Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: Alexandra, 26, katuu tatuointejaan. Ne estävät työnhaun. "Kannattaa oikeasti kuunnella äitiä"

Vierailija
01.09.2025 |

Alexandra kertoo katuvansa nuorena ottamiaan tatuointeja. Hän ei enää tunne, että ne sopisivat hänen identiteettiinsä, ja harmittelee etenkin näkyviä kämmenselän kuvia, joita ei voi peittää. Osa työmahdollisuuksista on jäänyt saamatta tatuointien vuoksi, etenkin mallin ja kansainvälisissä tehtävissä. Alexandra varoittaa ottamasta tatuointeja päihteissä, kavereiden kotistudioissa tai hetken mielijohteesta. Hän neuvoo nuoria miettimään kunnolla merkitystä ennen kuin tatuoi mitään ihoonsa ja kuuntelemaan äitiä.

"Miksi nykyään kaikkea pitää kokeilla, töherrellä naama ja nahka täyteen tekstiä, ja sitten itkeä kun ei kelpaa enää työmarkkinoille tai jopa omaan peiliin? Tämän jutun voisi oikeasti lähettää kaikille suomen 15-vuotiaille tytöille: tässä lopputulos, kun identiteetti rakennetaan Instagramin, tatuointihaaveiden ja mielikuvituksellisen itsetunnon varaan. Onko nykyinen tatuointikulttuuri vain yksi osa siitä, miten nuoriso kasvatetaan kuvittelemaan että kaikki valinnat on palautettavissa, peruttavissa ja jonkun muun syy? Jos käsi tatuoidaan kannabis päihteissä kaverin keittiössä, niin kenen muun kuin oma moka se on? Ja kun sitten ei kelpaa töihin tai ulkomaankomennuksille, niin taas "yhteiskunta syrjii". Voi hyvää päivää. Ehkä kannattaisi joskus kuunnella äitiä eikä influenssereita?

https://www.iltalehti.fi/keho/a/931a9819-6372-4588-aa0b-6718d102f8f1

Kommentit (432)

Vierailija
101/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatuointi on avohaava, ja sen kautta on mahdollista saada veren välityksellä tarttuvia tauteja. Siksi verinäytettä ei saa ottaa tatuoidulta alueelta tai sen läheltä.

Vierailija
102/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon viisikymppinen, enkä todellakaan ole ollut niin tyhmä, että olisin ottanut yhtään tatuointia. Ihan samoin ovat käyttäytyneet minun korkeakoulutetut ystäväni. Kyllä sen huomaa kouluvalinnoissa, kuten myös tatskojen määrässä, mihin ihmisestä on..

Olen korkeasti koulutettu ja minulla on tatuointeja. Mieluisampaa on olla tatuoitu, kuin kaltaisesi ennakkoluuloinen kusipää.

Käytätkö myös huumeita. Kannabista ehkä...

Oletko sä tyhmä? Tatuoinnit ei tarkoita sitä, että käyttää huumeita. Mä olen tatuoitu enkä ole koskaan käyttänyt huumeita. 

Linnassa kuitenkin ollut ?

Merillä ?

Oletko sä tyhmä? Ei, en ole rikollinen joten en ole ollut linnassa. En ole myöskään ollut merillä.

Koita tulla tälle vuosituhannelle. Olet naurettava tyyppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tatuoinnit aiheuttaa syöpää. Järkikin sen sanoo, ettei ihoon voi hakata mustetta ilman seuraamuksia. 

Sama homma endometroosi ja silarit. Yllättävästi yhteys. 

Ok. Lähde? Mulla on endometrioosi. Ei ole silareita, täyteaineita eikä tatuointeja. Endometrioosioireet alkoivat jo hyvin nuorena. Tiedän yhden jolla on silarit, eikä sillä ole endoa. 

Vierailija
104/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatuoinnit ovat rumia. Kaikki. En ole nähnyt yhtäkään joka olisi hyvännäköinen. 

Vierailija
105/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verinäytettä ei suositella otettavaksi tatuoinnin kohdalta infektioriskin vuoksi.

Vierailija
106/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukas tatuointi on hieno taideteos, mutta ei kovin järkevä kasvoissa ja kämmenselässä.

Vierailija
107/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella oli jopa optikolla kaula tatskat ja lävistyksiä. Oli epämiellyttävä asioida. Rumimmat tatskat on treella. 

Vierailija
108/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatuoinnin pigmentin musteessa on nanopartikkeleita. Nanopartikkelit voivat mennä käytännössä kaiken läpi, jopa istukan.

Vierailija
109/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella oli jopa optikolla kaula tatskat ja lävistyksiä. Oli epämiellyttävä asioida. Rumimmat tatskat on treella. 

Sun kannattaisi mennä hoidattamaan pääsi kuntoon.

Vierailija
110/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutuseste perustuu Euroopassa noudatettaviin säädöksiin, joiden taustalla on ihon lävistystilanteissa oleva mahdollisuus altistua veren välityksellä tarttuville C- ja B-hepatiittiviruksille ja HI-virukselle.

Vierailija
111/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia kanoja sitä leipä elättääkin.

Vierailija
112/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tulisi koskaan mieleenkään pistää täysin tuntemattomia vierasaineita ihoonsa ikuisiksi ajoiksi.

Vierailija
113/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan halunnut tatuointia. Minusta ne ovat rumia. Kuuluvat linnakundeille ja merimiehille. Itse työskentelen lentoemäntänä ja lentämään on vaikea päästä jos on tatuointeja. Tämä kaikille lentämään haluaville tiedoksi, jos sinulla on tatuointeja, et pääse lentoemännäksi. Näistä kun pitää kertoa hakuvaiheessa, nämä hakemukset hylätään heti. 

Nainen 50 vuotta

En minäkään mutta minusta se on ihan jokaisen oma päätös ottaako niitä vai ei, kuten moni muukin asia tässä elämässä. Nykyään kun pitää kritisoida paheksuen kaikkea ja kaikkia joiden elämän valinnat eivät ole samoja kuin itsellä. Jokainen tekee itse päätöksensä ja kantaa niistä myös vastuun. Jotkut päätökset ovat hyviä ja jotkut huonoja ja varmasti molempia tekee meistä jokainen. 

Terveisin ihminen yli 50 vuotta.

Vierailija
114/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatuoinnit on ok, nykypäivää ja käyvät ihan koruista, MUTTA ne pitää ottaa sellaisiin kohtiin ihossa että ne saa tarvittaessa piiloon.

Lisäksi olisi hyvä että ihmiset harkitsisivat niitä kuvia pitempään, eivätkä ota hetken mielijohteesta.

Esimerkiksi jotain kivaa omista lapsista muistuttamaan, lemmikin tassun jälkeä, horoskooppimerkki, jokin itselle tärkeä sarjakuvahahmo tai muu. Sopivan kokoisia, ei mitään jättejä.

Anoppi otti 60-vuotiaana pienen hahmon Nalle Puh-sarjasta, koska halusi ja pystyi :)))

Vierailija
115/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tatuoinneissa löytänyt yhden hyvän ominaisuuden: tunnistaa alhaisen älykkyysosamäärän helposti.

Vierailija
116/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle tulisi mieleen piirtää tussilla naamaan niin että se ei lähde ikinä pois ja miettiä että tulipa hyvä

Vierailija
117/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luovutuseste perustuu Euroopassa noudatettaviin säädöksiin, joiden taustalla on ihon lävistystilanteissa oleva mahdollisuus altistua veren välityksellä tarttuville C- ja B-hepatiittiviruksille ja HI-virukselle.

Vain tuore tatuointi tuo 4 kk ajaksi esteen veren luovuttamiselle.

https://www.veripalvelu.fi/ukk/tatuointi-ja-pigmentointi/

Vierailija
118/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatuoitu iho on epähygieenisen näköinen. Ajattelen nyt just lääkäreitä, sairaanhoitajia yms.

En tykkäisi asioida tatuoidulla terveydenhuollon henkilöllä. Onneksi meillä täällä maalla on näkyvästi tatuoidut vielä hyvin harvassa.

Vierailija
119/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaisi mennä hoidattamaan pääsi kuntoon.

Sulla taitaa olla päässä tatskat. 

Vierailija
120/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilenhän oli joku tytteli aivan pöyristynyt kun isoäiti oli sanonut häntä satama huorran näköiseksi kun ylpeänä oli mennyt tatuointejaan esittelemään oikeassahan isoäiti oli. siitä oli eilen monta sivua juttua 85% kannatti isoäitiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän