Onko suomalainen käytännöllisyys tappanut tyylin kokonaan?
Moi kaikki!
Olin viime viikonloppuna Tukholmassa ja huomasin taas kerran miten eri tavalla ruotsalaiset suhtautuu arjen tyyliin. Siellä ihan tavallisessa ravintolassa oli kynttilöitä pöydissä keskellä päivää, ihmiset oli pukeutunut huolellisesti vaikka meni vaan ystävän luo syömään, ja yleensäkin tuntu että panostetaan tunnelmaan ja ulkonäköön tavalla joka Suomessa leimattais heti "turhaksi näyttelyksi".
Sama juttu on jäänyt mieleen matkoilta muuallekin. Ranskassa myyjä käärii ostoksesi kauniisti vaikka kyse olis yhdestä leivästä, Japanissa toimistotyöläinen syö lounaan kauniisti aseteltuina paloina vaikka söis yksin penkillä, Italiassa mummo kattaa pöydän huolella vaikka ruoka olis pelkkä pasta. Siellä tuntuu että pienet eleet ja kauneus on osa arkea, ei mikään erikoisjuttu mistä pitää hävetä.
Täällä meillä tuntuu että jos laittaa hiukan liikaa vaivaa mihinkään, niin muut alkaa epäilemään motiiveja. Tää näkyy vaikka niissä keskusteluissa häälahjoista. Kaikki haluaa vaan tilisiirtää rahaa MobilePaylla koska se on "käytännöllisintä". Missä on se tunnelma, yllätys, yhteinen hetki kun lahjoja avataan? Kai sekin on "turhaa näyttelyä" nykyään.
Sama näkyy kotona - ruotsalaiset kaverit kutsuu "middag hemma" ja siellä on kattausta, kynttilöitä ja tunnelmaa vaikka ruoka olis ihan tavallista. Täällä sanotaan "tuu syömään" ja tarjotaan mikroruokaa paperilautasilta että "ei tarvii tiskata".
Mua alkaa häiritsemään tää suomalainen käytännöllisyyskultti. Onko me unohtanut että elämässä voi olla myös kauneutta ja tyyliä ilman että se on "turhaa"? Vai onko tää vaan mun kuvitelma ja ruotsalaisetkin on oikeasti yhtä käytännöllisiä sisimmässään?
Onko suomalaisuus nykyään synonyymi sille, että ei viitsi yrittää? Onko teillä kokemuksia siitä, että teitä on pidetty 'liian hienona' kun olette yrittäneet?
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tositarina, mutta olin masentunut ja masentuneena muutin hyvin rumasta paikasta kauniiseen. Saattoi olla sattumaa, mutta siitä alkoi suhteellisen nopea toipuminen. Onko muilla täällä tapahtunut jotain tälläista?
Kyllä ympäristö vaikuttaa, onneksi muutit <3
Vierailija kirjoitti:
Olettekos tyylikkäinä tänään?
Aina :)
"Valehtelisin, jos väittäisin vihaavani kauneutta.." M69
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä käynyt useammankin kerran Tukholmassa. Tunnen sieltä jopa muutaman tyypin. Ihan tavallista väkeä siellä asuu ja katukuva on kokolailla samanlainen kuin meilläkin
En ymmärrä yhtään näitä, jotka halveksivat ja etsivät jatkuvasti jotain vikaa omasta maastaan. Varsinkin kun sinne ihanaan Tukholmaankin voi hyvin muuttaa asumaan koska tahansa, ettei tarvitse olla meitä "juntteja" katselemassa
Toisaalta taas, jos et itse arvosta omaa kulttuuriasi, niin tuskin sinua kukaan muukaan arvostaa. Häpeä ihan rauhassa vaan itseäsi
Tämä on harvoja asioita, josta meitä suomalaisia itsekin moitin. Tämä meidän itsemme haukkuminen kansana. Ihan käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tositarina, mutta olin masentunut ja masentuneena muutin hyvin rumasta paikasta kauniiseen. Saattoi olla sattumaa, mutta siitä alkoi suhteellisen nopea toipuminen. Onko muilla täällä tapahtunut jotain tälläista?
Ei varmasti ole sattumaa, että entisaikaan parantolat sijaitsivat kauniissa paikoissa luonnon keskellä.
No en ole törmännyt mihinkään mikroruokaan pahvilautasella, en edes opiskeluaikoina. Missä piireissä pyörit? Niitä taitaa Suomessakin olla erilaisia.
Tunnistan ap:n kuvaaman asenneilmapiirin, mutta jostain syystä omalle kohdalle ei ole sattunut juuri mitään ilkeilyä tai vähättelyä. Itselle arjen estetiikka on todella tärkeää, tykkään pukeutua tyylikkäästi, käyttäytyä kohteliaasti ja asua kauniissa kodissa. Tyylini on kaikessa enemmän klassinen kuin muodikas, mikä tuntuu olevan nykyään aika harvinaista. Aina välillä tutut ja tuntemattomat saattavat kommentoida, mutta kyllä ne ovat lähes aina kehuja. Ehkä omalle kohdalle on vain sattunut niin hienoja ihmisiä, ettei toisia ole tarve mollata ja painaa alaspäin.
Olen miettinyt asiaa paljonkin, valtion talouden näkökulmasta. Yksi syy sille miksi Ruotsista ja Tanskasta tulee menestysbrändejä jatkuvasti on pyrkimys kauneuteen ja kauneuden arvostus. Ruotsalaisella ja tanskalaisella maaseudullakin on vielä vanhoja rakennuksia paljon enemmän kuin Suomessa. Toki myös Norjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä käynyt useammankin kerran Tukholmassa. Tunnen sieltä jopa muutaman tyypin. Ihan tavallista väkeä siellä asuu ja katukuva on kokolailla samanlainen kuin meilläkin
En ymmärrä yhtään näitä, jotka halveksivat ja etsivät jatkuvasti jotain vikaa omasta maastaan. Varsinkin kun sinne ihanaan Tukholmaankin voi hyvin muuttaa asumaan koska tahansa, ettei tarvitse olla meitä "juntteja" katselemassa
Toisaalta taas, jos et itse arvosta omaa kulttuuriasi, niin tuskin sinua kukaan muukaan arvostaa. Häpeä ihan rauhassa vaan itseäsi
Tämä on harvoja asioita, josta meitä suomalaisia itsekin moitin. Tämä meidän itsemme haukkuminen kansana. Ihan käsittämätöntä.
Sitä ilmenee kylläkin jokaisessa kansassa. Luuletko etteivät esim. saksalaiset parjaa ja panettele omaa kansaansa, politiikkaansa ja johtajiaan? Entäs italialaiset ja ranskalaiset, kaikkialla samaa mutta nk "haukkumista" ei ota yksittäinen kansalainen niin raskaasti eli sitä hernettä nenään, kuin Suomessa otetaan. Lue ulkomaisia medioita ja foorumeja niin huomaat asian olevan muualla just samoin.
Demarikommariutopiassa kaiken on PAKKO olla mahdollisimman halpaa ja nopeaa, kun demaripaskat on varastaneet kaikki rahat niin mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa eikä kiinnostusta.
Käytännöllinen on myös tyylikäs.
Ei ole mitään järkeä pukeutua mustaan lateksiin helteellä, vaikka trendit siihen kehoittavasitkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt asiaa paljonkin, valtion talouden näkökulmasta. Yksi syy sille miksi Ruotsista ja Tanskasta tulee menestysbrändejä jatkuvasti on pyrkimys kauneuteen ja kauneuden arvostus. Ruotsalaisella ja tanskalaisella maaseudullakin on vielä vanhoja rakennuksia paljon enemmän kuin Suomessa. Toki myös Norjassa.
Juu jännä juttu. Et kun ruotsi ryösti suomea sinne kasaantui rikkauksia ja suomessa taas ei. Erikoinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ilmenee kylläkin jokaisessa kansassa. Luuletko etteivät esim. saksalaiset parjaa ja panettele omaa kansaansa, polit
Eli onnistuit löytämään suomalaisista vielä uuden piirteen, mistä meitä voi haukkua lisää, mitä muut eivät tee. Saavutus sekin.
Brittivävy arvostelee maansa politiikkaa, ei kansaa. Aussiserkut eivät hauku maataan. Aasialainen miniä ei moiti lähtömaataan (lapsena muuttanut Suomeen). Serkun brassivaimo ei hauku...Muita muu maalaisia läheisiä minulla ei ole, mutta kaikki tunnistavat meidän suomalaisten tavan nolostella Suomea tai suomalaisuutta. Joka on siis täysin turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ilmenee kylläkin jokaisessa kansassa. Luuletko etteivät esim. s
Ehkä meissä nyt vaan on haukuttavaa? En voi millään arvostaa sellaista suomalaisuutta, joka on omien arvojeni vastaista. Eli tässä tapauksessa tyylikkyyden ja kauneuden väheksyminen ja sen hyvää tekevän vaikutuksen mitätöinti.
Olen tänään panostanut kodin siisteyteen ja pieniin sisustusyksityiskohtiin. Huomenna jatkan ja itsenikin stailaus on hyvässä vauhdissa.
Ja silti poikkeamme ruotsalaisista. Ja olemme olemassa. Omituisine tapoinemme ja erityisen kielen omaavina. Onpas alhaista...