Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko kokeneet vastaavaa kuolinpesässä?

Vierailija
03.09.2025 |

Olen kuolinpesän osakas, ja toinen osakas (sisarus) on hoitanut kaiken yksinään hautajaisjärjestelyt, laskut, tilaukset ilman suostumustani tai edes kuulematta minua. Nyt en saa nähdä kuitteja, enkä tiedä mitä kuolinpesän varoilla on maksettu.

Olen yrittänyt asiallisesti pyytää erittelyä ja selkeyttä ennen perunkirjoitusta, mutta minut on leimattu riitaisaksi ja hankalaksi. Myös perunkirjoituksen hoitaja (lakimies) vaikuttaa vetäytyvän tilanteesta sen sijaan, että puolustaisi oikeuksiani.

Tuntuu, että vaikka en suostu maksamaan sokkona, en saa tukea mistään ja pelkään, että minulle vaan lykätään laskuja ilman että saan sanoa niihin mitään. Onko muilla kokemusta siitä, että toisen osakkaan vaatimuksia yritetään sivuuttaa näin täysin? Miten olette toimineet?

Kommentit (225)

Vierailija
21/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hautajaisia ja muita hautauskuluja voi järjestää niin monen hintaisia, olisi ihan hyvä olla ymmärrys montako kahvitetaan ja tuleeko lakattu tammiarkku vai höyläämätöntä mäntyä. Kaikki se on kuitenkin pois kuolinpesän varoista eli pesän osakkaiden perinnöstä.

Sitten osallistuu järjestämiseen eikä jätä muiden hoidettavaksi.

Vierailija
22/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneus tulee moneati perijöille.  Perimme varakkaan tädin, n. 50 000 jokaiselle..  Eräskin joka ei 30 vuoteen ees nähnyt tätiä kiukutteli, turha oli kuolinilmoitukseen lehdessä tuhlata.  Oli pienintä koko, n. 500 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hautajaisia ja muita hautauskuluja voi järjestää niin monen hintaisia, olisi ihan hyvä olla ymmärrys montako kahvitetaan ja tuleeko lakattu tammiarkku vai höyläämätöntä mäntyä. Kaikki se on kuitenkin pois kuolinpesän varoista eli pesän osakkaiden perinnöstä.

Tuo on just kun varakkaankin pesän ahnein voi vaatia että kahvit ja korvapuusti vieraille, turha ruokia tarjota,   pitkämatkalaiset syököön ravintolassa.

Vierailija
24/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä ainakin toimitin maksetut laskut perunkirjoituksen tekijälle sitä mukaa kun niitä tuli ja ne maksettiin. En ottanut kopioita itselleni, perunkirjoituksen valmistuttua ne toki palautettiin.

Oli kyllä raskasta aikaa. Sisko ei muuta tehnyt, kuin kyseli ja kyseenalaisti.

Vierailija
25/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä ainakin toimitin maksetut laskut perunkirjoituksen tekijälle sitä mukaa kun niitä tuli ja ne maksettiin. En ottanut kopioita itselleni, perunkirjoituksen valmistuttua ne toki palautettiin.

Saamattomilla ihmisillä on yllättävän paljon virtaa tuollaiseen turhanpäiväiseen kyselyyn ja epäilemiseen.

Vierailija
26/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perukirjan tekee lakimies, hän ei taatusti suostu kirjaamaan perukirjaan yhtään sellaista menoa, jonka kuittia hän ei ole nähnyt.

Ap, sulle ei tule mitään laskuja maksettavaksi, jos vainajalta jäi tarpeeksi rahaa hautajais- ja perunkirjoituskuluihin. Tai no perintöverosta tulet saamaan laskun, jos perintöosuutesi arvo on vähintään 20 000 €.

Vierailija
27/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se meilläkin meni, yksi sisko kyseli joka välissä, että mikä siinä kestää. Olisi alkanut hommaan itse niin tietäisi mikä siinä kestää. 

Vierailija
28/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestään kaikki kokee jos useampia osakkaita, mutta ei siitä pidetä ääntä. 

Vierailija
29/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu näyttää mitään kuitteja. Ei saa maksaa mitää muuta kun kuolleen laskut. Ole huoleti.

Vierailija
30/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki oma lakimies selvittämään tilanne.

Miksi pitäisi ? Joutuu pesänselvittäjälle toimittamaan kaikki kuitit kuitenkin. Mitä aloittaja niillä tekee ? Meinaako että sisar vahingossa huijaa muutaman kympin kun on KAIKEN YKSIN HOITANUT, en kehtaisi edes kinuta jotain kuitteja kun toinen hoitaa kaiken. Aloittajan nyt kannattaisi ottaa selvää kuinka työläs ja kuinka monta tuntia kaikkeen menee aikaa 

Vierailija
31/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten osallistuu järjestämiseen eikä jätä muiden hoidettavaksi.

Olin aloituksesta lukevinani ettei ap:n anneta osallistua. 

Vierailija
32/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Moni kommentoija ei nyt tunnu hoksaavan pointtia. Jos ei oteta mukaan järjestelyihin, ei ole mahdollisuutta vaikuttaa kuluihinkaan. Kuolinpesä on kuitenkin yhteishallinnassa, myös ne tilillä mahdollisesti olevat rahat. Kuullostaa siltä, että ap ei edes tiedä, onko pesällä varoja, joten kyllä tuo huoli on ihan oikea. Pankki ei ole kulujen portinvartija. Nykyään voi pankin maksupalveluun kuka vaan vainajan sotulla ja omilla pankkitunnuksillaan ladata laskuja maksuun ja ne menee heti eräpäivänä. Ei pankki niitä tarkista. Tiedän tämän, kun äitini viime vuonna hautasin. Paha on mennä jälkikäteen perimään, kun kerran maksettu on.

Vierailija
33/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Hoidin äitini kuoleman jälkeen kaiken yksin kun sisarukseni ei osallistunut mihinkään. Kuitteja kyllä vaati ja kuluja kyttäsi.

Vierailija
34/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulle mitään laskuja ole tulossa. Ilmeisesti et ollenkaan ymmärrä miten nämä asiat menevät. Kuolinpesän varoista voi maksaa vain tiettyjä kuluja, joten ei sieltä mitään sen kummempia ole mennyt. Ole huoleti, varmasti saat rahasi. Näitä rahan kyttääjiä on nähty, yleensä eivät tarjoudu auttamaan missään, raha vain kiinnostaa.

Vierailija
35/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että ap ei tunnista velvollisuuksiaan, mutta on kärkkäänä oikeuksiensa perään. Toisaalta, miten ap olisi selvinnyt kaikista järjestelyistä, kun ei edes saa haettua perustietoa liittyen kuitteihin ja perukirjan, vaan tulee tänne kyselemään. 

Vierailija
36/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus ja ahneus haisee, hyhhyh.

Vierailija
37/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Moni kommentoija ei nyt tunnu hoksaavan pointtia. Jos ei oteta mukaan järjestelyihin, ei ole mahdollisuutta vaikuttaa kuluihinkaan. Kuolinpesä on kuitenkin yhteishallinnassa, myös ne tilillä mahdollisesti olevat rahat. Kuullostaa siltä, että ap ei edes tiedä, onko pesällä varoja, joten kyllä tuo huoli on ihan oikea. Pankki ei ole kulujen portinvartija. Nykyään voi pankin maksupalveluun kuka vaan vainajan sotulla ja omilla pankkitunnuksillaan ladata laskuja maksuun ja ne menee heti eräpäivänä. Ei pankki niitä tarkista. Tiedän tämän, kun äitini viime vuonna hautasin. Paha on mennä jälkikäteen perimään,

Kyllä pankki tarkistaa laskut.  Perukirjoituksessa selviää kuolinpäivän saldot ja senjälkeen tileiltä suoritetut maksut.  

Vierailija
38/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin lähetin kuitit perunkirjoituksen tekijälle, ei niitä olisi ollut esittää jos joku olisi alkanut niitä peräämään. 

Vierailija
39/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos ei ole yhdessä sovittu kuluista, niin ei pankki tiedä mikä on kohtuullista ja mikä ei. Se monen tonnin arkku vai alta tonnin. Maksuun ne menee.

Vierailija
40/225 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa että kyllä ärsytti hoitaa yksin kaikki, kun muita kiinnosti vain raha ja paljonko saavat perintöä. En sitten jaksanutkaan raportoida joka käänteestä kun ei muu näköjään kiinnostanut. Valitsin itse arkun, uurnan, arkkukukat jne ja hoidin muistotilaisuuden tarjoilut. Ei paljon kiinnosta kysyä mielipidettä kukkien väristä kun toisen ainoa kommentti on koska on perunkirjoitus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi