Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Adhd-Satu hankki 7 lasta ja uupui

Vierailija
03.09.2025 |

Lapset ovat kyllä paljon eri isiensä luona.

Kommentit (336)

Vierailija
161/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin pitäisi vaan tehdä pakkosteri vaikka kahden lspsen jälkeen. Lapsiparat.

Haikailet Saksan n atsiaikoja? Hurjaa. Aika paljon pienempi paha joku ADHD tuohon verrattuna. 

En vaan sitä, etteivät holtittomat ihmiset tee valtavaa laumaa lapsia toisten elätettäviksi kun eivät pysty niistä, kodista tai itsestäänkään huolehtimaan. Jotain vastuuta pitää itselläkin olla, oli henkilöllä sitten joku kirjainyhdistelmäsairaus tai ei. 

Vierailija
162/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin pitäisi vaan tehdä pakkosteri vaikka kahden lspsen jälkeen. Lapsiparat.

Haikailet Saksan n atsiaikoja? Hurjaa. Aika paljon pienempi paha joku ADHD tuohon verrattuna. 

En vaan sitä, etteivät holtittomat ihmiset tee valtavaa laumaa lapsia toisten elätettäviksi kun eivät pysty niistä, kodista tai itsestäänkään huolehtimaan. Jotain vastuuta pitää itselläkin olla, oli henkilöllä sitten joku kirjainyhdistelmäsairaus tai ei. 

No pakkosterilisaatiot ei kyllä ole mahdollisia muissa kuin fasistisissa järjestelmissä. 

Ei tässä oo käynyt ilmi mitään sellaista, että ne lapset ois toisten elätettävä, tai että niistä ja kodista ei pystyttäis huolehtimaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös ADHD ja lapsia kaksi, täytyy tää kriteeri että heistä on seuraa toisilleen, enempää en missään tapauksessa halua, lapsia pitää olla sen verran että arki sujuu ja jaksaa heitä itse hoitaa. Alunperin oli tarkoitus pysyä vain yhdessä lapsessa, mutta arki lapsen kanssa oli kuitenkin sen verran sujuvaa että päädyin yrittämään toista lasta. Lapset nyt 12 ja 9v. Heilläkin nepsy piirteitä, joten pitäisi myös huomioida että nää voi periytyä.

Vierailija
164/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole vähän niin kuin itsestäänselvää, että tuossa tilanteessa on joko sairaspäivärahalla tai kuntoutustuella tms. Eihän masentunut ole normaalisti työkykyinen. Jos olisi, niin silloinhan pitäisi koko ajan hakea töitä. 

Ei ole vähäisimmässäkään määrin itsestään selvää. Suurin osa masentuneista on töissä.

Omituinen oletus, samoin kuin aiemmin oletettu, että lapset ainakin ovat hyvin hoidettuja. Ehkä ovat, ehkä eivät. Täysi oletus sekin.

No tässä jutussahan käy ilmi, että henkilö ei ole töissä, joten se vaihtoehto on poissuljettu. Ei niitä vaihtoehtoja silloin hirveästi muita jää. 

Sairsäiväraha edellyttää, että on työpaikka, jota ei voi sairauden takia tehdä. Se, että jokin työpaikka olisi, on jälleen kerran oletus.

Vierailija
165/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos sinulle joka kerroit raskauden/hormonien vaikutuksesta ja sinulle joka otit esille masennuksen luonteen. Olen oireillut lähes koko ikäni mutta raskausaika oli helppo, samoin silloin nuorena kun söin "vahvempia" pillereitä. Matalahormonisia kokeiltiin liuta merkkejä, mikään ei sopinut. Oireet pahenivat kun menkat olivat jäämässä pois (suvussa jää aika varhain, jo vähän neljänkympin jälkeen), paljon muutakin stressiä. 

Kun en enää jaksanut mennä töihin niin epäiltiin uupumusta ja diagnoosi keskivaikea masennus (tiedän, uupumuksesta ei saa päivärahaa). Toimintakyky ja jaksaminen vain heikkeni, en nukkunut, en syönyt, vanha syömishäiriö paheni. Olen toistuvasti yrittänyt kertoa myös siitä että en makaa sängyssä sairauslomalla vaan ylisuoritan ja romahdan vuorotellen. 

Tuloksena se että monta vuotta jankutetaan nyt vaikeaa masennusta kun on pitkittynyt ja kroonist

Sopiva lääkitys on täysin yksilöllinen asia, tuollainen neuvominen on täysin asiatonta ja ammattitaidonta. Ehdottomasti kannattaa kuunnella omaa lääkäriä ja pyytää muitakin apu keinoja kun pelkät lääkkeet esim terapiaa. Se mikä sinulla toimii ei toimi kaikilla.

Vierailija
166/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös ADHD ja lapsia kaksi, täytyy tää kriteeri että heistä on seuraa toisilleen, enempää en missään tapauksessa halua, lapsia pitää olla sen verran että arki sujuu ja jaksaa heitä itse hoitaa. Alunperin oli tarkoitus pysyä vain yhdessä lapsessa, mutta arki lapsen kanssa oli kuitenkin sen verran sujuvaa että päädyin yrittämään toista lasta. Lapset nyt 12 ja 9v. Heilläkin nepsy piirteitä, joten pitäisi myös huomioida että nää voi periytyä.

Tää jutun nainenhan on saanut ADHD-diagnoosin vasta lasten saamisen jälkeen. 

Vierailija
167/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole vähän niin kuin itsestäänselvää, että tuossa tilanteessa on joko sairaspäivärahalla tai kuntoutustuella tms. Eihän masentunut ole normaalisti työkykyinen. Jos olisi, niin silloinhan pitäisi koko ajan hakea töitä. 

Ei ole vähäisimmässäkään määrin itsestään selvää. Suurin osa masentuneista on töissä.

Omituinen oletus, samoin kuin aiemmin oletettu, että lapset ainakin ovat hyvin hoidettuja. Ehkä ovat, ehkä eivät. Täysi oletus sekin.

No tässä jutussahan käy ilmi, että henkilö ei ole töissä, joten se vaihtoehto on poissuljettu. Ei niitä vaihtoehtoja silloin hirveästi muita jää. 

Sairsäiväraha edellyttää, että on työpaikka, jota ei voi sairauden takia tehdä. Se että jokin työpaikka olisi, on jälleen kerran oletus.

Eikä edellytä. 

Vierailija
168/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siinä joidenkin naisten pakkosterilisoinnissa aikanaan oli ihan järkeäkin...

Vierailija
169/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole ihme kun adhd jokaisella, kun siitä voi saada tukea 500 e/ kk. En tiedä sitten jos aikuisena todettu, saako enää mitään.

Tämä on puhdas valhe. Ei todellakaan saa ADHD mitään 500 e/kk tukea.

Todella vastuutonta levittää tuollaista disinformaatiota. 

Ehkä tarkoitti että seitsemän adhd:ta yhdessä saa sen 500 euroa, noin. 

Adhd oikeuttaa alimman tason vammaistukeen

Vierailija
170/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sattuneesta syystä perehtynyt aiheeseen ja tuo on täysin klassinen tarina. Hänen itsehoitonsa on ollut raskaudet, koska hormonaaliset muutokset raskauden aikana tukevat lääkitsemöttömiä ADHD-aivoja. Aivot kyllä huomaavat, mistä ne saavat helpotusta säätelyynsä. Nyt hänellä on raskaudet loppuneet ja esivaihdevuodet alkaneet.

Monet ADHD:t saavat ensimmäiset elämän romauttavat "masennus"oireet (dopamiimipuuteperäinen uupumus ja lamaannus). Jos siihen vielä annetaan SSRI, se pahentaa tilaa entisestään.

Minä ja moni muu olemme työkyvyttömyyseläkkeellä, koska tässä maassa maksetaan akateemisille ja hyvin uransa hoitaneille naisille mielummin eläkettä kuin myönnettäisiin ADHD-lääkitys. 

Perehtyisipä useammat ihmiset myös. Itse myös ADHD ja vuosien pyristelyn jälkeen olen burnoutissa ja sairauslo

Epäilen tutullani olevan adhd, miten se tulee ilmi lapsien kanssa?  Onko kotona tasainen ja kiva ei ongelmia? 

ADHD ei vaikuta siihen, millainen on kotona (paitsi yleensä siihen, että ruokahuollossa ja siivouksessa on ongelmia - joiden vuoksi ne myös saatetaan hoitaa erittäin kurinalaisesti) ja onko kiva vai ei. Yleensä ovat sosiaalisia ja saavat yhteydestä dopamiinia. Mutta eivät kaikki. 

Vierailija
171/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähä-älyiset ja köyhät lisääntyy eniten.

Vierailija
172/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuossa jutussa kävi ilmi, että elettäisiin koko elämä tukien varassa, tai että lapset olisivat erityistarpeisia?

"Itse hän jää kotiin, ja puuhastelee tai on puuhastelematta sen hetkisen jaksamisensa mukaan." Näin joka päivä. Joka toinen viikko harrastetaan, kun yhden isä hoitaa teinit ja vanhemmat lapset, ja loput tekee perhetyö. Hän ei itse tee mitään, ja täysin ilmeisesti olemisen ja elämisen hoitavat yhteiskunnan maksamat tuet.

ADHD ja masennus periytyvät voimakkaasti.

Tuo on omaa elämääni jo monennetta vuotta. ADHD ja masennus liittyvät yhteen. Mutta kun eivät liity. Sille masennukselle, mikä ADHD:hen liittyy, ei omaa edes diagnoosikoodia eikä sill

Nämä kulkee käsi kädessä, tutkittu juttu.

Vierailija
173/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet voisivat olla vaikka 4 lapseen saakka, ylimenevistä määristä ei tulisi mitään, pitäisi ottaa itse vastuu jos haluaa useamman.

Tää ois myös hyvä, koska nainen ei välttämättä olisi tän jälkeen vain synnytyskone, niinkuin joissakin uskonnossa on tapana, näissä kun on ollut myös tapana tottua tuloihin, joita lapset mukavasti kasvattaa...

Vierailija
174/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti jaksaminen on ollut ongelma jo ennen diagnoosia. Itse myös saanut aikuisena diagnoosin.

Vierailija
175/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos sinulle joka kerroit raskauden/hormonien vaikutuksesta ja sinulle joka otit esille masennuksen luonteen. Olen oireillut lähes koko ikäni mutta raskausaika oli helppo, samoin silloin nuorena kun söin "vahvempia" pillereitä. Matalahormonisia kokeiltiin liuta merkkejä, mikään ei sopinut. Oireet pahenivat kun menkat olivat jäämässä pois (suvussa jää aika varhain, jo vähän neljänkympin jälkeen), paljon muutakin stressiä. 

Kun en enää jaksanut mennä töihin niin epäiltiin uupumusta ja diagnoosi keskivaikea masennus (tiedän, uupumuksesta ei saa päivärahaa). Toimintakyky ja jaksaminen vain heikkeni, en nukkunut, en syönyt, vanha syömishäiriö paheni. Olen toistuvasti yrittänyt kertoa myös siitä että en makaa sängyssä sairauslomalla vaan ylisuoritan ja romahdan vuorotellen. 

Tuloksena se että monta vuotta jankutetaan n

Sopiva lääkitys on täysin yksilöllinen asia, tuollainen neuvominen on täysin asiatonta ja ammattitaidonta. Ehdottomasti kannattaa kuunnella omaa lääkäriä ja pyytää muitakin apu keinoja kun pelkät lääkkeet esim terapiaa. Se mikä sinulla toimii ei toimi kaikilla.

Sinulla ei taida olla omakohtaista kokemusta lääkäreistä ja tästä aiheesta? Minä olen saanut lääkehaitan, kun nepsy lle on annettu lääkettä, jota ei saisi nepsylle antaa. Ja niin on useampi ystävänikin. 

Tästä puuttuu toimiva hoitoprotokolla. Saattaa olla, että Satu on saanut diagnoosin yksityiseltä, mikä on vastuullista itsensä hoitamista yli edellytysten. 

Vierailija
176/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairsäiväraha edellyttää, että on työpaikka, jota ei voi sairauden takia tehdä. Se että jokin työpaikka olisi, on jälleen kerran oletus.

Vierailija kirjoitti:

Eikä edellytä. 

"Voitko saada sairauspäivärahaa?

Voit saada sairauspäivärahaa, jos olet 1867-vuotias etkä voi sairautesi aiheuttaman työkyvyttömyyden vuoksi tehdä tavallista työtäsi. Jos olet syntynyt 2008 tai sitä ennen, alaikäraja on 16 vuotta.

Kela arvioi työkyvyttömyyttäsi suhteessa työhön, josta olet sairautesi vuoksi jäänyt pois."

Lähde: https://www.kela.fi/sairauspaivaraha

Vierailija
177/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sattuneesta syystä perehtynyt aiheeseen ja tuo on täysin klassinen tarina. Hänen itsehoitonsa on ollut raskaudet, koska hormonaaliset muutokset raskauden aikana tukevat lääkitsemöttömiä ADHD-aivoja. Aivot kyllä huomaavat, mistä ne saavat helpotusta säätelyynsä. Nyt hänellä on raskaudet loppuneet ja esivaihdevuodet alkaneet.

Monet ADHD:t saavat ensimmäiset elämän romauttavat "masennus"oireet (dopamiimipuuteperäinen uupumus ja lamaannus). Jos siihen vielä annetaan SSRI, se pahentaa tilaa entisestään.

Minä ja moni muu olemme työkyvyttömyyseläkkeellä, koska tässä maassa maksetaan akateemisille ja hyvin uransa hoitaneille naisille mielummin eläkettä kuin myönnettäisiin ADHD-lääkitys. 

Perehtyisipä useammat ihmiset myös. Itse myös ADHD ja vuosi

ADHD vaikuttaa kaikissa tilanteissa, jos se ei vaikuta kotona, koulussa tai töissä, niin koko diagnoosia ei edes saa. Monesti näissä ADHD perheissä asunto on kuin kaatopaikka ja lapsilta puuttuu rutiinit.

Vierailija
178/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähä-älyiset ja köyhät lisääntyy eniten.

Erittäin huono asia, koska näistä lapsista harvoin on töitä tekemään ja vaatii paljon tukitoimia elämänsä aikana. 

Vierailija
179/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti jaksaminen on ollut ongelma jo ennen diagnoosia. Itse myös saanut aikuisena diagnoosin.

Kyllä, ja jutussa kertoo, että hänellä on aina päässä kuhissut sata asiaa eikä saa asioita tehtyä. Nyt tälle asialle on vaan nimi, mutta kai nyt jotenkin ajatteleva ihminen olisi ajatellut, että ehkä näitä lapsia ei enää kannata tehtailla, kun omakin elämä on pelkkää kaaosta, eikä mikään onnistu.

Kertoo myös, että ei jaksa pitää aina siisteydestä huolta, eikä hänen päivärytminsä ole yhteiskunnan normien mukainen.

Vierailija
180/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä edellytä. 

"Voitko saada sairauspäivärahaa?

Voit saada sairauspäivärahaa, jos olet 1867-vuotias etkä voi sairautesi aiheuttaman työkyvyttömyyden vuoksi tehdä tavallista työtäsi. Jos olet syntynyt 2008 tai sitä ennen, alaikäraja on 16 vuotta.

Kela arvioi työkyvyttömyyttäsi suhteessa työhön, josta olet sairautesi vuoksi jäänyt pois."

Lähde: https://www.kela.fi/sairauspaivaraha

Mä olen saanut useamman kerran elämässäni sairauspäivärahaa, vaikken ole ikinä ollut töissä.