Oletteko kokeneet vastaavaa kuolinpesässä?
Olen kuolinpesän osakas, ja toinen osakas (sisarus) on hoitanut kaiken yksinään hautajaisjärjestelyt, laskut, tilaukset ilman suostumustani tai edes kuulematta minua. Nyt en saa nähdä kuitteja, enkä tiedä mitä kuolinpesän varoilla on maksettu.
Olen yrittänyt asiallisesti pyytää erittelyä ja selkeyttä ennen perunkirjoitusta, mutta minut on leimattu riitaisaksi ja hankalaksi. Myös perunkirjoituksen hoitaja (lakimies) vaikuttaa vetäytyvän tilanteesta sen sijaan, että puolustaisi oikeuksiani.
Tuntuu, että vaikka en suostu maksamaan sokkona, en saa tukea mistään ja pelkään, että minulle vaan lykätään laskuja ilman että saan sanoa niihin mitään. Onko muilla kokemusta siitä, että toisen osakkaan vaatimuksia yritetään sivuuttaa näin täysin? Miten olette toimineet?
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin lähetin kuitit perunkirjoituksen tekijälle, ei niitä olisi ollut esittää jos joku olisi alkanut niitä peräämään.
Voihan niistä ottaa valokuvan ja lähettää muillekin. Nykyään kaikilla on kännykät ja s-posti.
Veikkaan, että ap:n vanhempi on ennen kuolemaansa antanut sisarukselle tehtäväksi hautajaisten ja perukirjan järjestelyt... Taisi tuntea molemmat lapsensa...
Jos kuolinpesästä on varoja, kaikki vainajan laskut ja hautauskulut maksetaan kuolinpesästä. Sinulle ei tule maksettavaa.
Jos taas siskosi järjestää hautajaiset, ilman että saat tietää mitä ne maksavat ja kulut muodostuvat suuremmiksi, mitä kuolinpesällä on varaa, joudutte ne itse maksamaan. Toki jos näin käy, voit aivan hyvin kieltäytyä maksamasta yhtään mitään, koska sinun ei ole annettu tietää mitä kuluja sieltä mahdollisesti on tulossa. Siskosi on niistä velvollinen vastaamaan, jos hautajaiskulut ovat suuremmat mitä kuolinpesällä on varaa. Hänhän ne kulut on aikaansaanut.
Mitään vainajan laskuja teidän ei tarvitse maksaa, jos siskosi osaa hoitaa asian oikein.
Outoa tuossa on, jos sinulta ei ole pyydetty valtakirjaa, jotta siskosi saa hoitaa kuolinpesään liittyviä maksuja. Vainajan tililtä ei voi maksaa yhtään laskua, ellei pankilla ole valtakirjaa kaikilta pesänosakkailta, jotta siskosi voi vainajan laskuja maksaa vainajan tililtä
Tuskin kyse kuitenkaan on kymmenistä tuhansista euroista. Kyllähän hautajaiset, arkku, kukkalaitteet, muistotilaisuus, pitopalvelu, hautakiven kaiverrus ym. ym. helposti maksavat muutaman tuhatta. Rahasta vuoksi ei koskaan kannata rikkoa välejä läheisiin.
Se, joka päättää, se maksaa.
Se mitä yhdessä päätetään, se yhdesä maksetaan.
Aina voi omatoimisesti hankkia juristin
omia asioita hoitamaan,
Aina kannattaa osallistua
sanomalla oman mielipiteensä
asiasta, joka on minulle kuuluva asia.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuolinpesästä on varoja, kaikki vainajan laskut ja hautauskulut maksetaan kuolinpesästä. Sinulle ei tule maksettavaa.
Jos taas siskosi järjestää hautajaiset, ilman että saat tietää mitä ne maksavat ja kulut muodostuvat suuremmiksi, mitä kuolinpesällä on varaa, joudutte ne itse maksamaan. Toki jos näin käy, voit aivan hyvin kieltäytyä maksamasta yhtään mitään, koska sinun ei ole annettu tietää mitä kuluja sieltä mahdollisesti on tulossa. Siskosi on niistä velvollinen vastaamaan, jos hautajaiskulut ovat suuremmat mitä kuolinpesällä on varaa. Hänhän ne kulut on aikaansaanut.
Mitään vainajan laskuja teidän ei tarvitse maksaa, jos siskosi osaa hoitaa asian oikein.Outoa tuossa on, jos sinulta ei ole pyydetty valtakirjaa, jotta siskosi saa hoitaa kuolinpesään liittyviä maksuja. Vainajan tililtä ei voi maksaa yhtään laskua, ellei pankilla ole valtakirjaa kaikilta pesänosakkailta, jotta siskosi voi vainajan laskuja maksaa
Ne ladataan suoraan nettipankkiin säilöön nykyään odottamaan maksua. Ei tarvi olla kuolinpesän osakas edes. Vaikka hautaustoimisto tai pitopalvelu voi ne sinne ladata.
Kun tehdään perukirjoitus, niin kaikilla perillisillä on oikeus osallistua perukirjoitukseen, ja saada itselleen perukirjan yksi kappale.
Perukirja lähetetään verottajalle, joka sitten määrittelee perintöveron määrän, jonka jokainen kuolinpesän osakas omalta osaltaan joutuu maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu näyttää mitään kuitteja. Ei saa maksaa mitää muuta kun kuolleen laskut. Ole huoleti.
Hyvä kannustus, älä maksa omasta pussista mitään vainajalle
kuolinhetkellä jäännyttä velkaa.
Täällä ois aika monella varaa petrata luetun ymmärtämisessä.
Pidetään ensin hautajaiset,
tuli muistutus, kun kaikki asiat
uutena tulee pöydälle,
jollei sattumoisin tee työkseen "paperisotaa".
Kannattaa olla itse aktiivinen,
koska tulee elämänkokemusta.
Sisarusuhteisiin saattaa tulla
säröjä, mutta omalta puolelta
kaikin keinoin välttää toisen
mustamaalaamista, tämä tepsii.
Sisarusrakkautta löytyy ja kannattaa
itse ylläpitää, antaa tunneryöppyjen
jäädä omaan arvoonsa, hän tänään
epäonnistui, minä taas voin huomenna
olla heikko ja langeta pahaan syyttelyyn
toista kohtaan.
Jokaisella pesän osakkaalla on oikeus saada tilitiedot pankista. Nyt ap nostaa takapuolensa ja marssii itse pankkiin virkatodistuksen kanssa, ja pyytää vainajan kuolinpesän jälkeiset tilitapahtumat. Näin yksinkertaista se on. Ap:n kannattaisi tehdä jotain itsekin, eikä vain pyydellä selvityksiä muilta pesän osakkailta.
Onhan sinun täytynyt antaa valtakirja kuolinpesän varojen käyttämiseen ?
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun omistasi tarvitse mitään maksaa.
Siis kuolinpäivän jälkeiset tilitapahtumat, ei kuolinpesän jälkeiset
Naiset ja kuolinpesä. Aika monta tapausta nähneenä on pakko kysyä, että mikä siinä sopimisessa on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella pesän osakkaalla on oikeus saada tilitiedot pankista. Nyt ap nostaa takapuolensa ja marssii itse pankkiin virkatodistuksen kanssa, ja pyytää vainajan kuolinpesän jälkeiset tilitapahtumat. Näin yksinkertaista se on. Ap:n kannattaisi tehdä jotain itsekin, eikä vain pyydellä selvityksiä muilta pesän osakkailta.
Montako pankkia ? Mistä sen tietää?
Vierailija kirjoitti:
HAutauslaskuihin, sähkölaskuihin, vuokraan yms ei tarvitse valtakirjaa. Laskun pitää olla selkeästi vainajalle kuuluva.
Perunkirjoituksen jälkeen asioiden hoitoon annetaan valtakirjoja . Pankkiin toimitetaan perukirja virkatodistuksineen
Luuletko siis, että perukirjaa toimittavalla henkilöllä on joku erityinen velvollisuus puolustaa sinun oikeuksiasi? Et ole mukana missään riita-asiassa, vaan kuolinpesässä! Perukirjan toimittaja ottaa vastaan kuitit, katsoo että ne ovat asiaankuuluvia kuluja ja lisää laskelmaan. Luuletko, että hän ryhtyy setvimään sinun ja sisaresi riitoja, jos sisar on tilannut kuolinilmoituksen liian pitkällä värssyllä?!
Kaikenlaista sitä kuulee...