisessä on iso homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakimies ei ole lastentarhan täti eikä puolusta yksittäistä osakasta, mutta perunkirjoittajan velvollisuus on laatia perunkirja oikein ja kutsua ja kuulla kaikki osapuolet. Eli hän ei saa olla passiivinen ja mennä röyhkeimmän osakkaan pillin mukaan. Tässä on vissi ero.
Hän menee lakien ja verotuspykälien mukaan. Hän tekee perukirjan saamiensa kuittien mukaan jotka pankki on maksanut. Tai laskujen jotka merkitään vähennykseksi jos vaikka vielä olisivat maksamatta.
Tiukalla on rahanahneus jos vaikka vanhempiensa hautausmenoista pitää niuhottaa.
Ja kyllä, mielestäni joka hoitaa ruljanssin hän on oikeutettu palkkioon pesästä, kilometrejä, työaikaa, puhelinkuluja. Toiset nalkuttaa ja yksi pitää hommaa kasassa
Tämäkin on muuten yksi juttu, joka ärsyttää todella paljon oman omaiseni kuolinpesän hoidossa. Osakas, joka asuu vainajan kanssa samassa kaupungissa, ei laita tikkua ristiin minkään asian hoitamisen kanssa. Minä asun reilun 140 kilometrin päässä ja olen hoitanut 90 % kaiken. Kun kysyin kilometrikorvausten perään, niin tuli tiukka vastaus, että vain ja ainoastaan pakollisista menoista maksetaan, ei mistään vainajan viimeisestä tapaamisesta tai hautajaisista. V*ttu mitä touhua..
Olen ollut se, jota on syytelty kuolinpesän varojen tuhlaamisesta ja tavaroiden varastamisesta, vaikka kaikki olen hoitanut täysin rehellisesti. Hoida itse se kuolinpesä. Ihmisen hautaaminen ja sukuselvitykset yms ei ole ilmaista.
Vero.fi Kirjaudu sinne, saat perukirjan liitteineen/kuitteineen.. Tee rikosilmoitus jos huomaat väärinkäytöksiä. Olen itse myynyt osuuteni ja myös ottanut lainaa, kuolleella on parempi olla velkaa kuin varoja jos ei ole perillisiä.
Vierailija kirjoitti:
Perunkirjoituksen hoitajane kyllä tarkistaa. Ole huoleti. Vaikutat tosiaan vähän hankalalta.
helpottaisko suatieto että pankithaneivät maksa mitään laskuja joka kuuluu muulle kuin vainajalle ja kuolinpesälle. Ei sinne edes saa omia sähkölaskuja ujutettua.
terv keväällä äitinsä haudannut
Ei vaikuta ap hankalalta vaan sisar. Ap, ota oma lakimies joka pitää puoliasi!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunkirjoituksen hoitajane kyllä tarkistaa. Ole huoleti. Vaikutat tosiaan vähän hankalalta.
helpottaisko suatieto että pankithaneivät maksa mitään laskuja joka kuuluu muulle kuin vainajalle ja kuolinpesälle. Ei sinne edes saa omia sähkölaskuja ujutettua.
terv keväällä äitinsä haudannutEi vaikuta ap hankalalta vaan sisar. Ap, ota oma lakimies joka pitää puoliasi!!
Meilläkin sisar joka elättää läskipossutytärtään ja haluis pitää kaiken, pelkää ettei tämä semisti hitaalla käyvä tytär saakaan loppuelämää sushia ja a la cartea, kaikki jo kypsiä siihen muoriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä ainakin toimitin maksetut laskut perunkirjoituksen tekijälle sitä mukaa kun niitä tuli ja ne maksettiin. En ottanut kopioita itselleni, perunkirjoituksen valmistuttua ne toki palautettiin.
Mikähän siinäkin ihan oikeasti on, että ne jotka eivät tee mitään, osaavat kuitenkin kysyä ja kyseenalaistaa? Mutta kun jotain pyydetään tekemään, niin ei ole aikaa. Jos ei ole aikaa tehdä mitään, ei ole aikaa valittaa ja kyseenalaistaa. Niin helvetin raivostuttavaa ja epäkunnioittavaa ja suorastaan itsekästä. Paskaa käytöstä.
Se joka sinne menee ensimmäiseksi päällepäsmäröimään uhriutuu jos joku ees uskaltaa kysyä jotain. Kun itsellään on tarkoitus saada maksimaalinen hyöty kuolinpesästä. Muutenhan se pesän hoito annettas suosiolla ulkopuoliselle.
Jos pesässsä on varoja, voi pesän osakkaat yhteisellä päätöksellä maksaa sieltä kaikki pesän laskut sekä perintöveron. Ap:n ei kuulu olla maksumies.
Kyllähän se kalliiksi tulee jos lakimiehen kautta rupeaa kyseenalaistamaan arkun tai kukkalaitteen tai kuolinilmoituksen hintaa. Tai vainajan asumiskuluja kunnes niistä päästään eroon tai viimeisiä sairaalaskuja. Tai pitopalvelun hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut se, jota on syytelty kuolinpesän varojen tuhlaamisesta ja tavaroiden varastamisesta, vaikka kaikki olen hoitanut täysin rehellisesti. Hoida itse se kuolinpesä. Ihmisen hautaaminen ja sukuselvitykset yms ei ole ilmaista.
Jauhat paskaa. Jos vainajalla on ollut varoja hautauskulut, virkatodistukset ( nykyään digi jne virasto) menee ensimmäiseksi kuolinpesän varoista. Jos vainaja on varaton yhteiskunta maksaa. Sun ei oo tarttenu maksaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhat paskaa. Jos vainajalla on ollut varoja hautauskulut, virkatodistukset ( nykyään digi jne virasto) menee ensimmäiseksi kuolinpesän varoista. Jos vainaja on varaton yhteiskunta maksaa. Sun ei oo tarttenu maksaa mitään.
Kommentissa johon vastasit luki" syytelty kuolinpesän varojen tuhlaamisesta. " eri. ( sulla nyt ajatus kulki omia ratojaan.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka sinne menee ensimmäiseksi päällepäsmäröimään uhriutuu jos joku ees uskaltaa kysyä jotain. Kun itsellään on tarkoitus saada maksimaalinen hyöty kuolinpesästä. Muutenhan se pesän hoit
Selitä miten se joka soittelee ja järjestelee saa "maksimaalisen hyödyn kuolinpesästä."
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän on joutunut hoitamaan kaikki yksin?
Se on ihan käytäntö, että kuolinpesään nimetään kuolinpesän ilmoittaja ja hän sitten hoitaa asiat. Ei siinä kaikkien tarvitse olla sähläämässä. Ja kuten edellä on jo moneen kertaan kerrottu, perukirjasta voi lukea kohdasta kuolinpesän varat ja velat ap:n kaipaamat tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka sinne menee ensimmäiseksi päällepäsmäröimään uhriutuu jos joku ees uskaltaa kysyä jotain. Kun itsellään on tarkoitus saada maksimaali
Tarkoitin että kuolinpesän hoitaa ei-sukulainen. Irtaimiston hoitaa huutokauppa jne. Turha sinne on sukulaisten mennä itkee tavaran perään ahneuksissaan kun mitään tunnearvoa sillä tavaralla ei ole, vaan se kiima jos sukulaisella on jotain arvokasta vaikkei olla oltu tekemisissä vuosikymmeniin.
Kuolinpesä maksaa,et sinä. Siis kuolinpesän varoista maksetaan kaikki hautajaisjärjestelyt ja kulut. Perukirjassa kulut sitten verotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka sinne menee ensimmäiseksi päällepäsmäröimään uhriutuu jos joku ees uskaltaa kysyä jotain. Kun itsellään on tarkoitus saada maksimaalinen hyöty kuolinpesästä. Muutenhan se pesän hoit
Eikö ap:n pelko nimenomaan ollut se, että sisar ei ota maksimaalista hyötyä kuolinpesästä, vaan käyttää liikaa vainajan varoja hautajaisiin ym. järjestelyihin, jolloin ap:lle (ja samalla sisarelle) jää vähemmän perintöä?
Tarkkoja on perijät. Perimme vanhan tätimme, vaikka meitä kymmenkunta saimme jokanen yli 50 000. Osa missään yhteyksissä vuoskymmeniin, ees joulukorttitasolla. Niin oli tarkkaa porukkaa kun perukirjoituksessa ehdotin että kirjataan haudanhoitorahastoon vaikka 1000 -1500 euroa ja pesänhoitaja tekee sopimuksen hoidosta. Ei käynyt, eihän nyt semmosia summia. Jokaiselle olisi jäänyt 100 vähemmän. Edellusen vainajan jäljiltä on pari vuotta sopimusta jäljellä, sitten jää varmaan sukuhauta hoitamatta.
Täällä siis maksetaan könttä seurakunnalle, se vähentää summaa sen mukaan mikä kunkin kesän hoidin hinta on.