auton ovet jäätyneet
En saa auton ovia auki, ilmeisesti tiiviisteet jäätyneet. Lukkopesää yritin lukkosulalla, ei vaan avain mene sisään. Mitä keinoja vielä, kuumaa vettä pussiin, mutta auttaako se noihin jäätyneisiin tiivisteisiin? Tiiviisteisiin suihkutin juuri ennen kovia pakkasia silikonispraytä mutta eipä näköjään auttaneet.
Kommentit (29)
Eikö sulla ole kuumailmapuhallinta
Sytytä pieni nuotio auton alle, se sulattaa nopeasti.
Kuse roikolla tiivisteet ja lukko sulaksi.
Usein olen erehtynyt luulemaan että tiivisteet olisi jäätyneet kiinni, kun oven lukko ei itse asiassa napsahtanutkaan keskuslukitusnapilla normaaliin tapaan auki kovalla pakkasella. Kun avainta pyöräytti fyysisesti lukossa niin ovi aukeni maagisesti joten ehkä keskittyisin siihen.
Pitkä jatkojohto ja hiustenkuivaaja.
Itse menen takakontin kautta sisälle, mutta se ei taida kaikissa autoissa onnistua. Se silikoni auttaa, kun kunnolla sitä laittaa. Itse muistan siinä vaiheessa, kun olen takakontissa.
Koita hiustenkuivaajalla sulattaa ne tiivisteet.
Ajat auton talliin lämpiämään. Jos ei ole tallia, ajat sen huoltoasemalle, kyllä siellä sulattavat ovet auki.
Kun elämä antaa sitruunoita, tee niistä limonadia.
Suhtaudut tähän siten, että nyt alkaa uusi vuosi kuntoilulla ilman autoa, ja kävelet joka paikkaan. Ryhtiliike!
Keväämmällä sitten voit taas autoakin käyttää, mutta siihen mennessä hankit kovan kunnon.
Kiitos asiallisista vastauksista, mulla ei ole hiustenkuivaajaa, joten sitä en voi käyttää. Autoon ei pääse takakontin kautta. Täytynee vielä kokeilla kuumaa vettä ja lisää lukkosulaa.
Naapurin ukolla oli 90-luvulla autonovessa lukko jäätynyt. Kaasupolttimella lämmitti lukkoa ja laittoi palavan polttimen polvien väliin kun kokeili avaimella. Oven maalipintaan paloi lämmöstä sellainen pallo. Ukko kiroili ja meni jotenkin shokkiin kun siirtyi auton toista lukkoa sulattamaan ja kävi sama tössi 😅 Kyllä meille nauru maittoi kun auton ovissa jalkapallon kokoinen palojälki molemmilla puolilla 😂
Lämpimällä vesipussilla lämmität sitä lukkoa ja sitten kun on sulanut niin veden syrjäyttävää voitelevaa lukkosulaa sisään ettei jäädy saman tien uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ajat auton talliin lämpiämään. Jos ei ole tallia, ajat sen huoltoasemalle, kyllä siellä sulattavat ovet auki.
No, ei kyllä ainakaan abc:llä onnistu, kun sehän on nykyään vaan ravintola-ruokakauppa eikä mitään huoltopalveluita enää saa.
Vierailija kirjoitti:
Työntämälläkö sinä sen autosi sinne roijaat vai vedätkö niin kuin voimamieskisoissa?
Silikonispray on onnetonta ainetta. Vedenkestävä vaseliini tiivisteihin auttaa monena vuotena kerrallaan. Ei tartte joka vuosi rasvailla.
Jos ongelma on tosiaan tiivisteissä, eikä lukossa, suosittelen vaikka lainaamaan sen hiustenkuivaajan joltain. Juuri sulatettiin minun vanhasta autostani (hapertuneet tiivisteet) kuljettajan puolen etuovi. Käsiteltiin ne tiivisteet jälleen silikonipuikolla. Ilman hiustenkuivaajaa ei ollut toivoakaan saada ovea aukeamaan, oli aivan umpijäässä.
Kokeile jos jostain saa muovikortin tiivisteen ja karmin väliin. Varovasti korttia liikuttamalla voisi saada irti. Lisäksi ehkä kevyt lämmitys. Kovalla pakkasella lämmitettäessä sulanut vesi jäätyy heti uudelleen jos välissä ei ole mitään.
Ajakaapa välillä niillä autoilla pitkääkin matkaa, eikä pelkkää pätkäajoa, niin ehtii auton sisätilatkin lämmetä, niin vähenee myös tiivisteiden jäätyminen. Ja ennakoidaan pakkaset muutenkin: lukot puhdistetaan ja rasvataan hyvin ennen talvea. Hyvä rasva ei ole lukkosula.
Vierailija kirjoitti:
Itse menen takakontin kautta sisälle, mutta se ei taida kaikissa autoissa onnistua. Se silikoni auttaa, kun kunnolla sitä laittaa. Itse muistan siinä vaiheessa, kun olen takakontissa.
Koita hiustenkuivaajalla sulattaa ne tiivisteet.
Takaapäin!!
Kaada kuumaa vettä tiivisteisin.